Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige billeder fra mit Canon-kamera, mens jeg gennemgik billederne, og jeg har brug for hjælp til at finde ud af den bedste måde at gendanne dem på. Billederne var fra en nylig begivenhed og er ikke sikkerhedskopieret nogen steder, så jeg leder efter sikre tips til gendannelse af Canon-billeder, før jeg bruger hukommelseskortet igen og risikerer at miste dem for altid.
Ja, der er stadig en rimelig chance for, at dine billeder ligger på Canon-kortet. Det, der betyder noget nu, er, hvad du gør som det næste. Stop med at bruge kortet med det samme. Intet testbillede. Intet kort klip. Ingen roden rundt i menuerne. Og hvis dit kamera eller din computer beder om at formatere det, så gør det ikke.
På de fleste Canon-opsætninger fjerner sletning af et billede først filfortegnelsen. Billeddataene bliver ofte liggende på SD-kortet, indtil nye data bliver skrevet ovenpå. Jeg har set folk miste billeder, der kunne gendannes, fordi de blev ved med at tjekke, om det stadig virkede. Dårligt træk.
Det første, jeg ville gøre, er at tage SD-kortet ud af kameraet. Hvis det er et almindeligt SD-kort i fuld størrelse med den lille kontakt på siden, så skub den til låst. Det gendanner ikke noget i sig selv. Det hjælper med at forhindre utilsigtede skrivninger, og det er den del, du går op i lige nu.
Brug derefter en kortlæser, og sæt kortet i din computer. Jeg ville springe over at tilslutte kameraet via USB til gendannelsesarbejde. Efter min erfaring giver en separat kortlæser gendannelsesapps renere adgang til kortet. Skriv heller ikke noget til kortet. Kør ikke CHKDSK på Windows. Kør ikke Førstehjælp på en Mac. De værktøjer forsøger at reparere filsystemproblemer, og jeg har set dem gøre gendannelse mere rodet, når målet var at få slettede billeder tilbage.
Til gendannelse skal du bruge filgendannelsessoftware. Disk Drill er en mulighed, jeg har brugt til sager som denne. Det håndterer almindelige Canon-billedtyper, inklusive RAW-filer, og forhåndsvisningsfunktionen hjælper meget. Hvis du kan forhåndsvise et billede før gendannelse, gætter du ikke i blinde og dumper hundredvis af junkfiler over på dit drev.
Det, jeg ville gøre, trin for trin:
- Installer gendannelsesappen på din computer, aldrig på SD-kortet.
- Sæt Canon SD-kortet i en kortlæser.
- Åbn gendannelsesværktøjet, og vælg SD-kortet.
- Kør en fuld eller universel scanning.
- Åbn sektionen med slettede eller mistede filer.
- Filtrer efter billeder eller RAW-formater.
- Forhåndsvis det, der ser intakt ud.
- Gendan filerne til din computer eller et andet eksternt drev, ikke tilbage til det samme kort.
Før du antager, at kortet er den eneste kilde, så tjek også de kedelige steder. Jeg har haft folk, der gendannede mistede billeder fra steder, de havde glemt, at de brugte. Kig i Papirkurv, hvis du er på Windows. Tjek Papirkurv på Mac. Hvis du havde Filhistorik, Time Machine, Google Drive, iCloud, OneDrive eller Canon image.canon-synkronisering, så kig også der. Nogle gange er kopien på kortet væk, og skykopien ligger der stadig.
Dine chancer er bedre, hvis sletningen skete for nylig, og kortet ikke har været brugt siden. Hvis du fortsatte med at tage billeder efter at have slettet dem, kan nogle filer være blevet overskrevet. I de tilfælde virker gendannelse stadig nogle gange, selvom du måske får delvise filer eller manglende billeder.
Så den korte version er denne. Stop med at bruge kortet. Fjern det. Scan det med gendannelsessoftware. Forhåndsvis filer, før du gendanner dem. Gem gendannede billeder et andet sted. Hvis du får dine billeder tilbage, ville jeg stoppe med at stole på det kort resten af dagen, måske længere. De her kort vælger de værste tidspunkter at begynde at drille på, og ja, det er surt.
Stop med at bruge kortet. Den del fik @mikeappsreviewer rigtigt.
Jeg vil tilføje to ting.
For det første, lav et byte-for-byte-billede af SD-kortet, før du prøver gendannelse. Arbejd fra billedet, ikke fra det originale kort. Hvis en scanning crasher, eller kortet begynder at fejle, har du stadig én ren kopi at arbejde med. På Windows gør USB Image Tool eller lignende apps dette. På Mac eller Linux virker dd, hvis du ved, hvad du laver. Det er endnu vigtigere, hvis kortet er gammelt, langsomt eller er begyndt at give fejl.
For det andet, tjek om dit Canon gemte dubletformater. Mange glemmer, at de tog billeder i RAW plus JPEG. Du sletter det ene sæt og finder så senere det andet under gendannelse. Søg efter filtype: CR2, CR3, JPG, MOV, MP4. Kig ikke kun efter fotos.
