Is Clever Cleaner een goed CCleaner-alternatief voor iPad zonder abonnement?

Ik gebruik apps in CCleaner-stijl om opslag vrij te maken en mijn iPad soepel te laten draaien, maar de meeste die ik nu vind pushen abonnementen of vergrendelde functies. Ik kwam Clever Cleaner tegen en probeer uit te zoeken of het een degelijk CCleaner-alternatief voor de iPad is zonder maandelijkse kosten. Als iemand het heeft geprobeerd, zou ik eerlijke feedback over opschoonhulpmiddelen, opslagbeheer en of het daadwerkelijk goed werkt echt waarderen.
Als je een app van het CCleaner-type voor iPad probeert te vinden, liep ik tegen precies dezelfde muur aan. Twee dingen zijn meteen belangrijk. CCleaner heeft geen echte iPad-app. Via de App Store krijg je de iPhone-versie uitgerekt op de tablet, en dat voelt al snel niet goed. Ook laat iPadOS niet toe dat apps van derden in systeemrommel, Safari-cache, registerachtig spul of OS-opruiming duiken zoals CCleaner dat op Windows doet. Apple houdt dat allemaal afgesloten. Op iPad is de rommel die je kunt opruimen vooral foto’s, video’s, screenshots en andere media. Voor de meeste mensen is dat toch waar de opslagruimte naartoe is gegaan. Wat mensen in plaats daarvan lijken te gebruiken Na een stapel threads te hebben gelezen en er zelf een paar te hebben geprobeerd, was de ene naam die ik steeds bleef zien Clever Cleaner. Wat er voor mij uitsprong was vrij simpel. Het heeft een echte iPad-versie. Het is gratis in de normale betekenis van gratis. Geen advertenties. Geen abonnementscherm dat je in je gezicht wordt geduwd. Geen truc van scan is gratis, verwijderen kost geld. Veel schoonmaakapps doen hetzelfde irritante trucje. Je installeert ze, wacht tot de scan klaar is, ziet de rommel, tikt op verwijderen en loopt dan tegen een betaalmuur aan. Die dans heb ik al te vaak gedaan. Deze deed dat niet. Dubbele en vergelijkbare foto’s opschonen Dit deel voelde voor mij beter dan CCleaner. De sectie Similars doorzoekt je fotobibliotheek en pakt meer mee dan alleen exacte duplicaten. Hij haalt ook bijna-identieke foto’s bij elkaar, dingen zoals: tien burstfoto’s van dezelfde persoon, vier kopieën van dezelfde huisdierfoto met minieme hoekverschillen, drie pogingen bij weinig licht en één scherpe, dubbele screenshots waarvan je was vergeten dat je ze had gemaakt. Daarna groepeert de app ze en markeert een Best Shot. Ik heb de groepen nog steeds gecontroleerd, omdat ik geen enkele app blind vertrouw, maar de keuzes waren vaker goed dan ik had verwacht. Goed genoeg dat opruimen niet meer als een klusje voelde. CCleaner gaat, voor zover ik heb gezien, losser om met vergelijkbare overeenkomsten. Ik heb eerder niet-gerelateerde afbeeldingen samen gegroepeerd gezien, en dat verpest het nut ervan, want dan moet je weer elk item één voor één nalopen. Bij een grote iPad-bibliotheek wordt dat snel vervelend. Waarom het goed werkt op iPad Het grotere scherm helpt, en de app lijkt ervoor gebouwd in plaats van erop geplakt. Er is een sectie Heavies die je media op grootte sorteert, grootste eerst. Dit vond ik fijner dan ik dacht. Het maakt het probleem meteen duidelijk. Eén lange schermopname, één 4K-clip, twee gedownloade video’s, en weg is weer een paar gigabyte. Je ziet de exacte bestandsgroottes, dus je hoeft niets te gokken. De sectie Screenshots is ook praktisch. Die toont de