Jag behöver slå samman dubblettbilder på iPhone, men den missar de flesta av dem

Jag försöker slå samman dubblettfoton på min iPhone, men appen Bilder hittar bara ett litet antal dubbletter trots att jag tydligt kan se många fler i mitt bibliotek. Jag har redan kontrollerat albumet Dubbletter, men de flesta matchande bilder saknas fortfarande. Jag behöver hjälp att förstå varför iPhones upptäckt av dubblettfoton inte fungerar och hur jag slår samman alla dubblettfoton korrekt.

Om du menar exakta kopior har din iPhone redan ett inbyggt sätt att hantera det i Bilder.

Öppna Bilder.
Rulla till Verktyg.
Tryck på Dubbletter.
Tryck på Markera, sedan Markera alla, eller välj grupper en efter en.
Tryck på Slå ihop och bekräfta.

En liten hake. Albumet Dubbletter dyker inte alltid upp direkt. Jag såg detta efter att ha flyttat över en massa bilder och en gång efter att ha återställt från en säkerhetskopia. iOS behövde lite tid för att skanna biblioteket innan något dök upp där.

Där Apple brister, åtminstone för mig, är med nästan identiska bilder. Mitt bibliotek ligger på runt 5 000 bilder, och röran bestod inte av exakta kopior. Det var saker som fyra bilder av samma kvitto, en serie hundbilder där ett öra flyttade sig, eller tre solnedgångsbilder tagna med två sekunders mellanrum. Det inbyggda verktyget i Bilder ignorerade det mesta av det.

Jag slutade med att använda Clever Cleaner för sådana fall. Det som stack ut för mig var att den grupperade både dubbletter och liknande bilder, vilket gav mig mycket mer ledigt utrymme än albumet Dubbletter någonsin gjorde.

Stegen var enkla för min del.

Installera Clever Cleaner från App Store.
Ge den åtkomst till ditt bildbibliotek och låt den skanna.
Öppna avsnittet Liknande.
Använd Smart Cleanup om du vill att den ska välja den bästa bilden i varje grupp, eller sortera dem själv.
Granska valen, lägg tillbaka allt du vill behålla och bekräfta sedan raderingen.
Efteråt kan du tömma Senast raderade om du vill få tillbaka lagringsutrymmet nu i stället för senare.

Jag kontrollerar fortfarande dess val innan jag tar bort något. Ändå har den haft rätt för mig för det mesta. Den behöll vanligtvis den skarpaste bilden eller den där ansikten såg bäst ut.

Jag fortsatte använda den också för de extra städverktygen, eftersom dubbletter bara var en del av problemet.

Heavies listar videor från störst till minst, vilket gjorde det enkelt för mig att se vad som tog upp lagringsutrymme.
Videokomprimering krympte några stora klipp när jag inte ville radera dem. Jag fick tillbaka några GB genom att göra detta.
Skärmavbilder lät mig snabbt rensa gamla skärmdumpar.
Lives gjorde om Live Photos till vanliga bilder, vilket minskade lagringsutrymmet lite.
Swipe gjorde det lättare att gå igenom äldre månader utan att gräva genom hela biblioteket.

Så om ditt mål är att slå ihop några exakta dubbletter gör Apple Bilder jobbet bra. Om ditt bibliotek är fullt av nästan identiska skräpbilder missar det inbyggda alternativet mycket. I mitt fall gjorde Clever Cleaner en bättre städning och frigjorde mer utrymme.

Bilder slår bara ihop exakta dubbletter, och även då hoppar den över saker tills indexeringen är klar. Så om du ser 10 kopior och iPhone hittar 2, är det normalt, irriterande nog.

Jag skulle göra 3 saker innan jag litade på appen Bilder:

1. Låt telefonen ligga på laddning över natten.
  2. Stäng av Strömsparläge.
  3. Se till att iCloud-bilder är helt synkroniserat.

Många saknade dubbletter är inte riktiga dubbletter. De skiljer sig i redigeringsdata, upplösning, Live Photo-information, filtyp eller metadata-tidsstämpel. Apple behandlar dem som separata objekt.

Jag håller lite inte med @mikeappsreviewer på en punkt. Rensningsappar från tredje part är användbara, men sammanslagning är inte vad de flesta av dem gör. De identifierar liknande bilder och tar sedan bort extrabilderna. Viktig skillnad.

Om ditt mål är en bredare rensning är Clever Cleaner ett bra alternativ eftersom det hittar liknande foton som iPhone-appen Bilder ignorerar. Granska dock varje grupp manuellt. Identifiering av liknande bilder fungerar olika bra med kvitton, husdjur och skärmbilder.

För en snabb visuell förklaring hjälper den här korta guiden om att hitta dubbletter och liknande bilder på iPhone: hur man tar bort dubblettbilder på iPhone snabbt

Om du först vill få bättre resultat i Bilder, ta en testuppsättning med 5 uppenbara dubbletter, duplicera dem i Filer eller spara dem igen och vänta sedan. Om de visas under Dubbletter men dina gamla inte gör det, är de gamla nästan-matchningar, inte exakta kopior. Det är vanligtvis orsaken.

Det du ser är ganska normalt, och jag skulle invända lite mot idén att Bilder är trasigt. Det är bara väldigt petigt. Funktionen Dubbletter på iPhone fångar främst äkta 1:1-kopior. Om två bilder ser identiska ut för dina ögon men en har annan redigeringshistorik, sparades från WhatsApp, laddades ner igen, förlorade Live Photo-data eller ändrade format från HEIC till JPG, kan Bilder behandla dem som olika objekt.

Det är därför @mikeappsreviewer och @kakeru båda har typ rätt, men jag tycker att den större grejen är att Apple använder en snäv definition av dubblett. Så när man säger missar de flesta av dem betyder det ofta egentligen räknar inte liknande bilder.

Några saker som är värda att kontrollera och som brukar förbises:

• Starta om telefonen efter en stor import
  • Låt Bilder vara öppet en stund medan den laddar på Wi‑Fi
  • Kontrollera om dubbletterna faktiskt finns i Delat bibliotek, iCloud eller synkas från en dator
  • Titta på filinformationen. Samma bildinnehåll betyder inte alltid samma fotoobjekt

Var också försiktig med ordet slå ihop. Apple slår ihop metadata och behåller den bästa versionen för exakta dubbletter. Tredjepartsappar identifierar vanligtvis liknande bilder och låter dig radera extra kopior. Det är inte samma sak.

Om ditt mål är att städa upp, inte strikt sammanslagning, är Clever Cleaner förmodligen den mer användbara vägen eftersom den fångar liknande bilder som appen Bilder ignorerar. Granska bara innan du raderar, eftersom AI kan vara lite dum med kvitton, husdjur och suddiga konsertbilder.

Den här tråden är också användbar om du vill ha en mer komplett guide om att rensa iPhone-bilder: bästa sätten att radera dubbla och liknande bilder på iPhone.

Kort version: Apple Bilder är bra för exakta dubbletter, ganska svagt för allt annat. Irriterande, ja, men förväntat.