Noen mapper forsvant plutselig fra CompactFlash-kortet mitt etter at jeg flyttet bilder til datamaskinen, og nå mangler viktige filer. Kortet blir fortsatt oppdaget, men jeg kan ikke se alt som var lagret på det. Jeg trenger hjelp med datagjenoppretting fra CF-kort, manglende mapper og den tryggeste måten å gjenopprette filene på uten å gjøre situasjonen verre.
Jeg opplevde dette med et gammelt CF-kort, og det første jeg lærte var enkelt. Ikke fortsett å bruke det.
Hvis datamaskinen din fortsatt ser kortet, er sjansene ofte bedre enn de først ser ut. Manglende filer på et CF-kort betyr ikke alltid at dataene er borte for godt. Ofte har filsystemet mistet oversikten over filene, mens bildedataene fortsatt ligger der. Det som ødelegger gjenoppretting, er å skrive nye ting til kortet etter at problemet dukker opp.
Så stopp her:
Ikke sett CF-kortet tilbake i kameraet.
Ikke ta testbilder.
Ikke kopier noe over på det.
Ikke kjør reparasjonsverktøy først.
Jeg gjorde alt dette feil en gang med et reisekort, og det kostet meg en del bilder. Noen få nye bilder var nok til å slette eldre data som kunne vært gjenopprettet. Liten feil, stort rot.
Hvis du ikke har noen sikkerhetskopi, er programvare vanligvis det første jeg ville prøvd, så lenge kortet fortsatt monteres eller i det minste vises i en kortleser. Ett alternativ jeg ville startet med, er Disk Drill. Jeg likte det fordi oppsettet er lett å følge, det håndterer FAT32 og exFAT bra nok, og det finner vanlige kameraformater, inkludert RAW-filer fra merker som Canon og Nikon. Forhåndsvisningssteget betyr også noe. Å se bildet før gjenoppretting sparer tid og forteller deg raskt om filen fortsatt kan brukes.
Dette ville jeg gjort, steg for steg:
Ta ut CF-kortet og la det være ute.
Koble det til datamaskinen med en ordentlig CF-kortleser.
Installer Disk Drill på datamaskinen, aldri på CF-kortet.
Start det og velg kortet fra enhetslisten.
Kjør full skanning, ikke en forhastet en.
La skanningen bli ferdig. Ikke hold på med det halvveis fordi du er utålmodig.
Åpne området med funne filer og gå gjennom resultatene.
Forhåndsvis bildene, videoklippene eller dokumentene du vil ha tilbake.
Velg det som betyr noe.
Gjenopprett disse filene til datamaskinen eller en separat ekstern disk.
Ikke skriv de gjenopprettede filene tilbake til det samme CF-kortet.
Den siste delen snubler folk ofte i. Hvis du gjenoppretter filer til det samme kortet, risikerer du å overskrive andre manglende bilder før du har hentet dem tilbake. Når det skjer, har programvaren mindre å jobbe med.
Hvis du vil ha andre verktøy, finnes det en solid liste her: programvare for datagjenoppretting.
Jeg har brukt PhotoRec før. Det er gratis, og det henter faktisk filer fra kort, men det føles litt grovt i kantene. Du mister vanligvis de opprinnelige navnene og mappestrukturen, så du ender opp med en haug filer du må sortere senere. R-Studio er også sterkt, men jeg syntes det var tyngre og mer teknisk enn de fleste ønsker for en enkel jobb med bildegjenoppretting. Hvis målet ditt er enkelt, få filene tilbake, sjekk forhåndsvisninger, lagre det som fortsatt åpnes, er Disk Drill det enklere stedet å starte.
Det finnes også en grense der jeg ville sluttet med gjør det selv-løsninger. Hvis CF-kortet ikke oppdages i det hele tatt, har bøyde pinner, blir varmt, mister forbindelsen igjen og igjen, eller inneholder filer som ikke kan erstattes, ville jeg droppet programvare og gått til en gjenopprettingstjeneste. De verkstedene koster mer, ja, men skadede medier er et annet problem. Det samme gjelder bilder du bare får én gang i livet. Der ville jeg ikke tatt sjansen.
