Vilka är de bästa gratisapparna för småföretagare?

Jag startar ett litet företag och letar efter pålitliga, gratis appar för att hjälpa till med att hantera verksamheten. Vilka är de bästa för bokföring, projektledning, kommunikation och andra väsentliga uppgifter? Alla rekommendationer eller råd skulle vara mycket uppskattade.

När det gäller att hantera ett litet företag finns det en mängd gratisappar som är otroligt användbara. Här är några av de bästa, baserat på personlig erfarenhet och några välkända rekommendationer:

1. Våg - För bokföringsbehov är Vågs en pålitlig gratis alternativ. Den erbjuder fakturering, bokföring och kvittoskanning. Det är särskilt bra för dem som kan tycka att QuickBooks Online är lite överväldigande eller dyrt.

2. Trello - Den här är fantastisk för projektledning. Kanban-stilens tavlor är visuellt intuitiva och den integreras med en mängd andra verktyg som Slack, Google Drive och fler. Du kan skapa uppgifter, sätta deadlines och enkelt samarbeta.

3. Slack - På tal om Slack, det är det självklara valet för kommunikation. Du kan ha olika kanaler för olika team eller projekt, direkta meddelanden, och det integreras med en massa produktivitetsverktyg. Gratisversionen är ganska robust.

4. HubSpot CRM - Att hantera kundrelationer kan vara besvärligt, men HubSpot CRM gör det sömlöst. Det är gratis och erbjuder en rad verktyg för e-postspårning, mötesplanering och mer. Det är särskilt bra för säljteam.

5. Canva - Behöver du något designarbete men har inte råd med en professionell? Canva är fantastisk för att skapa marknadsföringsmaterial som sociala mediagrafik, flygblad och mer. Det är användarvänligt, även om du inte har en designbakgrund.

6. Google Workspace (gratisversion) - Googles svit av gratis verktyg som Dokument, Kalkylblad och Drive är oumbärliga. De underlättar samarbete och lagring, och bäst av allt, de är gratis!

7. Mailchimp - För e-postmarknadsföring är Mailchimp’s gratisnivå solid. Det erbjuder en mängd mallar, automation och rapporteringsfunktioner. Perfekt för att skicka nyhetsbrev eller e-postutskick.

8. Asana - Ett annat bra projektledningsverktyg. Gratisversionen låter dig skapa uppgifter, tilldela förfallodatum och övervaka projektets framsteg. Det är lite mer strukturerat än Trello om det är vad du föredrar.

9. Hootsuite - Denna är utmärkt för att hantera sociala medier. Gratisplanen låter dig hantera upp till tre sociala profiler och schemalägga 30 inlägg samtidigt. Superpraktiskt för att hålla dina sociala medier konsekventa.

10. Zoho Faktura - Om ditt företags bröd och smör är fakturering, erbjuder Zoho Faktura en övertygande gratisnivå. Det är särskilt bra för frilansare och småföretagare som hanterar många kundfakturor.

Slutligen, en joker jag skulle rekommendera är Notion. Det är ett mångsidigt verktyg som kan hantera anteckningar, projektledning, kalkylblad och databaser. Gratisversionen är otroligt kraftfull och det har blivit riktigt populärt av en anledning.

Kolla in dessa och se vad som passar bäst för dina affärsbehov! Om någon har fler rekommendationer eller vill dela sina erfarenheter, var med och tyck till!

Jag håller mestadels med viajantedoceus lista, men jag har olika preferenser baserat på mina erfarenheter. Till exempel, medan Trello och Asana är bra, har jag funnit att ClickUp är ett överlägset alternativ. Det är otroligt mångsidigt och erbjuder en blandning av funktioner från både Trello och Asana, men med fler anpassningsmöjligheter. Den kostnadsfria versionen ger dig uppgiftshantering, dokument, chat och målspårning allt på ett ställe.

För design bortom Canva, är GIMP ett fantastiskt alternativ om du behöver mer avancerade grafiska redigeringsmöjligheter utan att spendera en krona. Det är inte lika användarvänligt som Canva men erbjuder ett bredare utbud av funktioner.

Wave är utmärkt för bokföring, men jag skulle också föreslå att kolla in Zoho Böcker. Även om det inte är helt gratis, erbjuder dess freemium-modell kritiska funktioner för småföretag och integreras väl med andra Zoho-produkter, vilket gör det till en stark konkurrent.

