Kan jeg gjenopprette slettede APFS-filer uten en Time Machine-sikkerhetskopi?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer fra Macens APFS-stasjon og innså at jeg ikke har en Time Machine-sikkerhetskopi. Jeg prøver å finne ut den tryggeste måten å gjenopprette slettede APFS-filer på uten å overskrive data eller gjøre gjenopprettingen vanskeligere. Hvilke verktøy eller trinn bør jeg prøve først?

Først og fremst: slutt å bruke den disken hvis du ikke allerede har gjort det. Det er viktigere enn hvilken knapp du klikket på. Å tømme papirkurven, slette et APFS-volum, formatere i Diskverktøy, uansett hva det var, er den reelle risikoen nå at nye data blir skrevet over de gamle tingene.

Med en vanlig harddisk (HDD) kan slettede filer ofte fortsatt gjenopprettes helt til noe overskriver dem. Med en SSD blir det mer rotete på grunn av TRIM. Når TRIM først har tømt de slettede blokkene, kan ikke gjenopprettingsprogramvare hente dem tilbake. Så hvis dette er den interne SSD-en i Mac-en din, slå av så snart du kan og unngå å installere noe på den.

Jeg var i nesten samme situasjon og endte opp med å bruke Disk Drill. Det var mer rett fram enn jeg forventet, men det viktige er å bruke det på riktig måte.

Det jeg gjorde var i praksis dette:

1. Installerte Disk Drill på en separat disk, ikke den jeg prøvde å gjenopprette fra.
  2. Koblet til APFS-disken med problemet, eller valgte den interne disken hvis det var der de manglende filene var.
  3. Ga Full Disk Access i macOS da jeg ble bedt om det, siden noen APFS-skanninger ikke fungerer skikkelig uten.
  4. Valgte APFS-volumet og kjørte den fullstendige skanningen Søk etter tapte data.
  5. Lot skanningen fullføres før jeg hentet ut filer. I mitt tilfelle fant den mer ved å vente.
  6. Brukte forhåndsvisning først for å være sikker på at filene faktisk kunne åpnes.
  7. Gjenopprettet bare det jeg trengte, og lagret det på en annen disk, ikke tilbake på det opprinnelige APFS-volumet.

Det fine var at Disk Drill beholdt mappestrukturen for mange av de gjenopprettede filene. Det utgjør en stor forskjell, fordi det er grusomt å sortere gjennom tusenvis av tilfeldige filnavn. Det gir også gjenopprettingssjanser for mange filer, noe som hjelper deg med å unngå å kaste bort tid på å gjenopprette ting som sannsynligvis er ødelagt.

Hvis du slettet disken i Diskverktøy, betyr ikke det automatisk at dataene er borte. En rask sletting fjerner vanligvis filsysteminformasjonen i stedet for å slette hver blokk med en gang. Gjenoppretting kan fortsatt fungere hvis disken ikke har blitt brukt om igjen så mye. Det store unntaket er et kryptert APFS-volum. Hvis FileVault var slått på og formateringen fjernet krypteringsnøklene, kan de gamle dataene vanligvis ikke gjenopprettes.

Hvis Disk Drill ikke finner det du trenger, er PhotoRec et annet alternativ. Det er gratis, men det fungerer annerledes. Det ser etter filsignaturer i stedet for å basere seg på APFS-metadata, så du mister vanligvis filnavn og mapper. Likevel kan det være nyttig for bilder og videoer.

Jeg ville likevel sluttet å prøve programvaregjenoppretting hvis disken oppfører seg fysisk dårlig. Ting som:

1. kobler fra og til hele tiden,
  2. klikker, skraper eller piper,
  3. dukker opp bare av og til,
  4. eller fryser hver gang du skanner den.

