Ik heb een oude harde schijf een paar maanden geleden geformatteerd en nu besef ik dat er belangrijke bestanden op stonden die ik nog steeds nodig heb. Ik heb de schijf sindsdien niet veel gebruikt, en ik probeer uit te zoeken of herstel van gegevens van de harde schijf na formatteren nog steeds mogelijk is. Ik heb hulp nodig om de beste herstelopties te bepalen voordat ik het erger maak.
Ik heb dit ooit gedaan met een schijf vol foto's, en de eerste stap was belangrijker dan alles daarna. Stop nu met het gebruiken van de schijf. Als het een externe schijf is, koppel die dan los. Als het je systeemschijf is, zet de machine uit en laat die met rust tot je een plan hebt.
De gebruikelijke fout komt daarna. Mensen proberen de puinhoop te herstellen door bestanden te kopiëren, herstelapps op dezelfde schijf te installeren of formatteringshulpmiddelen opnieuw uit te voeren. Dat maakt het snel erger. Nieuwe schrijfacties overschrijven oude gegevens, en zodra die sectoren opnieuw worden gebruikt, dalen je kansen op herstel drastisch.
Wat formatteren meestal betekent
Een snelle formattering wist niet de hele schijf in één keer. Meestal wordt alleen de bestandssysteemindex verwijderd, zodat het besturingssysteem de schijf als lege ruimte behandelt. De oude bestandsinhoud blijft er vaak staan totdat iets anders eroverheen wordt geschreven.
Een volledige formattering is een ander verhaal. Op veel systemen scant die de schijf en overschrijft grote delen ervan. Als je de lange versie hebt uitgevoerd, worden de kansen op herstel snel somber.
Het type schijf verandert de kansen
Oude draaiende HDD's geven je meestal de beste kans. Ik heb gezien dat snel geformatteerde HDD's terugkwamen met nog veel intacte gegevens.
Interne SSD's zijn lastiger door TRIM. Het besturingssysteem markeert ongebruikte blokken, en de SSD wist ze op de achtergrond om de prestaties hoog te houden. Zodra dat gebeurt, blijft er vaak weinig over om terug te halen. Externe SSD's via USB zijn wisselend. TRIM wordt niet altijd op dezelfde manier doorgegeven, dus de uitkomsten variëren.
Wat ik eerst zou doen
- Gebruik een andere computer, of op zijn minst een andere schijf, voor tools en downloads.
- Als de gegevens belangrijk zijn, maak dan een byte-voor-byte image van de geformatteerde schijf voordat je gaat scannen.
- Voer het herstel indien mogelijk uit op de image, niet op de originele schijf.
- Zet herstelde bestanden terug op een aparte schijf, nooit terug op de geformatteerde schijf.
Als je een GUI-tool wilt, is Disk Drill er een waarmee ik gewone mensen zonder al te veel gedoe heb zien werken. Het ondersteunt gangbare bestandssystemen zoals NTFS, FAT32 en APFS. Het nuttige deel is bestandsreconstructie wanneer de mapstructuur en bestandsnamen verloren zijn gegaan. Soms zijn de oorspronkelijke namen weg, maar openen de bestanden nog steeds.
Basis herstelproces
1. Installeer de herstel-app op een andere schijf.
2. Sluit de geformatteerde schijf aan en scan deze.
3. Sorteer op bestandstype als namen ontbreken. Vaak kom je dan terecht in categorieën zoals afbeeldingen, video, documenten.
4. Gebruik de voorbeeldweergave voordat je herstelt. Als de voorbeeldweergave probleemloos opent, is je bestand meestal in orde.
5. Sla alles wat is hersteld op een andere schijf op.
Als je de gratis route wilt
PhotoRec is het bekijken waard als je een ruwe interface niet erg vindt. Het is goed in het vinden van bestanden op basis van handtekeningen, maar het is niet prettig in gebruik. Ik heb het ooit gebruikt op een beschadigde SD-kaart en kreeg de bestanden terug, waarna ik uren besteedde aan het sorteren van rommelige namen zoals f12345.jpg, f12346.jpg, enzovoort. Het werkt. Het is lelijk.
