Jeg må slå sammen dupliserte bilder på iPhone, men den overser de fleste av dem

Jeg prøver å slå sammen dupliserte bilder på iPhone-en min, men Bilder-appen finner bare et lite antall duplikater selv om jeg tydelig kan se mange flere i biblioteket mitt. Jeg har allerede sjekket albumet Duplikater, men de fleste like bildene mangler fortsatt. Jeg trenger hjelp til å finne ut hvorfor iPhone ikke oppdager dupliserte bilder som den skal, og hvordan jeg kan slå sammen alle dupliserte bilder på riktig måte.

Hvis du mener eksakte kopier, har iPhone allerede en innebygd måte å håndtere det på i Bilder.

Åpne Bilder.
Bla til Verktøy.
Trykk på Duplikater.
Trykk på Velg, deretter Velg alle, eller velg grupper én etter én.
Trykk på Slå sammen og bekreft.

En liten hake. Albumet Duplikater vises ikke alltid med en gang. Jeg opplevde dette etter å ha flyttet over en haug med bilder og én gang etter gjenoppretting fra sikkerhetskopi. iOS trengte litt tid til å skanne biblioteket før noe dukket opp der.

Der Apple kommer til kort, i hvert fall for meg, er med nesten-like treff. Biblioteket mitt ligger på rundt 5 000 bilder, og rotet var ikke eksakte kopier. Det var ting som fire bilder av samme kvittering, en serie hundebilder der ett øre flyttet seg, eller tre solnedgangsbilder tatt med to sekunders mellomrom. Det innebygde verktøyet i Bilder ignorerte det meste av dette.

Jeg endte opp med å bruke Clever Cleaner i slike tilfeller. Det som skilte seg ut for meg, var at den grupperte både duplikater og lignende bilder, noe som ga meg mye mer ledig plass enn albumet Duplikater noen gang gjorde.

Stegene var enkle for min del.

Installer Clever Cleaner fra App Store.
Gi den tilgang til bildebiblioteket ditt og la den skanne.
Åpne Lignende-delen.
Bruk Smart Cleanup hvis du vil at den skal velge det beste bildet i hver gruppe, eller sorter dem selv.
Gå gjennom valgene, legg tilbake alt du vil beholde, og bekreft deretter sletting.
Etterpå kan du tømme Nylig slettet hvis du vil ha tilbake lagringsplassen nå i stedet for senere.

Jeg sjekker fortsatt valgene før jeg fjerner noe. Likevel har den hatt rett mesteparten av tiden for meg. Den beholdt vanligvis det skarpeste bildet eller det der ansiktene så best ut.

Jeg holdt meg også til den på grunn av de ekstra oppryddingsverktøyene, siden duplikater bare var en del av problemet.

Heavies lister videoer fra størst til minst, noe som gjorde det enkelt for meg å oppdage hva som tok opp lagringsplass.
Videokomprimering krympet noen store klipp da jeg ikke ville slette dem. Jeg fikk tilbake noen GB på dette.
Skjermbilder lot meg rydde bort gamle skjermdumper raskt.
Lives gjorde Live Photos om til vanlige bilder, noe som reduserte lagringsbruken litt.
Swipe gjorde det enklere å gå gjennom eldre måneder uten å måtte grave gjennom hele biblioteket.

Så hvis målet ditt er å slå sammen noen få eksakte duplikater, gjør Apple Bilder jobben helt fint. Hvis biblioteket ditt er fullt av nesten identiske søppelfotoer, går den innebygde løsningen glipp av mye. I mitt tilfelle gjorde Clever Cleaner en bedre opprydding og frigjorde mer plass.

Bilder slår bare sammen helt identiske duplikater, og selv da hopper den over ting til indekseringen er ferdig. Så hvis du ser 10 kopier og iPhone finner 2, er det normalt, irriterende nok.

Jeg ville gjort 3 ting før jeg stolte på Bilder-appen:

1. La telefonen stå til lading over natten.
  2. Slå av Lavstrømmodus.
  3. Sørg for at iCloud-bilder er fullstendig synkronisert.

Mange manglende duplikater er ikke ekte duplikater. De skiller seg i redigeringsdata, oppløsning, Live Photo-informasjon, filtype eller metadata-tidsstempel. Apple behandler disse som separate objekter.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. Tredjeparts ryddeapper er nyttige, men slå sammen er ikke det de fleste av dem gjør. De identifiserer lignende bilder og sletter deretter de ekstra. Viktig forskjell.

Hvis målet ditt er en bredere opprydding, er Clever Cleaner et solid alternativ fordi den fanger opp lignende bilder som iPhone Bilder-appen ignorerer. Gå gjennom hver gruppe manuelt likevel. Oppdagelse av lignende bilder fungerer litt tilfeldig med kvitteringer, kjæledyr og skjermbilder.

For en rask visuell forklaring hjelper denne korte guiden om å finne dupliserte og lignende bilder på iPhone: hvordan fjerne dupliserte bilder på iPhone raskt

Hvis du først vil ha bedre resultater i Bilder, ta et testsett med 5 åpenbare duplikater, dupliser dem i Filer eller lagre dem på nytt, og vent deretter. Hvis de dukker opp i Duplikater, men de gamle ikke gjør det, er de gamle nesten-treff, ikke helt identiske kopier. Det er vanligvis grunnen.

Det du ser er ganske normalt, og jeg vil protestere litt mot ideen om at Bilder er ødelagt. Den er bare veldig kresen. Dublikatfunksjonen på iPhone fanger hovedsakelig opp ekte 1:1-kopier. Hvis to bilder ser identiske ut for deg, men ett har en annen redigeringshistorikk, ble lagret fra WhatsApp, ble lastet ned på nytt, mistet Live Photo-data eller endret format fra HEIC til JPG, kan Bilder behandle dem som forskjellige objekter.

Derfor har både @mikeappsreviewer og @kakeru på en måte rett, men jeg tror det større problemet er at Apple bruker en snever definisjon av duplikat. Så når man sier at den går glipp av de fleste, betyr det ofte egentlig at den ikke regner lignende bilder som duplikater.

Noen ting det er verdt å sjekke som ofte blir oversett:

• Start telefonen på nytt etter en stor import
  • La Bilder være åpen en stund mens den lader på Wi‑Fi
  • Sjekk om duplikatene faktisk er i Delt bibliotek, iCloud eller synkronisert fra en datamaskin
  • Se på filinformasjonen. Samme bildeinnhold betyr ikke alltid samme fotoobjekt

Vær også forsiktig med ordet slå sammen. Apple slår sammen metadata og beholder den beste versjonen for eksakte duplikater. Tredjepartsapper identifiserer vanligvis lignende bilder og lar deg slette ekstrabilder. Det er ikke det samme.

Hvis målet ditt er opprydding, ikke streng sammenslåing, er Clever Cleaner sannsynligvis den mer nyttige løsningen fordi den fanger opp lignende bilder som Bilder-appen ignorerer. Bare se gjennom før du sletter, fordi AI kan være litt dum med kvitteringer, kjæledyr og uklare konsertbilder.

Denne tråden er også nyttig hvis du vil ha en mer komplett guide til opprydding av iPhone-bilder: beste måter å slette dupliserte og lignende bilder på iPhone.

Kortversjonen: Apple Bilder er fin for eksakte duplikater, men ganske svak på alt annet. Irriterende, ja, men forventet.