Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra Canon-kameraet mitt mens jeg gjennomgikk bildene, og jeg trenger hjelp til å finne ut den beste måten å gjenopprette dem på. Bildene var fra et nylig arrangement og er ikke sikkerhetskopiert noe sted, så jeg ser etter trygge tips for gjenoppretting av Canon-bilder før jeg bruker minnekortet igjen og risikerer å miste dem for godt.
Ja, det er fortsatt en god sjanse for at bildene dine ligger på Canon-kortet. Det som betyr noe nå, er hva du gjør videre. Slutt å bruke kortet med en gang. Ingen testbilder. Ingen korte klipp. Ikke rot rundt i menyer. Og hvis kameraet eller datamaskinen ber om å formatere det, ikke gjør det.
På de fleste Canon-oppsett fjerner sletting av et bilde først filoppføringen. Bildedataene blir ofte liggende på SD-kortet til nye data blir skrevet over dem. Jeg har sett folk miste bilder som kunne vært gjenopprettet fordi de fortsatte å sjekke om det fortsatt virket. Dårlig trekk.
Det første jeg ville gjort, er å ta SD-kortet ut av kameraet. Hvis det er et vanlig SD-kort i full størrelse med den lille bryteren på siden, skyv den til låst. Dette gjenoppretter ikke noe i seg selv. Men det hjelper med å hindre utilsiktede skrivinger, og det er det du bryr deg om akkurat nå.
Bruk deretter en kortleser og koble kortet til datamaskinen. Jeg ville hoppet over å koble kameraet til med USB for gjenopprettingsarbeid. Etter min erfaring gir en separat kortleser gjenopprettingsapper renere tilgang til kortet. Skriv heller ikke noe til kortet. Ikke kjør CHKDSK på Windows. Ikke kjør First Aid på Mac. Disse verktøyene prøver å reparere problemer med filsystemet, og jeg har sett dem gjøre gjenopprettingen mer rotete når målet var å få tilbake slettede bilder.
Til gjenoppretting bør du bruke programvare for filgjenoppretting. Disk Drill er ett alternativ jeg har brukt i slike tilfeller. Det håndterer vanlige Canon-bildeformater, inkludert RAW-filer, og forhåndsvisningsfunksjonen hjelper mye. Hvis du kan forhåndsvise et bilde før gjenoppretting, gjetter du ikke i blinde og dumper hundrevis av søppelfiler på disken din.
Dette ville jeg gjort, steg for steg:
- Installer gjenopprettingsappen på datamaskinen, aldri på SD-kortet.
- Sett Canon SD-kortet i en kortleser.
- Åpne gjenopprettingsverktøyet og velg SD-kortet.
- Kjør en full eller universell skanning.
- Åpne delen for slettede eller tapte filer.
- Filtrer etter bilder eller RAW-formater.
- Forhåndsvis det som ser intakt ut.
- Gjenopprett filene til datamaskinen eller en annen ekstern disk, ikke tilbake til det samme kortet.
Før du antar at kortet er den eneste kilden, sjekk de kjedelige stedene også. Jeg har hatt folk som fant igjen tapte bilder på steder de hadde glemt at de brukte. Se i Papirkurv hvis du bruker Windows. Sjekk Søppel på Mac. Hvis du hadde Filhistorikk, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canon image.canon-synkronisering, se der også. Noen ganger er kopien på kortet borte, mens kopien i skyen fortsatt ligger der.
Sjansene dine er bedre hvis slettingen skjedde nylig og kortet ikke har blitt brukt siden. Hvis du fortsatte å ta bilder etter at du slettet bildene, kan noen filer ha blitt overskrevet. I slike tilfeller fungerer gjenoppretting fortsatt noen ganger, selv om du kan få delvise filer eller manglende bilder.
Så den korte versjonen er dette. Slutt å bruke kortet. Ta det ut. Skann det med gjenopprettingsprogramvare. Forhåndsvis filer før du gjenoppretter dem. Lagre gjenopprettede bilder et annet sted. Hvis du får bildene tilbake, ville jeg sluttet å stole på det kortet resten av dagen, kanskje lenger. Disse kortene velger de verste tidene å begynne å tulle på, og ja, det suger.
Slutt å bruke kortet. Den delen hadde @mikeappsreviewer rett i.
Jeg vil legge til to ting.
For det første, lag et byte-for-byte-bilde av SD-kortet før du prøver gjenoppretting. Jobb fra bildet, ikke det originale kortet. Hvis en skanning krasjer eller kortet begynner å svikte, har du fortsatt én ren kopi å jobbe med. På Windows gjør USB Image Tool eller lignende apper dette. På Mac eller Linux fungerer dd hvis du vet hva du gjør. Dette er enda viktigere hvis kortet er gammelt, tregt eller har begynt å gi feil.
For det andre, sjekk om Canon-kameraet ditt lagret dupliserte formater. Mange glemmer at de tok bilder i RAW pluss JPEG. Du sletter ett sett, og finner senere det andre ved gjenoppretting. Søk etter filtype, CR2, CR3, JPG, MOV, MP4. Ikke se bare etter bilder.