Controleer ook de saaie plekken
Voordat je uren besteedt aan het scannen, log in op je cloudaccounts. Ik heb mensen in paniek gezien over een leeggeveegd Bureaublad, om vervolgens te ontdekken dat OneDrive al die tijd een kopie had. Hetzelfde geldt voor Google Drive en iCloud. Kost vijf minuten. Soms redden die vijf minuten je weekend.
Als je nog geen nieuwe gegevens naar de schijf hebt geschreven, zijn je kansen nog steeds redelijk, vooral bij HDD's en snelle formatteringen. Als het een volledige formattering op een SSD was, zou ik de verwachtingen laag houden. Stop toch eerst met alle schrijfacties. Dat deel staat niet ter discussie.
Ja, maanden later valt nog steeds binnen het venster, als de schijf weinig is gebruikt. Tijd op zichzelf is niet de boosdoener. Nieuwe schrijfbewerkingen wel.
Ik ben het eens met @mikeappsreviewer over het HDD vs SSD-deel, maar ik wil nog één extra punt benadrukken. Controleer eerst de SMART-status. Als de schijf slechte sectoren heeft, klikt, traag leest of offline gaat, stop dan met willekeurige scans proberen. Een zwakke schijf verslechtert snel. In dat geval, maak er eerst een kloon van met een tool die bedoeld is voor instabiele schijven, en werk daarna vanaf de kloon.
Een paar praktische signalen:
- Snelle format op een HDD, redelijke kans.
- Volledige format op een HDD, kleine kans, maar niet nul op oudere systemen.
- SSD met actieve TRIM, de kans daalt flink.
- Bestanden die maanden later worden hersteld, verliezen vaak mapnamen en datums. Inhoud is belangrijker dan structuur.
Wat ik zou doen:
- SMART-gegevens uitlezen.
- Eerst klonen als de gezondheid twijfelachtig is.
- De kloon scannen met Disk Drill of PhotoRec.
- Herstellen naar een andere schijf.
- Grote bestanden steekproefsgewijs controleren, video’s, ZIP’s, PSD’s, databases. Die mislukken vaker dan JPG’s.
Eén klein meningsverschil met het gebruikelijke advies. File carving is niet altijd de beste eerste scan. Begin met reconstructie van het bestandssysteem als de format snel was. Je behoudt meer namen en mappen als dat werkt. Zo niet, ga dan naar herstel op basis van bestandssignaturen.
Als je een walkthrough wilt, behandelt deze videogids voor herstel van een geformatteerde harde schijf het proces op een duidelijke manier.
Korte versie: ja, herstel is nog steeds mogelijk. Als het een oude HDD is en je die nauwelijks hebt gebruikt, is de kans nog steeds behoorlijk goed.
Ja, mogelijk. Maanden later is niet het belangrijkste probleem. Wat telt, is hoeveel er na het formatteren naar de schijf is geschreven.
Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @suenodelbosque, maar ik ben iets minder somber over de tijdlijn. Een schijf kan maanden ongebruikt liggen en nog steeds herstelbaar zijn als er nauwelijks iets mee is gedaan. De echte boosdoener is overschrijving, niet de kalender.
Eén ding dat ik zou toevoegen en dat zij niet echt benadrukten: controleer wat voor soort formattering er daadwerkelijk is gebeurd. Soms zeggen mensen dat iets geformatteerd is, terwijl ze in werkelijkheid alleen een partitie hebben verwijderd, de schijf opnieuw hebben geïnitialiseerd of een snelle herinstallatie van het besturingssysteem hebben uitgevoerd. Dat zijn verschillende situaties, en sommige zijn veel makkelijker te herstellen dan een echte volledige formattering. Als Windows alleen de metadata van het bestandssysteem opnieuw heeft opgebouwd, heb je mogelijk nog steeds een redelijke kans om veel bestanden terug te halen.
