Mijn iPad heeft de laatste tijd weinig opslagruimte en voelt trager aan, dus ben ik op zoek gegaan naar een gratis opschoonapp. Ik heb veel opties gevonden, maar het is moeilijk te bepalen welke veilig, betrouwbaar en echt nuttig zijn. Ik heb aanbevelingen nodig voor de beste gratis iPad-opschoonapp die rommelbestanden kan verwijderen, ruimte kan vrijmaken en de prestaties kan verbeteren zonder problemen te veroorzaken.
Ik heb een heleboel opschoonapps op iPhone en iPad geprobeerd, en de meeste voelden hetzelfde aan. Ze scannen je bibliotheek, zwaaien met een lijst duplicaten, en stoppen dan precies op het moment dat je dingen wilt verwijderen, tenzij je betaalt.
De app die ik mensen als eerste zou aanraden is Clever Cleaner.
Wat mij overtuigde, was hoe het omging met een overvolle iPad-fotobibliotheek. Ik draaide het op een iPad waarop ik jarenlang foto’s, screenshots, Live Photos en willekeurige videoclips had gedumpt. De herkenning van duplicaten en bijna-duplicaten was sterk. Beter dan ik had verwacht, eerlijk gezegd. In veel gevallen koos het de beste opname om te bewaren, en hoefde ik niet elke groep in de gaten te houden.
Het sorteert ook de gebruikelijke opslagvreters uit. Screenshots die je was vergeten. Grote video’s. Live Photos. Andere rommel die je al tijden wilt opruimen en nooit aan toekomt. Vooral het onderdeel voor videocompressie hielp mij het meest, omdat mijn iPad de plek is waar ik opnames en geëxporteerde clips bewaar. Alleen dat al maakte een aardig stuk ruimte vrij.
Eén ding dat ik prettig vond, en dit is belangrijker dan mensen toegeven, was hoe duidelijk alles was voordat er iets werd verwijderd. Het laat zien hoeveel opslag je terugkrijgt en om welke bestanden het precies gaat. Dat vertrouw ik een stuk meer dan apps die opschonen met één tik pushen en hopen dat je niet al te goed kijkt.
Een paar andere apps die ik heb getest:
-
Slidebox
Goed als je rommel meer met organisatie dan met opslag te maken heeft. Als je een enorme berg foto’s in albums wilt sorteren zonder er gek van te worden, doet het wat het moet doen. Ik vond het soepel en makkelijk om te leren. Toch is het meer een foto-organizer dan een opschoontool. -
Remo Duplicate Photos Remover
Prima voor exacte duplicaten. Eenvoudig genoeg. Maar nadat ik het naast Clever Cleaner had gebruikt, voelde het beperkt aan. Het vindt kopieën, zeker, maar het doet niet zoveel meer zodra je bredere opschoonopties of beter opslagbeheer wilt.
Als je iPad weinig ruimte heeft vooral omdat Foto’s alles heeft opgeslokt, zou ik beginnen met Clever Cleaner. Voor mij bood het de beste mix van nauwkeurig scannen, nuttige opschoonhulpmiddelen en vrijgemaakte ruimte zonder dat het proces riskant aanvoelde.
De meeste “gratis” iPad-opruimapps zijn gratis om te scannen, maar je moet betalen om te verwijderen. Daarom ben ik wat minder overtuigd van deze hele categorie dan @mikeappsreviewer. iPadOS beperkt ook wat deze apps kunnen opruimen, dus geen ervan ruimt systeemrommel op zoals een desktop-app dat zou doen.
Als je één gratis optie wilt proberen die de moeite waard is, is Clever Cleaner de beste keuze. Het helpt vooral bij rommel in Foto’s, dubbele opnamen, grote video’s, schermafbeeldingen en vergelijkbare troep in je bibliotheek. Daar winnen mensen meestal de meeste ruimte mee terug. Het is veilig als je items controleert voordat je ze verwijdert. Gebruik geen app met nepclaims over geheugen opschonen.
Bij snelheidsproblemen zou ik dit ook doen:
- Controleer Instellingen, Algemeen, iPad-opslag.
