Jag råkade radera viktiga foton från min Canon-kamera när jag granskade bilder, och jag behöver hjälp att ta reda på det bästa sättet att återställa dem. Bilderna var från en nyligen genomförd händelse och finns inte säkerhetskopierade någonstans, så jag letar efter säkra tips för Canon-fotoåterställning innan jag använder minneskortet igen och riskerar att förlora dem för gott.
Ja, det finns fortfarande en ganska bra chans att dina bilder finns kvar på Canon-kortet. Det som spelar roll nu är vad du gör härnäst. Sluta använda kortet direkt. Ingen testbild. Ingen kort videoklipp. Inget pillande i menyerna. Och om din kamera eller dator frågar om det ska formateras, gör inte det.
På de flesta Canon-enheter innebär radering av en bild att filposten tas bort först. Bilddatan ligger ofta kvar på SD-kortet tills ny data skrivs över den. Jag har sett folk förlora återställningsbara bilder för att de fortsatte kontrollera om det fortfarande fungerar. Dåligt drag.
Det första jag skulle göra är att ta ut SD-kortet ur kameran. Om det är ett vanligt SD-kort i full storlek med den lilla brytaren på sidan, skjut den till låst läge. Det återställer ingenting i sig självt. Men det hjälper till att stoppa oavsiktliga skrivningar, vilket är den del du bryr dig om just nu.
Sedan använder du en kortläsare och ansluter kortet till datorn. Jag skulle hoppa över att ansluta kameran via USB för återställningsarbete. Enligt min erfarenhet brukar en separat kortläsare ge återställningsappar renare åtkomst till kortet. Skriv heller inte något på kortet. Kör inte CHKDSK i Windows. Kör inte Första hjälpen på en Mac. De verktygen försöker reparera filsystemproblem, och jag har sett dem göra återställningen rörigare när målet var att få tillbaka raderade bilder.
För återställning, använd programvara för filåterställning. Disk Drill är ett alternativ som jag har använt i sådana här fall. Det hanterar vanliga Canon-bildtyper, inklusive RAW-filer, och förhandsgranskningsfunktionen hjälper mycket. Om du kan förhandsgranska en bild före återställning gissar du inte i blindo och dumpar hundratals skräpfiler på din enhet.
Så här skulle jag göra, steg för steg:
- Installera återställningsappen på datorn, aldrig på SD-kortet.
- Sätt Canon SD-kortet i en kortläsare.
- Öppna återställningsverktyget och välj SD-kortet.
- Kör en fullständig eller universell skanning.
- Öppna avsnittet för raderade eller förlorade filer.
- Filtrera efter bilder eller RAW-format.
- Förhandsgranska det som ser intakt ut.
- Återställ filerna till datorn eller en annan extern enhet, inte tillbaka till samma kort.
Innan du antar att kortet är den enda källan, kontrollera de tråkiga ställena också. Jag har varit med om att folk återfått förlorade bilder från platser de hade glömt att de använde. Titta i Papperskorgen om du använder Windows. Kontrollera Papperskorgen på Mac. Om du hade Filhistorik, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canon image.canon-synkronisering, titta där också. Ibland är kopian på kortet borta medan molnkopian fortfarande finns kvar där.
Dina chanser är bättre om raderingen hände nyligen och kortet inte har använts sedan dess. Om du fortsatte fotografera efter att du raderade bilderna kan vissa filer ha skrivits över. I sådana fall fungerar återställning fortfarande ibland, även om du kan få ofullständiga filer eller saknade bilder.
Så den korta versionen är denna. Sluta använda kortet. Ta ut det. Skanna det med återställningsprogramvara. Förhandsgranska filer innan du återställer dem. Spara återställda bilder någon annanstans. Om du får tillbaka dina bilder skulle jag sluta lita på det kortet resten av dagen, kanske längre. De här korten väljer de sämsta tillfällena att börja krångla, och ja, det suger.
Sluta använda kortet. Den delen hade @mikeappsreviewer rätt om.
Jag skulle lägga till två saker.
För det första, gör en byte-för-byte-avbildning av SD-kortet innan du försöker återställa något. Arbeta från avbildningen, inte från originalkortet. Om en skanning kraschar eller kortet börjar fallera har du fortfarande en ren kopia att arbeta med. I Windows gör USB Image Tool eller liknande appar detta. På Mac eller Linux fungerar dd om du vet vad du gör. Detta är ännu viktigare om kortet är gammalt, långsamt eller har börjat ge fel.
För det andra, kontrollera om din Canon sparade dubbla format. Många glömmer att de fotograferade i RAW plus JPEG. Du raderar ena uppsättningen och hittar sedan den andra vid återställning. Sök efter filtyp: CR2, CR3, JPG, MOV, MP4. Titta inte bara efter foton.
