Mitt USB-minne slutade plötsligt att öppnas efter att jag flyttat viktiga arbetsfiler och familjefoton till det. Nu säger min dator att enheten är skadad och ber mig att formatera den, men jag måste återställa data innan jag förlorar allt. Jag letar efter säkra tips för dataåterställning från USB, rekommendationer på programvara eller steg som kan hjälpa.
Varit där. Ett USB-minne som plötsligt inte går att läsa känns snabbt riktigt illa när dina egna filer finns på det.
Det folk ofta missar är detta. Korruption betyder inte alltid att filerna är borta. Ofta finns datan fortfarande kvar på lagringsenheten, men filsystemet har blivit skadat. Jag har sett det efter att man dragit ut enheten utan att mata ut den, strömavbrott under en kopiering, slumpmässiga filsystemfel, skadlig kod, utslitet flashminne och gamla enheter som gör sådant gamla enheter gör.
Första saken jag skulle kolla
Jag skulle dela upp det i två kategorier. Filsystemsproblem eller hårdvaruproblem.
Återställningsprogram är oftast värt ett försök om ditt USB gör något av detta:
- Det visas i Diskhantering eller Skivverktyg.
- Det dyker upp en uppmaning att formatera det.
- Det visas som RAW, oläsligt eller otillgängligt.
- Lagringsstorleken ser korrekt ut.
Jag skulle stanna upp och överväga en dataåterställningsverkstad i stället om du ser den här typen av beteende:
- Enheten dyker aldrig upp alls.
- Den kopplas hela tiden från och ansluts igen.
- Din dator hänger sig eller låser sig när du ansluter den.
- Kontakten eller höljet är skadat.
- Filerna är tillräckligt viktiga för att ett enda felsteg skulle vara allvarligt.
Vad du inte ska göra först
Formatera det inte än. Kör inte CHKDSK än heller. Den lärde jag mig på det irriterande sättet. Ta ut filerna först, försök reparera efteråt.
Vad jag skulle göra för ett gör det själv-försök
Jag skulle börja med Disk Drill. Det har fungerat bra för mig på skadade flash-enheter eftersom det skannar själva enheten i stället för att vara beroende av en ren filsystemstruktur.
Det vanliga flödet ser ut så här:
- Installera Disk Drill på datorn, inte på det skadade USB-minnet.
- Anslut USB-minnet och öppna Disk Drill.
- Välj USB-minnet i listan över enheter.
- Klicka på Sök efter förlorad data.
- Låt skanningen bli klar. Avbryt den inte om inte enheten beter sig konstigt.
- Förhandsgranska det som hittas.
- Återställ allt till en annan enhet, aldrig tillbaka till samma USB-minne.
Om enheten känns instabil
Om minnet kopplas bort, stannar upp eller beter sig opålitligt, skulle jag först göra en byte-för-byte-kopia och skanna avbildsfilen i stället för att belasta originalenheten. Det innebär mindre belastning på en enhet som kanske snart ger upp helt. Jag gjorde inte det en gång och den andra skanningen gick sämre än den första. Där lärde jag mig min läxa.
Efter att filerna är säkra
Först efter återställningen skulle jag försöka fixa själva USB-minnet.
- Kör CHKDSK om du använder Windows.
- Kör Första hjälpen i Skivverktyg om du använder macOS.
- Formatera om enheten om reparationsverktygen inte får ordning på den.
- Testa den med en stor kopiering, både genom att skriva till den och läsa tillbaka från den.
När jag skulle kasta enheten
Om korruptionen kommer tillbaka efter formatering, skrivningar misslyckas, filer försvinner igen eller diagnostik visar fel, skulle jag byta ut USB-minnet och gå vidare. Flash-enheter är billiga. Att förlora samma filer två gånger är det inte, och ja, den delen suger.
Formatera det inte. Den uppmaningen är din fiende just nu.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att hoppa över reparationer först, men jag skulle lägga till en sak. Prova de enkla anslutningskontrollerna innan du skannar. En annan USB-port. En annan kabel om den använder en. En annan dator. Jag har sett enheter visas som korrupta på en Windows-maskin, och sedan öppnas tillräckligt på ett annat system för att kopiera ut filer. Det låter dumt, men det sparar tid.
Om enheten fortfarande visas med rätt storlek är din bästa chans programvara för dataåterställning. Disk Drill är ett bra val för dataåterställning från korrupt USB eftersom det läser enheten direkt och ofta hämtar filer från skadade eller RAW-partitioner. Förhandsgranska bilderna först. Om förhandsvisningen fungerar är oddsen för återställning vanligtvis bättre.
Några praktiska tips:
- Sluta använda USB-minnet nu.
- Kontrollera Diskhantering. Om kapaciteten ser normal ut, skanna det.
- Återställ filer till din PC eller en annan extern enhet.
- Börja med de viktigaste mapparna, familjefoton, arbetsdokument, skattegrejer osv.
- Om skanningen hittar tusentals filer med konstiga namn, använd filter för filtyper och datum.
En sak där jag delvis inte håller med @mikeappsreviewer. CHKDSK är inte alltid ett senare alternativ jag skulle bry mig om på flash-enheter. Om USB-minnet redan har blivit opålitligt en gång återställer jag det som är viktigt och byter sedan ut minnet. De går sönder ofta, och de går sönder snabbt.
Om du vill ha en snabb visuell genomgång täcker den här snabbguiden för att återställa data från en korrupt USB-enhet det grundläggande flödet på ett enkelt sätt.
Om USB-minnet kopplas från mitt under skanningen eller får hela datorn att frysa, stoppa gör-det-själv-spåret. Vid den punkten är ett återställningslabb säkrare.
Klicka inte på Formatera. Jag skulle också vara lite försiktig med rådet att bara skanna den direkt från @mikeappsreviewer och @nachtdromer om USB-enheten beter sig instabilt. Om enheten monteras, försvinner och sedan kommer tillbaka kan varje extra läsning göra saken värre på ett döende USB-minne.
Det första jag skulle göra är att kontrollera SMART eller åtminstone grundläggande enhetsbeteende med något som CrystalDiskInfo om det alls kan läsa styrenheten. Om inte, titta i Diskhantering och notera om partitionen är RAW, oallokerad eller bara saknar en enhetsbokstav. Det säger dig mycket.
En sak som folk inte nämner tillräckligt ofta: om filerna bara flyttades och inte kopierades, kontrollera även den ursprungliga källan. Ibland misslyckades flytten delvis och viss data finns fortfarande kvar där, i temporära mappar, senaste filer, molnsynkcache osv.
Om USB-enheten visar normal kapacitet och förblir ansluten är Disk Drill ett legitimt alternativ för återställning från en korrupt USB-enhet. Jag skulle återställa efter filtyp först, foton/dokument, i stället för att jaga den gamla mappstrukturen om filsystemet är förstört.
Hoppa också över reparationsverktyg från slumpmässiga webbplatser. De flesta är skräp.
Om du vill ha en annan referenspunkt, här är en användbar Facebook-diskussion om tips för dataåterställning från USB-minnen.