Jeg starter et lille personligt projekt, og jeg har brug for en pålidelig videoredigeringssoftware. Jeg er i øjeblikket på et stramt budget, så en gratis mulighed ville være ideel. Kan du anbefale en god gratis videoredigeringssoftware, der er brugervenlig og fungerer godt for begyndere?
Hvis du har et stramt budget, er der ingen bedre følelse end at finde noget gratis og faktisk nyttigt! Til videoredigering er DaVinci Resolve en kraftfuld platform. Seriøst, vi taler om Hollywood-niveau redigeringssoftware, bortset fra at det koster dig præcis NUL kroner. Vildt, ikke? Det har en lidt stejl indlæringskurve, fordi det er så funktionelt pakket, men når du først får styr på det, kan du lave alt fra simple klip til farvejustering, der får dit projekt til at ligne en professionel film.
Hvis du derimod tænker, ‘Indlæringskurve? Nej tak, spring over det,’ så er HitFilm Express mere begyndervenlig og stadig rigtig god. Den har nok værktøjer til personlige projekter uden at overbelaste din hjerne undervejs.
Også værd at nævne: Shotcut (simpel og letvægts, men alligevel tilstrækkelig til de fleste behov) og Lightworks Free (solid, men med begrænsede eksportmuligheder i den gratis version). Og glem ikke iMovie, hvis du bruger Mac. Det er allerede der, klar til brug, uden nogen betingelser.
Bundlinjen: Hvis du vil have pro-niveau, så vælg DaVinci Resolve. Hvis du bare leger og ønsker at holde det afslappet, kan du starte med HitFilm eller Shotcut. Uanset hvad, har du muligheder, og ingen af dem slår hul i din pengepung.
DaVinci Resolve? Jo, det er kraftfuldt—Hollywood-niveau redigering, bla bla—but kan vi lige snakke om, hvordan det kan suge din sjæl at lære det? Hvis du ikke har dage til at dykke ned i tutorials, bør du måske styre udenom, medmindre du virkelig er en masochist for kompleksitet.
Nu til noget, der faktisk er SIMPELT og ikke føles som at bryde en bankboks op: OpenShot. Ja, det er basalt, men gæt hvad? Basalt klarer opgaven! Træk, slip, klip, tilføj lidt tekst—bum, nu er du en redaktør! Det er gratis og dejligt uoverskueligt.
På den anden side, HitFilm Express er solidt, som @ombrasilente sagde, men har du nogensinde bemærket, hvordan det forsøger at sælge dig noget nyt for hver tredje klik? Irriterende. Stadig godt nok for begyndere. Og Shotcut? Tja, lidt klodset, hvis vi skal være ærlige. Fungerer fint, men føles som om det sidder fast i 2010.
Hvis du vil have mit hemmelige valg: CapCut. Oprindeligt til mobil, men er nu på vej til desktop, det er legende let at bruge. Super intuitivt, især til hurtige, afslappede projekter. Tænk på det som anti-DaVinci—let, simpelt, men stadig kapabelt.
TL;DR: Drop ‘Hollywood-drømmene’ om DaVinci, medmindre du planlægger at gøre dette til et fuldtidsjob. For afslappede vibes uden stress, vælg OpenShot eller CapCut. Hvis du vil eksperimentere lidt mere, men stadig beholde forstanden, prøv måske HitFilm.
Okay, se, hvis du lige er startet og bare har brug for noget pålideligt uden at skulle gennemgå et mareridt af en læringskurve, vil jeg introducere VSDC Gratis Video Editor i samtalen. Det er gratis, det er kapabelt, og selvom det måske ikke har ‘Hollywood-glamour’ som DaVinci Resolve, er det perfekt til at få ting gjort uden at sprænge din hjerne.
Fordele:
- Bred Formatstøtte: Håndterer næsten enhver filtype—ingen konverteringsbøvl.
- Begynder-Venlig: Enkelt interface sammenlignet med DaVinci eller endda HitFilm Express.
- Letvægtsprogram: Vil ikke gøre dit system langsomt som nogle oppustede redigeringsprogrammer.
- Grundlæggende Effekter og Overgange: Nok værktøjer til hurtige, enkle projekter.
- Ikke-lineær Tidslinje: Fleksibel for dem, der ønsker et strejf af avancerede funktioner.
Ulemper:
- Grænsefladen føles forældet: Det får arbejdet gjort, men mangler polering sammenlignet med OpenShot eller CapCut.
- Læringskurve for Avancerede Værktøjer: Når du begynder på farveindstillinger eller masker, er det mindre intuitivt.
- Eksportindstillinger kan være forvirrende: Det kan kræve lidt prøven og fejlen for at finde det rigtige format.
OpenShot og Shotcut? Selvfølgelig, de er gode muligheder, men OpenShot crasher nogle gange mere, end jeg har tålmodighed til (stabilitet betyder noget!), og Shotcut har denne “Okay, det virker, men er jeg tilbage i 2013?” fornemmelse. HitFilm Express? Jeg er enig med @chasseurdetoiles—opgraderingstilbud hvert andet sekund er irriterende. Og ja, selvom DaVinci Resolve er stærkt, medmindre du er James Cameron genopstået, har dit personlige projekt virkelig brug for 50 farveindstillingsmuligheder?
Nu lad os tale om redigering på ‘Nem Tilstand.’ Hvis du vil have superhurtige redigeringer uden at føle, at du koder din egen software, er CapCut til desktop interessant, men stadig ved at indhente funktionerne. iMovie er kun fantastisk, hvis du er en del af Apple-triben—ingen kærlighed til Windows der.
Så hvad er planen? Vil du holde det simpelt? Vælg VSDC, eller hvis du har brug for begynderredskaber uden konflikten med avancerede funktioner, CapCut Desktop. Avancerede ambitioner? Fint, prøv DaVinci Resolve, men vær klar til nogle hovedbrud med YouTube-tutorials.