Beoordeel succes ook niet op basis van het eerste scanresultaat. Het ene hulpmiddel kan bestanden missen die een ander wel vindt. Disk Drill is een behoorlijk solide optie voor gegevensherstel van geformatteerde harde schijven, omdat het zowel bestandssysteemscans als diepere handtekeninggebaseerde herstelmethoden ondersteunt zonder totaal lastig in gebruik te zijn. Voor een oude HDD is die combinatie belangrijk. Als de eerste scan weinig oplevert, geeft het soms betere resultaten om de scanmodus te wijzigen of de image opnieuw te scannen. Best irritant, maar waar.
Mijn kijk:
- Oude HDD + snelle formattering + weinig gebruik = redelijke kans
- Oude HDD + volledige formattering = lastig, maar niet altijd onmogelijk
- SSD = veel slechtere kansen, vooral als TRIM actief is geworden
- Als de schijf geluiden maakt of vastloopt, stop dan met ermee te rommelen
Het is ook de moeite waard om deze lijst met beste dataherstelsoftware voor geformatteerde HDD’s en verwijderde bestanden te bekijken als je tools wilt vergelijken voordat je de schijf opnieuw aanraakt.
Als het mijn schijf was, zou ik vermijden om dingen uit te proberen op de originele schijf en eerst werken vanaf een kloon of image. Dat deel is saai, maar het voorkomt dat mensen dezelfde fout twee keer maken. Soms werkt herstel, soms krijg je alleen een rommeltje van naamloze bestanden terug, maar ja, het is maanden later nog steeds goed mogelijk als je de schijf niet veel hebt gebruikt.
Eén ding waar ik iets harder op zou hameren dan @suenodelbosque, @viaggiatoresolare en @mikeappsreviewer is dit: als de schijf regelmatig aan heeft gestaan, vooral een SSD, dan kunnen maanden later indirect wel uitmaken. Niet omdat tijd gegevens wist, maar omdat achtergrondonderhoud dat kan doen. HDD’s geven daar meestal niet om. SSD’s soms wel.
Ga er ook niet van uit dat herstel alles-of-niets is. Veel mensen denken dat kan ik het herstellen betekent de hele schijf. Het echte antwoord is vaak: documenten en foto’s, misschien wel; enorme videoprojecten, VM’s, databases, Outlook-bestanden, minder betrouwbaar.
Mijn vuistregel:
- HDD na een snelle formattering: nog steeds de moeite waard om te proberen
- HDD na een volledige formattering: kleine kans, maar soms gedeeltelijke resultaten
- SSD na formattering: mogelijk, maar de kans kan snel instorten
- Elke schijf die opnieuw is gebruikt voor installaties, downloads of het kopiëren van bestanden: veel slechter
Klein praktisch punt waar niemand genoeg nadruk op legt: controleer het bestandssysteemtype. NTFS, exFAT, APFS, ext4, enzovoort. Sommige hersteltools presteren beter op bepaalde bestandssystemen. Als de oorspronkelijke metadata gedeeltelijk intact is, kan dat bepalen of je nette bestandsnamen terugkrijgt of alleen een hoop herstelde fragmenten.
Disk Drill is hier een redelijke keuze omdat het zowel op bestandssystemen gebaseerd herstel als diepere scans kan uitvoeren zonder gedoe.
Voordelen van Disk Drill:
- gemakkelijk te gebruiken
- goede voorbeelden
- behoorlijk goed in het reconstrueren van resultaten van geformatteerde HDD’s
- minder overweldigend dan sommige hersteltools
Nadelen:
- limieten voor gratis herstel hangen af van het platform
- diepe scans kunnen veel rommel opleveren
- niet magisch op SSD’s met TRIM
- gevorderde gebruikers willen misschien meer controle
Kort gezegd: ja, het is nog steeds mogelijk, vooral op een oude HDD die weinig opnieuw is gebruikt. Maar als de bestanden onvervangbaar zijn, is elke extra keer aanzetten en elke scanpoging een gok.