Jeg starter et lite personlig prosjekt og trenger en pålitelig videoredigeringsprogramvare. Jeg har et stramt budsjett for øyeblikket, så en gratis løsning ville vært ideell. Kan du anbefale en god, gratis videoredigeringsprogramvare som er brukervennlig og fungerer godt for nybegynnere?
Hvis du har stramt budsjett, finnes det ikke noe bedre følelse enn å finne noe som er gratis og faktisk nyttig! For videoredigering er DaVinci Resolve en kraftpakke. Alvorlig talt, vi snakker om programvare på Hollywood-nivå, bortsett fra at det koster deg totalt NULL kroner. Sprøtt, ikke sant? Det har en liten læringskurve fordi det er så fullpakket med funksjoner, men når du først får taket på det, kan du gjøre alt fra grunnleggende klipping til fargekorrigering som får prosjektet ditt til å se ut som en profesjonell film.
Alternativt, hvis du tenker: ‘Læringskurve? Nei takk, hopp over det,’ er HitFilm Express mer nybegynnervennlig og fortsatt flott. Det har nok verktøy til personlige prosjekter uten å sprenge hjernen din i prosessen.
Også verdt å nevne: Shotcut (enkelt og lett, men kraftig nok for de fleste behov) og Lightworks Free (solid, men begrensede eksportalternativer i gratisversjonen). Åh, og ikke glem iMovie hvis du bruker en Mac. Det er allerede der, klart til bruk, uten betingelser.
Konklusjonen: hvis du vil ha proffnivå, gå for DaVinci Resolve. Hvis du bare prøver deg litt og vil holde det enkelt, start kanskje med HitFilm eller Shotcut. Uansett har du alternativer, og ingen av dem kommer til å tømme lommeboken din.
DaVinci Resolve? Ja, det er kraftig—redigering på Hollywood-nivå, bla bla—men kan vi snakke om hvordan det kan suge sjelen din å prøve å lære det? Hvis du ikke har dager på å fordype deg i opplæringsvideoer, bør du kanskje styre unna, med mindre du virkelig er en masochist for kompleksitet.
Nå, for noe som faktisk er ENKELT og ikke føles som å åpne en safe: OpenShot. Ja, det er grunnleggende, men vet du hva? Grunnleggende får jobben gjort! Dra, slipp, klipp, legg til litt tekst—boom, du er en redigerer nå! Det er gratis og vidunderlig ubegripelig.
På den annen side (OTOH), HitFilm Express er solid, som @ombrasilente sa, men har du noen gang lagt merke til hvordan det prøver å selge deg noe annet hvert tredje klikk? Irriterende. Likevel ganske greit for nybegynnere. Og Shotcut? Tja, litt klønete, la oss være ærlige. Fungerer fint, men føles som det satt fast i 2010.
Hvis du vil ha mitt skjulte tips: CapCut. Opprinnelig for mobil, men nå tilgjengelig på skrivebord, og det er superenkelt å bruke. Veldig intuitivt, spesielt for raske, uformelle prosjekter. Tenk på det som anti-DaVinci—lett, enkelt, men fortsatt kapabelt.
Kort fortalt: Hopp over ‘Hollywood-drømmene’ med DaVinci med mindre du planlegger å gjøre dette til en heltidsjobb. For avslappet, stressfri redigering, gå for OpenShot eller CapCut. Hvis du vil eksperimentere litt mer, men fortsatt holde deg rolig, prøv HitFilm kanskje.
Greit, se, hvis du nettopp starter og bare trenger noe pålitelig uten å møte et mareritt i læringskurven, vil jeg bringe VSDC Gratis Videoredigerer inn i samtalen. Det er gratis, det er kapabelt, og selv om det kanskje ikke har “Hollywood-glamouren” som DaVinci Resolve, er det perfekt for å få oppgavene gjort uten å bryte hodet ditt.
Fordeler:
- Bredt Formatstøtte: Håndterer nesten alle filtyper—ingen konverteringsproblemer.
- Brukervennlig for nybegynnere: Enkelt grensesnitt sammenlignet med DaVinci eller til og med HitFilm Express.
- Lettvekt: Vil ikke tynge ned systemet ditt som noen oppblåste redaktører.
- Grunnleggende Effekter & Overganger: Nok verktøy for raske, enkle prosjekter.
- Ikke-lineær tidslinje: Fleksibel for de som ønsker et snev av avanserte funksjoner.
Ulemper:
- Grensesnittet føles utdatert: Gjør jobben, men mangler poleringen sammenlignet med OpenShot eller CapCut.
- Læringskurve for avanserte verktøy: Når du dykker inn i fargegradering eller maskering, er det mindre intuitivt.
- Eksportinnstillinger kan være forvirrende: Det kan kreve litt prøving og feiling for å finne riktig format.
OpenShot og Shotcut? Klart, de er gode alternativer, men OpenShot krasjer noen ganger mer enn jeg bryr meg om (stabilitet teller!), og Shotcut har denne “OK, dette fungerer, men er jeg i 2013?”-vibben. HitFilm Express? Jeg er enig med @chasseurdetoiles—stadig mersalg hvert sekund er irriterende. Og ja, mens DaVinci Resolve er kraftig, med mindre du er James Cameron gjenfødt, trenger prosjektet ditt virkelig 50 alternativer for fargegradering?
La oss nå snakke om redigering på ‘Enkel Modi’. Hvis du vil ha superraske redigeringer uten å føle at du koder ditt eget programvare, er CapCut for skrivebord interessant, men fortsatt i ferd med å ta igjen på funksjoner. iMovie er flott men bare hvis du er i Apple-stammen—ingen Windows-kjærlighet der.
Så hva er veien å gå? Vil du holde det enkelt? Gå med VSDC, eller hvis du trenger nybegynnervennlige verktøy uten konflikt med fremskritt, CapCut Desktop. Avanserte ambisjoner? Greit, prøv DaVinci Resolve, men forbered deg på noen hodekløende YouTube-opplæringsøkter.