Kan jeg gendanne slettede APFS-filer uden en Time Machine-sikkerhedskopi?

Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer fra mit Macs APFS-drev og opdagede, at jeg ikke har en Time Machine-sikkerhedskopi. Jeg prøver at finde ud af den sikreste måde at gendanne slettede APFS-filer på uden at overskrive data eller gøre gendannelsen sværere. Hvilke værktøjer eller trin bør jeg prøve først?

Første ting: stop med at bruge det drev, hvis du ikke allerede har gjort det. Det er vigtigere end hvilken knap du klikkede på. Tømning af Papirkurv, sletning af en APFS-diskenhed, formatering i Diskværktøj, uanset hvad det var, er den reelle risiko nu, at nye data bliver skrevet over de gamle ting.

Med en almindelig harddisk (HDD) kan slettede filer ofte stadig gendannes, indtil noget overskriver dem. Med en SSD bliver det mere rodet på grund af TRIM. Når TRIM først rydder de slettede blokke, kan gendannelsessoftware ikke bringe dem tilbage. Så hvis dette er din interne Mac SSD, så luk ned så hurtigt du kan og undgå at installere noget på den.

Jeg stod næsten i samme situation og endte med at bruge Disk Drill. Det var mere ligetil, end jeg havde forventet, men det vigtige er at bruge det på den rigtige måde.

Det jeg gjorde, var grundlæggende dette:

1. Installerede Disk Drill på et separat drev, ikke det jeg prøvede at gendanne fra.
  2. Tilsluttede det problematiske APFS-drev, eller valgte den interne disk, hvis det var dér de manglende filer var.
  3. Tillod Fuld diskadgang i macOS, da jeg blev bedt om det, da nogle APFS-scanninger ikke fungerer korrekt uden.
  4. Valgte APFS-diskenheden og kørte den fulde “Søg efter mistede data”-scanning.
  5. Lod scanningen blive færdig, før jeg hentede filer. I mit tilfælde fandt ventetiden mere.
  6. Brugte forhåndsvisning først for at sikre, at filerne faktisk kunne åbnes.
  7. Gendannede kun det, jeg havde brug for, og gemte det på et andet drev, ikke tilbage på den oprindelige APFS-diskenhed.

Det gode var, at Disk Drill bevarede mappestrukturen for mange af de gendannede filer. Det gør en stor forskel, for det er elendigt at sortere gennem tusindvis af tilfældige filnavne. Det giver også gendannelseschancer for mange filer, hvilket hjælper dig med at undgå at spilde tid på at gendanne ting, der sandsynligvis er ødelagte.

Hvis du slettede drevet i Diskværktøj, betyder det ikke automatisk, at dataene er væk. En hurtig sletning fjerner normalt filsystemoplysningerne i stedet for straks at slette hver blok. Gendannelse kan stadig virke, hvis drevet ikke er blevet genbrugt ret meget. Den store undtagelse er en krypteret APFS-diskenhed. Hvis FileVault var slået til, og formateringen fjernede krypteringsnøglerne, kan de gamle data som regel ikke gendannes.

Hvis Disk Drill ikke finder det, du har brug for, er PhotoRec en anden mulighed. Det er gratis, men det fungerer anderledes. Det leder efter filsignaturer i stedet for at stole på APFS-metadata, så du mister som regel filnavne og mapper. Det kan dog stadig være nyttigt til billeder og videoer.

Jeg ville dog stoppe med at prøve softwaregendannelse, hvis drevet opfører sig fysisk dårligt. Ting som:

1. afbryder forbindelsen igen og igen,
  2. klikker, skurrer eller bipper,
  3. kun dukker op nogle gange,
  4. eller fryser hver gang du scanner det.

På det tidspunkt kan gentagen opstart gøre skaden værre. Et professionelt gendannelseslaboratorium er den sikrere vej. Mange af dem tilbyder gratis evalueringer, og mange arbejder efter princippet 'ingen data, ingen betaling'. Logiske gendannelser kan koste et par hundrede dollars, mens fysisk skade eller arbejde i renrum let kan overstige $1,000.

Hvis dette bare er en utilsigtet sletning eller en hurtig formatering, har du en meget bedre chance. Jo før du stopper med at skrive til drevet, desto bedre er dine odds.

Sletning fra en ekstern roterende APFS-disk er en helt anden situation end sletning fra den interne Apple SSD. På en ekstern HDD ville jeg tænke klon eller lav først et diskimage af den, og scan derefter kopien. På den interne SSD ville jeg være langt mindre afslappet, fordi macOS, swap, Spotlight, app-caches og TRIM alle kan arbejde imod dig, mens maskinen bare sidder der og ikke gør noget.

Før du kører gendannelsessoftware, så tjek om der findes APFS-snapshots. Folk siger nogle gange ingen Time Machine-sikkerhedskopi, når de mener intet eksternt backupdrev, men lokale snapshots kan stadig findes, hvis Time Machine nogensinde har været aktiveret. I Terminal kan noget i stil med tmutil listlocalsnapshots / fortælle dig, om der er nogen. Hvis der er et snapshot fra før sletningen, kan det være renere end at udtrække filer med en gendannelsesapp, fordi du får filsystemets egen tidligere tilstand i stedet for rekonstruerede rester.

Jeg er enig i advarslen om ikke at gemme gendannede filer tilbage på samme diskenhed. Jeg ville gå et skridt videre og sige: kør ikke Disk Utility First Aid, geninstaller ikke macOS, og ryd ikke op i plads først. Det er alle fornuftige vaner ved normal fejlfinding, men de er dårlige vaner under gendannelse. Disk Drill eller lignende værktøjer kan være nyttige, især hvis du har brug for en mere brugervenlig grænseflade, men scan fra et separat bootdrev eller en anden Mac, hvis du kan. Hvis de manglende filer betyder mere end prisen på et laboratorie, så stop med at eksperimentere efter den første forsigtige scanning i stedet for at prøve fem forskellige værktøjer i træk.

En Finder-kopi af drevet er ikke et gendannelsesimage. Hvis du kopierer de synlige mapper til en anden disk, kopierer du kun det, som macOS stadig kan se, og du kan forårsage flere læsninger og metadata-skrivninger på kilden. Til gendannelse er den sikrere version et image eller en klon på blokniveau af hele enheden/containeren, og kør derefter værktøjer mod den kopi.

Jeg er enig i SSD-advarslerne ovenfor, men jeg ville være forsigtig med tilgangen bare scan den på et internt Mac-drev. Hvis filerne er værdifulde, så sluk og arbejd fra en anden Mac eller en ekstern opstartsdisk. På Apple silicon Mac-computere kan du bruge Share Disk fra Recovery, men husk, at det stadig er nødvendigt at låse en FileVault-diskenhed op, før noget kan læse den. Kør ikke First Aid, bare fordi Diskværktøj tilbyder det. First Aid er til at gøre et filsystem konsistent, ikke til at bevare slettede filposter.

Disk Drill, R-Studio, UFS Explorer, PhotoRec osv. kan alle have deres plads, men rækkefølgen betyder mere end logoet. Lav først et image, scan derefter, gendan til en anden fysisk disk som det tredje. Hvis de slettede filer var på den interne SSD, og Macen er blevet brugt normalt siden da, så hold forventningerne lave. Hvis de var på en ekstern APFS-harddisk, som for det meste har ligget frakoblet, er dine chancer meget bedre.