Trenger du hjelp med å gjenopprette filer fra en harddisk uten å forårsake mer skade

Harddisken min sluttet plutselig å virke etter å ha laget merkelige klikkelyder, og jeg er bekymret for å miste viktige bilder, arbeidsdokumenter og personlige filer. Jeg trenger råd om den sikreste måten å gjenopprette data fra en harddisk som er i ferd med å svikte, uten å gjøre skaden verre eller risikere permanent filtap.

Hvis filene betyr noe, slutt å skrive til disken nå. Jeg mener det. Jeg har sett folk gjøre skaden verre ved å kopiere ting over på samme disk, installere gjenopprettingsapper der, eller kjøre oppryddingsverktøy. Når gamle sektorer blir overskrevet, synker sjansene dine.

En vanlig harddisk gir deg fortsatt en sjanse i mange tilfeller. Slettede filer, ødelagte partisjoner, utilsiktet formatering, til og med en disk som blir RAW, er ofte mulig å gjenopprette hvis maskinvaren ikke har begynt å falle fra hverandre.

Det første jeg ville sjekket er hvordan disken oppfører seg.

Hvis du hører gjentatt klikking, slipelyder, oppstart- og stopp-sløyfer, eller disken stadig forsvinner fra systemet, ville jeg behandlet det som et maskinvareproblem først, ikke et filproblem. Det samme gjelder hvis den reagerer ekstremt tregt, låser Filutforsker, eller forsvinner midt i en skanning. En normal HDD skal ikke lage høye rytmiske klikk. Hvis den gjør det, ikke fortsett å tukle med den.

Du bør også se på S.M.A.R.T.-rapporten:
S.M.A.R.T.-data

Dette er helseloggen som er innebygd i disken. Jeg pleier vanligvis å se etter dårlige sektorer, omallokerte sektorer, lesefeil, varmeproblemer og eventuelle tall som stiger raskt. Hvis disse verdiene ser stygge ut, eller blir verre mellom sjekkene, slutter jeg å gjøre tilfeldige tester. Ingen CHKDSK. Ingen reparasjonsforsøk. Ingen en siste skanning til. Slike ting kan presse en svak disk over kanten.

Hvis disken fortsatt kan leses og dataene betyr noe, er det tryggere ofte å lage et byte-for-byte-avbildning først. Hvis den klikker eller faller hardt ut, begynner profesjonell gjenoppretting å gi mer mening.

Hvis disken holder seg stabil nok for programvaregjenoppretting, så jobb raskt og gjenopprett fra den med programvare, ikke ved å bruke disken normalt. Ett alternativ mange ofte tyr til er Disk Drill. Jeg har opplevd det som enklere enn noen av de eldre verktøyene, hovedsakelig fordi det samler flere skanningstyper og ikke begraver deg i rare menyer.

Det som skilte seg ut for meg:

Det håndterer vanlige Windows- og macOS-filsystemer.
Det lar deg forhåndsvise filer før gjenoppretting.
Det leser S.M.A.R.T.-informasjon.
Det kan lage et byte-for-byte-sikkerhetskopibilde, noe som er viktig hvis disken er ustabil.

Forhåndsvisning betyr mer enn folk tror. Hvis du åpner et funnet bilde, dokument eller videofragment og det ser intakt ut, har du lært noe nyttig før du bruker timer på å gjenopprette søppel.

Den vanlige prosessen er enkel nok:

1. Koble til HDD-en.
  2. Installer Disk Drill et annet sted, ikke på den dårlige disken.
  3. Åpne det og velg problem-disken.
  4. Start skanningen.
  5. La den kjøre, eller sjekk funne filer mens den skanner.
  6. Forhåndsvis det du trenger.
  7. Gjenopprett alt til en annen lagringsenhet.

Ikke tilbake til samme HDD. Jeg har sett folk gjøre dette og angre fem minutter senere.

Hvis disken slutter å bli oppdaget riktig, skanningen låser seg, eller lydene blir verre under lesing, stopp der. Ikke fortsett å hamre på den. Dette er den typen tegn jeg har sett rett før en disk blir fullstendig uleselig.

Klikking er dårlige nyheter. Jeg ville sluttet å slå harddisken av og på. Hver oppspinning er ekstra belastning, og defekte lesehoder pleier å bli raskt verre.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, ikke kjør reparasjonsverktøy. Jeg ville tatt det enda lenger. Hopp over gjør-det-selv hvis disken har fysisk klikking fra starten av. Programvare hjelper ved filtap og skade på filsystemet. Den fikser ikke et head crash. Hvis bildene og arbeidsfilene betyr mer enn kostnaden, er et verksted med renrom den tryggere veien.

Hvis du fortsatt vil prøve hjemme, hold det med lav risiko.

1. Fjern disken og koble den til som en sekundær disk, eller med en USB-dokk som har egen strøm.
  2. Test på en annen PC og med en annen kabel først. Dårlige kabler gir inntrykk av død disk oftere enn folk tror.
  3. Følg med i BIOS eller Diskbehandling. Hvis kapasiteten vises feil, eller gjenkjenningen kommer og går, stopp.
  4. Hvis den forblir synlig lenge nok, klon den først til en frisk disk med lik eller større størrelse.
  5. Kjør gjenoppretting på klonen, ikke originalen.

