Hvordan gjenopprette slettede bilder fra SD-kort — noen forslag?

Jeg slettet ved et uhell viktige bilder fra SD-kortet mitt mens jeg ryddet plass etter en tur, og nå trenger jeg virkelig å få dem tilbake. Kortet har ikke blitt brukt mye siden da, men jeg er ikke sikker på hvilke gjenopprettingstrinn eller hvilken programvare som er tryggest. Ser etter hjelp med å gjenopprette slettede bilder fra et SD-kort før de er borte for godt.

Jeg støtte på dette en gang etter å ha slettet et SD-kort ved et uhell. Det første steget er kjedelig, men det er viktig. Slutt å bruke kortet nå. Ta det ut av kameraet eller telefonen og la det være i fred.

Slettede bilder blir vanligvis ikke fjernet med en gang. Kortet markerer plassen som ledig, og nye bilder begynner å ta over disse områdene. Hvis du fortsatte å ta bilder etter slettingen eller formateringen, blir gjenoppretting raskt vanskeligere. Hvis kortet har vært urørt, er sjansene fortsatt ganske gode.

Gjør en rask sjekk før du installerer noe:

Hvis slettingen skjedde fra en Mac, se i Papirkurv.
Hvis det skjedde på Android, sjekk papirkurven i Google Foto eller Samsung Gallery. Der blir filer ofte liggende i 30 til 60 dager.
Se også i eventuell skylagringsbackup du hadde aktivert, fordi folk glemmer denne delen hele tiden.

Hvis ingenting av dette gir resultater, bruk gjenopprettingsprogramvare.

Én ting jeg lærte på den harde måten. Ikke prøv gjenoppretting gjennom telefonappen først, og ikke stol på kameraet koblet til med USB. Mange telefoner og nyere kameraer viser bare en begrenset del av lagringen, så skanneverktøy går glipp av området med rådata. Telefonapper er verre enn de ser ut. Mange henter bare miniatyrbilder med mindre enheten er rootet, så du ender opp med uklare forhåndsvisninger i stedet for fullverdige filer. Bruk en USB SD-kortleser og koble kortet direkte til en Mac eller Windows-PC. Det gir programvaren ordentlig tilgang til kortet.

Det finnes mange verktøy for dette. PhotoRec er gratis og det fungerer, men jeg syntes det var irriterende. Det bruker et tekstgrensesnitt, og de gjenopprettede filene kommer tilbake med generiske navn og uten mappestruktur. Greit for 50 filer. Stygt for 4 000.

Jeg hadde bedre hell med Disk Drill. Det som overbeviste meg var forhåndsvisningssteget. Jeg kunne sjekke om bildet åpnet seg riktig før jeg gjenopprettet det. Det fant også vanlige bildeformater, inkludert RAW-typer som CR2 og NEF, noe som var viktig for meg.

Slik ville jeg gjort det.

1. Installer Disk Drill på datamaskinen din. På Mac må du gi det Full Disk Access i systeminnstillingene, ellers kan skanningen bomme på kortet.

2. Sett SD-kortet i en USB-kortleser, koble den til datamaskinen og åpne deretter appen. Kortet skal vises i listen over stasjoner.

3. Velg SD-kortet og start en skanning etter tapte data. Det brede skannealternativet er vanligvis det tryggeste valget fordi det først sjekker nylige slettinger, og deretter skanner dypere etter kjente filsignaturer.

4. La den fullføre. Du kan se på resultatene mens den kjører, men jeg pleier å vente. Mindre rot i hodet.

5. Åpne bildedelen etter skanningen. Filtrer etter bildetype ved behov. Bruk øyeikonet for å forhåndsvise filer. Denne delen er viktigst. Hvis forhåndsvisningen lastes inn riktig, kan filen vanligvis gjenopprettes. Hvis den nekter å åpne seg eller ser ødelagt ut, kan filen være skadet utover reparasjon.

6. Velg bildene du vil ha og trykk på Gjenopprett.

Og ja, denne delen snubler folk i. Når den spør hvor de gjenopprettede filene skal lagres, må du ikke lagre dem tilbake på det samme SD-kortet. Legg dem på datamaskinens interne disk eller en annen ekstern disk. Å skrive tilbake til kildekortet under gjenoppretting er slik folk ødelegger det de prøvde å redde. Jeg gjorde dette en gang for mange år siden. Dum feil. Aldri igjen.

Etter gjenopprettingen, åpne noen av de reddede bildene og sjekk dem. Hvis de ser normale ut, kopier dem et trygt sted. Først etter det ville jeg satt kortet tilbake i kameraet og formatert det på nytt.

Det er den ryddigste løsningen jeg kjenner til.

Hvis kortet bare ble slettet, ikke formatert, er sjansene dine bedre. Hvis det var en hurtigformatering, fungerer gjenoppretting fortsatt ganske ofte. Full formatering er den stygge varianten.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å skrive til kortet. Jeg er litt uenig i å vente for lenge med å teste verktøy. Tid betyr mindre enn overskrivinger. Hvis kortet ligger ubrukt, gjør gjenopprettingen nå.

