Is SD-kaart herstel op Mac mogelijk voor recent verwijderde bestanden?

Ik heb per ongeluk foto’s en video’s van mijn SD-kaart verwijderd tijdens het verplaatsen van bestanden naar mijn Mac, en nu probeer ik uit te zoeken of herstel nog mogelijk is. De kaart is sindsdien nauwelijks gebruikt, en deze bestanden zijn echt belangrijk. Ik heb hulp nodig met de beste manier om onlangs verwijderde bestanden van een SD-kaart op een Mac te herstellen voordat er iets wordt overschreven.

Het eerste wat ik zou doen, is stoppen met het gebruik van de SD-kaart. Maak er geen nieuwe foto’s meer op. Sleep er geen nieuwe bestanden naartoe. Formatteer hem niet, zelfs niet als test. Ik maakte deze fout ooit met een oude camerakaart en daardoor kon ik minder terughalen.

Op een Mac staan verwijderde bestanden van een SD-kaart vaak nog een tijdje gewoon daar. Wat meestal als eerste verdwijnt, is de indexvermelding, niet de bestandsgegevens zelf. Als je de kaart na het verwijderen nog veel hebt gebruikt, of een volledige formattering hebt gedaan, of de oude gegevens zijn overschreven, dan worden de herstelkansen snel slechter. Als het een normale verwijdering of een snelle formattering was, zijn je kansen nog steeds redelijk goed.

Als je de eenvoudige route wilt, zou ik beginnen met Disk Drill. Ik heb het op macOS gebruikt toen ik geen zin had om te worstelen met terminaltools en vreemde partitielijsten. Het is makkelijker te begrijpen, bestandsvoorbeelden zijn nuttig en het verwerkt RAW-fotoformaten zonder al te veel gedoe. Een onderdeel dat ik fijn vond, was de optie om eerst een volledige image van de kaart te maken, vooral als de SD-kaart kuren heeft of steeds de verbinding verliest. Hier is een korte uitleg over het byte-voor-byte-imagegedeelte:

Wat ik zou doen, stap voor stap:

1. Plaats de SD-kaart in een kaartlezer en verbind die met je Mac.

2. Open Disk Drill en kies de SD-kaart, niet per ongeluk de schijf van je Mac.

3. Voer de volledige scan uit. Laat hem afronden. Als je te vroeg stopt, blijven goede bestanden soms ongevonden.

4. Bekijk vooraf wat het vindt zodat je geen rommel herstelt.

5. Sla de herstelde bestanden op op de interne schijf van je Mac of op een andere externe schijf.

Dit is een belangrijke. Herstel de bestanden niet terug naar dezelfde SD-kaart. Als je herstelde gegevens erop schrijft, kun je foto’s overschrijven die je nog niet hebt teruggehaald. Ik heb mensen dit eens zien doen, en daarna vroegen ze zich af waarom de helft van de kaart beschadigd terugkwam.

Als je een gratis optie wilt, wordt PhotoRec niet voor niets genoemd. Het ziet er lelijk uit, werkt nogal grof en voelt als software uit een ander decennium. Maar nog steeds goed. Op beschadigde of corrupte kaarten haalt het soms bestanden terug die andere tools missen. Het nadeel is de rommel. Bestandsnamen zijn vaak weg, mappen zijn weg, en je eindigt met het handmatig uitzoeken van een stapel herstelde bestanden.

Als de kaart zelf slecht werkt, is het een ander verhaal. Als hij elke paar minuten de verbinding verbreekt, leesfouten geeft, vreemde geluiden maakt via de kaartlezer, of je Mac hem nauwelijks detecteert, zou ik stoppen met erop te drukken. Op dat punt zou ik eerder neigen naar een herstelbedrijf. Herhaalde scanpogingen op een falende kaart kunnen het erger maken, en deze heb ik op de irritante manier geleerd.

Ja, herstel is nog steeds mogelijk als er weinig of geen nieuwe schrijfacties op de SD-kaart zijn geweest na het verwijderen. Op flashmedia verwijdert wissen meestal eerst het bestandsrecord. De foto- en videogegevens blijven vaak op hun plaats totdat nieuwe gegevens ze overschrijven. Je timing is dus redelijk goed.

