Jag råkade radera viktiga bilder från SD-kortet i min Nikon-kamera medan jag granskade bilder, och jag behöver hjälp att ta reda på det säkraste sättet att återställa dem. Kortet har nytagna familjebilder på det, och jag är orolig att de försvinner för gott om jag gör fel sak. Söker råd om fotoåterställning från Nikon SD-kort och vilka steg jag bör ta härnäst.
Jag gick igenom detta med ett Nikon-SD-kort för ett tag sedan, och det första jag lärde mig var enkelt. Sluta fotografera direkt.
Raderade foton finns ofta fortfarande kvar på kortet tills ny data skrivs över dem. Så fort du fortsätter ta bilder eller spela in video sjunker dina chanser snabbt. Så om detta hände för en minut sedan, ta ut kortet och låt det vara.
Det finns några gratisvägar, men rätt val beror på hur mycket du behöver få tillbaka och hur bekväm du är med återställningsverktyg.
Om du använder Windows och vill ha den enklare vägen skulle jag börja med Disk Drill. Gratisgränsen är 100 MB. För en liten mängd JPEG-bilder räcker det ofta. Även om det inte räcker för att återställa allt är det användbart för att kontrollera om Nikon-filerna fortfarande dyker upp i skanningsresultaten.
Det jag gjorde såg ut så här:
- Ta ut SD-kortet ur Nikon-kameran.
- Anslut det till datorn med en kortläsare. Jag skulle inte använda kameran via USB för detta.
- Installera Disk Drill på datorn, aldrig på SD-kortet.
- Öppna det, välj SD-kortet och klicka sedan på Sök efter förlorad data.
- Kör Universal Scan. I de flesta fall med raderade foton hittar den mest.
- När skanningen är klar, förhandsgranska det den hittade. Den här delen är viktig, vissa filer dyker upp men är trasiga.
- Återställ de foton du vill ha.
- Spara dem någon annanstans, på skrivbordet, en annan enhet, vad som helst utom samma SD-kort.
Om dina saknade filer överstiger 100 MB och du inte vill betala är PhotoRec det vanliga gratisalternativet. Det fungerar. Jag har sett folk få bra resultat med det. Men det känns fortfarande ganska rått. Ingen smidig förhandsgranskning, filnamn kommer oftast tillbaka förvrängda, mapparna är en röra och gränssnittet känns gammalt. Om du har tålamod gör det jobbet. Om du vill ha något smidigt är det inte det.
En sak som folk missar med Nikon-filer. Om du fotograferade i RAW, alltså NEF, kontrollera formatstödet innan du slösar tid. Vissa gratisappar klarar JPEG bra och snubblar sedan på NEF-filer.
Jag skulle också kontrollera om det finns kopior innan du kör skanningar. Jag hittade en gång dubbletter i en överföringsmapp som jag hade glömt fanns. Titta på din PC, externa enheter, SnapBridge-exporter, molnkopior, överallt där dina foton brukar hamna.
Den korta versionen:
- Sluta använda SD-kortet nu.
- Använd en kortläsare.
- Prova Disk Drill först om 100 MB räcker.
- Använd PhotoRec om du behöver ett gratisalternativ utan storleksgräns och inte har något emot en klumpig installation.
En sak till. Om kortet är fysiskt skadat, ger läsfel eller om datorn inte upptäcker det alls, skulle jag inte fortsätta pilla på det med slumpmässiga verktyg. Det är då en återställningsverkstad börjar vara mer vettig, särskilt om bilderna är viktiga.
Flytta först kortet, lås det eller lägg det åt sidan. Formatera det inte. Ta inte en enda bild till. Radering på SD-kort tar ofta bort indexposten först. Bilddatan ligger kvar tills nya skrivningar träffar samma block.
Jag håller med @mikeappsreviewer om att snabbt sluta använda kortet. Jag håller inte helt med om att börja med det första skanningsverktyget du hittar. Om detta är familjebilder du bryr dig om, skapa först en avbild av SD-kortet och arbeta sedan från avbilden. Det minskar risken om kortet börjar ge fel eller om du klickar på fel sak. På Windows fungerar USB Image Tool eller Win32 Disk Imager bra för detta.