På det tidspunktet kan det å slå den på gjentatte ganger gjøre skaden verre. Et profesjonelt gjenopprettingslaboratorium er det tryggere valget. Mange av dem tilbyr gratis vurderinger, og mange jobber etter prinsippet ingen data, ingen betaling. Logiske gjenopprettinger kan koste noen hundre dollar, mens fysisk skade eller arbeid i renrom lett kan komme over 1 000 dollar.

Hvis dette bare er en utilsiktet sletting eller en rask formatering, har du mye bedre sjanse. Jo raskere du slutter å skrive til disken, desto bedre er oddsen dine.

Sletting fra en ekstern roterende APFS-disk er en helt annen situasjon enn sletting fra den interne Apple-SSD-en. På en ekstern HDD ville jeg tenkt klon eller lag et diskbilde av den først, og skann deretter kopien. På den interne SSD-en ville jeg vært mye mindre avslappet fordi macOS, swap, Spotlight, appbuffer og TRIM alle kan jobbe mot deg mens maskinen bare står der og gjør ingenting.

Før du kjører gjenopprettingsprogramvare, bør du sjekke om det finnes APFS-øyeblikksbilder. Folk sier noen ganger ingen Time Machine-sikkerhetskopi når de mener ingen ekstern sikkerhetskopidisk, men lokale øyeblikksbilder kan fortsatt finnes hvis Time Machine noen gang har vært aktivert. I Terminal kan noe som tmutil listlocalsnapshots / fortelle deg om det finnes noen. Hvis det finnes et øyeblikksbilde fra før slettingen, kan det være renere enn å hente ut filer med en gjenopprettingsapp, fordi du får filsystemets egen tidligere tilstand i stedet for rekonstruerte rester.

Jeg er enig i advarselen om å ikke lagre gjenopprettede filer tilbake på samme volum. Jeg ville gått ett steg lenger og sagt ikke kjør Diskverktøy Førstehjelp, ikke installer macOS på nytt, og ikke rydd opp plass først. Alt dette er fornuftige vaner ved normal feilsøking, men de er dårlige vaner under gjenoppretting. Disk Drill eller lignende verktøy kan være nyttige, spesielt hvis du trenger et mer brukervennlig grensesnitt, men skann fra en separat oppstartsdisk eller en annen Mac hvis du kan. Hvis de manglende filene betyr mer enn kostnaden for et laboratorium, bør du slutte å eksperimentere etter den første forsiktige skanningen i stedet for å prøve fem forskjellige verktøy på rad.

En Finder-kopi av disken er ikke et gjenopprettingsbilde. Hvis du kopierer de synlige mappene til en annen disk, kopierer du bare det macOS fortsatt kan se, og du kan forårsake flere lesinger og metadataskrivinger på kilden. For gjenoppretting er den tryggere versjonen et blokkbasert bilde eller en klone av hele enheten/containeren, og kjør deretter verktøy mot den kopien.

Jeg er enig i SSD-advarslene ovenfor, men jeg ville vært forsiktig med tilnærmingen om å bare skanne den på en intern Mac-disk. Hvis filene er verdifulle, slå av og arbeid fra en annen Mac eller en ekstern oppstartsdisk. På Apple-silisium-Macer kan du bruke Del disk fra Gjenoppretting, men husk at opplåsing av et FileVault-volum fortsatt kreves før noe kan lese det. Ikke kjør Førstehjelp bare fordi Diskverktøy tilbyr det. Førstehjelp er for å gjøre et filsystem konsistent, ikke for å bevare slettede filoppføringer.

Disk Drill, R-Studio, UFS Explorer, PhotoRec osv. kan alle ha en plass, men rekkefølgen betyr mer enn logoen. Lag et bilde først hvis mulig, skann deretter, gjenopprett til en annen fysisk disk til slutt. Hvis de slettede filene lå på den interne SSD-en og Macen har vært brukt normalt siden da, hold forventningene lave. Hvis de lå på en ekstern APFS-harddisk som stort sett har vært frakoblet, er sjansene dine mye bedre.