Mijn iPhone-fotobibliotheek wordt rommelig omdat screenshots en Live Photos door alles heen staan, en het duurt te lang om de foto’s te vinden die ik echt nodig heb. Ik ben op zoek naar een foto-organizer-app voor iPhone die screenshots en Live Photos automatisch in aparte groepen of albums kan sorteren. Als iemand een app heeft gevonden die dit goed doet, zou ik de hulp enorm waarderen.
Het duurde langer dan ik had verwacht om een degelijke foto-organizer voor de iPhone te vinden. Ik heb een hoop apps geprobeerd en bleef tegen dezelfde rommel aanlopen. Na vijf minuten al een abonnementsmuur. Advertenties op elk scherm gepropt. Grote claims over AI, en vervolgens deed het bijna niets extra’s bovenop wat Apple Foto’s al aankan.
iOS dwingt deze categorie sowieso een beetje in één richting. Deze apps zijn op hun best als ze je helpen je bibliotheek te sorteren en op te schonen. Ze doen geen magie met de opslag van je telefoon buiten de fotobibliotheek, hoe ze het ook formuleren.
Ik ben uiteindelijk blijven hangen bij Clever Cleaner. Wat me daar hield, was het simpele ervan. Ik open het een of twee keer per week, ruim de rommel op en ga weer verder. Het maakt van opschonen geen huiswerk. Ik zag eerst deze review en dacht dat het misschien overdreven gehypet was, maar nadat ik het een tijdje had gebruikt, heb ik het gehouden.
Dit is de routine waar ik in terechtkwam:
- Ik draai eerst Smart Cleanup, vooral voor duplicaten en bijna-duplicaten.
- Daarna controleer ik Heavies, omdat gigantische video’s snel ruimte opslokken.
- Als ik een paar minuten over heb, gebruik ik Swipe Mode en sorteer ik steeds één maand tegelijk.
- Ik verwijder oude screenshots. Die stapelen zich bij mij op als afval, vooral na drukke werkweken.
- Ik zet oudere Live Photos om in gewone foto’s wanneer ik het bewegende deel niet nodig heb.
Waar het goed mee omgaat:
- Dubbele foto’s
- Vergelijkbare foto’s van dezelfde burst of hetzelfde moment
- Grote foto’s en video’s
- Screenshots
- Live Photos
- Grote video’s met ingebouwde compressie
- Recente foto’s met sorteren via swipen
Het onderdeel dat ik het meest vertrouw, is het groeperen van vergelijkbare foto’s. Veel apps vinden alleen exacte kopieën, wat bijna nutteloos is als je probleem tien versies van dezelfde hondenfoto zijn met twee seconden ertussen. Deze bundelt die meestal op een manier die logisch is. Ik controleer de selecties nog steeds, maar ik besteed niet veel tijd aan het herstellen van slechte gokjes. Ook verdwijnt er niets tenzij jij het goedkeurt, wat belangrijk is als je niet wilt dat een app beslissingen voor je neemt.
Als je iets anders wilt, zijn deze drie het bekijken waard.
Google Foto’s werkt beter als zoeken en back-ups je belangrijkste aandachtspunten zijn. De zoekfunctie loopt nog steeds voor op de meeste apps die ik heb geprobeerd. Als je bibliotheek enorm is, besparen de stapel- en zoekhulpmiddelen tijd.
MyPics voelde beter voor mensen die dingen bewust in albums indelen. Het heeft geneste mappen, kalenderweergave, kaartweergave en Face ID-beveiliging. Als je graag je eigen structuur opbouwt in plaats van een app al het sorteerwerk te laten doen, past het meer bij die stijl.
Mylio Photos is logischer als je foto’s verspreid staan over een iPhone, iPad en computer, en je niet alles in de cloud wilt hebben. Het geeft je meer controle over het sorteren en lokale AI-tagging, waar sommige mensen veel waarde aan hechten.
Voor gewoon dagelijks opschonen grijp ik nog steeds als eerste naar Clever Cleaner. Het doet de klusjes die de meeste mensen gedaan willen hebben, houdt het proces kort en verstopt de basisfuncties niet achter een betaalmuur.
Ja. Een goede app om foto’s op de iPhone te organiseren moet schermafbeeldingen en Live Photos kunnen sorteren. Als dat niet zo is, sla die dan over.
