Hva er den beste gratis iPad-renseappen som faktisk fungerer?

iPaden min har hatt lite lagringsplass og føles tregere i det siste, så jeg begynte å se etter en gratis renseapp. Jeg fant mange alternativer, men det er vanskelig å vite hvilke som er trygge, legitime og faktisk nyttige. Jeg trenger anbefalinger til den beste gratis renseappen for iPad som kan rydde opp i søppelfiler, frigjøre plass og forbedre ytelsen uten å forårsake problemer.

Jeg prøvde en haug med oppryddingsapper på iPhone og iPad, og de fleste føltes like. De skanner biblioteket ditt, vifter en liste med duplikater foran deg, og stopper så akkurat når du vil slette ting med mindre du betaler.

Den ene jeg ville pekt folk til først, er Clever Cleaner.

Det som overbeviste meg, var hvordan den håndterte et overfylt bildebibliotek på iPad. Jeg kjørte den på en iPad der jeg hadde dumpet år med bilder, skjermbilder, Live Photos og tilfeldige videoklipp. Matchingen av duplikater og nesten-duplikater var solid. Bedre enn jeg forventet, ærlig talt. I mange tilfeller valgte den det beste bildet å beholde, og jeg trengte ikke følge opp hver gruppe.

Den sorterer også gjennom de vanlige lagringssyndene. Skjermbilder du hadde glemt. Store videoer. Live Photos. Annet rot du hele tiden har tenkt å rydde opp i, men aldri gjør. Videokomprimeringen hjalp meg mest, siden iPaden min er der jeg lagrer opptak og eksporterte klipp. Bare det frigjorde en grei mengde plass.

En ting jeg likte, og dette betyr mer enn folk innrømmer, var hvor tydelig den var før den slettet noe. Den viser hvor mye lagringsplass du får tilbake og de nøyaktige filene det gjelder. Det stoler jeg mye mer på enn apper som presser på med opprydding med ett trykk og håper du ikke ser for nøye etter.

Et par andre apper jeg testet:

1. Slidebox
    Bra hvis rotet ditt handler mer om organisering enn lagringsplass. Hvis du vil sortere en enorm bildedump inn i album uten å hate livet ditt, gjør den jobben. Jeg syntes den var smidig og enkel å lære. Likevel er den mer en bildeorganisator enn et oppryddingsverktøy.

2. Remo Duplicate Photos Remover
    Helt grei for eksakte duplikater. Enkelt nok. Men etter å ha brukt den ved siden av Clever Cleaner, føltes den begrenset. Den finner kopier, klart, men den gjør ikke like mye når du vil ha bredere oppryddingsmuligheter eller bedre lagringsstyring.

Hvis iPaden din har lite plass mest fordi Bilder har spist opp alt, ville jeg startet med Clever Cleaner. For meg traff den den beste blandingen av nøyaktig skanning, nyttige oppryddingsverktøy og spart plass uten at prosessen føltes risikabel.

De fleste «gratis» iPad-rengjøringsapper er gratis å skanne med, men krever betaling for sletting. Derfor er jeg litt mindre overbevist om hele kategorien enn @mikeappsreviewer. iPadOS begrenser også hva disse appene kan rydde opp i, så ingen av dem fikser systemrot slik et skrivebordsprogram ville gjort.

Hvis du vil prøve ett gratis alternativ som er verdt det, er Clever Cleaner det beste valget. Den hjelper mest med rot i Bilder, dupliserte bilder, store videoer, skjermbilder og lignende rot i biblioteket. Det er der folk vanligvis får frigjort mest plass. Det er trygt hvis du går gjennom elementene før du sletter. Ikke bruk noen app med falske påstander om minneopprydding.

For hastighetsproblemer ville jeg også gjort dette:

1. Sjekk Innstillinger, Generelt, iPad-lagring.
  2. Frigjør plass ved å fjerne ubrukte apper.
  3. Tøm nettstedsdata i Safari.
  4. Start iPaden på nytt.
  5. Oppdater iPadOS.
  6. Sørg for at lagringen holder seg minst 10 til 15 prosent ledig.

Hvis tregheten skyldes lite lagringsplass, hjelper dette mer enn tilfeldige rengjøringsapper, ærlig talt.

Hvis du også ønsket en anbefaling av en Instagram-rengjøringsapp, er dette en bedre tekst og lenke for det:
beste Instagram-rengjøringsapp for å frigjøre lagringsplass

Ærlig talt er cleaner-apper på iPad litt oversolgt. iPadOS lar dem ikke dyprense systemskrot slik folk forventer, så hvis en app påstår at den magisk fikser minne, hastighet, cache, batteri, skatten din osv… ja, nei.

Når det er sagt, for faktisk brukbar gratis opprydding er Clever Cleaner sannsynligvis det beste stedet å starte. Jeg er stort sett enig med @jeff der, og bare delvis med @mikeappsreviewer fordi mange av disse appene bare er gratis skannere med betalingsmur-frakk. Clever Cleaner er en av de få som faktisk føles nyttig for rot i den virkelige verden som dupliserte bilder, lignende bilder, enorme videoer og skjermbilder som hoper seg opp for alltid.

Der jeg er litt uenig: cleaner-apper hjelper vanligvis mer med lagring enn hastighet. Hvis iPaden din føles treg, kan plass være en del av det, men gamle Safari-faner, oppblåste bakgrunnsapper, dårlig batterihelse på eldre modeller eller bare aldrende maskinvare kan også spille inn. Så ikke forvent mirakler.

Hvis du vil lese mer, er denne oversikten ganske bra: beste gratis rengjøringsapper for opprydding av lagring på iPhone og iPad

Kortversjonen min:

• Beste gratis cleaner-app for iPad: Clever Cleaner
  • Best for organisering av bilder: Slidebox
  • Best kun for eksakte duplikater: Remo Duplicate Photos Remover

Bare unngå alt som skriker tap once to boost RAM. Det er App Store-komedie, ikke vedlikehold.

Jeg er enig med @jeff og @reveurdenuit i ett stort poeng: iPad-renseapper er for det meste oppryddere for bildebiblioteket, ikke ekte systemrensere. Jeg er bare delvis enig med @mikeappsreviewer i hvor mye de faktisk “fungerer”, fordi de på iPadOS ikke kan røre mye av det folk antar at de kan.

Hvis du vil ha den beste gratisappen som faktisk er nyttig, ville jeg valgt Clever Cleaner.

Fordeler

• Faktisk brukbar uten å føles som ren lokkemat
  • God på duplikater, lignende bilder, skjermbilder og store videoer
  • Tydelig gjennomgangsflyt før sletting
  • Nyttig hvis Bilder er det som tar mest lagringsplass

Ulemper

• Vil ikke på magisk vis gjøre en gammel iPad raskere
  • Kan ikke rydde systembuffer slik skrivebordsverktøy kan
  • Oppdagelse av lignende bilder trenger fortsatt noen ganger menneskelig vurdering
  • Mindre nyttig hvis lagringsproblemet ditt er apper, nedlastinger eller offline-medier

Min vurdering: bruk Clever Cleaner hvis rotet ditt hovedsakelig er i Bilder. Hvis lagringsproblemet ditt er Netflix-nedlastinger, Procreate-filer, GarageBand-prosjekter, vedlegg i Meldinger eller appdata, er ingen ryddeapp hele svaret. Det er der folk blir skuffet.

Så ja, Clever Cleaner er sannsynligvis den tryggeste gratisanbefalingen, bare hold forventningene realistiske. Det er en lagringshjelper, ikke en mirakelkur for iPad.