Min iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fuld, selv efter at jeg sletter billeder, apps og gamle beskeder, og jeg kan ikke finde ud af, hvad der optager pladsen. Jeg har tjekket iPhone-lagerplads i Indstillinger, men tallene ser ikke ud til at hænge sammen, og Systemdata vokser muligvis af sig selv. Jeg har brug for hjælp til at finde ud af, hvad der bruger min iPhone-lagerplads, og hvordan jeg kan frigøre plads uden at miste vigtige filer.
iPhone-lagerplads bliver ved med at blive fyldt op, og jeg kan ikke finde ud af, hvad der bruger den
Det ser tilfældigt ud i starten, men på min iPhone var det aldrig tilfældigt. Lagerpladsen blev ved med at skrumpe, fordi telefonen lavede og gemte nye ting i baggrunden, mens jeg ignorerede det.
Det største rod var Fotos. Nye billeder, skærmbilleder, skærmoptagelser, Live Photos, korte videoer, det hele hober sig hurtigt op. Jeg lagde mærke til det efter en weekendtur. Jeg tog en masse billeder i burst-tilstand og endte med 40 versioner af den samme dumme solnedgang. De blev alle sammen liggende der. Det samme med familiebilleder, kæledyrsbilleder, koncertklip, skærmbilleder af kvitteringer, alt det skrammel man tror, man vil sortere senere, men ikke gør.
Apps var det næste, jeg opdagede. Sociale apps, videoapps, chatapps, de cacher masser af filer, så de åbner hurtigere. Fint nok i starten. Så bliver en app på 200 MB til flere GB, og du har knap nok brugt den. Offline-sange, gemte serier, podcastdownloads, tilfældige appfiler, det hober sig op uden meget opmærksomhed.
Beskeder gjorde mere skade, end jeg forventede. Gamle tråde var fulde af billeder, memes, videoer, GIF'er. Jeg havde glemt, at de overhovedet fandtes. Et par lange videoer i iMessage slugte flere GB hos mig.
Så er der Systemdata, som er den irriterende spand. Logfiler, midlertidige filer, cache-skrammel, rester fra opdateringer, ting iOS gemmer for sig selv. Noget bevægelse der er normalt. Alligevel har jeg set det vokse langt mere, end hvad der føltes normalt, og Apple giver dig ikke en enkel slet-knap til det.
Det første sted, jeg ville tjekke, er Indstillinger > Generelt > iPhone-lagring. Den skærm fortæller dig, hvor pladsen blev af, så du stopper med at gætte og starter med den værste kategori først.
Hvis Fotos ligger tæt på toppen, ville jeg tage mig af det før noget andet. Jeg prøvede Clever Cleaner, og det hjalp mere, end de indbyggede oprydningsværktøjer i Fotos gjorde. Hovedårsagen var enkel. Apples album Dubletter fanger kun helt identiske kopier. En stor del af min spildte plads kom fra næsten-dubletter, ting taget med få sekunders mellemrum med små forskelle.
Det, jeg kunne lide i brug:
- Den grupperede lignende billeder og valgte det bedste skud, hvilket sparede tid
- Den fremhævede hurtigt store billeder og videoer
- Den samlede skærmbilleder ét sted, nemt at slette
- Den lavede Live Photos om til almindelige billeder, hvilket reducerede lagerforbruget en smule
Jeg har set folk sige, at de frigjorde 10 GB til 30 GB efter at have ryddet op i lignende billeder, skærmbilleder og Live Photos. Mit resultat var ikke identisk, men det var nok til at gøre en forskel.
Efter billeder ville jeg gå ned gennem denne liste:
- Store apps listet i iPhone-lagring
- Downloads inde i streamingapps
- Beskedvedhæftninger
- Downloads i appen Filer
- Safari-cache eller cache i andre browsere
Ud fra det, jeg så, er det her problem som regel ikke hardware. Det er ophobning. Billeder, app-cache, gemte medier, vedhæftninger, systemrester. Det vokser stille og roligt, og så får du en dag advarslen om lagerplads, og det føles, som om det skete natten over. At tjekke iPhone-lagring og rydde op i fotobiblioteket først løste det meste for mig uden at slette noget, jeg gik op i.
Hvis tallene i iPhone-lager ikke stemmer, ville jeg stoppe med kun at kigge på kategorilisten. Meget plads gemmer sig i synkroniseringssløjfer, mislykkede sikkerhedskopier og appdata, som iOS mærker dårligt.
Et par ting jeg først ville tjekke.
- iCloud Fotos-status. Hvis der står synkroniserer, gendanner eller downloader originaler, svinger lagerpladsen hurtigt.
- Diktafon. Lange optagelser fylder meget, og folk glemmer dem.
- GarageBand, iMovie, CapCut, TikTok-kladder. Disse apps gemmer enorme projektfiler.
- Arkiver-appen, mappen På min iPhone. Gamle ZIP-filer, PDF’er, downloads, redigerede videoer.