Jeg er litt uenig på ett punkt. En full skanning er ikke alltid første steg. Hvis kortet bare ble slettet, ikke formatert, ville jeg først prøvd en rask skanning etter slettede filer. Mindre rot, raskere resultater. Hvis det ikke finner filene, kjør så en dypskanning i Disk Drill.
Hvis kortet viser 0 byte, ber om formatering eller kobler fra midt under lesing, hopp over gjør-det-selv-heltetriksene og klon det først. Hvis bildene fra arrangementet ikke kan erstattes, er det verdt å vurdere et profesjonelt laboratorium før for mange forsøk hjemme.
Når det gjelder søk, tenk på det som bildegjenoppretting fra et Canon-kamera SD-kort, slettede bilder og RAW-filer. Det er uttrykkene de fleste trenger.
Denne videoen er også bra hvis du vil ha en visuell gjennomgang av bildegjenoppretting fra SD-kort: se hvordan du gjenoppretter slettede bilder fra et kamera SD-kort
Det viktigste er å gjenopprette til datamaskinen din, ikke tilbake til kortet. Den feilen brenner folk seg på hele tiden.
En ting jeg ville gjort som verken @mikeappsreviewer eller @boswandelaar egentlig understreket nok: sjekk om bildene bare var skjult fordi Canons database oppførte seg rart, og ikke faktisk slettet. Sett SD-kortet i en datamaskin og se etter DCIM-mappen manuelt. Noen ganger klarer ikke kameraet å indeksere bildene riktig, men JPG-/CR3-filene er fortsatt der. Sjekk også etter rare mappenavn som 100CANON, 101CANON osv.
Hvis de ikke er synlige, så ja, gjenopprettingsprogramvare er veien å gå. Disk Drill er helt greit for gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort, spesielt hvis du trenger støtte for CR2/CR3 og forhåndsvisninger. Jeg ville også sortert gjenopprettede filer etter dato/klokkeslett i stedet for filnavn, fordi gjenopprettede kamerafiler ofte kommer tilbake med generiske navn, og folk tror de mangler når de egentlig bare er blandet rundt. Irriterende, men det kan fikses.
Liten uenighet med ideen om å bare fortsette å prøve apper som noen får etter å ha lest tråder som dette: ikke kjør fem forskjellige gjenopprettingsverktøy rett etter hverandre på originalkortet hvis det oppfører seg ustabilt. Slik blir en enkel sletting til et større rot. Hvis kortet er stabilt, klart, test en annen app ved behov. Hvis det er ustabilt, stopp.
Og hvis du brukte Canons Wi-Fi-overføring på arrangementet bare én gang, sjekk bildegalleriet på telefonen og mellomlageret til Canon Camera Connect-appen. Jeg har sett folk gjenopprette tapte arrangementsbilder på den måten. Ikke vanlig, men verdt 2 minutter.
For alle som søker etter dette senere, dette er i praksis gjenoppretting av slettede bilder fra Canon-kameraets SD-kort, inkludert RAW- og JPEG-filer etter utilsiktet sletting. Fant også en relevant tråd her: Diskusjon om gjenoppretting av bilder fra Canon SD-kort for slettede bryllups- og arrangementsbilder.
Det viktigste: gjenopprett til datamaskinen din, og legg så bort det kortet for alt viktig. Kort blir fort upålitelige, og de svikter aldri på et beleilig tidspunkt.
En ekstra vinkel i tillegg til det @boswandelaar, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer allerede dekket: sjekk kortets faktiske kapasitet og helse før du gjør noe ambisiøst. Hvis den rapporterte størrelsen plutselig er feil, eller lesehastigheten kryper, peker det mer mot kortfeil enn enkel sletting. I så fall er hver ekstra skanning en sjanse å ta.
Jeg ville heller ikke anta at kameraets slettefunksjon oppførte seg normalt. Canon-kort ender noen ganger opp med en skadet FAT/exFAT-katalog etter at batteriet er tatt ut eller ved en strømfeil, noe som ser ut som sletting, men egentlig er tap av metadata. Det er viktig fordi gjenoppretting kan returnere bilder uten originale navn eller mappestruktur, mens bildedataene fortsatt er fine.
Disk Drill er et rimelig valg her, hovedsakelig fordi det håndterer Canon RAW-typer godt og forhåndsvisningen er nyttig.
Fordeler:
- god gjenkjenning av RAW/JPEG
- enkle forhåndsvisninger
- enkel filtrering etter filtype
Ulemper:
- dype skanninger kan returnere mye rot
- ikke det billigste alternativet
- mindre ideelt hvis kortet er fysisk ustabilt
Én ting jeg ville gjort etter gjenoppretting: sammenligne filstørrelser og åpne flere gjenopprettede bilder fra starten, midten og slutten av hendelsen. Noen ganger gjenoppretter folk hundrevis av filer, og innser så at halvparten er korrupte. Det er bedre å bekrefte med en gang.
Hvis bildene er helt kritiske, ville jeg stoppet etter én forsiktig gjennomgang og eskalert til et gjenopprettingslaboratorium i stedet for å prøve endeløse runder med programvare. Det er der jeg skiller meg fra den vanlige tankegangen om å fortsette å teste verktøy.