Ik heb per ongeluk belangrijke foto’s van de SD-kaart van mijn Nikon-camera verwijderd tijdens het bekijken van afbeeldingen, en ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat de veiligste manier is om ze te herstellen. Op de kaart staan recente familiefoto’s, en ik ben bang dat ze voorgoed weg zijn als ik het verkeerde doe. Ik zoek advies over fotoherstel van een Nikon SD-kaart en welke stappen ik hierna moet nemen.
Ik heb dit een tijdje geleden meegemaakt met een Nikon SD-kaart, en het eerste wat ik leerde was simpel. Stop meteen met fotograferen.
Verwijderde foto's staan vaak nog steeds op de kaart totdat er nieuwe gegevens overheen worden geschreven. Zodra je foto's of video blijft maken, dalen je kansen snel. Dus als dit een minuut geleden is gebeurd, haal de kaart eruit en laat hem met rust.
Er zijn een paar gratis opties, maar de juiste hangt af van hoeveel je wilt terughalen en hoe vertrouwd je bent met hersteltools.
Als je Windows gebruikt en de makkelijkere route wilt, zou ik beginnen met Disk Drill. De gratis limiet is 100 MB. Voor een kleine reeks JPEG's is dat vaak genoeg. Zelfs als het niet genoeg is om alles te herstellen, is het handig om te controleren of de Nikon-bestanden nog steeds in de scanresultaten verschijnen.
Wat ik deed zag er zo uit:
- Haal de SD-kaart uit de Nikon.
- Sluit hem met een kaartlezer aan op je computer. Ik zou hiervoor de camera niet via USB gebruiken.
- Installeer Disk Drill op je computer, nooit op de SD-kaart.
- Open het, kies de SD-kaart en klik dan op Search for lost data.
- Voer Universal Scan uit. In de meeste gevallen met verwijderde foto's vindt die het meeste.
- Wanneer de scan klaar is, bekijk je in de preview wat er is gevonden. Dit deel is belangrijk, sommige bestanden verschijnen wel maar zijn beschadigd.
- Herstel de foto's die je wilt.
- Sla ze ergens anders op op, je bureaublad, een andere schijf, alles behalve dezelfde SD-kaart.
Als je ontbrekende bestanden boven de 100 MB uitkomen en je niet wilt betalen, is PhotoRec meestal het gratis antwoord. Het werkt. Ik heb mensen er goede resultaten mee zien behalen. Toch voelt het ruw aan. Geen prettige previewworkflow, bestandsnamen komen meestal verminkt terug, mappen zijn een rommeltje en de interface voelt oud aan. Als je geduld hebt, doet het zijn werk. Als je iets strak en overzichtelijks wilt, is dit het niet.
Eén ding dat mensen missen bij Nikon-bestanden. Als je in RAW hebt gefotografeerd, dus NEF, controleer dan de formaatondersteuning voordat je tijd verspilt. Sommige gratis apps werken prima met JPEG's en struikelen daarna over NEF-bestanden.
Ook zou ik eerst controleren op kopieën voordat je scans uitvoert. Ik vond ooit duplicaten in een overdrachtsmap waarvan ik vergeten was dat die bestond. Kijk op je pc, externe schijven, SnapBridge-exporten, cloudback-ups, overal waar je foto's meestal terechtkomen.
De korte versie:
- Stop nu met het gebruiken van de SD-kaart.
- Gebruik een kaartlezer.
- Probeer eerst Disk Drill als 100 MB genoeg is.
- Gebruik PhotoRec als je een gratis optie zonder groottelimiet nodig hebt en een onhandige setup niet erg vindt.
Nog één ding. Als de kaart fysiek beschadigd is, leesfouten geeft, of je computer hem helemaal niet detecteert, zou ik er niet met willekeurige tools op blijven inprikken. Dan begint een herstelbedrijf logischer te worden, vooral als de foto's belangrijk zijn.
Verplaats eerst, vergrendel de kaart of leg hem opzij. Formatteer hem niet. Maak niet nog één opname. Verwijderen op SD-kaarten haalt vaak eerst de indexvermelding weg. De afbeeldingsgegevens blijven staan totdat nieuwe schrijfacties dezelfde blokken raken.
Ik ben het met @mikeappsreviewer eens dat je snel moet stoppen met gebruiken. Ik ben het er wel iets minder mee eens dat je moet beginnen met de eerste scantool die je vindt. Als dit familiefoto’s zijn die je belangrijk vindt, maak dan eerst een image van de SD-kaart en werk daarna vanaf die image. Dat verlaagt het risico als de kaart fouten begint te geven of als je op het verkeerde klikt. Op Windows werken USB Image Tool of Win32 Disk Imager hier prima voor.
