Hvordan gendanner jeg data fra CF-kort med manglende mapper?

Nogle mapper forsvandt pludseligt fra mit CompactFlash-kort efter at have flyttet billeder til min computer, og nu mangler vigtige filer. Kortet bliver stadig registreret, men jeg kan ikke se alt det, der var gemt på det. Jeg har brug for hjælp til gendannelse af data fra CF-kort, manglende mapper og den sikreste måde at gendanne filerne på uden at gøre situationen værre.

Jeg oplevede dette med et gammelt CF-kort, og det første, jeg lærte, var enkelt. Bliv ikke ved med at bruge det.

Hvis din computer stadig kan se kortet, er dine chancer ofte bedre, end de ser ud ved første øjekast. Manglende filer på et CF-kort betyder ikke altid, at dataene er væk for altid. Meget af tiden har filsystemet mistet overblikket over filerne, mens fotodataene stadig ligger der. Det, der ødelægger gendannelse, er at skrive nye ting til kortet, efter problemet er opstået.

Så stop her:

1. Sæt ikke CF-kortet tilbage i kameraet.

2. Tag ikke testbilleder.

3. Kopiér ikke noget over på det.

4. Kør ikke reparationsværktøjer først.

Jeg gjorde selv alt dette forkert én gang med et rejsekort, og det kostede mig en del billeder. Et par nye billeder var nok til at overskrive ældre data, som ellers kunne være blevet gendannet. Lille fejl, stort rod.

Hvis du ikke har nogen backup, er software som regel det første, jeg ville prøve, så længe kortet stadig kan monteres eller i det mindste dukker op i en kortlæser. En mulighed, jeg ville starte med, er Disk Drill. Jeg kunne lide det, fordi layoutet er nemt at følge, det håndterer FAT32 og exFAT godt nok, og det finder almindelige kameraformater, inklusive RAW-filer fra mærker som Canon og Nikon. Forhåndsvisningstrinnet er også vigtigt. At se billedet før gendannelse sparer tid og fortæller dig hurtigt, om filen stadig kan bruges.

Det ville jeg gøre, trin for trin:

1. Tag CF-kortet ud, og lad det blive ude.

2. Tilslut det til din computer med en ordentlig CF-kortlæser.

3. Installer Disk Drill på din computer, aldrig på CF-kortet.

4. Start det, og vælg kortet fra enhedslisten.

5. Kør den fulde scanning, ikke en forhastet.

6. Lad scanningen blive færdig. Lad være med at pille ved det halvvejs igennem, fordi du er utålmodig.

7. Åbn området med fundne filer, og gennemgå resultaterne.

8. Forhåndsvis de billeder, videoklip eller dokumenter, du vil have tilbage.

9. Vælg det, der betyder noget.

10. Gendan disse filer til din computer eller et separat eksternt drev.

11. Skriv ikke de gendannede filer tilbage til det samme CF-kort.

Den sidste del snubler folk ofte over. Hvis du gendanner filer til det samme kort, risikerer du at overskrive andre manglende billeder, før du har gendannet dem. Når det sker, har software mindre at arbejde med.

Hvis du vil have andre værktøjer, er der en solid liste her: datagendannelsessoftware.

Jeg har brugt PhotoRec før. Det er gratis, og det kan faktisk hente filer fra kort, men det føles lidt groft i kanterne. Du mister som regel de oprindelige navne og mappestrukturen, så du ender med en bunke filer, du må sortere i senere. R-Studio er også stærkt, selv om jeg oplevede det som tungere og mere teknisk, end de fleste ønsker til en ligetil fotogendannelsesopgave. Hvis dit mål er enkelt, få filer tilbage, tjek forhåndsvisninger, gem det, der stadig kan åbnes, så er Disk Drill det nemmere sted at starte.

Der er også en grænse, hvor jeg ville stoppe med gør det selv-løsninger. Hvis CF-kortet slet ikke registreres, har bøjede ben, bliver varmt, mister forbindelsen igen og igen eller indeholder filer, der ikke kan erstattes, ville jeg springe software over og gå til en gendannelsesservice. De laboratorier koster mere, ja, men beskadigede medier er et andet problem. Det samme gælder billeder, man kun får én chance for at tage. Der ville jeg ikke tage chancen.

