Min USB-stasjon sluttet plutselig å åpne seg etter at jeg flyttet viktige arbeidsfiler og familiebilder over på den. Nå sier datamaskinen min at stasjonen er korrupt og ber meg formatere den, men jeg må gjenopprette dataene før jeg mister alt. Jeg leter etter sikre tips for datagjenoppretting fra USB, programvareanbefalinger eller trinn som kan hjelpe.
Vært der. En USB-minnepinne som ikke kan leses føles fort ille når dine egne filer ligger på den.
Det mange overser, er dette. Korrupsjon betyr ikke alltid at filene er borte. Ofte ligger dataene fortsatt på lagringsmediet, men filsystemet har blitt ødelagt. Jeg har sett det etter å ha dratt ut stasjonen uten å løse den ut, strømbrudd under kopiering, tilfeldige filsystemfeil, skadelig programvare, utslitt flashminne og gamle stasjoner som gjør gamle-stasjon-ting.
Det første jeg ville sjekket
Jeg ville delt det i to kategorier. Filsystemproblemer eller maskinvareproblemer.
Programvare for datagjenoppretting er vanligvis verdt et forsøk hvis USB-en gjør noe av dette:
- Den vises i Diskbehandling eller Diskverktøy.
- Det dukker opp en melding om formatering.
- Den vises som RAW, uleselig eller utilgjengelig.
- Lagringsstørrelsen ser riktig ut.
Jeg ville stoppet opp og vurdert et gjenopprettingsverksted i stedet hvis du ser denne typen oppførsel:
- Stasjonen vises aldri i det hele tatt.
- Den kobler stadig fra og til igjen.
- PC-en din henger eller låser seg når du kobler den til.
- Kontakten eller kabinettet er skadet.
- Filene er viktige nok til at ett feilgrep ville vært alvorlig.
Hva du ikke bør gjøre først
Ikke formater den ennå. Ikke kjør CHKDSK ennå heller. Jeg lærte dette på den irriterende måten. Hent ut filene først, prøv reparasjoner etterpå.
Hva jeg ville gjort i et gjør-det-selv-forsøk
Jeg ville startet med Disk Drill. Det har fungert bra for meg på korrupte flashminnepinner fordi det skanner selve enheten i stedet for å være avhengig av en intakt filsystemstruktur.
Den vanlige prosessen ser slik ut:
- Installer Disk Drill på datamaskinen din, ikke på den skadede USB-en.
- Koble til USB-en og åpne Disk Drill.
- Velg USB-en fra listen over enheter.
- Trykk på Søk etter tapte data.
- La skanningen fullføres. Ikke avbryt den med mindre stasjonen oppfører seg merkelig.
- Forhåndsvis det den finner.
- Gjenopprett alt til en annen stasjon, aldri tilbake til den samme USB-en.
Hvis stasjonen virker ustabil
Hvis minnepinnen kobler ut, stopper opp eller oppfører seg ustabilt, ville jeg først laget en byte-for-byte-sikkerhetskopi og skannet bildefilen i stedet for å belaste den originale enheten. Det belaster mindre en stasjon som kanskje nærmer seg slutten. Jeg gjorde ikke dette en gang, og den andre skanningen gikk dårligere enn den første. Der lærte jeg leksen min.
Etter at filene er trygge
Først etter gjenoppretting ville jeg prøvd å fikse selve USB-en.
- Kjør CHKDSK hvis du bruker Windows.
- Kjør Førstehjelp i Diskverktøy hvis du bruker macOS.
- Omformater stasjonen hvis reparasjonsverktøy ikke rydder opp.
- Test den med en stor kopieringsjobb, både ved å skrive til den og lese tilbake fra den.
Når jeg ville kastet stasjonen
Hvis korrupsjonen kommer tilbake etter formatering, skriving mislykkes, filer forsvinner igjen, eller diagnostikk viser feil, ville jeg erstattet USB-en og gått videre. Flashminnepinner er billige. Å miste de samme filene to ganger er det ikke, og ja, den delen suger.
Ikke formater den. Den prompten er fienden din akkurat nå.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer i å hoppe over reparasjoner først, men jeg vil legge til én ting. Prøv de enkle tilkoblingssjekkene før du skanner. En annen USB-port. En annen kabel hvis den bruker en. En annen datamaskin. Jeg har sett stasjoner vises som korrupte på én Windows-maskin, og så åpne seg nok på et annet system til å kopiere ut filer. Det høres dumt ut, men det sparer tid.