Når det gjelder programvare for filgjenoppretting, er Disk Drill helt grei for å skanne en stabil klon og hente tilbake bilder, dokumenter og mapper. Installer den på en annen disk. Lagre gjenopprettede filer på en annen disk også. Ikke skriv en eneste byte til den som svikter. Bloggstoffet deres om hvordan man gjenoppretter permanent slettede filer fra en harddisk er greit for søk og gjennomganger, men ved klikking kommer kloning først.

Hvis du vil ha en rask forklaring, er denne videoen solid:
se hvordan du gjenoppretter slettede harddiskfiler trygt

Viktig ting, ingen frysertriks. Folk poster fortsatt det tullet, og ja, det fungerer noen ganger i fem minutter, og så dør disken for godt.

Å klikke betyr vanligvis at dette ikke lenger er en situasjon med «hvilken gjenopprettingsapp bør jeg kjøre?», men en situasjon med «hvordan unngår jeg å gjøre en gjenopprettbar disk om til en død en?».

Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @shizuka, men jeg er litt mindre optimistisk når det gjelder å gjøre mye testing etter at klikkingen startet. Mange ødelegger sin beste sjanse ved å slå den på 20 ganger til bare for å «se om den dukker opp». Det er den delen jeg ville unngått.

Noen ting jeg ville gjort som ikke har blitt understreket nok:

• Sjekk om det faktisk er kabinettet, adapteren eller strømforsyningen hvis dette er en ekstern HDD. Noen ganger er disken helt fin, og det er USB-SATA-broen som er i ferd med å dø.
  • Hvis disken fortsatt blir oppdaget, hent de filene som er vanskeligst å erstatte først, ikke de største mappene.
  • Noter nøyaktige symptomer: klikker ved oppstart, forsvinner etter 30 sekunder, feil størrelse i BIOS osv. Den informasjonen hjelper med å avgjøre om gjør-det-selv i det hele tatt er verdt det.
  • Hvis dataene er forretningskritiske eller familiebilder uten sikkerhetskopi, innhent pris fra et datagjenopprettingslaboratorium før du eksperimenterer for mye. Prisoverslaget er gratis mange steder.

En liten uenighet med det vanlige rådet om å «skanne den med en gang»: på en mekanisk ustabil disk kan en full skanning være hardhendt. Hvis du kan klone først, gjør det. Hvis du ikke kan klone og den aktivt klikker, ville jeg stoppet og vurdert profesjonell hjelp.

Hvis disken blir lesbar nok med en annen kabel eller et annet kabinett, bruk Disk Drill på en frisk maskin, installer det et annet sted, og gjenopprett bare til en annen disk. Det fungerer fint for å hente filer fra en stabil kilde eller klone, men det er ikke magi for maskinvare som er i ferd med å svikte.

Dette kan også hjelpe hvis du vil ha flere innspill fra fellesskapet:
praktiske råd om gjenoppretting av harddisk fra Facebooks teknologifellesskap

Det viktigste: ingen CHKDSK, ingen defragmentering, ingen «reparer disk»-melding, ingen fryser-tull. Slikt blir foreslått altfor ofte.

Klikking pluss plutselig svikt endrer prioriteten fra gjenopprettingsprogramvare til vurdering. Jeg er enig med @shizuka, @ombrasilente og @mikeappsreviewer i å unngå reparasjoner, men jeg er litt mindre overbevist om å gjøre selv grunnleggende tester for å se om det fungerer hvis lyden er skarp og gjentakende. En døende hodeenhet kan gjøre én ekstra oppspinning til den siste.

Det jeg ville lagt til:

• Hvis det er en ekstern disk, fjern disken fra kabinettet bare hvis du vet hva du gjør. Mange døde disker er egentlig dårlige USB-bro-kort.
  • Lukt betyr noe. Lukt av brent elektronikk peker mer mot PCB-/strømproblemer enn hodeskade.
  • Kjenn på disken. Ingen oppspinning i det hele tatt er en annen situasjon enn oppspinning pluss klikking.

Min regel:

• Ingen oppspinning, ingen deteksjon, brent lukt: få et pristilbud fra laboratorium først.
  • Spinner, ingen klikking, stabil deteksjon: klone-/image-vei.
  • Spinner, klikker, forsvinner: stopp tidlig og vurder profesjonell gjenoppretting.

Om Disk Drill: bra på en frisk klone, ikke på en mekanisk ustabil original.

Fordeler:

• enkelt brukergrensesnitt
  • forhåndsviser filer godt
  • grei for bilder/dokumenter
  • kan arbeide fra et image i stedet for den sviktende disken

Ulemper:

• skanninger kan ta lang tid
  • dype skanninger kan gi rotete filnavn
  • ikke magisk mot maskinvarefeil
  • lett for folk å bruke for tidlig på originaldisken

Hvis du får et lesbart image, er Disk Drill et rimelig neste steg. Hvis filene virkelig er uerstattelige, er det ofte billigst å stoppe nå.