Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit SD-kort, mens jeg ryddede plads efter en rejse, og nu har jeg virkelig brug for at få dem tilbage. Kortet er ikke blevet brugt meget siden da, men jeg er ikke sikker på, hvilke gendannelsestrin eller hvilket software der er sikrest. Søger hjælp til at gendanne slettede billeder fra et SD-kort, før de er væk for altid.
Jeg stødte engang på det her efter ved en fejl at have tømt et SD-kort. Det første skridt er kedeligt, men det betyder noget. Stop med at bruge kortet nu. Tag det ud af kameraet eller telefonen, og lad det være.
Slettede billeder bliver som regel ikke slettet med det samme. Kortet markerer pladsen som ledig, og nye billeder begynder at overskrive de områder. Hvis du fortsatte med at tage billeder efter sletningen eller formateringen, bliver gendannelse hurtigt meget sværere. Hvis kortet har været urørt, er chancerne stadig rimelige.
Lav et hurtigt tjek, før du installerer noget:
Hvis sletningen skete fra en Mac, så kig i Papirkurv.
Hvis det skete på Android, så tjek papirkurven i Google Fotos eller Samsung Gallerys papirkurv. De gemmer ofte filer i 30 til 60 dage.
Tjek også enhver cloud-backup, du havde slået til, for folk glemmer den del hele tiden.
Hvis intet af det giver noget, så brug gendannelsessoftware.
Én ting lærte jeg på den hårde måde. Prøv ikke først at gendanne via en telefonapp, og stol ikke på kameraet, når det er tilsluttet med USB. Mange telefoner og nyere kameraer viser kun en begrænset visning af lageret, så scanningsværktøjer overser det rå dataområde. Telefonapps er værre, end de ser ud til. Mange henter miniaturebilleder, medmindre enheden er rooted, så du ender med uklare forhåndsvisninger i stedet for fulde filer. Brug en USB SD-kortlæser, og tilslut kortet direkte til en Mac eller Windows-pc. Det giver softwaren korrekt adgang til kortet.
Der findes en masse værktøjer til det her. PhotoRec er gratis, og det virker, men jeg syntes, det var irriterende. Det bruger en tekstgrænseflade, og de gendannede filer kommer tilbage med generiske navne og uden mappestruktur. Fint til 50 filer. Grimt til 4.000.
Jeg havde bedre held med Disk Drill. Det, der overbeviste mig, var forhåndsvisningen. Jeg kunne tjekke, om billedet åbnede korrekt, før jeg gendannede det. Det fandt også almindelige fotoformater, inklusive RAW-typer som CR2 og NEF, hvilket var vigtigt for mig.
Sådan ville jeg gøre det.
1. Installer Disk Drill på din computer. På Mac skal du give programmet Fuld diskadgang i systemindstillingerne, ellers kan scanningen overse kortet.
2. Sæt SD-kortet i en USB-kortlæser, tilslut den til computeren, og åbn derefter appen. Kortet burde vises på drevlisten.
3. Vælg SD-kortet, og start en scanning efter mistede data. Den brede scanningsmulighed er som regel det sikreste valg, fordi den først tjekker nylige sletninger og derefter scanner dybere efter kendte filsignaturer.
4. Lad den blive færdig. Du kan kigge på resultaterne, mens den kører, men jeg plejer at vente. Mindre rod i hovedet.
5. Åbn billedsektionen efter scanningen. Filtrer efter billedtype, hvis det er nødvendigt. Brug øjeikonet til at forhåndsvise filer. Denne del er vigtigst. Hvis forhåndsvisningen indlæses korrekt, kan filen som regel gendannes. Hvis den nægter at åbne eller ser ødelagt ud, kan filen være beskadiget ud over reparation.
6. Vælg de billeder, du vil have, og klik på Gendan.
Og ja, den her del snubler folk over. Når programmet spørger, hvor de gendannede filer skal gemmes, så gem dem ikke tilbage på det samme SD-kort. Læg dem på computerens interne drev eller et andet eksternt drev. At skrive tilbage til kildekortet under gendannelsen er sådan, folk ødelægger det, de prøvede at redde. Jeg gjorde det selv engang for flere år siden. Dum fejl. Aldrig igen.
Efter gendannelsen skal du åbne et par af de reddede billeder og tjekke dem. Hvis de ser normale ud, så kopiér dem et sikkert sted hen. Først derefter ville jeg sætte kortet tilbage i kameraet og formatere det på ny.
Det er den mest enkle vej, jeg kender.
Hvis kortet kun blev slettet, ikke formateret, er dine chancer bedre. Hvis det var en hurtigformatering, virker gendannelse stadig ret ofte. Fuld formatering er den grimme.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i én ting, stop med at skrive til kortet. Jeg er lidt uenig i at vente for længe med at teste værktøjer. Tid betyder mindre end overskrivninger. Hvis kortet bare ligger ubrugt, så lav gendannelsen nu.
Et par ting folk overser:
- Tjek først for filsystemskader. På Windows, kig i Diskhåndtering. På Mac, brug Diskværktøj. Hvis SD-kortets størrelse ser forkert ud, eller det vises som RAW, klarer image-gendannelsesværktøjer sig ofte bedre end reparationsværktøjer. Kør ikke chkdsk først. Det ødelægger nogle gange slettede filposter.