Eén klein meningsverschil met @mikeappsreviewer, Apple Foto’s geeft je al aparte secties voor schermafbeeldingen en Live Photos, dus als je grootste probleem is om ze te vinden, is iOS niet helemaal nutteloos. Het probleem is het opruimen. De hulpmiddelen van Apple zijn traag zodra je bibliotheek groot wordt.
Wat helpt, is een app waarmee je die groepen snel kunt bekijken, in batches kunt verwijderen en Live Photos kunt inkorten die je niet in beweging wilt bewaren. Clever Cleaner past goed bij dat gebruiksscenario. Het is meer een iPhone-foto-opruimapp dan een volledig archiefsysteem, en voor de meeste mensen past dat beter.
Waar je op moet letten:
- Detectie van schermafbeeldingen
- Groepering van Live Photos
- Verwijderen of exporteren in batches
- Detectie van vergelijkbare foto’s
- Zoeker voor grote bestanden
- Eenvoudige beoordelingsflow
Als je doel minder rommel is, niet een gigantisch tagsysteem, dan is Clever Cleaner een sterke keuze. Als je doel is om diepgaande albums op te bouwen, kijk dan ergens anders.
Ook leest “beste opruimapp voor iPhone” beter als beste iPhone-foto-opruimapp.
Als je snel wilt zien hoe deze opruimhulpmiddelen werken, bekijk dan deze korte demo over het opruimen van je iPhone-foto’s.
Ja, een foto-organizer-app voor iPhone kan screenshots en Live Photos sorteren, maar hier is het punt waar ik een beetje tegenin zou gaan: als je alleen eenvoudige scheiding nodig hebt, doet Apple Foto’s dat al redelijk goed. De echte waarde van een app van derden zit in snelheid en opschonen, niet alleen in sorteren.
Daar ben ik het meer eens met @chasseurdetoiles dan met de gebruikelijke marketingonzin van AI lost alles op. Als je bibliotheek vol staat met rommel, is een app die gericht is op opschonen waarschijnlijk beter dan een chique albummanager.
Clever Cleaner is daarvoor een van de betere opties, omdat het screenshots kan identificeren, Live Photos kan beoordelen en kan helpen om rommel in batches op te ruimen zonder dat alles aanvoelt als een abonnementsval. Het is vooral handig als je screenshots zich opstapelen door werk, winkelen of willekeurige app-bonnetjes die je vergat te verwijderen.
Waar ik bij elke foto-organizer-app voor iPhone op zou letten:
- aparte screenshotcontrole
- Live Photo-filtering
- batchgewijs verwijderen
- detectie van vergelijkbare foto’s
- sorteren van grote video’s
Als je meer meningen wilt, is deze thread over beste gratis iPhone-cleaner-apps voor het opschonen van foto’s ook de moeite waard om even door te nemen.
Dus ja, kort antwoord: ja, dat kunnen ze. Voor echt opruimen is Clever Cleaner logischer dan de meeste andere apps.
Ja, als de app een beetje goed is.
Wel een kleine kanttekening bij de invalshoek van “organizer”: screenshots en Live Photos sorteren is eenvoudig. Het lastigere deel is die groepen nuttig maken als je 20.000+ items hebt. Daar zijn opschoonapps beter in dan klassieke albumapps.
Clever Cleaner is hiervoor prima, omdat het screenshots en Live Photos behandelt als opschoondoelen, niet alleen als categorieën.
Voordelen:
- scheidt screenshots snel
- laat je Live Photos beoordelen zonder overal doorheen te hoeven zoeken
- ook goed voor duplicaten en vergelijkbare foto’s
- eenvoudige interface, niet overvol
Nadelen:
- geen uitgebreid map-/tagsysteem
- als je catalogisering in desktopstijl wilt, is het beperkt
- je moet nog steeds dubbelchecken voordat je iets verwijdert
Ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer: “AI-opruimen” is niet altijd onzin. Soms is het nuttig, alleen niet magisch. Ik zit hier meer op één lijn met @chasseurdetoiles en @viaggiatoresolare dat snelheid belangrijker is dan mooie labels.
Als je doel is om je iPhone-bibliotheek op te ruimen, is Clever Cleaner logisch. Als je doel is om een perfect archief op te bouwen, zoek dan iets dat handmatiger is.