Moet ik bestanden herstellen van een beschadigde SD-kaart of deze eerst repareren?

Mijn SD-kaart wordt ineens als beschadigd weergegeven nadat ik foto’s en video’s van mijn camera heb verplaatst. Ik ben bang dat ik belangrijke bestanden verlies als ik eerst probeer deze te herstellen, maar ik weet ook niet of herstelsoftware zal werken tenzij de kaart is gerepareerd. Ik heb hulp nodig om te bepalen wat de veiligste volgorde is om gegevens van een beschadigde SD-kaart te herstellen zonder de situatie te verergeren.

Ik haat deze storingsmodus. Je rondt een shoot af, gaat zitten om bestanden te kopiëren, stopt de SD-kaart erin, en je computer toont een vrolijk berichtje dat je hem moet formatteren. Ik heb dit meegemaakt na familievideo's, droneclips en één reeks werkfoto's die ik absoluut niet opnieuw wilde maken. De eerste paar minuten zijn belangrijk.

Als je iets ziet als “Je moet de schijf in station X: formatteren” of “SD-kaart is beschadigd, tik om te herstellen”, stop dan daar. Klik niet op Formatteren. Laat je telefoon hem ook niet “repareren”. Ik heb dit jaren geleden een keer gedaan, omdat de melding onschuldig klonk. Dat was niet onschuldig. De bestandskaart van de kaart werd herschreven, en daarna bestanden terughalen was moeilijker.

De volgorde is belangrijk.

Herstel eerst je bestanden

Proberen de kaart te repareren voordat je je gegevens hebt opgeslagen, is waar het vaak misgaat. Reparatietools veranderen het bestandssysteem. Soms helpen ze. Soms overschrijven ze precies de bits die je hoopte terug te halen.

Mijn regel is simpel: kopieer eerst wat er nog bestaat, ga daarna pas aan de slag met reparaties.

Voor herstel heb ik de beste resultaten gehad met Disk Drill. Het onderdeel dat voor mij het belangrijkst is, is de byte-voor-byte back-upoptie. Als een kaart half dood is, maken herhaalde scans het alleen maar erger. Ik heb gezien dat een kaart één keer werd aangekoppeld en daarna bij de volgende leesactie verdween. Niet leuk.

Dus ik maak eerst een kloon van de kaart. Sector voor sector. Sla de image op je computer op, leg de fysieke kaart opzij en scan vervolgens het imagebestand in plaats van de kaart steeds opnieuw te belasten. Als de hardware defect raakt, geeft dit je een betere kans. Bekijk na het scannen een voorbeeld van de herstelde bestanden en sla ze op een andere schijf op. Niet terug op dezelfde SD-kaart. Ik weet dat thsi vanzelfsprekend klinkt, maar mensen doen het toch.

Probeer daarna de kaart te repareren

Pas nadat je bestanden ergens veilig zijn, zou ik overgaan tot reparatiepogingen. Dit is de volgorde die ik aanhoud.

1. Voer CHKDSK uit op Windows

Dit is het eerste wat ik probeer bij schade aan het bestandssysteem.

Open Start, typ cmd, klik met de rechtermuisknop op Opdrachtprompt en voer het uit als administrator. Voer daarna het volgende in:

chkdsk X: /r

Vervang X door de stationsletter van de kaart.

De schakeloptie /r vertelt Windows om te controleren op slechte sectoren en te proberen leesbare gegevens uit beschadigde gebieden te herstellen. Bij een grote kaart duurt dit even. Laat het proces voltooien. Als het probleem logische corruptie is en geen defecte controller, is dit soms genoeg om de kaart weer leesbaar te maken.

2. Gebruik TestDisk als de partitie verdwenen is

Als de kaart als niet-toegewezen wordt weergegeven, of de partitie verdwenen is, helpt CHKDSK vaak niet veel. Hier komt TestDisk goed van pas.

Het ziet er oud uit. Geen mooie interface. Voelt als software uit een ander tijdperk. Werkt nog steeds.

TestDisk is goed in het vinden van ontbrekende partities en het repareren van kapotte partitietabellen. Ik heb het gebruikt op kaarten die Windows weigerde correct weer te geven in Verkenner. Als het de oude partitie-indeling detecteert, kun je die terugschrijven. Als het werkt, voelt het bijna verdacht eenvoudig.