Jag håller inte riktigt med om en punkt. En fullständig skanning är inte alltid första steget. Om kortet bara blev raderat, inte formaterat, skulle jag först prova en snabb skanning efter raderade filer. Mindre skräp, snabbare resultat. Om den missar filer, kör sedan den djupa skanningen i Disk Drill.
Om kortet visar 0 byte, ber om formatering eller kopplas från mitt under läsning, hoppa över hemmafixarhjälte-grejerna och klona det först. Om bilderna från händelsen är oersättliga är ett proffslabb värt att överväga innan alltför många försök hemma.
För sökning, tänk på det som fotoåterställning från ett Canon-kamera-SD-kort, raderade bilder och RAW-filer. Det är den frassamling de flesta behöver.
Dessutom är den här videon bra om du vill ha en visuell genomgång av fotoåterställning från SD-kort: se hur du återställer raderade foton från ett kamera-SD-kort
Viktigast av allt, återställ till din dator, inte tillbaka till kortet. Det misstaget ställer till det för folk hela tiden.
En sak jag skulle göra som varken @mikeappsreviewer eller @boswandelaar verkligen betonade nog: kontrollera om bilderna bara blev “dolda” på grund av att Canons databas betedde sig konstigt, och inte faktiskt raderades. Sätt SD-kortet i en dator och leta efter mappen DCIM manuellt. Ibland kan kameran inte indexera bilderna korrekt, men JPG-/CR3-filerna finns fortfarande kvar. Kontrollera också om det finns konstiga mappnamn som 100CANON, 101CANON osv.
Om de inte syns, då ja, återställningsprogram är rätt väg att gå. Disk Drill fungerar bra för återställning av Canon-foton från SD-kort, särskilt om du behöver stöd för CR2/CR3 och förhandsvisningar. Jag skulle också sortera återställda filer efter datum/tid i stället för filnamn, eftersom återställda kamerafiler ofta kommer tillbaka med generiska namn och folk tror att de saknas när de bara har hamnat i oordning. Irriterande, men det går att lösa.
En liten invändning mot idén att “bara fortsätta prova appar” som vissa får efter att ha läst trådar som denna: kör inte fem olika återställningsverktyg direkt efter varandra på originalkortet om det beter sig instabilt. Det är så en enkel radering blir en större röra. Om kortet är stabilt, visst, testa en andra app vid behov. Om det är instabilt, sluta.
Om du dessutom använde Canons Wi‑Fi-överföring under evenemanget ens en gång, kontrollera telefonens galleri och cachen i Canon Camera Connect-appen. Jag har sett folk återställa “förlorade” eventbilder på det sättet. Inte vanligt, men värt 2 minuter.
För alla som söker efter detta senare: detta handlar i princip om återställning av raderade foton från Canon-kamerans SD-kort, inklusive RAW- och JPEG-filer efter oavsiktlig radering. Hittade också en relevant tråd här: Diskussion om återställning av Canon-foton från SD-kort för raderade bröllops- och eventbilder.
Viktigast av allt: återställ till din dator och pensionera sedan det kortet för allt viktigt. Kort blir opålitliga snabbt, och de går aldrig sönder vid en lämplig tidpunkt.
En extra vinkel utöver det som @boswandelaar, @sternenwanderer och @mikeappsreviewer redan tog upp: kontrollera kortets faktiska kapacitet och hälsa innan du gör något ambitiöst. Om den rapporterade storleken plötsligt är fel, eller om läsningar går extremt långsamt, pekar det mer mot kortfel än enkel radering. I så fall är varje extra skanning en chansning.
Jag skulle inte heller anta att kamerans raderingsfunktion fungerade normalt. Canon-kort kan ibland få en skadad FAT/exFAT-katalog efter att batteriet tagits ur eller vid ett strömavbrott, vilket ser ut som radering men egentligen är förlust av metadata. Det spelar roll eftersom återställning kan ge tillbaka foton utan ursprungliga namn eller mappstruktur, medan bilddatan fortfarande är helt intakt.
Disk Drill är ett rimligt val här, främst eftersom det hanterar Canon RAW-format bra och dess förhandsvisning är användbar.
Fördelar:
- bra identifiering av RAW/JPEG
- enkla förhandsvisningar
- enkel filtrering efter filtyp
Nackdelar:
- djupa skanningar kan ge mycket skräp
- inte det billigaste alternativet
- mindre lämpligt om kortet är fysiskt instabilt
En sak jag skulle göra efter återställning: jämför filstorlekar och öppna flera återställda bilder från början, mitten och slutet av händelsen. Ibland återställer folk hundratals filer och inser sedan att hälften är korrupta. Bättre att kontrollera direkt.
Om bilderna är verksamhetskritiska skulle jag stanna efter en noggrann genomgång och eskalera till ett återställningslaboratorium i stället för att försöka med oändliga omgångar av programvara. Där skiljer jag mig från det vanliga tänkesättet att fortsätta testa verktyg.