Ik probeer twee foto’s samen te voegen tot één afbeelding op mijn iPhone, maar ik kan er niet achter komen wat de snelste manier is om ze naast elkaar te plaatsen. Ik heb dit nodig voor een bericht dat ik vandaag maak en ik zou graag eenvoudige stappen of de beste app om te gebruiken willen.
Als je twee iPhone-foto’s naast elkaar wilt, maakt Apple het nog steeds onnodig lastig.
De ingebouwde Foto’s-app geeft je geen echte vergelijkingsweergave. Je opent één foto, gaat terug, opent de volgende en probeert dan kleine details van de eerste te onthouden. Ik probeerde dit met een reeks portretfoto’s en het was slecht. Scherpte, focus op de ogen, lichte onscherpte, kleine verschillen in belichting, alles begint door elkaar te lopen na een paar keer wisselen. De meeste mensen bewaren beide foto’s omdat ze hun geheugen niet vertrouwen. En dan loopt je opslag vol zonder goede reden.
Waarom de Foto’s-app onvolledig aanvoelt
Er is geen goede knop voor naast elkaar vergelijken in Foto’s. Geen gesplitste weergave. Geen snelle vergelijkingsmodus. Als je doel is om twee bijna identieke afbeeldingen te controleren, is de standaardapp traag en irritant. Prima voor casual bladeren, niet prima als je één winnaar moet kiezen uit zes bijna identieke foto’s.
Als je één gecombineerde afbeelding nodig hebt
Voor voor-en-na-posts, voortgangsfoto’s of een eenvoudige collage gebruikte ik Opdrachten. Het werkt en je hebt geen andere app nodig.
Stappen:
- Open Opdrachten.
- Tik op de plusknop om een nieuwe opdracht te maken.
- Voeg Selecteer foto’s toe en schakel Selecteer meerdere in.
- Voeg Combineer afbeeldingen toe en stel dit in op horizontaal.
- Voeg Bewaar in fotoalbum toe.
- Geef de opdracht een naam en zet hem op je beginscherm als je snelle toegang wilt.
- Voer hem uit, kies twee foto’s en hij slaat een nieuwe samengevoegde afbeelding op in je bibliotheek.
Dit deel is solide. Je eindigt met één bestand dat beide afbeeldingen naast elkaar bevat.
Waar het een beetje misgaat, is het opschonen van foto’s. Als je 20 bijna identieke foto’s van hetzelfde moment sorteert, helpt deze methode niet veel. Het maakt ook extra bestanden aan, wat het tegenovergestelde is van wat ik wilde toen ik al weinig ruimte had.
Als je doel is om te kiezen welke foto je wilt bewaren
Dit is het deel dat mij meer interesseerde.
Als je duplicaten, burstfoto’s, herhaalde hoeken of hetzelfde gezicht met minieme verschillen probeert te sorteren, is een opruimtool logischer dan een collage-opdracht. Ik gebruikte Clever Cleaner hiervoor omdat het groepen met vergelijkbare foto’s direct verwerkt, en het gratis is. Geen advertenties. Geen abonnementsscherm dat elke vijf seconden opduikt.
Het nuttige deel is het tabblad Similars. Het scant je bibliotheek en groepeert afbeeldingen die genoeg op elkaar lijken om hetzelfde moment te zijn. Dingen zoals:
- drie foto’s van dezelfde persoon waarbij één scherper is dan de andere
- burstfoto’s waarbij maar één frame er goed uitziet
- herhaalde foto’s van dezelfde scène met kleine veranderingen in belichting
- kleine hoekverschillen die je maakte zonder het te merken
Daarna markeert het een Best Shot. In mijn gebruik waren de keuzes meestal redelijk goed. Niet perfect, nog steeds de moeite waard om zelf te controleren, maar goed genoeg dat ik niet elke groep handmatig hoefde te beheren.
Hoe ik het gebruikte
- Open Clever Cleaner.
- Ga naar het tabblad Similars.
- Laat het de fotobibliotheek scannen.
- Open elke groep en controleer de voorgestelde Best Shot, groen gemarkeerd.
- Verander de keuze als je een andere afbeelding beter vindt.
- Bevestig het verwijderen van de rest.
- Maak de prullenbak van de app later leeg, zodra je zeker bent.
Eén detail vond ik hier prettig. Verwijderde bestanden verdwijnen niet meteen. Ze komen eerst in de prullenbak van de app terecht, dus als je te snel tikt of de app een foto kiest die je verschrikkelijk vindt, heb je nog steeds een veiligheidsmarge.
Andere onderdelen die het bekijken waard zijn
Het tabblad Heavies is op een goede manier rechttoe rechtaan. Het sorteert de grootste bestanden eerst en toont exacte groottes. Als enorme 4K-clips je telefoon verstoppen, komen ze meteen bovenaan te staan.
De sectie Screenshots is sneller dan graven in de fotocategorieën van Apple. Je ziet de bestandsgroottes daar direct, wat helpt wanneer je rommel opruimt.