Je moet wel elk scherm lezen en niet gedachteloos overal doorheen klikken. Eén verkeerde schrijfopdracht naar de verkeerde schijf en je dag wordt snel een stuk slechter.

3. Formatteer de kaart volledig als het herstel is uitgevoerd en reparaties zijn mislukt

Als de kaart nu leeg is, je bestanden elders zijn geback-upt en de eerdere stappen hem niet stabiel hebben gekregen, formatteer hem dan.

Klik in Verkenner met de rechtermuisknop op de kaart en kies Formatteren. Ik zou Snelformatteren overslaan en de volledige optie gebruiken. Dat duurt langer, maar controleert de kaart grondiger. Voor veel nieuwere SD-kaarten is exFAT het betere bestandssysteem, vooral als je grote videobestanden opslaat. FAT32 heeft limieten voor bestandsgrootte en raakt snel verouderd zodra je met 4K-beelden werkt.

Als een volledige formattering mislukt, of de kaart na het formatteren beschadigd blijft raken, zou ik hem met pensioen sturen. Geen discussie.

Een kaart die één keer corrupt raakt, begeeft zich op glad ijs

Ik vertrouw een kaart hierna niet meer. Zelfs als je hem weer werkend krijgt, zou ik hem niet meer voor iets belangrijks gebruiken. Gebruik hem desnoods voor wegwerpbestanden als je wilt, of gooi hem weg. SD-kaarten slijten. Goedkope gaan sneller kapot. Merkkaarten gaan ook stuk, alleen met minder verrassingen als je ze bij een betrouwbare verkoper koopt.

Verwijder de kaart ook altijd veilig voordat je hem eruit haalt. Veel corruptie begint doordat hij eruit wordt getrokken terwijl schrijfacties nog niet zijn afgerond. Hetzelfde geldt voor camera's die tijdens het schrijven zonder stroom komen te zitten. Als je video opneemt en de batterij leeg raakt precies wanneer het bestand wordt afgesloten, gebeuren er vreemde dingen.

Korte versie:

1. Niet formatteren wanneer daarom wordt gevraagd.
2. Eerst bestanden herstellen.
3. Maak een kloon van een onstabiele kaart voordat je die scant.
4. Probeer CHKDSK.
5. Probeer TestDisk voor ontbrekende partities.
6. Pas volledig formatteren nadat je gegevens veilig zijn.
7. Vertrouw de kaart daarna niet meer.

Die volgorde heeft me meer dan eens gered.

Eerst herstellen. Later repareren.

Als de kaart nog steeds zichtbaar is in Schijfbeheer of in je camera, stop dan met ernaar schrijven. Geen nieuwe foto’s. Niet formatteren. Geen melding met ‘fouten herstellen’. Elke schrijfactie verlaagt je kans.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over de volgorde, maar ik zou CHKDSK overslaan tot na het herstel. CHKDSK is prima voor een wegwerpkaart. Voor foto’s en video verandert het soms een rommelig bestandssysteem in een ander rommelig bestandssysteem. Ik heb gezien dat het mappen vervangt door FILE0000.CHK-rommel. Dat is waardeloos als je de originele namen en structuur nodig hebt.

Wat ik zou doen:

1. Plaats de SD-kaart in een degelijke kaartlezer, niet via de camera over USB.
  2. Controleer of de kaart de juiste grootte toont in Schijfbeheer.
  3. Zo ja, maak eerst een image en scan daarna de image.
  4. Herstel bestanden naar je pc of een andere schijf, nooit terug naar de SD-kaart.
  5. Test of formatteer de kaart pas daarna.

Disk Drill is hiervoor een goede keuze, omdat het goed overweg kan met het herstellen van foto’s en video’s en je bestanden eenvoudig kunt bekijken voordat je ze opslaat. Dat is belangrijk. Als je clips kunnen worden bekeken, zijn je kansen redelijk. Als je snel wilt zien hoe herstel met Disk Drill werkt, bekijk dan dit: zie hoe Disk Drill bestanden van een SD-kaart herstelt

Nog iets wat mensen vaak missen. Als de kaart als 0 bytes wordt gelezen, op elk apparaat om formatteren vraagt of tijdens het lezen de verbinding verbreekt, wijst dit eerder op hardwarefalen dan op schade aan het bestandssysteem. In dat geval zijn minder leespogingen beter.