bestandsgrootte voordat je iets verwijdert. Als je iPad vol staat met oude bonnen, appfouten, willekeurige kaarten, verzendbevestigingen en rommel van twee jaar geleden, ruim je dat snel op. Privacy was nog een punt waar ik op lette. De verwerking blijft op het apparaat. Niets uit mijn bibliotheek werd naar een externe server gestuurd. Voor een tablet met persoonlijke foto’s, werkbestanden, scans of kinderspullen erop vind ik dat belangrijker dan de meeste appvermeldingen toegeven. Over het gratis deel Ja, voor zover ik heb gezien, is het echt gratis. Geen advertenties in de app. Geen geblokkeerde verwijderknop. Geen abonnementsgezeur na de scan. Geen nep gratis-label. Dat alleen al zet het voor op veel andere apps in deze categorie. Wat het niet zal doen Dit is het deel dat mensen missen wanneer ze zoeken naar CCleaner voor iPad. Geen enkele app op iPad gaat het systeem opschonen zoals een Windows-tool dat doet. Het maakt geen diepe OS-rommel schoon. Het komt niet aan afgeschermde systeemgebieden. Het doet geen Safari-cache-opruiming vanuit de app zelf. Apple staat dat niet toe. Dus als je doel media opschonen is, helpt dit soort app enorm. Als je doel systeemopschoning is, moet je nog steeds naar Instellingen > Algemeen > iPad-opslag gaan en de rest handmatig afhandelen. Wat ik samen zou gebruiken Als je een kosteloze opstelling wilt voor wat mensen meestal bedoelen met een iPad opschonen, zou ik het zo verdelen: Clever Cleaner voor foto’s, video’s, screenshots en grote mediabestanden. Easy Cleaner voor dubbele contacten. Cleanfox voor oude nieuwsbriefabonnementen en inboxrommel. Die combinatie dekt het grootste deel van de rommel die ik op iPads zie zonder ergens voor te betalen. Het is geen pc-achtige opschoning. Zo werkt iPad niet. Maar om opslagruimte terug te krijgen van de dingen die dagelijks ruimte innemen, doet het wat het moet doen.
Ik heb Clever Cleaner geprobeerd op een iPad Air nadat ik tegen dezelfde paywall-onzin aanliep in andere cleaner-apps. Korte versie: ja, het is een van de betere CCleaner-alternatieven voor iPad als je opslag wilt vrijmaken zonder abonnement. Een paar dingen die ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer zei. Ik denk niet dat het je iPad soepel laat draaien in de zin van pc-opruiming. iPadOS werkt niet zoals Windows. Verwacht dus geen snelheidswinst door magisch cachegeheugen te wissen. Waar het wel goed in is, is opslag opruimen. Voor de meeste mensen is dat het deel dat telt. Wat voor mij werkte: - vond dubbele en bijna dubbele foto’s snel - maakte het opruimen van screenshots minder irritant - liet grote video’s zien waarvan ik was vergeten dat ze bestonden - geen verplichte betaling op het moment van verwijderen, wat tegenwoordig zeldzaam is Wat me niet echt overtuigde: - contactopruiming is niet zijn ding - voor app-offloading en systeemgegevens heb je nog steeds de Apple-instellingen nodig - je moet fotomatches nog steeds controleren, verwijder niet blind alles tegelijk Op mijn iPad leverde het verwijderen van oude video’s en vergelijkbare foto’s meer vrije ruimte op dan welke optimalisatie-app ik eerder had geprobeerd. Dus als je een gratis iPad-cleaner-app zonder abonnement wilt, is Clever Cleaner een solide keuze. Als je eerst beter wilt kijken, is deze Clever Cleaner iPad-opruimreview en opslagt test het bekijken waard.
