Slettet bilder fra SD-kortet i Nikon-kameraet mitt ved et uhell, noen som kan hjelpe?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet i Nikon-kameraet mitt mens jeg gjennomgikk bildene, og jeg trenger hjelp til å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette dem på. Kortet har nylige familiebilder på seg, og jeg er bekymret for at de vil være borte for godt hvis jeg gjør feil. Ser etter råd om bildegjenoppretting fra Nikon SD-kort og hvilke trinn jeg bør ta videre.

Jeg gikk gjennom dette med et Nikon SD-kort for en stund siden, og det første jeg lærte var enkelt. Slutt å ta bilder med en gang.

Slettede bilder ligger ofte fortsatt på kortet til nye data havner oppå dem. Når du fortsetter å ta bilder eller video, synker sjansene dine raskt. Så hvis dette skjedde for et minutt siden, ta ut kortet og la det være i fred.

Det finnes noen gratis alternativer, men det riktige avhenger av hvor mye du trenger å få tilbake og hvor komfortabel du er med gjenopprettingsverktøy.

Hvis du bruker Windows og vil ha den enklere løsningen, ville jeg startet med Disk Drill. Gratisgrensen er 100 MB. For en liten bunke JPEG-bilder er det ofte nok. Selv om det ikke er nok til å gjenopprette alt, er det nyttig for å sjekke om Nikon-filene fortsatt vises i skanneresultatene.

Det jeg gjorde så slik ut:

1. Ta SD-kortet ut av Nikon-kameraet.
  2. Koble det til datamaskinen med en kortleser. Jeg ville ikke brukt kameraet via USB til dette.
  3. Installer Disk Drill på datamaskinen, aldri på SD-kortet.
  4. Åpne det, velg SD-kortet, og trykk deretter på Search for lost data.
  5. Kjør Universal Scan. I de fleste tilfeller med slettede bilder finner den mest.
  6. Når skanningen er ferdig, forhåndsvis det den fant. Denne delen er viktig, noen filer vises, men er ødelagte.
  7. Gjenopprett bildene du vil ha.
  8. Lagre dem et annet sted, på skrivebordet, en annen disk, hva som helst bortsett fra det samme SD-kortet.

Hvis de manglende filene dine er over 100 MB og du ikke vil betale, er PhotoRec det vanlige gratisvalget. Det fungerer. Jeg har sett folk få gode resultater med det. Likevel føles det tungvint. Ingen god forhåndsvisning, filnavnene kommer vanligvis tilbake ødelagt, mappene er et rot, og grensesnittet føles gammelt. Hvis du er tålmodig, gjør det jobben. Hvis du vil ha noe ryddig, er det ikke det.

En ting folk overser med Nikon-filer. Hvis du tok bilder i RAW, altså NEF, sjekk formatstøtten før du kaster bort tid. Noen gratisapper fungerer fint med JPEG og snubler så på NEF-filer.

Jeg ville også sjekket etter kopier før du kjører skanninger. Jeg fant en gang duplikater i en overføringsmappe jeg hadde glemt eksisterte. Se på PC-en, eksterne disker, SnapBridge-eksporter, skysikkerhetskopier, overalt der bildene dine pleier å havne.

Kortversjonen:

1. Slutt å bruke SD-kortet nå.
  2. Bruk en kortleser.
  3. Prøv Disk Drill først hvis 100 MB er nok.
  4. Bruk PhotoRec hvis du trenger et gratis alternativ uten størrelsesgrense og ikke har noe imot et klønete oppsett.

En ting til. Hvis kortet er fysisk skadet, gir lesefeil, eller datamaskinen din ikke oppdager det i det hele tatt, ville jeg ikke fortsatt å pirke borti det med tilfeldige verktøy. Det er da et gjenopprettingsverksted begynner å gi mer mening, spesielt hvis bildene betyr noe.

Flytt først, lås kortet eller legg det til side. Ikke formater det. Ikke ta ett bilde til. Sletting på SD-kort fjerner ofte indeksoppføringen først. Bildedataene blir liggende til nye skrivinger treffer de samme blokkene.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i at du bør slutte å bruke det raskt. Jeg er litt uenig i å starte med det første skanneverktøyet du finner. Hvis dette er familiebilder du bryr deg om, lag først et bilde av SD-kortet, og jobb deretter fra bildet. Det reduserer risikoen hvis kortet begynner å gi feil eller du klikker på feil ting. På Windows fungerer USB Image Tool eller Win32 Disk Imager fint til dette.