Als het herstel lukt, gebruik de kaart dan niet meer. SD-kaarten zijn goedkoop. Verloren beelden niet.

Eerst herstellen, daarna repareren. Daar ben ik het in dat opzicht mee eens met @mikeappsreviewer en @sognonotturno. Waar ik een beetje van afwijk is dit: als de kaart nog leesbaar genoeg is om mappen te tonen, begin dan helemaal niet meteen met reparatietools. Kopieer gewoon handmatig alles wat nog opent voordat je iets ingewikkelds doet. Soms maken mensen het onnodig complex en verspillen ze tijd terwijl de kaart verder achteruitgaat.

Als normaal kopiëren faalt, gebruik dan herstelsoftware. Disk Drill is een degelijke keuze voor herstel van een corrupte SD-kaart omdat het foto’s en video’s kan terughalen, zelfs wanneer het bestandssysteem volledig stuk is. Sla herstelde bestanden op je computer of een andere schijf op, niet op de SD-kaart. Voor de hand liggend, maar ja, mensen doen dat nog steeds.

Ik zou CHKDSK vermijden totdat je bestanden veilig zijn. Het kan helpen, zeker, maar het kan dingen ook op een manier repareren die Windows meer helpt dan jou.

Test de kaart ook eerst in een andere kaartlezer. Slechte kaartlezers veroorzaken vaker nep-corruptie dan je zou denken. Meer dan eens meegemaakt.

Als je een duidelijke uitleg wilt, behandelt deze stapsgewijze handleiding om een corrupte SD-kaart te repareren en verloren foto’s/video’s te herstellen de basisstappen.

Als de kaart steeds de verbinding verbreekt, 0 bytes aangeeft of heet wordt, stop er dan mee te rommelen. Dat is geen situatie voor eerst repareren. Dat is een situatie van haal de gegevens er nu af als het kan, en stel de kaart daarna buiten gebruik.

Eerst herstellen, maar ik zou nog één nuance toevoegen aan wat @sognonotturno, @chasseurdetoiles en @mikeappsreviewer zeiden: probeer vóór elke scan of reparatie eerst een gewone alleen-lezen-kopie te maken van alles wat nog opent. Als de DCIM-map zichtbaar is en sommige bestanden normaal kunnen worden gekopieerd, haal die dan eerst binnen. Hersteltools zijn voor de zaken die met normaal kopiëren niet bereikbaar zijn.

Wat ik als eerste niet zou doen, is Windows de kaart laten “repareren”, hem opnieuw in de camera plaatsen of er meer op fotograferen. Camera’s schrijven soms kleine beheerbestanden, en zelfs dat kan herstel lastiger maken.

Mijn volgorde zou zijn:

1. Test de kaart in een andere kaartlezer of een andere pc.
  2. Als bestanden zichtbaar zijn, kopieer de leesbare bestanden handmatig.
  3. Zo niet, herstel dan van de kaart of, nog beter, van een image ervan.
  4. Sla alles ergens anders op.
  5. Beslis pas daarna of je de kaart wilt repareren of gewoon vervangen.

Over reparatie ben ik eigenlijk wat strenger dan de anderen: als deze kaart één keer haperde tijdens een foto-/videoworkflow, doe ik meestal niet eens de moeite om hem voor toekomstig gebruik weer “vertrouwd te repareren”. Misschien later testen, prima, maar voor belangrijke shoots zou ik hem met pensioen sturen.

Over Disk Drill specifiek:

Voordelen:

• gemakkelijk te gebruiken
  • goede ondersteuning voor voorbeeldweergave van foto’s/video’s
  • kan herstellen vanaf beschadigde bestandssystemen
  • de imaging-functie is nuttig bij onstabiele kaarten

Nadelen:

• niet de goedkoopste optie
  • diepe scans kunnen even duren
  • de kwaliteit van het herstel hangt nog steeds af van hoe beschadigd de kaart is

Dus ja, Disk Drill is een redelijke keuze als handmatig kopiëren mislukt. Verwar herstel alleen niet met het repareren van de kaart. Verschillende taken.