Hvis mappene forsvant rett etter en flytting, ville jeg sjekket datamaskinen først før jeg gjorde gjenoppretting på kortet. Noen ganger skjuler overføringsappen filer, ødelegger katalogoppføringen eller lar kopieringen bli ufullstendig mens dataene fortsatt ligger på CF-kortet.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett viktig punkt. Slutt å bruke kortet. Jeg er litt uenig i å hoppe rett til filuttrekking først. Mitt første trekk ville være å lage et bilde av CF-kortet, og deretter jobbe fra bildet. Det gir deg ett rent forsøk og holder originalen urørt hvis kortet blir verre.
Dette ville jeg gjort:
- Bruk en god kortleser, ikke kameraets USB-port.
- Sjekk Diskbehandling eller Diskverktøy. Se om hele kortstørrelsen vises.
- Lag et byte-for-byte-bilde med noe som R-Studio, DMDE eller til og med ddrescue hvis du kan det.
- Skann bildet, ikke kortet.
- Se etter tapte partisjoner og slettede kataloger først.
- Hvis mappene ikke kommer tilbake, bruk deretter signaturskanning for JPG, CR2, NEF, MOV osv.
Hvorfor dette betyr noe:
- Slettede mappeoppføringer kan ofte gjenopprettes med navnene intakte.
- Signaturskanninger dumper ofte filer i generiske mapper uten struktur.
- Hvis kortet har svake sektorer, gjør gjentatte skanninger ting verre.
Disk Drill er også fin her, spesielt for bildegjenoppretting på CF-kort, og den er enklere for de fleste enn DMDE. Jeg ville fortsatt lagret resultatene til en annen disk. Aldri tilbake til CF-kortet, åpenbart.
Sjekk også om de manglende mappene havnet på datamaskinen som skjulte filer eller i en midlertidig importmappe. Jeg har sett Lightroom og gamle importverktøy i Windows lage rot av dette.
Hvis kortet kobler fra, leser tregt som bare det eller gir I/O-feil, stopp gjør-det-selv. På det tidspunktet vil ikke programvare fikse et sviktende kort.
For flere tips om hvordan du velger programvare for gjenoppretting av bilder fra minnekort, er dette verdt å se på:
se hvordan du velger riktig verktøy for gjenoppretting fra minnekort
Hvis kortet fortsatt er synlig og bare noen mapper er borte, ville jeg brukt et minutt på å utelukke et dumt filsystemproblem før jeg kjører en full gjenopprettingsrunde. Jeg er enig med @mikeappsreviewer og delvis med @byteguru, men jeg ville ikke startet med reparasjonskommandoer som CHKDSK eller First Aid. De kan fikse katalogen ved å fjerne de nøyaktige oppføringene du fortsatt trenger.
Et par ting å sjekke først:
- Slå på visning av skjulte filer på datamaskinen din
- Se etter en merkelig FOUND.000-mappe eller en midlertidig importmappe
- Prøv en annen kortleser og et annet operativsystem hvis du kan
- Se på kortets brukte plass kontra ledig plass. Hvis plass fortsatt er opptatt, kan filene bare være foreldreløse, ikke borte
Hvis dette skjedde rett etter en flytting, er det også en viss sjanse for at filene ble kopiert til datamaskinen og at mappevisningen på CF-kortet er det som ble ødelagt. Søk på datamaskinen etter filtype og dato, ikke etter mappenavn.
For gjenoppretting ville jeg valgt filsystembevisst skanning først, så du har en sjanse til å få tilbake den opprinnelige mappestrukturen. Disk Drill er solid til dette og enklere enn en haug med mer hardcore verktøy. Hvis det ikke finner mappene, så kjør en dypere signaturskanning for JPG, TIFF, CR2, NEF, MOV osv. Lagre alt på en annen disk, selvfølgelig.
En ting til som folk hopper over: hvis kortet er gammelt, bytt det ut etter gjenoppretting selv om det virker fint. CF-kort kan oppføre seg normalt helt til de ikke gjør det. Har vært der, angret på det.
For mer diskusjon om gjenoppretting av minnekort er dette innlegget faktisk relevant:
hvordan velge riktig metode for bildegjenoppretting fra CF-kort