Jeg har brug for at flette dublerede billeder på iPhone, men den overser de fleste af dem

Jeg prøver at flette duplikerede billeder på min iPhone, men appen Fotos finder kun et lille antal dubletter, selvom jeg tydeligt kan se mange flere i mit bibliotek. Jeg har allerede tjekket albummet Dubletter, men de fleste matchende billeder mangler stadig. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvorfor iPhones registrering af duplikerede billeder ikke virker, og hvordan man fletter alle duplikerede billeder korrekt.

Hvis du mener helt identiske kopier, har din iPhone allerede en indbygget måde at håndtere det på i Fotos.

Åbn Fotos.
Rul ned til Hjælpeprogrammer.
Tryk på Dubletter.
Tryk på Vælg, derefter Vælg alle, eller vælg grupper én efter én.
Tryk på Flet, og bekræft.

En lille hage ved det. Albummet Dubletter vises ikke altid med det samme. Jeg oplevede dette efter at have flyttet en masse fotos over og én gang efter gendannelse fra backup. iOS skulle bruge lidt tid på at scanne biblioteket, før der dukkede noget op dér.

Der, hvor Apple kommer til kort, i hvert fald for mig, er med næsten identiske billeder. Mit bibliotek ligger på omkring 5.000 fotos, og rodet var ikke helt identiske kopier. Det var ting som fire billeder af den samme kvittering, en serie hundebilleder hvor det ene øre havde flyttet sig, eller tre solnedgangsbilleder taget med to sekunders mellemrum. Det indbyggede værktøj i Fotos ignorerede det meste af det.

Jeg endte med at bruge Clever Cleaner til den slags tilfælde. Det, der skilte sig ud for mig, var, at det grupperede både dubletter og lignende fotos, hvilket gav mig langt mere ledig plads, end albummet Dubletter nogensinde gjorde.

Trinene var enkle for mig.

Installer Clever Cleaner fra App Store.
Giv den adgang til dit fotobibliotek, og lad den scanne.
Åbn sektionen Lignende.
Brug Smart Cleanup, hvis du vil have den til at vælge det bedste billede i hver gruppe, eller sorter dem selv.
Gennemgå valgene, læg alt tilbage, du vil beholde, og bekræft derefter sletning.
Bagefter kan du tømme Senest slettet, hvis du vil have lagerpladsen tilbage nu i stedet for senere.

Jeg tjekker stadig dens valg, før jeg fjerner noget. Alligevel har den haft ret det meste af tiden for mig. Den beholdt som regel det skarpeste billede eller det, hvor ansigterne så bedst ud.

Jeg holdt også fast i den på grund af de ekstra oprydningsværktøjer, da dubletter kun var en del af problemet.

Heavies viser videoer fra størst til mindst, hvilket gjorde det nemt for mig at se, hvad der optog lagerplads.
Videokomprimering gjorde nogle få store klip mindre, når jeg ikke ville slette dem. Jeg fik et par GB tilbage ved at gøre dette.
Skærmbilleder lod mig hurtigt slette gamle skærmoptagelser.
Lives gjorde Live Photos til almindelige fotos, hvilket reducerede lagerforbruget en smule.
Swipe gjorde det nemmere at gennemgå ældre måneder uden at rode hele biblioteket igennem.

Så hvis dit mål er at flette nogle få helt identiske dubletter, klarer Apple Fotos jobbet fint. Hvis dit bibliotek er fuldt af næsten identiske skrammelfotos, overser den indbyggede mulighed meget. I mit tilfælde gav Clever Cleaner en bedre oprydning og frigjorde mere plads.

Fotos fletter kun helt nøjagtige dubletter, og selv da springer den noget over, indtil indekseringen er færdig. Så hvis du ser 10 kopier, og iPhone finder 2, er det normalt, irriterende nok.

Jeg ville gøre 3 ting, før jeg stoler på appen Fotos:

1. Lad din telefon være tilsluttet strøm natten over.
  2. Slå Strømbesparelse fra.
  3. Sørg for, at iCloud-fotos er fuldt synkroniseret.

Mange manglende dubletter er ikke ægte dubletter. De adskiller sig i redigeringsdata, opløsning, Live Photo-oplysninger, filtype eller metadata-tidsstempel. Apple behandler dem som separate emner.

Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Tredjepartsoprydningsapps er nyttige, men flette er ikke det, de fleste af dem gør. De identificerer lignende billeder og sletter derefter de ekstra. Vigtig forskel.

Hvis dit mål er en bredere oprydning, er Clever Cleaner en solid mulighed, fordi den finder lignende billeder, som iPhone Fotos-appen ignorerer. Gennemgå dog hver gruppe manuelt. Registrering af lignende billeder rammer både rigtigt og forkert med kvitteringer, kæledyr og skærmbilleder.

For en hurtig visuel forklaring hjælper denne korte guide til at finde dublerede og lignende billeder på iPhone: sådan fjerner du dublerede billeder på iPhone hurtigt

Hvis du først vil have bedre resultater i Fotos, så tag et testsæt med 5 åbenlyse dubletter, dupliker dem i Arkiver eller gem dem igen, og vent så. Hvis de vises i Dubletter, men dine gamle ikke gør, er de gamle næsten-match, ikke nøjagtige kopier. Det er som regel grunden.

Det du ser, er ret normalt, og jeg vil skubbe lidt tilbage mod ideen om, at Fotos er broken. Den er bare meget kræsen. Dubletfunktionen på iPhone fanger primært ægte 1:1-kopier. Hvis to billeder ser identiske ud for dine øjne, men det ene har en anden redigeringshistorik, blev gemt fra WhatsApp, blev downloadet igen, mistede Live Photo-data eller ændrede format fra HEIC til JPG, kan Fotos behandle dem som forskellige emner.

Derfor har både @mikeappsreviewer og @kakeru sådan set ret, men jeg synes, det større problem er, at Apple bruger en snæver definition af dublet. Så når man siger missser de fleste af dem, betyder det ofte egentlig tæller ikke lignende med.

Et par ting, der er værd at tjekke, og som normalt bliver overset:

• Genstart telefonen efter en stor import
  • Lad Fotos være åben lidt tid, mens den lader på Wi-Fi
  • Tjek om dubletterne faktisk er i Delt bibliotek, iCloud eller synkroniseret fra en computer
  • Kig på filoplysninger. Samme billedindhold betyder ikke altid samme fotoobjekt

Vær også forsigtig med ordet flet. Apple fletter metadata og beholder den bedste version for nøjagtige dubletter. Tredjepartsapps identificerer normalt lignende billeder og lader dig slette ekstra kopier. Det er ikke det samme.

Hvis dit mål er oprydning, ikke streng fletning, er Clever Cleaner sandsynligvis den mere nyttige løsning, fordi den fanger lignende billeder, som Fotos-appen ignorerer. Gennemgå dem bare, før du sletter, for AI kan være lidt dum med kvitteringer, kæledyr og slørede koncertbilleder.

Denne tråd er også nyttig, hvis du vil have en mere komplet guide til oprydning af iPhone-billeder: bedste måder at slette dubletter og lignende billeder på iPhone.

Kort version: Apple Fotos er fint til nøjagtige dubletter, lidt svagt til alt andet. Irriterende, ja, men forventeligt.