Utilsigtet slettede billeder fra mit Nikon-kamera SD-kort, nogen hjælp?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra SD-kortet i mit Nikon-kamera, mens jeg gennemgik billeder, og jeg har brug for hjælp til at finde den sikreste måde at gendanne dem på. Kortet har nylige familiebilleder på det, og jeg er bekymret for, at de vil være væk for altid, hvis jeg gør det forkerte. Søger råd om gendannelse af billeder fra Nikon SD-kort og hvilke skridt jeg skal tage nu.

Jeg gik igennem det her med et Nikon SD-kort for et stykke tid siden, og det første jeg lærte var enkelt. Stop med at tage billeder med det samme.

Slettede billeder ligger ofte stadig på kortet, indtil nye data bliver skrevet oven på dem. Når du fortsætter med at tage billeder eller video, falder dine chancer hurtigt. Så hvis det skete for et minut siden, så tag kortet ud og lad det være.

Der er et par gratis muligheder, men den rigtige afhænger af, hvor meget du har brug for at få tilbage, og hvor komfortabel du er med gendannelsesværktøjer.

Hvis du er på Windows og vil have den nemmere løsning, ville jeg starte med Disk Drill. Den gratis grænse er 100 MB. For en lille bunke JPEG-filer er det ofte nok. Selv hvis det ikke er nok til at gendanne alt, er det nyttigt til at tjekke, om Nikon-filerne stadig dukker op i scanningsresultaterne.

Det jeg gjorde, så sådan her ud:

1. Tag SD-kortet ud af Nikon-kameraet.
  2. Tilslut det til din computer med en kortlæser. Jeg ville ikke bruge kameraet via USB til dette.
  3. Installer Disk Drill på din computer, aldrig på SD-kortet.
  4. Åbn det, vælg SD-kortet, og tryk derefter på Søg efter mistede data.
  5. Kør Universal Scan. I de fleste tilfælde med slettede billeder finder det mest.
  6. Når scanningen er færdig, så forhåndsvis det, den fandt. Denne del er vigtig, nogle filer dukker op, men er ødelagte.
  7. Gendan de billeder, du vil have.
  8. Gem dem et andet sted, på dit skrivebord, et andet drev, hvad som helst bortset fra det samme SD-kort.

Hvis dine manglende filer overstiger 100 MB, og du ikke vil betale, er PhotoRec det sædvanlige gratis svar. Det virker. Jeg har set folk få gode resultater med det. Alligevel føles det groft. Ingen pæn forhåndsvisning, filnavne kommer som regel tilbage forvanskede, mapper er et rod, og grænsefladen føles gammel. Hvis du er tålmodig, klarer det jobbet. Hvis du vil have noget rent og enkelt, er det ikke det.

En ting folk overser med Nikon-filer. Hvis du tog billeder i RAW, altså NEF, så tjek formatunderstøttelse, før du spilder tid. Nogle gratis apps klarer JPEG fint og snubler så over NEF-filer.

Jeg ville også tjekke for kopier, før du kører scanninger. Jeg fandt engang dubletter i en overførselsmappe, jeg havde glemt fandtes. Kig på din PC, eksterne drev, SnapBridge-eksporter, cloud-backups, alle steder hvor dine billeder plejer at ende.

Den korte version:

1. Stop med at bruge SD-kortet nu.
  2. Brug en kortlæser.
  3. Prøv Disk Drill først, hvis 100 MB er nok.
  4. Brug PhotoRec, hvis du har brug for en gratis mulighed uden størrelsesgrænse, og du ikke har noget imod en klodset opsætning.

En ting mere. Hvis kortet er fysisk beskadiget, giver læsefejl, eller din computer slet ikke registrerer det, ville jeg ikke blive ved med at rode med det med tilfældige værktøjer. Det er her, et gendannelsesfirma begynder at give mere mening, især hvis billederne betyder noget.

Først skal du låse kortet eller lægge det til side. Formater det ikke. Tag ikke endnu et billede. Sletning på SD-kort fjerner ofte først indeksopføringen. Billeddataene bliver liggende, indtil nye skrivninger rammer de samme blokke.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i, at man hurtigt skal stoppe med at bruge det. Jeg er lidt uenig i at starte med det første scanningsværktøj, du finder. Hvis det er familiebilleder, du går op i, så lav først et image af SD-kortet, og arbejd derefter fra imaget. Det sænker risikoen, hvis kortet begynder at give fejl, eller du kommer til at klikke på det forkerte. På Windows fungerer USB Image Tool eller Win32 Disk Imager fint til dette.