Ik zou zeggen van wel, met één kanttekening: het is alleen een goed CCleaner-alternatief voor iPad als jouw definitie van een cleaner is dat je opslagruimte terugwint uit je eigen bestanden, niet dat je diepgaand systeemonderhoud doet. Daar wijk ik een beetje af van @mikeappsreviewer en @sternenwanderer. Ik denk dat mensen dit soort apps soms te veel ophemelen alleen omdat ze eindelijk gratis zijn en niet irritant. Dat Clever Cleaner daadwerkelijk bruikbaar is zonder abonnement is geweldig, maar het leeft nog steeds binnen Apple’s sandbox. Dus nee, het is geen wondermiddel om alles op te schonen. Je iPad voelt ineens echt niet als een gloednieuw ruimteschip lol. Waar het *wel* goed in is: - dubbele of heel vergelijkbare foto’s vinden - enorme video’s en vergeten media naar boven halen - screenshots veel sneller opruimen - je een duidelijker overzicht geven van wat ruimte opslokt Wat ik fijn vond toen ik het op een oudere iPad testte: - de interface past goed bij de iPad in plaats van aan te voelen als een opgeblazen telefoonapp - geen onzin van scan gratis, betaal om te verwijderen - opruimen voelde snel genoeg aan bij een grote bibliotheek - ik werd niet elke 6 seconden gebombardeerd met advertenties Wat ik minder vond: - suggesties voor beste foto zijn handig, maar ik zou ze niet 100 procent vertrouwen - als jouw probleem opgeblazen apps, Safari-gegevens of mysterieuze Systeemgegevens zijn, dan lost dit dat niet op - sommige mensen verwachten prestatieverbeteringen, en dat is waarschijnlijk de verkeerde verwachting Dus, eerlijk antwoord: Clever Cleaner is een van de betere iPad-cleanerapps zonder abonnement die ik heb gezien, vooral omdat het je tijd niet verspilt met nep-gratis trucjes. Als je opslag vol zit met mediarommel, werkt het daadwerkelijk goed. Als je echte opschoning op OS-niveau wilt, laat iPadOS dat gewoon niet toe. Ook, als je nog een andere kijk van buitenaf wilt, geeft deze uitgebreide Clever Cleaner-recensie voor iPhone- en iPad-opruiming een prima overzicht zonder al te veel poespas.
Ik ben iets minder overtuigd van het label alternatieve CCleaner dan @sternenwanderer, @himmelsjager en @mikeappsreviewer, maar alleen omdat iPad-apps simpelweg geen echte opschoning op systeemniveau kunnen uitvoeren. Dus als je Clever Cleaner neerzet als een app voor opslagopschoning, dan ja, het is een van de betere opties zonder abonnement. Mijn mening na het testen van vergelijkbare apps op de iPad: **Voordelen van Clever Cleaner** - daadwerkelijk bruikbaar gratis - goede iPad-indeling - goed in het opsporen van dubbele en bijna dubbele foto’s - handig voor het verwijderen van schermafbeeldingen en grote video’s - geen duidelijke paywall-val na het scannen - minder irritant dan veel schoonmaakapps in de App Store **Nadelen** - wist de Safari-cache of Systeemgegevens niet - lost opgeblazen appopslag niet zelfstandig op - suggesties voor beste foto moeten nog steeds door een mens worden beoordeeld - geen prestatiebooster in de oude CCleaner-voor-pc-zin Waar ik het niet helemaal eens ben met de hype: mensen verwachten soms dat deze apps iPadOS sneller maken. Dat is vooral wensdenken. De echte winst is ruimte terugwinnen uit je eigen mediabibliotheek. Als je opslagprobleem foto’s, opnames, downloads en schermafbeeldingen zijn, helpt Clever Cleaner. Als je probleem mysterieuze opgeblazen iPadOS-opslag is, doet Apple Instellingen nog steeds het meeste zware werk. Dus, degelijk alternatief? Ja. Directe CCleaner-vervanging? Niet echt. Beste gebruikssituatie? Foto- en video-opruiming zonder voor een abonnement te betalen.