Mitt iPhone-lagringsutrymme blir hela tiden fullt även efter att jag har raderat bilder, appar och gamla meddelanden, och jag kan inte förstå vad som tar upp utrymmet. Jag har kollat i iPhone-lagring i Inställningar, men siffrorna verkar inte stämma, och systemdata kan växa av sig självt. Jag behöver hjälp med att hitta vad som använder mitt iPhone-lagringsutrymme och hur jag kan frigöra plats utan att förlora viktiga filer.
Det ser slumpmässigt ut först, men på min iPhone var det aldrig slumpmässigt. Lagringen fortsatte att krympa eftersom telefonen skapade och behöll nya saker i bakgrunden medan jag ignorerade det.
Den största röran var Bilder. Nya bilder, skärmdumpar, skärminspelningar, Live Photos, korta videor, allt staplas upp snabbt. Jag märkte detta efter en helgresa. Jag tog en massa bilder i serietagningsläge och slutade med 40 versioner av samma dumma solnedgång. Alla låg kvar där. Samma sak med familjebilder, djurbilder, konsertklipp, kvittoskärmdumpar, allt skräp man tror att man ska sortera senare men inte gör.
Appar var nästa sak jag upptäckte. Sociala appar, videoappar, chattappar, de cachar massor av filer så att de öppnas snabbare. Helt okej i början. Sedan blir en app på 200 MB flera GB stor och du har knappt använt den. Offlinelåtar, sparade program, nedladdade poddar, slumpmässiga appfiler, de byggs upp utan mycket väsen.
Meddelanden gjorde mer skada än jag väntade mig. Gamla trådar var fulla av foton, memes, videor, GIF:ar. Jag hade glömt att de ens fanns. Några få långa videor i iMessage åt upp flera GB på min.
Sen finns det Systemdata, som är den irriterande behållaren. Loggar, tillfälliga filer, cache-skräp, uppdateringsrester, saker som iOS behåller för sig själv. Viss rörelse där är normal. Ändå har jag sett det växa långt förbi vad som kändes normalt, och Apple ger dig ingen tydlig radera-knapp för det.
Det första stället jag skulle kolla är Inställningar > Allmänt > iPhone-lagring. Den skärmen visar vart utrymmet tog vägen, så att du slutar gissa och börjar med den värsta kategorin först.
Om Bilder ligger nära toppen skulle jag ta itu med det före allt annat. Jag testade Clever Cleaner, och det hjälpte mer än de inbyggda rensningsverktygen i Bilder gjorde. Huvudorsaken var enkel. Apples album Dubbletter fångar bara exakta kopior. En stor del av mitt slösade utrymme kom från nästan identiska dubletter, saker tagna med några sekunders mellanrum med små skillnader.
Det jag gillade i användning:
- Den grupperade liknande foton och valde ut den bästa bilden, vilket sparade tid
- Den visade stora foton och videor snabbt
- Den samlade skärmdumpar på ett ställe, lätta att radera
- Den gjorde om Live Photos till vanliga foton, vilket minskade lagringsanvändningen lite
Jag har sett folk säga att de frigjorde 10 GB till 30 GB efter att ha rensat liknande foton, skärmdumpar och Live Photos. Mitt resultat var inte identiskt, men det var tillräckligt för att märkas.
Efter bilder skulle jag gå igenom den här listan:
- Stora appar listade i iPhone-lagring
- Nedladdningar i streamingappar
- Bilagor i Meddelanden
- Nedladdningar i appen Filer
- Safari-cache eller cache i andra webbläsare
Av det jag såg är det här problemet oftast inte hårdvara. Det är ansamling. Bilder, appcache, sparade medier, bilagor, systemrester. Det växer tyst, och sedan får du en dag varningen om lagringsutrymme och det känns som att det hände över en natt. Att kontrollera iPhone-lagring och rensa bildbiblioteket först löste det mesta för mig utan att radera något jag brydde mig om.
Om siffrorna i iPhone-lagring inte går ihop skulle jag sluta titta bara på kategorilistan. Mycket utrymme döljer sig i synkloopar, misslyckade säkerhetskopior och appdata som iOS märker upp dåligt.
Några saker jag skulle kolla först.
- iCloud-bildernas status. Om det står synkroniserar, återställer eller hämtar original, svänger lagringen snabbt.
- Röstmemon. Långa inspelningar tar mycket plats och folk glömmer dem.
- GarageBand, iMovie, CapCut, TikTok-utkast. Dessa appar lagrar enorma projektfiler.
- Appen Filer, mappen På min iPhone. Gamla ZIP-filer, PDF:er, hämtade filer, redigerade videor.
- Mail-appen. Stora bilagor och offlinebrevlådor byggs upp.