Nadat je de kaart hebt gekloond, scan je het imagebestand, niet de originele kaart. Disk Drill is hier een solide optie omdat het gevonden foto’s goed previewt, wat veel uitmaakt bij Nikon JPEG- en NEF-bestanden. Ondersteuning voor previews bespaart tijd. Als de previews er goed uitzien, zijn je kansen redelijk. Als je alleen algemene RAW-fragmenten ziet, heeft het bestandssysteem meer schade opgelopen.
Een paar Nikon-specifieke dingen die mensen missen:
- Controleer de map DCIM en ook verborgen mappen. Sommige camera’s laten sidecar-bestanden en vreemde restbestanden achter.
- Als je SnapBridge gebruikt, kijk dan in de galerij van je telefoon en de app-cache.
- Als je burst-opnamen hebt gemaakt, worden sommige frames hersteld terwijl andere dat niet worden. Dat is normaal.
Als de kaart vraagt om te formatteren, stop dan. Als er 0 bytes wordt weergegeven, stop dan. Maak op dat moment eerst een kloon of geef het uit handen. Familiefoto’s zijn het waard om hier een beetje saai en voorzichtig te zijn, ook als het heel traag voelt.
Als je extra leesmateriaal wilt, deze thread heeft degelijk advies over fotoherstel van echte gebruikers: dringende Reddit-aanbevelingen voor fotoherstel van verwijderde SD-kaartbestanden van camera’s
Stop de kaart niet terug in de Nikon. Met dat deel ben ik het eens met @mikeappsreviewer en @espritlibre. Maar ik zou ook vermijden om meteen te veel herstelpogingen met verschillende apps te doen, omdat mensen in paniek gaan klikken en er snel een puinhoop van maken.
Mijn volgorde zou zijn:
- Schuif het vergrendelingsschuifje van de SD-kaart om als die er een heeft.
- Gebruik een aparte kaartlezer.
- Controleer eerst of de foto’s ooit automatisch zijn gekopieerd naar je telefoon, pc of cloud. Nikon-bestanden komen soms in willekeurige importmappen terecht.
- Voer één degelijke scantool uit, niet vijf.
Als de kaart leesbaar is, is Disk Drill waarschijnlijk de makkelijkste plek om te beginnen, omdat de fotovoorvertoning echt nuttig is. Dat is belangrijker dan mensen denken. Als het de verwijderde JPG- of NEF-bestanden netjes kan weergeven, is de kans op herstel meestal redelijk goed. Herstel naar je computer, nooit terug naar de SD-kaart.
Over één ding ben ik het licht oneens: eerst klonen is ideaal, zeker, maar als de kaart gezond is en je niet supertechnisch bent, zijn sommige mensen beter af met een zorgvuldige directe scan dan met geklungel in imagingtools en op de verkeerde schijf klikken. Als de kaart fouten toont, 0 bytes aangeeft of vraagt om te formatteren, stop dan en maak een kloon of schakel een professional in.
Hier is ook een nuttige gids voor SD-kaart-herstelsoftware met voorbeelden: bekijk hoe tools voor herstel van SD-kaartfoto’s echt werken
Als de foto’s echt onvervangbaar zijn, ga dan niet de hele nacht dingen uitproberen. Zo veranderen familiefoto’s in een waarschuwend forumverhaal.
Een Nikon-specifiek punt dat ik zou toevoegen en dat @espritlibre, @jeff en @mikeappsreviewer slechts licht hebben aangestipt: controleer of de camera tijdens die opname was ingesteld op RAW+JPEG of naar een tweede slot/apparaat schreef. Veel mensen denken dat alles weg is, maar er is slechts één versie verwijderd of slechts één kaart gewist.
Ik zou ook vermijden om de kaart in een telefoon of tablet te steken voor herstel. Telefoons proberen opslag soms te repareren, en dat is nu precies niet wat je wilt.
Als je Disk Drill gebruikt, is het goede deel de ondersteuning voor voorvertoning en het gemakkelijk filteren op fototypen zoals JPG en NEF. Dat maakt het sneller om te zien of het herstel echt is of slechts fragmenten. Het nadeel is dat de gratis hersteliet op Windows klein is, en diepe scans veel rommelige resultaten met verloren bestandsnamen kunnen opleveren.
Dus, mijn mening:
- controleer eerst op alternatieve kopieën
- controleer op RAW+JPEG-dubbelen
- herstel naar een andere schijf
- als NEF-bestanden slecht worden weergegeven in de voorvertoning, verwacht dan geen perfect batchherstel
Klein meningsverschil met @jeff hier: als dit echt unieke familiefoto’s zijn, ben ik voorzichtiger dan gewoon één scan doen. Zelfs een kaart die er gezond uitziet, kan snel vreemd gaan doen. Als er iets abnormaals aan de kaart lijkt, maak dan eerst een kloon en test daarna het herstel.