Ik ben het op één punt eens met @mikeappsreviewer, stop met het gebruik van de kaart. Ik ben het er enigszins mee oneens om meteen in herhaalde volledige scans te duiken als de kaart instabiel is. Controleer de kaart eerst in Schijfhulpprogramma op je Mac. Als deze netjes wordt gekoppeld en de juiste grootte toont, zijn je kansen beter. Als de kaart wegvalt, Finder laat vastlopen of traag leest, maak dan eerst één image van de kaart en werk vanaf die image.

Controleer ook het voor de hand liggende dat mensen missen. Als het verwijderen gebeurde tijdens een verplaatsing in Finder, staan sommige bestanden mogelijk nog op je Mac in de Prullenmand, Foto’s-importen of een tijdelijke map van de app die je gebruikte. Het klinkt stom, maar ik heb mensen urenlang een kaart zien scannen naar bestanden die al gewoon op de Mac stonden.

Voor herstelsoftware op macOS is Disk Drill een solide keuze omdat het SD-kaarten ondersteunt, veel foto- en videotypen kan voorvertonen en makkelijk is om door te nemen. Als je een eenvoudige handleiding wilt, is deze video nuttig: bekijk stap voor stap hoe herstel van een Mac SD-kaart werkt. Als je rondzoekt naar de beste Mac-software voor gegevensherstel van verwijderde foto’s en video’s, komt Disk Drill niet voor niets vaak naar voren.

Nog één ding. Als je video’s terugkomen maar niet afspelen, herstel ze dan toch. Corrupte videoheaders komen vaak voor na verwijdering, en reparatietools kunnen ze later soms herstellen. Sla die bestanden niet over in de voorvertoning als ze er in eerste instantie kapot uitzien. Dat is een fout die mensen maken.

Ja, herstel is absoluut nog steeds mogelijk als de kaart sinds het verwijderen niet veel is gebruikt. Dat punt is belangrijker dan mensen denken.

Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @ombrasilente, maar ik zou één ding toevoegen dat ze niet echt genoeg benadrukten: als de bestanden zijn verwijderd tijdens een Finder-verplaatsing naar je Mac, controleer dan of de overdracht gedeeltelijk is voltooid voordat je diep in de herstelmodus duikt. Soms staan de foto’s al op de Mac, alleen verspreid over Downloads, Afbeeldingen, importen in de Foto’s-bibliotheek of zelfs een andere gebruikersmap. Finder-kopieer/verplaats-taken kunnen op vreemde, half afgemaakte manieren mislukken.

Vertrouw ook niet op het feit dat de SD-kaart er leeg uitziet. Flashopslag liegt behoorlijk makkelijk na verwijdering. De bestandstabel verandert eerst, de daadwerkelijke blokken blijven vaak staan totdat ze worden overschreven.

Mijn aanpak zou zijn:

• controleer eerst je Mac op geïmporteerde/gekopieerde versies
  • maak daarna indien mogelijk een alleen-lezen image van de SD-kaart
  • scan de image, niet de kaart zelf
  • herstel naar een andere schijf

Daar is Disk Drill nuttig voor op Mac. Niet dat het magisch is, maar voor SD-kaartherstel op Mac is het een van de minder irritante tools, vooral voor foto’s en video’s. Als de bestanden recent zijn en de kaart niet opnieuw is gebruikt, zijn de kansen redelijk goed. Als de kaart is geformatteerd, is het nog steeds mogelijk. Als de kaart intensief opnieuw is gebruikt, dan wordt het snel lelijk.

Nog één ding dat mensen overslaan: test herstelde video’s, zelfs als miniaturen er goed uitzien. Videocorruptie verbergt zich graag totdat het afspelen het beschadigde gedeelte bereikt.

Als je meer praktijkgerichte discussie wilt, heeft deze Facebook-groepsthread over tips voor dataherstel op Mac en SD-kaarten ook nuttig advies.

Dus, de korte versie: ja, herstel van onlangs verwijderde bestanden van een Mac SD-kaart is heel goed mogelijk. Stop alleen nu met het gebruiken van de kaart en ga er niet zomaar dingen op proberen. Dat is meestal het punt waarop mensen het erger maken.