Jeg er lidt uenig på ét punkt. En fuld scanning er ikke altid det første træk. Hvis kortet kun blev slettet, ikke formateret, ville jeg først prøve en hurtig scanning efter slettede filer. Mindre skrammel, hurtigere resultater. Hvis det ikke finder filerne, så kør den dybe scanning i Disk Drill.
Hvis kortet viser 0 byte, beder om formatering eller afbryder midt i læsning, så spring gør-det-selv-heltetricket over og klon det først. Hvis billederne fra begivenheden ikke kan erstattes, er et professionelt laboratorium værd at overveje, før der bliver gjort for mange hjemmeforsøg.
Når du søger, så tænk på det som fotogendannelse fra et Canon-kamera SD-kort, slettede billeder og RAW-filer. Det er den formulering, de fleste har brug for.
Denne video er også ganske fin, hvis du vil have en visuel gennemgang af fotogendannelse fra SD-kort: se, hvordan du gendanner slettede fotos fra et kamera-SD-kort
Det vigtigste er at gendanne til din computer, ikke tilbage til kortet. Den fejl brænder folk sig på hele tiden.
En ting, jeg ville gøre, som hverken @mikeappsreviewer eller @boswandelaar virkelig understregede nok: tjek, om billederne kun var “skjult”, fordi Canons database opførte sig mærkeligt, og ikke faktisk slettet. Sæt SD-kortet i en computer, og kig manuelt efter DCIM-mappen. Nogle gange kan kameraet ikke indeksere billederne korrekt, men JPG-/CR3-filerne er der stadig. Tjek også for mærkelige mappenavne som 100CANON, 101CANON osv.
Hvis de ikke er synlige, så ja, så er gendannelsessoftware vejen frem. Disk Drill er fin til gendannelse af billeder fra Canon SD-kort, især hvis du har brug for CR2-/CR3-understøttelse og forhåndsvisninger. Jeg ville også sortere gendannede filer efter dato/tid i stedet for filnavn, fordi gendannede kamerafiler ofte kommer tilbage med generiske navne, og folk tror, de mangler, når de bare er blevet blandet rundt. Irriterende, men det kan løses.
Lille uenighed med idéen om “bare at blive ved med at prøve apps”, som nogle får efter at have læst tråde som denne: kør ikke fem forskellige gendannelsesværktøjer lige efter hinanden på det originale kort, hvis det opfører sig ustabilt. Sådan bliver en simpel sletning til et større rod. Hvis kortet er stabilt, så ja, test en anden app om nødvendigt. Hvis det er ustabilt, så stop.
Hvis du desuden brugte Canons Wi‑Fi-overførsel til arrangementet bare én gang, så tjek dit telefongalleri og cachen i Canon Camera Connect-appen. Jeg har set folk gendanne mistede eventbilleder på den måde. Ikke almindeligt, men 2 minutter værd.
For alle, der søger efter dette senere, er dette grundlæggende gendannelse af slettede billeder fra Canon-kameraets SD-kort, inklusive RAW- og JPEG-filer efter utilsigtet sletning. Fandt også en relevant tråd her: Diskussion om gendannelse af billeder fra Canon SD-kort for slettede bryllups- og eventbilleder.
Det vigtigste: gendan til din computer, og pensionér derefter det kort til alt vigtigt. Kort bliver hurtigt upålidelige, og de svigter aldrig på et belejligt tidspunkt.
En ekstra vinkel ud over det, som @boswandelaar, @sternenwanderer og @mikeappsreviewer allerede dækkede: tjek kortets faktiske kapacitet og tilstand, før du gør noget ambitiøst. Hvis den rapporterede størrelse pludselig er forkert, eller læsehastigheden kravler afsted, peger det mere på kortfejl end på simpel sletning. I så fald er hver ekstra scanning et sats.
Jeg ville heller ikke antage, at kameraets slettefunktion opførte sig normalt. Canon-kort ender nogle gange med en beskadiget FAT/exFAT-mappe efter at batteriet er blevet taget ud eller ved en strømfejl, hvilket ligner sletning, men i virkeligheden er tab af metadata. Det er vigtigt, fordi gendannelse kan returnere billeder uden oprindelige navne eller mappestruktur, mens billeddataene stadig er fine.
Disk Drill er et rimeligt valg her, mest fordi det håndterer Canon RAW-typer godt, og forhåndsvisningen er nyttig.
Fordele:
- god registrering af RAW/JPEG
- nem forhåndsvisning
- enkel filtrering efter filtype
Ulemper:
- dybe scanninger kan returnere en masse rod
- ikke den billigste løsning
- mindre ideel, hvis kortet er fysisk ustabilt
En ting, jeg ville gøre efter gendannelse: sammenligne filstørrelser og åbne flere gendannede billeder fra starten, midten og slutningen af begivenheden. Nogle gange gendanner folk hundredvis af filer og opdager så, at halvdelen er korrupte. Det er bedre at kontrollere med det samme.
Hvis billederne er missionskritiske, ville jeg stoppe efter ét forsigtigt forsøg og eskalere til et gendannelseslaboratorium i stedet for at prøve endeløse software-runder. Det er her, jeg adskiller mig fra den sædvanlige tankegang om bare at blive ved med at teste værktøjer.