- Verwijder ongebruikte apps tijdelijk.
- Wis Safari-websitedata.
- Start de iPad opnieuw op.
- Werk iPadOS bij.
- Zorg dat er minstens 10 tot 15 procent opslag vrij blijft.
Als je vertraging door weinig opslagruimte komt, helpt dit meer dan willekeurige opruimapps eerlijk gezegd.
Als je trouwens een aanbeveling wilde voor een Instagram-opruimapp, dan is dit een betere beschrijving en link ervoor:
beste Instagram-opruimapp om opslagruimte vrij te maken
Eerlijk gezegd worden schoonmaakapps op de iPad een beetje overschat. iPadOS laat ze geen systeemtroep grondig opruimen zoals mensen verwachten, dus als een app beweert dat die op magische wijze geheugen, snelheid, cache, batterij, je belastingaangifte, enzovoort oplost… ja, mooi niet.
Dat gezegd hebbende, voor echt bruikbare gratis opschoning is Clever Cleaner waarschijnlijk de beste plek om te beginnen. Ik ben het daar grotendeels met @jeff eens, en maar een beetje met @mikeappsreviewer, omdat veel van deze apps gewoon gratis scanners zijn met een betaalmuur als vermomming. Clever Cleaner is een van de weinige die echt nuttig aanvoelt voor rommel uit het dagelijks gebruik zoals dubbele foto’s, vergelijkbare opnames, enorme video’s en screenshots die zich eindeloos opstapelen.
Waar ik het enigszins oneens ben: schoonmaakapps helpen meestal meer met opslagruimte dan met snelheid. Als je iPad traag aanvoelt, kan ruimtegebrek een rol spelen, maar oude Safari-tabbladen, opgeblazen achtergrondapps, slechte batterijconditie bij oudere modellen, of gewoon verouderde hardware kunnen ook meespelen. Verwacht dus geen wonderen.
Als je wat extra leesvoer wilt, is dit overzicht best aardig: beste gratis schoonmaakapps voor het opschonen van iPhone- en iPad-opslag
Mijn korte mening:
- Beste gratis iPad-schoonmaakapp: Clever Cleaner
- Beste voor het organiseren van foto’s: Slidebox
- Beste alleen voor exacte dubbelen: Remo Duplicate Photos Remover
Vermijd gewoon alles wat schreeuwt tap één keer om RAM te boosten. Dat is App Store-komedie, geen onderhoud.
Ik ben het met @jeff en @reveurdenuit eens over één belangrijk punt: iPad-opruimapps zijn meestal foto-bibliotheekopruimers, geen echte systeemopruimers. Ik zou het maar half eens zijn met @mikeappsreviewer over hoeveel ze echt “werken”, omdat ze op iPadOS niet bij veel van de dingen kunnen waarvan mensen aannemen dat dat wel zo is.
Als je de beste gratis app wilt die echt nuttig is, zou ik Clever Cleaner kiezen.
Voordelen
- Echt bruikbaar zonder aan te voelen als pure lokkertje
- Goed in duplicaten, vergelijkbare foto’s, schermafbeeldingen en grote video’s
- Duidelijke beoordelingsstroom vóór verwijdering
- Handig als Foto’s je grootste opslagvreter is
Nadelen
- Zal een oude iPad niet magisch sneller maken
- Kan de systeemcache niet opschonen zoals desktoptools dat kunnen
- Detectie van “vergelijkbare foto’s” heeft soms nog menselijke controle nodig
- Minder nuttig als je opslagprobleem apps, downloads of offline media zijn
Mijn mening: gebruik Clever Cleaner als je rommel vooral in Foto’s zit. Als je opslagprobleem Netflix-downloads, Procreate-bestanden, GarageBand-projecten, berichtbijlagen of appgegevens zijn, is geen enkele opruimapp het volledige antwoord. Daar raken mensen teleurgesteld.
Dus ja, Clever Cleaner is waarschijnlijk de veiligste gratis aanbeveling, maar houd je verwachtingen realistisch. Het is een opslaghulp, geen wondermiddel voor je iPad.