När du har klonat kortet, skanna avbildsfilen, inte originalkortet. Disk Drill är ett bra alternativ här eftersom det förhandsvisar hittade bilder väl, vilket betyder mycket för Nikon JPEG- och NEF-filer. Stöd för förhandsvisning sparar tid. Om förhandsvisningarna ser rena ut är dina chanser ganska goda. Om du bara ser generiska RAW-fragment har filsystemet tagit mer skada.
Några Nikon-specifika saker som folk missar:
- Kontrollera mappen DCIM och även dolda mappar. Vissa kameror lämnar sidecar-filer och konstiga rester.
- Om du använder SnapBridge, titta i telefonens galleri och appens cache.
- Om du tog seriebilder återställs vissa bilder medan andra inte gör det. Det är normalt.
Om kortet ber om att formateras, stanna. Om det visar 0 byte, stanna. Då är det bäst att först klona det eller lämna över det. Familjebilder är värda att man är lite tråkig och försiktig här, även om det känns seeegt.
Om du vill läsa mer har den här tråden vettiga råd om fotoåterställning från riktiga användare: brådskande Reddit-rekommendationer om fotoåterställning för raderade filer från kamerans SD-kort
Sätt inte tillbaka kortet i Nikon-kameran. Den delen håller jag med @mikeappsreviewer och @espritlibre om. Men jag skulle också undvika att köra för många återställningsförsök med olika appar direkt, eftersom folk panikklickar och snabbt gör en röra av allt.
Min ordning skulle vara:
- Skjut SD-kortets låsreglage om det har ett.
- Använd en separat kortläsare.
- Kontrollera först om bilderna någonsin kopierades automatiskt till din telefon, PC eller molnet. Nikon-grejer hamnar ibland i slumpmässiga importmappar.
- Kör ett bra skanningsverktyg, inte fem.
Om kortet är läsbart är Disk Drill förmodligen det enklaste stället att börja på eftersom bildförhandsgranskningen faktiskt är användbar. Det spelar större roll än folk tror. Om det kan förhandsvisa de raderade JPG- eller NEF-filerna rent, är chanserna till återställning vanligtvis ganska goda. Återställ till din dator, aldrig tillbaka till SD-kortet.
En sak jag inte riktigt håller med om: att klona först är idealiskt, absolut, men om kortet är friskt och du inte är särskilt teknisk lyckas vissa bättre med en försiktig direkt skanning än att fumla med avbildningsverktyg och klicka på fel disk. Om kortet visar fel, 0 byte eller ber om formatering, då ja, stanna och klona eller ta hjälp av ett proffs.
Dessutom finns här en användbar guide till programvara för återställning av SD-kort med exempel: se hur verktyg för återställning av SD-kortsbilder faktiskt fungerar
Om bilderna verkligen är oersättliga, sitt inte och testgreja hela natten. Det är så familjebilder förvandlas till en varnande forumsaga.
En Nikon-specifik sak jag skulle lägga till som @espritlibre, @jeff och @mikeappsreviewer bara berörde lite lätt: kontrollera om kameran var inställd på RAW+JPEG eller skrev till en andra plats/enhet under den fotograferingen. Många tror att allt är borta, men bara en version raderades eller bara ett kort blev tömt.
Jag skulle också undvika att ansluta kortet till en telefon eller surfplatta för återställning. Telefoner försöker ibland fixa lagringen, vilket inte är vad du vill just nu.
Om du använder Disk Drill är den bra delen stöd för förhandsvisning och enkel filtrering för fototyper som JPG och NEF. Det gör det snabbare att avgöra om återställningen är verklig eller bara fragment. Nackdelen är att gränsen för gratis återställning i Windows är liten, och djupa skanningar kan ge många röriga resultat med förlorade filnamn.
Så här är min syn:
- kontrollera alternativa kopior först
- undersök om det finns RAW+JPEG-dubbletter
- återställ till en annan enhet
- om NEF-filer förhandsvisas dåligt, sluta förvänta dig perfekt batchåterställning
Lite oenig med @jeff här: om det här verkligen är familjebilder som bara finns en gång, är jag mer försiktig än bara gör en skanning. Även ett kort som ser friskt ut kan börja bete sig konstigt snabbt. Om något med kortet verkar onormalt, klona det först och testa sedan återställning.