Hvis stasjonen fortsatt vises med riktig størrelse, er det beste alternativet programvare for datagjenoppretting. Disk Drill er et solid valg for gjenoppretting av data fra en korrupt USB fordi det leser stasjonen direkte og ofte henter ut filer fra skadede eller RAW-partisjoner. Forhåndsvis bildene først. Hvis forhåndsvisning fungerer, er sjansene for gjenoppretting vanligvis bedre.
Noen praktiske tips:
- Slutt å bruke USB-en nå.
- Sjekk Diskbehandling. Hvis kapasiteten ser normal ut, skann den.
- Gjenopprett filer til PC-en eller en annen ekstern stasjon.
- Start med de viktigste mappene, familiebilder, arbeidsdokumenter, skattepapirer osv.
- Hvis skanningen finner tusenvis av filer med rare navn, bruk filtre for filtype og datoer.
Ett sted jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer. CHKDSK er ikke alltid et senere alternativ jeg ville brydd meg med på minnepinner. Hvis USB-en allerede har blitt ustabil én gang, gjenoppretter jeg det som er viktig, og så bytter jeg ut pinnen. De feiler ofte, og de feiler raskt.
Hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang, dekker denne raske guiden for å gjenopprette data fra en korrupt USB-stasjon den grunnleggende prosessen på en enkel måte.
Hvis USB-en kobler fra midt under skanningen eller får hele PC-en til å fryse, stopp gjør-det-selv-ruten. På det tidspunktet er et gjenopprettingslaboratorium tryggere.
Ikke klikk på Format. Jeg ville også vært litt forsiktig med rådet om å bare skanne den med en gang fra @mikeappsreviewer og @nachtdromer hvis USB-en oppfører seg ustabilt. Hvis stasjonen monteres, forsvinner og så kommer tilbake, kan hver ekstra lesing gjøre ting verre på en døende minnepinne.
Det jeg ville gjort først, er å sjekke SMART eller i det minste grunnleggende enhetsoppførsel med noe som CrystalDiskInfo hvis det i det hele tatt kan lese kontrolleren. Hvis ikke, se i Diskbehandling og merk deg om partisjonen er RAW, ikke allokert eller bare mangler en stasjonsbokstav. Det forteller deg mye.
En ting folk ikke nevner ofte nok: hvis filene bare ble flyttet og ikke kopiert, sjekk den opprinnelige kilden også. Noen ganger mislyktes flyttingen delvis og noen data er fortsatt der, i midlertidige mapper, nylige filer, skylagringsbuffer osv.
Hvis USB-en viser normal kapasitet og holder seg tilkoblet, er Disk Drill et legitimt alternativ for gjenoppretting av en korrupt USB-stasjon. Jeg ville gjenopprettet etter filtype først, bilder/dokumenter, i stedet for å jakte på den gamle mappestrukturen hvis filsystemet er ødelagt.
Hopp også over reparasjonsverktøy fra tilfeldige nettsider. De fleste er skrot.
Hvis du vil ha et annet referansepunkt, her er en nyttig Facebook-diskusjon om tips for datagjenoppretting fra USB-minnepinne.
Gjør én ting som ingen av de andre la nok vekt på: lag først et image av USB-en hvis stasjonen fortsatt kan oppdages. Jeg er litt uenig med @nachtdromer og @sonhadordobosque i å gå rett til en full skanning hvis minnepinnen virker det minste ustabil. Et råimage gir deg nye forsøk senere uten å lese den sviktende flashen om og om igjen.
På Windows kan du bruke noe som HDD Raw Copy Tool eller USB Image Tool. Lagre imaget på den interne disken din, og kjør deretter gjenoppretting mot det imaget, ikke mot selve USB-en.
Sjekk også Event Viewer etter at du har koblet den til. Hvis du ser gjentatte disk-, kontroller- eller I/O-feil, tyder det mer på maskinvarefeil enn enkel filsystemkorrupsjon.
Disk Drill fungerer fint her hvis enheten holder seg tilkoblet.
Fordeler:
- enkel forhåndsvisning
- god på RAW/skadede partisjoner
- kan gjenopprette etter filtype når mappene er ødelagt
Ulemper:
- dype skanninger kan ta en stund
- gjenopprettede filnavn/mappestruktur kan være rotete
- ikke magisk hvis kontrolleren eller NAND er i ferd med å dø
Hvis den bare fungerer ett minutt om gangen, dropp gjør-det-selv og gå til et laboratorium før stasjonen slutter helt å virke.