- Lav et byte-for-byte-image af SD-kortet før scanning. Det er det sikreste træk. Værktøjer som USB Image Tool, dd eller R-Studio laver en kopi. Scan så imaget, ikke det originale kort. Hvis kortet er ved at fejle, betyder det her meget.
- Hvis dine billeder var RAW plus JPEG, så sorter efter filtype efter scanningen. Folk gendanner JPG-filerne og overser RAW-sættet.
Softwaremæssigt er Disk Drill fin til fotogendannelse, fordi forhåndsvisninger sparer tid. Recuva er udmærket til simple sletninger på FAT32- eller exFAT-kort, men den overser flere filer efter formatering efter min erfaring. PhotoRec finder en masse, men rod i filnavnene er reelt.
En ting mere. Hvis kortet begynder at afbryde forbindelsen, bliver varmt eller læses som 0 byte, så spring gør-det-selv over og brug et laboratorium. Fortsatte scanninger på et døende kort gør tingene værre.
Denne video er også værd at se hurtigt, hvis du vil have en letforståelig gennemgang af de bedste gendannelsesapps:
videoguide til bedste software til fotogendannelse
Gem gendannede filer på din computer, ikke tilbage på SD-kortet. Tjek derefter, at nogle få billeder i fuld størrelse kan åbnes, ikke kun miniaturebilleder. Den del bliver ofte overset.
En ting, jeg vil tilføje til det, @mikeappsreviewer og @nachtschatten sagde: vær opmærksom på størrelsen af de gendannede filer, ikke kun om de dukker op i scanningen. Mange ser hundredvis af “fundne” billeder og tror, de er reddet, men så er halvdelen 32 KB skrammel-forhåndsvisninger eller ødelagte headere. Hvis dine slettede feriebilleder kom fra et DSLR eller bare en nyere telefon, bør de rigtige filer som regel være meget større end det.
Jeg ville heller ikke skynde mig at “reparere” SD-kortet, medmindre det faktisk ikke kan mountes. Nogle gange gør reparationsværktøjer mere skade end selve sletningen. Gendannelse først, reparation senere. Den del bliver ofte overset.
Hvis du vil have den mindst irriterende løsning, er Disk Drill nok det nemmeste for de fleste, fordi du kan sortere efter størrelse, forhåndsvise billeder og ret hurtigt skille faktisk gendannelige fotos fra affald. Det betyder mere, end folk tror, når du sidder og stirrer på 2.000 filer uden navn.
Hvis kortet desuden blev brugt i et kamera, der opretter sidecar-filer eller mærkelige mappestrukturer, så gendan alt fotorelateret, ikke kun JPG. Tag RAW, XMP, THM, måske endda små videoklip fra den samme session. Nogle gange hjælper det dig med at stykke sammen, hvad der mangler.
Og hvis billederne virkelig ikke kan erstattes, så stop ærligt talt efter ét solidt scanningsforsøg. Gentagne scanninger på et ustabilt kort er dér, gør-det-selv bliver til fortrydelse.
For flere tips og softwareforslag er denne guide til gendannelse af slettede billeder fra SD-kort også værd at læse.
Jeg vil tilføje én ting, som de andre kun berørte indirekte: tjek, om kortet er falsk eller nedbrudt. Et overraskende antal SD-kort rapporterer en større kapacitet, end de reelt har, og når de bliver fyldt op, bliver gamle billeder lydløst overskrevet eller ødelagt. Hvis gendannelsen finder masser af ødelagte filer, mærkelige dubletter eller billeder, der kun åbner halvt og derefter bliver grå, er det et advarselstegn. Når du er færdig med gendannelsen, så test kortet med noget som H2testw eller F3, før du stoler på det igen.
Jeg er en smule uenig i idéen om kun ét solidt scanningsforsøg fra @cazadordeestrellas. Hvis kortet er stabilt, kan én scanning med filsystem-bevidsthed og én signaturbaseret dyb scanning gendanne forskellige sæt. Det, jeg ville undgå, er at genscanne et ustabilt kort igen og igen.
Om Disk Drill, siden det blev nævnt af @mikeappsreviewer og @nachtschatten:
Fordele
- forhåndsvisninger hjælper med at sortere rigtige billeder fra skrammel
- fornuftig understøttelse af RAW
- lettere at bruge end PhotoRec
- godt for folk, der ikke ønsker rod med kommandolinjen
Ulemper
- ikke den billigste løsning
- dybe scanninger kan give mange omdøbte/generiske filer tilbage
- på alvorligt beskadigede kort afhænger resultaterne stadig mere af kortets tilstand end af softwaremærket
Min vinkel: hvis billederne betyder noget, så gendan hele kortets indhold, ikke kun den åbenlyse billedmappe. Kameraer spreder nogle gange relaterede data på mærkelige steder. Selv hvis du kun går op i JPEG-filer nu, kan fremtidige reparationsforsøg have fordel af at have alle de gendannede fragmenter.