Vad är den bästa gratis videoredigeringsprogramvaran?

Jag börjar ett litet personligt projekt och jag behöver en pålitlig videoredigeringsprogramvara. Jag har för närvarande en stram budget, så ett gratis alternativ skulle vara idealiskt. Kan du rekommendera en bra gratis videoredigeringsprogramvara som är användarvänlig och fungerar bra för nybörjare?

Om du har en stram budget finns det inget bättre än att hitta något gratis och faktiskt användbart! För videoredigering är DaVinci Resolve en kraftfull lösning. Seriöst, vi pratar om videoredigeringsprogram på Hollywood-nivå, men det kostar dig totalt NOLL kronor. Galet, eller hur? Det har en viss inlärningskurva eftersom det är fullpackat med funktioner, men när du väl får kläm på det kan du göra allt från enkla klipp till färgkorrigering som får ditt projekt att se ut som en professionell film.

Alternativt, om du tänker, ‘Inlärningskurva? Nej tack, det hoppar jag över,’ är HitFilm Express mer nybörjarvänligt och fortfarande bra. Det har tillräckligt med verktyg för personliga projekt utan att göra dig förvirrad på vägen.

Värt att nämna också: Shotcut (enkelt och lätt men tillräckligt kapabelt för de flesta behov) och Lightworks Free (stabilt, men begränsade exportmöjligheter i gratisversionen). Och glöm inte iMovie om du kör Mac. Det är redan där, redo att använda, helt utan förbehåll.

Slutsats: Om du vill ha proffsnivå, välj DaVinci Resolve. Om du bara pysslar lite och vill hålla det enkelt, börja kanske med HitFilm eller Shotcut. Hur som helst har du alternativ, och inget av dem kostar dig något.

DaVinci Resolve? Visst, det är kraftfullt – redigering på Hollywood-nivå, bla bla – men kan vi prata om hur det kan kännas som att det suger din själ när du försöker lära dig det? Om du inte har dagar att lägga på att grotta ner dig i tutorials, kanske det är bäst att hålla sig borta om du inte är en riktig masochist för komplexitet.

Nu till något som är VERKLIGEN enkelt och inte känns som att knäcka en kassaskåpskod: OpenShot. Ja, det är grundläggande, men vet du vad? Grundläggande får jobbet gjort! Dra, släpp, klipp, lägg till lite text – boom, du är en redigerare nu! Det är gratis och härligt avskräckande för nybörjare.

Å andra sidan, HitFilm Express är stabilt, som @ombrasilente sa, men har du någonsin märkt hur det försöker sälja uppgraderingar var tredje klick? Irriterande. Men ändå hyfsat för nybörjare. Och Shotcut? Nja, lite klumpigt, låt oss vara ärliga. Fungerar okej men känns som att det fastnade 2010.

Om du vill ha mitt oväntade tips: CapCut. Ursprungligen för mobiler men nu på väg till datorer, det är superenkelt att använda. Jätteintuitivt, särskilt för snabba, avslappnade projekt. Tänk på det som anti-DaVinci – lätt, enkelt men ändå kapabelt.

Sammanfattning: Skippa ‘Hollywood-drömmarna’ med DaVinci om du inte planerar att göra detta till en heltidsgrej. För lugna, stressfria vibbar, välj OpenShot eller CapCut. Om du vill experimentera lite mer men hålla dig sansad, kanske HitFilm.

Okej, lyssna, om du precis börjar och bara behöver något pålitligt utan att möta en mardröm av inlärningskurvan, så tar jag in VSDC Gratis Videoredigerare i diskussionen. Det är gratis, kapabelt, och även om det kanske inte har ‘Hollywood-glansen’ som DaVinci Resolve, är det perfekt för att få uppgifter gjorda utan att ge dig huvudbry.

Fördelar:

• Bred Formatstöd: Hanterar nästan alla filtyper—inga konverteringsproblem.
  • Nyvänlig: Enkelt gränssnitt jämfört med DaVinci eller till och med HitFilm Express.
  • Lättviktig: Tynger inte ner ditt system som några uppblåsta redigerare.
  • Grundläggande Effekter & Övergångar: Tillräckligt med verktyg för snabba, enkla projekt.
  • Icke-linjär Tidslinje: Flexibelt för dem som vill ha en touch av avancerade funktioner.

Nackdelar:

• Gränssnittet Känns Föråldrat: Det gör jobbet men saknar finess jämfört med OpenShot eller CapCut.
  • Lärkurva för Avancerade Verktyg: När du börjar med färgkorrigering eller maskering är det mindre intuitivt.
  • Exportinställningar Kan Vara Förvirrande: Att hitta rätt format kan kräva lite trial-and-error.

OpenShot och Shotcut? Självklart, de är bra alternativ, men OpenShot kraschar ibland mer än jag orkar med (stabilitet är viktigt!), och Shotcut har denna “OK, det funkar, men är jag kvar i 2013?” känsla. HitFilm Express? Jag håller med @chasseurdetoiles—ständiga försäljningsförsök är frustrerande. Och ja, även om DaVinci Resolve är kraftfullt, om du inte är James Camerons reinkarnation, behöver ditt personliga projekt verkligen 50 färgkorrigeringsalternativ?

Nu pratar vi om redigering på ‘Enkelt Läge.’ Om du vill ha super snabba redigeringar utan att känna att du kodar din egen programvara, är CapCut för skrivbord intressant men fortfarande på väg att utveckla fler funktioner. iMovie är bra bara om du är en del av Apple-gänget—ingen Windows-kärlek där.

Så vad är grejen? Vill du hålla det enkelt? Kör på VSDC, eller, om du behöver nybörjarverktyg utan att krocka med avancerade funktioner, CapCut Skrivbord. Avancerade ambitioner? Okej, ta DaVinci Resolve, men förbered dig på några huvudbry med YouTube-handledningar.