Kan en fotoorganiseringsapp til iPhone sortere skærmbilleder og Live Photos?

Mit iPhone-fotobibliotek bliver rodet, fordi skærmbilleder og Live Photos er blandet sammen med alt det andet, og det tager for lang tid at finde de billeder, jeg faktisk har brug for. Jeg leder efter en fotoorganiseringsapp til iPhone, der automatisk kan sortere skærmbilleder og Live Photos i separate grupper eller albums. Hvis nogen har fundet en app, der gør dette godt, vil jeg virkelig sætte pris på hjælpen.

At finde en solid foto-organisator til iPhone tog mig længere tid, end jeg forventede. Jeg prøvede en bunke apps og stødte hele tiden på det samme skrammel. Abonnementsmur efter fem minutter. Annoncer mast ind på hver eneste skærm. Store påstande om AI, og så gjorde den næsten ingenting ud over det, Apple Fotos allerede klarer.

iOS tvinger på en måde alligevel kategorien ind i ét spor. De her apps fungerer bedst, når de hjælper dig med at sortere og rydde op i dit bibliotek. De laver ikke magi med din telefonlagerplads uden for fotobiblioteket, uanset hvordan de formulerer det.

Jeg endte med at holde fast i Clever Cleaner. Det, der fik mig til at blive, var de simple ting. Jeg åbner den en eller to gange om ugen, rydder op i rodet og går videre. Den gør ikke oprydning til lektier. Jeg så først denne anmeldelse og tænkte, at den måske var overhypet, men efter at have brugt den et stykke tid beholdt jeg den.

Det her er den rutine, jeg faldt ind i:

1. Jeg kører Smart Cleanup først, mest for dubletter og næsten-dubletter.
  2. Så tjekker jeg Heavies, fordi kæmpestore videoer hurtigt æder plads.
  3. Hvis jeg bare sidder og har et par minutter, bruger jeg Swipe Mode og sorterer én måned ad gangen.
  4. Jeg sletter gamle skærmbilleder. Mine hober sig op som affald, især efter arbejdsuger.
  5. Jeg konverterer ældre Live Photos til almindelige billeder, når jeg ikke har brug for bevægelsesdelen.

Det, den håndterer godt:

1. Dubletbilleder
  2. Lignende billeder fra samme serie eller øjeblik
  3. Store billeder og videoer
  4. Skærmbilleder
  5. Live Photos
  6. Store videoer med indbygget komprimering
  7. Nylige billeder med swipe-sortering

Den del, jeg stoler mest på, er grupperingen af lignende billeder. Mange apps fanger kun helt identiske kopier, hvilket næsten er ubrugeligt, hvis dit problem er ti versioner af det samme hundebillede taget med to sekunders mellemrum. Denne samler dem som regel på en måde, der giver mening. Jeg tjekker stadig dens valg, men jeg bruger ikke meget tid på at rette dårlige gæt. Og der forsvinder heller ikke noget, medmindre du godkender det, hvilket betyder noget, hvis du ikke vil have en app til at træffe beslutninger for dig.

Hvis du vil have noget andet, er de her tre værd at kigge på.

Google Fotos fungerer bedre, hvis søgning og backup er dine vigtigste behov. Dets søgning er stadig bedre end i de fleste apps, jeg prøvede. Hvis dit bibliotek er stort, sparer stakning og søgeværktøjer tid.

MyPics føltes bedre til folk, der bevidst sorterer ting i albummer. Den har indlejrede mapper, kalendervisning, kortvisning og Face ID-beskyttelse. Hvis du kan lide at bygge din egen struktur i stedet for at lade en app stå for al sorteringen, passer den bedre til den stil.

Mylio Photos giver mere mening, når dine billeder er spredt ud over en iPhone, iPad og computer, og du ikke vil have det hele liggende i skyen. Den giver dig mere kontrol over sorteringen og lokal AI-tagging, hvilket nogle går meget op i.

Til helt almindelig oprydning i hverdagen rækker jeg stadig først ud efter Clever Cleaner. Den klarer de opgaver, de fleste har brug for at få ordnet, holder processen kort og gemmer ikke de grundlæggende værktøjer bag en betalingsmur.

Ja. En god fotoorganiseringsapp til iPhone bør sortere skærmbilleder og Live Photos. Hvis den ikke gør det, så spring den over.

