Vissa mappar försvann plötsligt från mitt CompactFlash-kort efter att jag flyttat foton till min dator, och nu saknas viktiga filer. Kortet upptäcks fortfarande, men jag kan inte se allt som var sparat på det. Jag behöver hjälp med dataåterställning för CF-kort, saknade mappar och det säkraste sättet att återställa filerna utan att göra situationen värre.
Jag har varit med om att detta hände på ett gammalt CF-kort, och det första jag lärde mig var enkelt. Fortsätt inte använda det.
Om din dator fortfarande ser kortet är dina chanser ofta bättre än de först verkar. Saknade filer på ett CF-kort betyder inte alltid att datan är borta för gott. Ofta har filsystemet tappat bort filerna, medan fotodatan fortfarande ligger kvar där. Det som förstör återställningen är att skriva nytt innehåll till kortet efter att problemet har visat sig.
Så, stanna här:
Sätt inte tillbaka CF-kortet i kameran.
Ta inga testbilder.
Kopiera inte något till det.
Kör inte reparationsverktyg först.
Jag gjorde allt detta fel en gång med ett kort från en resa, och det kostade mig en del bilder. Några få nya bilder räckte för att skriva över äldre data som annars hade gått att återställa. Litet misstag, stor röra.
Om du inte har någon säkerhetskopia är programvara oftast det första jag skulle prova, så länge kortet fortfarande monteras eller åtminstone dyker upp i en kortläsare. Ett alternativ jag skulle börja med är Disk Drill. Jag gillade det eftersom upplägget är lätt att följa, det hanterar FAT32 och exFAT tillräckligt bra, och det hittar vanliga kameraformat, inklusive RAW-filer från märken som Canon och Nikon. Förhandsgranskningen spelar också roll. Att se bilden före återställning sparar tid och visar snabbt om filen fortfarande går att använda.
Så här skulle jag göra, steg för steg:
Ta ut CF-kortet och låt det vara ute.
Anslut det till datorn med en vettig CF-kortläsare.
Installera Disk Drill på datorn, aldrig på CF-kortet.
Starta det och välj kortet i enhetslistan.
Kör en fullständig skanning, inte en förhastad.
Låt skanningen bli klar. Pilla inte med det halvvägs igenom bara för att du är otålig.
Öppna området med hittade filer och gå igenom resultaten.
Förhandsgranska de foton, videoklipp eller dokument du vill få tillbaka.
Välj det som är viktigt.
Återställ dessa filer till datorn eller en separat extern enhet.
Skriv inte tillbaka de återställda filerna till samma CF-kort.
Den sista delen ställer ofta till det för folk. Om du återställer filer till samma kort riskerar du att skriva över andra saknade bilder innan du har hunnit återställa dem. När det väl händer har programvaran mindre kvar att arbeta med.
Om du vill ha andra verktyg finns det en bra lista här: programvara för dataåterställning.
Jag har använt PhotoRec tidigare. Det är gratis, och det kan hämta filer från kort, men det känns ganska grovt i kanterna. Man förlorar oftast de ursprungliga namnen och mappstrukturen, så man sitter senare med en hög filer att sortera igenom. R-Studio är också starkt, även om jag tyckte att det var tyngre och mer tekniskt än de flesta vill ha för ett enkelt jobb med fotoåterställning. Om målet är enkelt, få tillbaka filer, kontrollera förhandsvisningar och spara det som fortfarande går att öppna, är Disk Drill den enklare startpunkten.
Det finns också en gräns där jag skulle sluta med gör det själv-lösningar. Om CF-kortet inte upptäcks alls, har böjda stift, blir varmt, tappar anslutningen om och om igen eller innehåller oersättliga filer, skulle jag hoppa över programvara och vända mig till en återställningstjänst. De laboratorierna kostar mer, ja, men skadad lagringsmedia är ett annat problem. Samma sak gäller bilder man bara får en gång i livet. Där skulle jag inte chansa.