Hvis mapperne forsvandt lige efter en flytning, ville jeg først tjekke computeren, før jeg lavede gendannelse på kortet. Nogle gange skjuler overførselsappen filer, ødelægger mappeindgangen eller efterlader kopieringen ufuldstændig, mens dataene stadig ligger på CF-kortet.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer i ét vigtigt punkt. Stop med at bruge kortet. Jeg er lidt uenig i at springe direkte til filudtræk først. Mit første skridt ville være at lave et image af CF-kortet og derefter arbejde ud fra imaget. Det giver dig ét rent forsøg og holder originalen urørt, hvis kortet bliver værre.

Det ville jeg gøre:

1. Brug en god kortlæser, ikke kameraets USB-port.
  2. Tjek Diskhåndtering eller Diskværktøj. Se, om hele kortets størrelse vises.
  3. Lav et byte-for-byte-image med noget som R-Studio, DMDE eller endda ddrescue, hvis du kender det.
  4. Scan imaget, ikke kortet.
  5. Kig først efter tabte partitioner og slettede mapper.
  6. Hvis mapperne ikke kommer tilbage, så brug signaturscanning til JPG, CR2, NEF, MOV osv.

Hvorfor dette er vigtigt:

• Slettede mappeposter kan ofte gendannes med navnene intakte.
  • Signaturscanninger dumper ofte filer i generiske mapper uden struktur.
  • Hvis kortet har svage sektorer, gør gentagne scanninger tingene værre.

Disk Drill er også fin her, især til fotogendannelse på CF-kort, og den er lettere for de fleste at bruge end DMDE. Jeg ville stadig gemme resultaterne på et andet drev. Aldrig tilbage på CF-kortet, selvfølgelig.

Tjek også, om de manglende mapper er havnet på din computer som skjulte filer eller i en midlertidig importmappe. Jeg har set Lightroom og gamle Windows-importværktøjer lave rod i dette.

Hvis kortet afbryder forbindelsen, læser ekstremt langsomt eller giver I/O-fejl, så stop med gør-det-selv. På det tidspunkt vil software ikke kunne redde et kort, der er ved at fejle.

For flere tips til valg af software til fotogendannelse fra hukommelseskort er denne værd at se:
se hvordan du vælger det rigtige værktøj til gendannelse fra hukommelseskort

Hvis kortet stadig er synligt, og kun nogle mapper er væk, ville jeg bruge et minut på at udelukke et dumt filsystemproblem, før jeg laver en fuld gendannelsesrunde. Jeg er enig med @mikeappsreviewer og delvist med @byteguru, men jeg ville ikke starte med reparationskommandoer som CHKDSK eller Førstehjælp. De kan fikse mappestrukturen ved at fjerne de præcise poster, du stadig har brug for.

Et par ting at tjekke først:

• Slå skjulte filer til på din computer
  • Tjek for en mærkelig FOUND.000-mappe eller en midlertidig importmappe
  • Prøv en anden kortlæser og et andet operativsystem, hvis du kan
  • Se på kortets brugte plads vs ledig plads. Hvis pladsen stadig er optaget, kan filerne bare være forældreløse, ikke væk

Hvis dette også skete lige efter en flytning, er der en reel chance for, at filerne blev kopieret til computeren, og at mappevisningen på CF-kortet er det, der gik i stykker. Søg på din computer efter filtype og dato, ikke efter mappenavn.

Til gendannelse ville jeg først vælge en filsystembevidst scanning, så du har en chance for at få den oprindelige mappestruktur tilbage. Disk Drill er solidt til dette og lettere end en masse mere hardcore værktøjer. Hvis det ikke finder mapperne, så lav derefter en dybere signaturscanning efter JPG, TIFF, CR2, NEF, MOV osv. Gem selvfølgelig alt på et andet drev.

En anden ting, folk springer over: Hvis kortet er gammelt, så udskift det efter gendannelsen, selv hvis det virker fint. CF-kort kan opføre sig normalt lige indtil de ikke gør det. Har prøvet det, fortrød det.

For mere diskussion om gendannelse af hukommelseskort er dette indlæg faktisk relevant:
hvordan man vælger den rigtige metode til fotogendannelse fra CF-kort