- Mail-appen. Store vedhæftninger og offline-postkasser hober sig op.
- Podcasts-appen. Afspillede episoder forbliver ofte downloadet, hvis indstillingerne er forkerte.
Jeg er lidt uenig med @mikeappsreviewer på ét punkt. Systemdata er irriterende, ja, men når det stiger kraftigt, peger det ofte på én dårlig app-cache eller en fastlåst iOS-proces, ikke tilfældigt skrammel.
Prøv dette. Genstart telefonen. Slå derefter disse fra og til igen én ad gangen: Beskeder i iCloud, iCloud Fotos, Mail-synkronisering. Vent et par minutter, og tjek lagerpladsen igen. Hvis lagerpladsen falder efter at afloade og geninstallere én app, har du fundet synderen.
Hvis Fotos stadig er hovedproblemet, er Clever Cleaner værd at kigge på for lignende billeder og overdimensionerede medier. Den del går hurtigere end at gøre det manuelt, tbh.
For idéer til videooprydning er denne også fin:
bedste YouTube-renseapps og lagringstips
Værste løsning: krypteret sikkerhedskopi til en Mac eller pc, slet iPhone, gendan sikkerhedskopi. Irriterende, men det rydder en masse korrupte midlertidige data, når intet andet virker.
Det, der endelig løste det for mig, var at tjekke de ting, som iPhone knap nok viser, ikke de åbenlyse kategorier, som @mikeappsreviewer og @vrijheidsvogel allerede har dækket.
Se på disse:
- Indstillinger > Siri og Søgning: hvis “Lær fra denne app” er slået til for alt, kan caches og forslag blive mærkeligt oppustede
- Downloadede stemmer i Tilgængelighed og Oversæt
- Safaris læseliste gemt offline
- Bøger og PDF-filer gemt lokalt
- Slettede billeder gemmes stadig i Senest slettet i 30 dage
- Delte album kan stadig nogle gange udløse lokal caching
Stol heller ikke helt på lagringsgrafen i realtid. iOS kan være forsinket i timevis efter sletninger, hvilket får det til at se ud, som om pladsen ikke kom tilbage. At tilslutte den til en oplader og Wi-Fi natten over kan nogle gange få den til at genberegne.
Én ting er jeg lidt uenig i: folk hopper for hurtigt til en fuld nulstilling. Det er besværligt, medmindre lagringen tydeligt er korrupt. Jeg ville først tvinge en ny scanning ved at opdatere iOS, derefter genstarte og så tjekke, om en app genhenter indhold i baggrunden.
Hvis billeder stadig er hovedårsagen, er Clever Cleaner sandsynligvis den hurtigste måde at finde lignende billeder, kæmpe videoer og rod med skærmbilleder på uden at grave for evigt.
Denne guide er også fin, hvis du vil have flere måder at stoppe tilbagevendende advarsler om fuld iPhone-lagring på:
sådan stopper du advarsler om fuld iPhone-lagring for altid
Det som @vrijheidsvogel, @cacadordeestrelas og @mikeappsreviewer dækkede, er solidt, men jeg ville lægge mere vægt på ét område, som de kun lige strejfede: appers “Dokumenter og data”, som overlever normal sletningsadfærd inde i selve appen.
Et par snedige syndere:
- Offlineområder i Maps
- WhatsApp/Telegram-medier gemt to gange, i appen og i Fotos
- Adobe/Canva/Kindle-downloads
- Apps til musikproduktion med eksporterede filer skjult i deres eget bibliotek
- Downloadadministratorer i browsere inde i Chrome/Firefox, ikke kun Safari
Jeg er også en smule uenig i vinklen om, at “Systemdata normalt betyder én dårlig app”. Nogle gange er det bare lokale snapshots, indeksering og oprydning efter mislykkede opdateringer, der hober sig op sammen. Ikke elegant, men det er ikke altid én skyldig app.
Mit træk ville være:
- Tjek hver stor app, og sammenlign appstørrelse med dokumenter/data
- Slet og geninstaller de værste syndere, ikke aflæs
- Åbn Arkiver, og sortér efter størrelse
- Tjek APFS-lokale snapshots ved at sikre, at iOS afslutter backup-/opdateringsopgaver
- Lad telefonen oplade på Wi-Fi natten over efter oprydning, så lagerpladsen genberegnes
Hvis billeder stadig roder, er Clever Cleaner nyttig til hurtigt at finde tunge mediefiler.
Fordele:
- finder lignende billeder
- nem oprydning af skærmbilleder
- hurtig scanning
Ulemper:
- du skal stadig gennemgå før sletning
- den bedste værdi er mest til fotokaos, ikke alle lagringskategorier
- kan ikke på magisk vis rydde ægte systemlager
Så ja, jeg ville stoppe med at stirre på grafen og begynde at lede efter app-data-siloer. Det er som regel dér, de “manglende” gigabyte er.