Om mapparna försvann direkt efter en överföring skulle jag först kontrollera datorn innan jag gör återställning på kortet. Ibland döljer överföringsappen filer, skadar katalogposten eller lämnar kopieringen ofullständig medan datan fortfarande finns kvar på CF-kortet.
Jag håller med @mikeappsreviewer om en viktig sak. Sluta använda kortet. Jag håller dock inte helt med om att hoppa direkt till filsignaturåterställning först. Mitt första steg skulle vara att skapa en avbild av CF-kortet och sedan arbeta från avbilden. Det ger dig en ren chans och håller originalet orört om kortet blir sämre.
Det här skulle jag göra:
- Använd en bra kortläsare, inte kamerans USB-port.
- Kontrollera Diskhantering eller Skivverktyg. Se om kortets fulla storlek visas.
- Skapa en byte-för-byte-avbild med något som R-Studio, DMDE eller till och med ddrescue om du kan det.
- Skanna avbilden, inte kortet.
- Leta först efter förlorade partitioner och raderade kataloger.
- Om mapparna inte kommer tillbaka, använd sedan signaturskanning för JPG, CR2, NEF, MOV och så vidare.
Varför detta är viktigt:
- Raderade mapposter går ofta att återställa med filnamnen intakta.
- Signaturskanningar placerar ofta filer i generiska mappar utan struktur.
- Om kortet har svaga sektorer gör upprepade skanningar saken värre.
Disk Drill fungerar också bra här, särskilt för fotoåterställning på CF-kort, och det är enklare för de flesta än DMDE. Jag skulle fortfarande spara resultaten till en annan enhet. Aldrig tillbaka till CF-kortet, förstås.
Kontrollera också om de saknade mapparna hamnade på din dator som dolda filer eller i en tillfällig importmapp. Jag har sett Lightroom och äldre importverktyg i Windows skapa röra av detta.
Om kortet kopplar från, läser extremt långsamt eller ger I/O-fel, sluta med gör-det-själv. Då kommer programvara inte att fixa ett kort som håller på att gå sönder.
För fler tips om hur man väljer programvara för fotoåterställning från minneskort är detta värt att titta på:
se hur du väljer rätt verktyg för återställning av minneskort
Om kortet fortfarande syns och bara vissa mappar är borta skulle jag lägga en minut på att utesluta ett enkelt filsystemproblem innan jag gör en full återställningsgenomgång. Jag håller med @mikeappsreviewer och delvis med @byteguru, men jag skulle inte börja med reparationskommandon som CHKDSK eller First Aid. De kan fixa katalogen genom att ta bort exakt de poster du fortfarande behöver.
Ett par saker att kontrollera först:
- Visa dolda filer på datorn
- Leta efter en konstig FOUND.000-mapp eller tillfällig importmapp
- Prova en annan kortläsare och ett annat operativsystem om du kan
- Titta på kortets använda utrymme jämfört med ledigt utrymme. Om utrymme fortfarande är upptaget kan filerna bara vara föräldralösa, inte borta
Om detta dessutom hände direkt efter en flytt finns det en reell chans att filerna kopierades till datorn och att det är mappvyn på CF-kortet som gick sönder. Sök på datorn efter filtyp och datum, inte efter mappnamn.
För återställning skulle jag satsa på filsystemmedveten skanning först så att du har en chans att få tillbaka den ursprungliga mappstrukturen. Disk Drill är bra för detta och enklare än en massa mer hardcore-verktyg. Om det inte hittar mapparna, gör sedan en djupare signaturskanning efter JPG, TIFF, CR2, NEF, MOV osv. Spara allt till en annan enhet, självklart.
En sak till som folk ofta hoppar över: om kortet är gammalt, byt ut det efter återställningen även om det verkar fungera fint. CF-kort kan bete sig normalt ända tills de inte gör det. Har varit med om det, ångrat det.
För mer diskussion om återställning av minneskort är detta inlägg faktiskt relevant:
hur man väljer rätt metod för återställning av bilder från CF-kort