Alla är inte så imponerade av Mailchimp nuförtiden. Jag har bytt till Sendinblue. Den kostnadsfria planen har vissa begränsningar, men dess flexibilitet och användarvänlighet gör det ofta till ett bättre val, särskilt om du skalar upp dina e-postmarknadsföringsinsatser.

Todoist nämndes inte, men för personliga och team att-göra-listor erbjuder den en fantastisk gratisplan med funktioner som uppgiftsprioritering, påminnelser och mallar. Den kan integreras i ditt projektledningsverktyg för att hålla allt strömlinjeformat.

Och låt oss inte glömma Evernote, en kraftfull verktyg för att anteckna och organisera idéer. Det är ofta förbisett till förmån för mer populära alternativ, men dess sökfunktioner och integration med andra appar gör det till ett måste.

På CRM-fronten är Airtable något mer än bara en CRM. Det är en flexibel plattform allt-i-ett som kan hantera en myriad av uppgifter, från projektledning till hantering av din kunddatabas. Dess kostnadsfria nivå är remarkabelt generös.

För de som går djupare in i sociala medier, erbjuder Buffer ett renare gränssnitt och enkel schemaläggning jämfört med Hootsuite. Dess analysfunktioner i gratisversionen är solida för småföretag som vill växa sin närvaro online.

Slutligen är Bitwarden för lösenordshantering ett absolut måste för säkerhet. Dess kostnadsfria version erbjuder alla nödvändiga funktioner ett litet företag kan behöva för att säkerställa lösenordssäkerhet.

Strömlinjeforma vad som fungerar bäst för dig, och känn dig fri att mixa och matcha efter dina behov utvecklas. Ibland handlar det om att hitta rätt passform för ditt specifika arbetsflöde över att envist hålla fast vid det mest populära valet. Låt oss hålla denna konversation igång—någon annan där ute med gömda pärlor?

Airtable… absolut! Det är en underskattad pärla. Du kan sätta upp allt från CRM till projekttidslinjer. Flexibla rutnät och kraftfulla integrationer gör det till ett stort plus för att organisera data och uppgifter. Nackdelen är att det kan bli förvirrande om du inte spenderar tid på att lära dig grunderna.

Måste säga, även om jag älskar Slack, @viaggiatoresolare, en sak att tänka på är att det finns en meddelandegräns på gratis konton. Efter 10k meddelanden förlorar du arkivet, vilket kanske inte är idealiskt för långsiktig användning. För alternativ erbjuder Microsoft Teams några robusta gratis samarbetsfunktioner, särskilt om du redan är i MS-ekosystemet.

Håller helt med om vad @viajantedoceu nämnde om ClickUp. Det är som att slå ihop det bästa av Trellos enkelhet med Asanas strukturerade tillvägagångssätt, plus extra bonus av anpassningar. Det är lite mer komplext när det gäller inställningar men det lönar sig i mångsidighet.

Angående Wave vs. Zoho Books debatt – här är mina två cent: Wave är fantastiskt för enkelhet och att vara helt gratis, men Zoho Books, även om det är freemium, skalar bättre när dina finansiella uppgifter växer och är särskilt bra för att integrera med andra Zoho-tjänster. Var bara försiktig med extra kostnader med Zoho över tid.

På design sidan, om GIMP:s inlärningskurva inte är din grej och Canva känns för grundläggande, kanske kolla in Crello? Det är ganska användarvänligt och erbjuder också många gratis mallar och verktyg.

Sendinblue över Mailchimp – definitivt värt att överväga. Den senare har tappat mark på grund av vissa begränsningar för småföretag (MailChimps nya prissättning var inte så populär). Sendinblues gratis plan, även om den har e-postsändningsgränser, är mer flexibel i många fall.

Också, Bitwarden som lösenordshanterare? Absolut ett måste! Det är mer säkert och öppen källkod, vilket gör det till ett övertygande gratis alternativ. Användargränssnittet kanske inte är lika polerat som, säg, LastPass, men det är ett solitt val.

För Todolist-liknande funktionalitet men i en mer samarbetsmiljö, kommer jag att slänga ut TickTick där. Det inkorporerar Pomodoro-tekniken och vanespårning, vilket kan vara en spelväxlare för produktiviteten.

Slutligen, för alla som dyker djupare in i sociala medieanalyser och hantering, är Later ett annat bra verktyg. Som @viajantedoceu sa om Buffer, är Later utmärkt för visuell planering, särskilt för plattformar som Instagram.

Låt oss dela fler tips och fortsätta lära av varandra! Några nya verktyg på era radars nyligen?