Noen ting folk overser:

1. Sjekk først for skade på filsystemet. På Windows, se i Diskbehandling. På Mac, bruk Diskverktøy. Hvis størrelsen på SD-kortet ser feil ut, eller det vises som RAW, fungerer verktøy for bildegjenoppretting ofte bedre enn reparasjonsverktøy. Ikke kjør chkdsk først. Det kan noen ganger ødelegge slettede filoppføringer.
  2. Lag et byte-for-byte-image av SD-kortet før du skanner. Dette er det tryggeste trekket. Verktøy som USB Image Tool, dd eller R-Studio lager en kopi. Skann deretter imaget, ikke det originale kortet. Hvis kortet er i ferd med å feile, betyr dette veldig mye.
  3. Hvis bildene dine var RAW pluss JPEG, sorter etter filtype etter skanningen. Folk gjenoppretter JPG-filene og overser RAW-settet.

Når det gjelder programvare, er Disk Drill bra for bildegjenoppretting fordi forhåndsvisninger sparer tid. Recuva er greit for enkle slettinger på FAT32- eller exFAT-kort, men det finner færre filer etter formatering etter min erfaring. PhotoRec finner masse, men rotet med filnavn er reelt.

En ting til. Hvis kortet begynner å koble fra, blir varmt eller leses som 0 byte, hopp over gjør-det-selv og bruk et laboratorium. Fortsatte skanninger på et døende kort gjør ting verre.

Denne videoen er også verdt en rask titt hvis du vil ha en enkel gjennomgang av de beste gjenopprettingsappene:
videoguide til beste programvare for bildegjenoppretting

Lagre gjenopprettede filer på datamaskinen din, ikke tilbake på SD-kortet. Verifiser deretter at noen bilder i full størrelse åpnes, ikke bare miniatyrbilder. Den delen blir ofte oversett.

En ting jeg vil legge til til det @mikeappsreviewer og @nachtschatten sa: vær oppmerksom på størrelsen på de gjenopprettede filene, ikke bare om de dukker opp i skanningen. Mange ser hundrevis av bilder som er “funnet” og tror de er reddet, men så viser det seg at halvparten er 32 KB søppelforhåndsvisninger eller ødelagte headere. Hvis de slettede feriebildene dine kom fra et DSLR-kamera eller en nyere telefon, bør de ekte filene vanligvis være mye større enn det.

Jeg ville heller ikke forhastet meg med å “reparere” SD-kortet med mindre det faktisk ikke kan monteres. Noen ganger gjør reparasjonsverktøy mer skade enn selve slettingen. Gjenoppretting først, reparasjon senere. Den delen blir altfor ofte ignorert.

Hvis du vil ha den minst irriterende løsningen, er Disk Drill sannsynligvis det enkleste for de fleste fordi du kan sortere etter størrelse, forhåndsvise bilder og skille faktiske gjenopprettbare bilder fra søppel ganske raskt. Det betyr mer enn folk tror når du sitter og ser på 2 000 filer uten navn.

Hvis kortet også ble brukt i et kamera som lager sidecar-filer eller rare mappestrukturer, bør du gjenopprette alt som er fotorelatert, ikke bare JPG. Ta med RAW, XMP, THM, kanskje til og med små videoklipp fra samme økt. Noen ganger hjelper det deg med å sette sammen det som mangler.

Og hvis bildene virkelig er uerstattelige, så stopp ærlig talt etter ett solid skanneforsøk. Gjentatte skanninger på et ustabilt kort er der gjør-det-selv går over til anger.

For flere tips og programvareforslag er denne guiden til gjenoppretting av slettede bilder fra SD-kort også verdt å lese.

Jeg ville lagt til én ting de andre bare var inne på indirekte: sjekk om kortet er falskt eller degradert. Et overraskende antall SD-kort rapporterer større kapasitet enn de faktisk har, og når de blir fulle, blir gamle bilder stille overskrevet eller ødelagt. Hvis gjenoppretting finner masse ødelagte filer, rare duplikater eller bilder som åpnes halvveis og så blir grå, er det et rødt flagg. Etter at du er ferdig med gjenopprettingen, test kortet med noe som H2testw eller F3 før du stoler på det igjen.

Jeg er litt uenig i ideen om bare ett solid skanneforsøk fra @cazadordeestrellas. Hvis kortet er stabilt, kan én skanning med filsystembevissthet og én signaturbasert dypskanning gjenopprette ulike sett. Det jeg ville unngått, er å skanne et ustabilt kort om og om igjen.

Om Disk Drill, siden det kom opp fra @mikeappsreviewer og @nachtschatten:

Fordeler

• forhåndsvisninger hjelper med å sortere ekte bilder fra søppel
  • grei RAW-støtte
  • enklere å bruke enn PhotoRec
  • bra for folk som ikke vil ha et rot med kommandolinjen

Ulemper

• ikke det billigste alternativet
  • dypskanninger kan gi mange omdøpte/generiske filer
  • på hardt skadede kort avhenger resultatene fortsatt mer av kortets tilstand enn av programvaren

Min innfallsvinkel: hvis bildene betyr noe, gjenopprett hele innholdet på kortet, ikke bare den åpenbare bildemappen. Kameraer kan noen ganger spre relaterte data på rare steder. Selv om du bare bryr deg om JPEG-er nå, kan fremtidige reparasjonsforsøk ha nytte av å ha alle de gjenopprettede fragmentene.