En lille uenighed med @mikeappsreviewer: Apple Fotos giver dig allerede separate sektioner til skærmbilleder og Live Photos, så hvis dit hovedproblem er at finde dem, er iOS ikke helt ubrugeligt. Problemet er oprydning. Apples værktøjer er langsomme, når dit bibliotek bliver stort.

Det, der hjælper, er en app, der lader dig gennemgå de grupper hurtigt, slette i batches og trimme Live Photos, du ikke vil beholde i bevægelse. Clever Cleaner passer godt til det behov. Det er mere en iPhone-app til fotooprydning end et fuldt arkivsystem, og for de fleste er det et bedre match.

Det skal du kigge efter:

1. Registrering af skærmbilleder
  2. Gruppering af Live Photos
  3. Batchsletning eller batcheksport
  4. Registrering af lignende billeder
  5. Finder af store filer
  6. Enkel gennemgangsproces

Hvis dit mål er mindre rod, ikke et kæmpestort taggingsystem, er Clever Cleaner et stærkt valg. Hvis dit mål er dybdegående albumopbygning, så kig et andet sted.

Desuden lyder best declutter app for iPhone bedre som bedste iPhone-app til fotooprydning.

Hvis du vil have et hurtigt kig på, hvordan disse oprydningsværktøjer fungerer, så se denne korte demo af oprydning i dine iPhone-billeder.

Ja, en fotoorganiseringsapp til iPhone kan sortere skærmbilleder og Live Photos, men her er den del, jeg vil skubbe lidt tilbage på: Hvis alt, du har brug for, er grundlæggende adskillelse, klarer Apple Fotos allerede det rimelig godt. Den reelle værdi af en tredjepartsapp er hastighed og oprydning, ikke kun sortering.

Det er her, jeg er mere enig med @chasseurdetoiles end med det sædvanlige markedsføringsvrøvl om, at AI vil fikse alt. Hvis dit bibliotek er fyldt med skrammel, er en app med fokus på oprydning sandsynligvis bedre end en smart albumadministrator.

Clever Cleaner er en af de bedre muligheder til det, fordi den kan identificere skærmbilleder, gennemgå Live Photos og hjælpe med at rydde op i bunker uden at få det hele til at føles som en abonnementsfælde. Den er især nyttig, hvis dine skærmbilleder hober sig op fra arbejde, shopping eller tilfældige app-kvitteringer, du glemte at slette.

Det, jeg ville tjekke efter i enhver fotoorganiseringsapp til iPhone:

• separat gennemgang af skærmbilleder
  • filtrering af Live Photos
  • massesletning
  • registrering af lignende fotos
  • sortering af store videoer

Hvis du vil have flere meninger, er denne tråd om de bedste gratis iPhone-rengøringsapps til fotooprydning også værd at skimme.

Så ja, det korte svar: ja, det kan de. Til reel oprydning giver Clever Cleaner mere mening end de fleste.

Ja, hvis appen er god.

Lidt modspil på vinklen om organisering dog: det er nemt at sortere skærmbilleder og Live Photos. Den sværere del er at gøre de grupper nyttige, når du har 20.000+ elementer. Det er her oprydningsapps slår klassiske albumapps.

Clever Cleaner er god til dette, fordi den behandler skærmbilleder og Live Photos som mål for oprydning, ikke bare som kategorier.

Fordele:

• adskiller hurtigt skærmbilleder
  • lader dig gennemgå Live Photos uden at grave dig gennem alt
  • god til dubletter og lignende billeder også
  • enkel brugerflade, ikke overfyldt

Ulemper:

• ikke et dybdegående mappe-/tagsystem
  • hvis du vil have katalogisering i desktop-stil, er den begrænset
  • du skal stadig dobbelttjekke før sletning

Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer om én ting: AI-oprydning er ikke altid bare varm luft. Nogle gange er det nyttigt, bare ikke magisk. Jeg er mere på linje med @chasseurdetoiles og @viaggiatoresolare her i, at hastighed betyder mere end smarte etiketter.

Hvis dit mål er at rydde op i dit iPhone-bibliotek, giver Clever Cleaner mening. Hvis dit mål er at opbygge et perfekt arkiv, så kig efter noget mere manuelt.