Etter at du har klonet kortet, skann bildefilen, ikke det originale kortet. Disk Drill er et solid alternativ her fordi det forhåndsviser funne bilder godt, noe som betyr mye for Nikon JPEG- og NEF-filer. Støtte for forhåndsvisning sparer tid. Hvis forhåndsvisningene ser rene ut, er sjansene dine ganske gode. Hvis du bare ser generiske RAW-fragmenter, har filsystemet tatt mer skade.

Noen Nikon-spesifikke ting folk overser:

1. Sjekk DCIM-mappen og også skjulte mapper. Noen kameraer etterlater sidecar-filer og rare rester.
  2. Hvis du bruker SnapBridge, se i telefongalleriet og appbufferen.
  3. Hvis du tok seriebilder, blir noen bilder gjenopprettet mens andre ikke gjør det. Det er normalt.

Hvis kortet ber om å bli formatert, stopp. Hvis det viser 0 byte, stopp. På det tidspunktet bør du først klone det eller overlate det til noen andre. Familiebilder er verdt å være litt kjedelig og forsiktig med her, selv om det føles treeegt.

Hvis du vil lese mer, har denne tråden noen gode råd om bildegjenoppretting fra ekte brukere: hastende Reddit-anbefalinger for bildegjenoppretting for slettede filer på kameraets SD-kort

Ikke sett kortet tilbake i Nikon-kameraet. Det er jeg enig i fra @mikeappsreviewer og @espritlibre. Men jeg ville også unngått å gjøre for mange gjenopprettingsforsøk med ulike apper med en gang, fordi folk panikk-klikker og lager fort rot.

Min rekkefølge ville vært:

1. Skyv SD-kortets låsebryter hvis det har en.
  2. Bruk en separat kortleser.
  3. Sjekk om bildene noen gang ble kopiert automatisk til telefonen, PC-en eller skyen først. Nikon-filer havner noen ganger i tilfeldige importmapper.
  4. Kjør ett solid skanneverktøy, ikke fem.

Hvis kortet er lesbart, er Disk Drill sannsynligvis det enkleste stedet å starte fordi bildeforhåndsvisningen faktisk er nyttig. Det betyr mer enn folk tror. Hvis det kan forhåndsvise de slettede JPG- eller NEF-filene uten problemer, er sjansene for gjenoppretting vanligvis ganske gode. Gjenopprett til datamaskinen din, aldri tilbake til SD-kortet.

Én ting jeg er litt uenig i: å klone først er ideelt, klart, men hvis kortet er friskt og du ikke er veldig teknisk, klarer noen seg bedre med en forsiktig direkte skanning enn å fomle med imaging-verktøy og klikke på feil disk. Hvis kortet viser feil, 0 byte eller ber om formatering, så ja, stopp og klon eller kontakt en proff.

Her er også en nyttig guide til programvare for gjenoppretting av SD-kort med eksempler: se hvordan verktøy for gjenoppretting av bilder fra SD-kort faktisk fungerer

Hvis bildene virkelig er uerstattelige, ikke test ting hele natten. Slik blir familiebilder til en advarselshistorie på forum.

En Nikon-spesifikk ting jeg ville lagt til som @espritlibre, @jeff og @mikeappsreviewer bare var så vidt innom: sjekk om kameraet var satt til RAW+JPEG eller skrev til et andre spor/en annen enhet under den fotograferingen. Mange tror at alt er borte, men bare én versjon ble slettet eller bare ett kort ble tømt.

Jeg ville også unngått å koble kortet til en telefon eller et nettbrett for gjenoppretting. Telefoner prøver noen ganger å fikse lagring, noe som ikke er det du vil akkurat nå.

Hvis du bruker Disk Drill, er den gode delen støtte for forhåndsvisning og enkel filtrering for bildetyper som JPG og NEF. Det gjør det raskere å se om gjenopprettingen er reell eller bare fragmenter. Ulempen er at grensen for gratis gjenoppretting på Windows er liten, og dype skanninger kan gi mange rotete resultater med tapte filnavn.

Så, min vurdering:

• sjekk etter alternative kopier først
  • undersøk RAW+JPEG-duplikater
  • gjenopprett til en annen disk
  • hvis NEF-filer forhåndsvises dårlig, slutt å forvente perfekt batch-gjenoppretting

Liten uenighet med @jeff her: hvis dette virkelig er familiebilder som bare finnes én gang, er jeg mer forsiktig enn bare gjør én skanning. Selv et kort som ser friskt ut kan oppføre seg rart veldig fort. Hvis noe ved kortet ser unormalt ut, lag først en klone og test deretter gjenoppretting.