- Podcaster-appen. Spelade avsnitt förblir ofta nedladdade om inställningarna är fel.
Jag håller inte riktigt med @mikeappsreviewer på en punkt. Systemdata är irriterande, ja, men när det hoppar kraftigt pekar det ofta på en dålig appcache eller en iOS-process som har hängt sig, inte slumpmässigt skräp.
Testa detta. Starta om telefonen. Stäng sedan av och slå på dessa en i taget, Meddelanden i iCloud, iCloud-bilder, Mail-synk. Vänta några minuter och kontrollera lagringen igen. Om lagringen minskar efter att du avlastat och installerat om en app hittade du boven.
Om Bilder fortfarande är huvudproblemet är Clever Cleaner värd en titt för liknande bilder och överdimensionerade mediefiler. Den delen går snabbare än att göra det för hand, tbh.
För idéer om videorensning är detta också rätt bra:
bästa YouTube-appar för rengöring och lagringstips
Värsta lösningen, krypterad säkerhetskopia till en Mac eller PC, radera iPhone, återställ säkerhetskopian. Irriterande, men det rensar mycket korrupt temporär data när inget annat fungerar.
Det som till slut löste detta för mig var att kontrollera sådant som iPhone knappt visar, inte de uppenbara kategorierna som @mikeappsreviewer och @vrijheidsvogel redan täckte.
Titta på dessa:
- Inställningar > Siri och sökning: om Lär från den här appen är aktiverat för allt kan cache och förslag bli märkligt uppsvällda
- Nedladdade röster i Hjälpmedel och Översätt
- Safaris läslista sparad offline
- Böcker och PDF-filer lagrade lokalt
- Raderade bilder lagras fortfarande i Senast raderade i 30 dagar
- Delade album kan fortfarande ibland utlösa lokal cachelagring
Lita inte heller helt på lagringsgrafen i realtid. iOS kan släpa efter i timmar efter raderingar, vilket får det att se ut som att utrymme inte kom tillbaka. Att ansluta till laddare och Wi-Fi över natten kan ibland göra att det räknas om.
En sak jag inte riktigt håller med om: folk hoppar till fullständig radering för snabbt. Det är jobbigt om inte lagringen tydligt är korrupt. Jag skulle först tvinga fram en ny genomsökning genom att uppdatera iOS, sedan starta om och sedan kontrollera om någon app laddar ner innehåll igen i bakgrunden.
Om bilder fortfarande är huvudboven är Clever Cleaner förmodligen det snabbaste sättet att hitta liknande bilder, enorma videor och skärmdumpsröra utan att behöva gräva för evigt.
Den här guiden är också rätt bra om du vill ha fler sätt att stoppa återkommande varningar om fullt iPhone-lagringsutrymme:
hur du stoppar varningar om fullt iPhone-lagringsutrymme för gott
Vad @vrijheidsvogel, @cacadordeestrelas och @mikeappsreviewer tog upp är bra, men jag skulle trycka på ett område som de bara snuddade vid: appars Dokument och data som överlever normalt borttagningsbeteende inuti själva appen.
Några luriga bovar:
- Offlineområden i Kartor
- WhatsApp/Telegram-media som sparas dubbelt, i appen och i Bilder
- Nedladdningar i Adobe/Canva/Kindle
- Musikskapande appar med exporterade filer dolda i sitt eget bibliotek
- Nedladdningshanterare i webbläsare i Chrome/Firefox, inte bara Safari
Jag håller också lite grann inte med om vinkeln att Systemdata vanligtvis betyder en dålig app. Ibland är det bara lokala snapshots, indexering och misslyckad uppdateringsrensning som staplas på varandra. Inte elegant, men inte alltid en enda skyldig app.
Jag skulle göra så här:
- Kontrollera varje stor app och jämför appstorlek mot dokument/data
- Ta bort och installera om de värsta bovarna, inte avlasta
- Öppna Filer och sortera efter storlek
- Kontrollera lokala APFS-snapshots genom att säkerställa att iOS slutför säkerhetskopierings-/uppdateringsuppgifter
- Låt telefonen ligga på laddning med Wi‑Fi över natten efter rensningen så att lagringen räknas om
Om bilder fortfarande är en röra är Clever Cleaner användbart för att snabbt få fram skrymmande media.
Fördelar:
- hittar liknande bilder
- enkel skärmbildsrensning
- snabb skanning
Nackdelar:
- du måste fortfarande granska innan du tar bort
- bästa värdet är mest för bildröra, inte för varje lagringskategori
- kan inte på magiskt sätt rensa riktig systemlagring
Så ja, jag skulle sluta stirra på grafen och börja jaga apparnas datasilor. Det är vanligtvis där de saknade gigabytena finns.