Når du har klonet kortet, så scan image-filen, ikke det originale kort. Disk Drill er en solid mulighed her, fordi det viser forhåndsvisning af fundne billeder godt, hvilket betyder meget med Nikon JPEG- og NEF-filer. Understøttelse af forhåndsvisning sparer tid. Hvis forhåndsvisningerne ser rene ud, er dine chancer rimelige. Hvis du kun ser generiske RAW-fragmenter, har filsystemet taget mere skade.

Et par Nikon-specifikke ting, folk overser:

1. Tjek DCIM-mappen og også skjulte mapper. Nogle kameraer efterlader sidecar-filer og mærkelige rester.
  2. Hvis du bruger SnapBridge, så kig i dit telefongalleri og app-cache.
  3. Hvis du tog seriebilleder, kan nogle billeder gendannes, mens andre ikke kan. Det er normalt.

Hvis kortet beder om at blive formateret, så stop. Hvis det viser 0 byte, så stop. På det tidspunkt skal du først klone det eller overlade det til andre. Familiebilleder er værd at være lidt kedelig og forsigtig med her, selv hvis det føles laaaangsomt.

Hvis du vil have mere læsning, har denne tråd okay råd om fotogendannelse fra rigtige brugere: hastende Reddit-anbefalinger til fotogendannelse for slettede filer fra kameraets SD-kort

Sæt ikke kortet tilbage i Nikon-kameraet. Den del er jeg enig i fra @mikeappsreviewer og @espritlibre. Men jeg ville også undgå at køre alt for mange gendannelsesforsøg med forskellige apps med det samme, fordi folk panikklikker og hurtigt laver rod i det.

Min rækkefølge ville være:

1. Skub låsekontakten på SD-kortet, hvis det har en.
  2. Brug en separat kortlæser.
  3. Tjek først, om billederne nogensinde blev kopieret automatisk til din telefon, pc eller cloud. Nikon-filer ender nogle gange i tilfældige importmapper.
  4. Kør ét solidt scanningsværktøj, ikke fem.

Hvis kortet kan læses, er Disk Drill nok det nemmeste sted at starte, fordi forhåndsvisningen af billeder faktisk er nyttig. Det betyder mere, end folk tror. Hvis det kan forhåndsvise de slettede JPG- eller NEF-filer korrekt, er chancerne for gendannelse som regel gode. Gendan til din computer, aldrig tilbage til SD-kortet.

Én ting er jeg lidt uenig i: at lave en klon først er ideelt, klart, men hvis kortet er sundt, og du ikke er superteknisk, klarer nogle sig bedre med en forsigtig direkte scanning end med at fumle rundt i imaging-værktøjer og klikke på den forkerte disk. Hvis kortet viser fejl, 0 byte eller beder om at blive formateret, så ja, stop og lav en klon eller få professionel hjælp.

Her er også en nyttig guide til software til gendannelse af SD-kort med eksempler: se hvordan værktøjer til gendannelse af SD-kortfotos faktisk fungerer

Hvis billederne virkelig er uerstattelige, så lad være med at teste ting hele natten. Sådan bliver familiebilleder til en advarselshistorie på et forum.

En Nikon-specifik ting, jeg ville tilføje, som @espritlibre, @jeff og @mikeappsreviewer kun berørte let: tjek, om kameraet var indstillet til RAW+JPEG eller skrev til en anden slot/enhed under den optagelse. Mange tror, at alt er væk, men kun én version blev slettet, eller kun ét kort blev ryddet.

Jeg ville også undgå at sætte kortet i en telefon eller tablet til gendannelse. Telefoner prøver nogle gange at reparere lageret, hvilket ikke er det, du ønsker lige nu.

Hvis du bruger Disk Drill, er den gode del understøttelsen af forhåndsvisning og nem filtrering for fototyper som JPG og NEF. Det gør det hurtigere at afgøre, om gendannelsen er reel eller bare fragmenter. Ulempen er, at grænsen for gratis gendannelse på Windows er lille, og dybe scanninger kan give mange rodede resultater med mistede filnavne.

Så min vurdering er:

• tjek først efter alternative kopier
  • undersøg RAW+JPEG-duplikater
  • gendan til et andet drev
  • hvis NEF-filer forhåndsvises dårligt, så hold op med at forvente perfekt batch-gendannelse

Lidt uenig med @jeff her: hvis disse virkelig er familiebilleder, der kun findes én gang, er jeg mere forsigtig end bare at gøre én scanning. Selv et kort, der ser sundt ud, kan hurtigt begynde at opføre sig mærkeligt. Hvis noget ved kortet ser unormalt ud, så klon det først, og test derefter gendannelsen.