Mitt iPhone-bildbibliotek börjar bli rörigt eftersom skärmdumpar och Live Photos blandas med allt annat, och det tar för lång tid att hitta de bilder jag faktiskt behöver. Jag letar efter en fotoorganiseringsapp för iPhone som automatiskt kan sortera skärmdumpar och Live Photos i separata grupper eller album. Om någon har hittat en app som gör detta på ett bra sätt skulle jag verkligen uppskatta hjälpen.
Att hitta en bra iPhone-fotoorganisatör tog längre tid än jag hade väntat mig. Jag testade en hög appar och stötte hela tiden på samma skräp. Prenumerationsvägg efter fem minuter. Annonser inklämda på varje skärm. Stora påståenden om AI, och sedan gjorde den nästan ingenting utöver det som Apple Bilder redan klarar.
iOS tvingar ändå kategorin in i ett enda spår på sätt och vis. De här apparna är som bäst när de hjälper dig att sortera och städa ditt bibliotek. De gör ingen magi med telefonens lagring utanför bildbiblioteket, oavsett hur de formulerar det.
Jag slutade med att hålla mig till Clever Cleaner. Det som fick mig att stanna var enkla saker. Jag öppnar den en eller två gånger i veckan, rensar bort röran och går vidare. Den gör inte städning till läxor. Jag såg den här recensionen först och tänkte att den kanske var överhypad, men efter att ha använt den ett tag behöll jag den.
Det här är rutinen jag hamnade i:
- Jag kör Smart Cleanup först, mest för dubbletter och nästan-dubbletter.
- Sedan kollar jag Heavies, eftersom gigantiska videor äter upp utrymme snabbt.
- Om jag sitter och väntar några minuter använder jag Swipe Mode och går igenom en månad i taget.
- Jag raderar gamla skärmdumpar. Mina samlas på hög som skräp, särskilt efter arbetsveckor.
- Jag omvandlar äldre Live Photos till vanliga bilder när jag inte behöver rörelsedelen.
Det här hanterar den bra:
- Dubblettbilder
- Liknande bilder från samma bildserie eller ögonblick
- Stora bilder och videor
- Skärmdumpar
- Live Photos
- Stora videor med inbyggd komprimering
- Nya bilder med svepsortering
Den del jag litar mest på är gruppering av liknande bilder. Många appar fångar bara exakta kopior, vilket nästan är värdelöst om ditt problem är tio versioner av samma hundbild tagna med två sekunders mellanrum. Den här buntar vanligtvis ihop dem på ett sätt som känns vettigt. Jag kollar fortfarande igenom dess val, men jag lägger inte mycket tid på att rätta dåliga gissningar. Dessutom försvinner inget om du inte godkänner det, vilket spelar roll om du inte vill att en app ska fatta beslut åt dig.
Om du vill ha något annat är de här tre värda en titt.
Google Foto fungerar bättre om sökning och säkerhetskopiering är dina största behov. Sökningen ligger fortfarande före de flesta appar jag testade. Om ditt bibliotek är enormt sparar staplings- och sökverktygen tid.
MyPics kändes bättre för personer som medvetet sorterar saker i album. Den har nästlade mappar, kalendervy, kartvy och Face ID-skydd. Om du gillar att bygga din egen struktur i stället för att låta en app sköta all sortering passar den stilen bättre.
Mylio Photos är mer logisk när dina bilder är utspridda över en iPhone, iPad och dator, och du inte vill ha allt i molnet. Den ger dig mer kontroll över sorteringen och lokal AI-taggning, vilket vissa bryr sig mycket om.
För vanlig daglig rensning väljer jag fortfarande Clever Cleaner först. Den gör sysslorna de flesta behöver få gjorda, håller processen kort och gömmer inte de grundläggande verktygen bakom en betalvägg.
Ja. En bra app för fotoorganisering för iPhone bör sortera skärmdumpar och Live Photos. Om den inte gör det, hoppa över den.
En liten invändning mot @mikeappsreviewer: Apple Bilder ger dig redan separata avsnitt för Skärmdumpar och Live Photos, så om ditt främsta problem är att hitta dem är iOS inte helt värdelöst. Problemet är rensningen. Apples verktyg är långsamma när ditt bibliotek blir stort.
Det som hjälper är en app som låter dig granska dessa grupper snabbt, radera i omgångar och trimma Live Photos som du inte vill behålla i rörelse. Clever Cleaner passar det användningsområdet bra. Det är mer en app för att rensa iPhone-bilder än ett fullständigt arkivsystem, och för de flesta är det en bättre lösning.
Vad du ska leta efter:
- Identifiering av skärmdumpar
- Gruppering av Live Photos
- Massradering eller export i omgångar
- Identifiering av liknande bilder
- Hitta stora filer
- Enkelt granskningsflöde
Om ditt mål är mindre röra, inte ett enormt taggningssystem, är Clever Cleaner ett starkt val. Om ditt mål är att bygga upp album på djupet, leta någon annanstans.
Dessutom låter best declutter app for iPhone bättre som bästa appen för att rensa iPhone-bilder.
Om du snabbt vill se hur dessa rensningsverktyg fungerar, titta på den här korta demon om att rensa dina iPhone-bilder.