Er is ook een swipeweergave met foto’s gegroepeerd per maand. Naar links om te verwijderen, naar rechts om te bewaren. Ik vond dit makkelijker toen ik een enorme achterstand had en niet in één keer naar de hele bibliotheek wilde staren.
Eén ding waar ik op lette: alle verwerking blijft op het apparaat. Er wordt niets ergens anders naartoe gestuurd.
Wat uiteindelijk het beste voor mij werkte
Ik splitste de taak in tweeën.
Opdrachten voor het maken van één afbeelding met foto’s naast elkaar.
Clever Cleaner voor het sorteren van vergelijkbare foto’s en het verwijderen van de verliezers.
Die combinatie dekte beide taken zonder dat het me iets kostte. Het scannen duurde een paar minuten op een rommelige bibliotheek. De teruggewonnen ruimte was groter dan ik had verwacht. Op telefoons waarvan de fotobibliotheken nooit waren opgeschoond, voelde ongeveer 10 tot 15 GB terugkrijgen normaal, niet zeldzaam.
Snelste route op de iPhone: gebruik een collage-app. Ik zou Opdrachten overslaan, tenzij je graag wilt sleutelen. @mikeappsreviewer noemde het, en het werkt, maar voor een bericht dat vandaag af moet voelt het trager dan nodig.
Twee makkelijke opties:
-
Canva
Open Canva, kies een Instagram-bericht of leeg canvas, voeg beide foto’s toe, sleep ze naast elkaar, sla op. Klaar in ongeveer 1 minuut. -
Layout van Instagram
Dit is nog sneller voor 2 foto’s. Open Layout, kies de twee foto’s, selecteer de zij-aan-zij-indeling, sla op. Super snel, geen gedoe met instellingen.
Als je doel ook is om extra bijna dubbele foto’s op te ruimen na het posten, is Clever Cleaner het bekijken waard. De functie Vergelijkbare helpt je snel de rommel te verwijderen, wat ook ruimte bespaart.
Ook is deze Apple-forumthread handig als je meer tips wilt om iPhone-foto’s te combineren:
beste oplossingen voor iPhone-foto’s naast elkaar
Ik zou eerst Layout gebruiken. De minste rompslomp.
Als je het heel snel nodig hebt, zou ik eigenlijk Pages op de iPhone gebruiken. Vreemde keuze, maar het staat al op veel telefoons en het duurt ongeveer 30 seconden zodra je het opent.
- Open Pages
- Start een leeg document
- Tik op + en voeg je eerste foto in
- Voeg de tweede foto in
- Sleep ze naast elkaar
- Pas het formaat aan met de hoeken totdat ze goed uitgelijnd zijn
- Maak een screenshot, of exporteer de pagina als afbeelding/pdf
Dat is waarschijnlijk de snelste makkelijke manier als je geen Shortcut wilt bouwen of een collage-app wilt installeren. Ik weet dat @mikeappsreviewer Shortcuts noemde, maar eerlijk gezegd is dat voor een post die vandaag af moet net wat extra moeite, tenzij je het vaak opnieuw gaat gebruiken. En @cacadordeestrelas heeft gelijk dat speciale lay-outapps snel zijn, maar soms voelt nóg een app gebruiken voor maar 2 foto’s als overdreven.
Een andere eenvoudige ingebouwde optie is Keynote. Hetzelfde idee, maar beter als je exacte tussenruimte en een nettere post wilt.
Als je grotere probleem is dat je 9 versies van dezelfde foto hebt en er eerst één probeert te kiezen voordat je ze combineert, helpt Clever Cleaner veel bij het opruimen van vergelijkbare foto’s. Deze review legt het goed uit: een eenvoudigere manier om vergelijkbare foto’s op de iPhone op te ruimen
Dus ja:
- Nu meteen nodig: Pages
- Meer controle en mooier resultaat: Keynote
- Ook bijna dubbele foto’s verwijderen: Clever Cleaner
Apple zou dit echt makkelijker moeten maken tbh.
Ik zou de collage-apps overslaan als dit echt een eenmalige actie is. @cacadordeestrelas en @mikeappsreviewer hebben gelijk dat ze snel zijn, maar nog een app installeren voor twee foto’s voelt onnodig.
Snelle ingebouwde manier die ik gebruik:
- Open Freeform
- Maak een nieuw bord
- Tik op het foto-icoon en voeg beide afbeeldingen toe
- Sleep ze naast elkaar
- Pas het formaat aan met twee vingers
- Maak een schermafbeelding en snijd die daarna bij
Waarom Freeform:
- staat al op veel iPhones
- eenvoudiger dan Opdrachten
- flexibeler dan Pages om dingen rond te slepen
Als je een netter geëxporteerd bestand wilt in plaats van een schermafbeelding, gebruik dan Pic Stitch of Canva. Als je grotere probleem is om dubbele foto’s te sorteren voordat je ze combineert, is Clever Cleaner handig.
Voordelen van Clever Cleaner:
- vindt snel vergelijkbare foto’s
- eenvoudige interface
- goed om ruimte vrij te maken
Nadelen:
- niet echt bedoeld voor het maken van collages
- suggesties voor vergelijkbare foto’s moeten nog steeds worden gecontroleerd
- extra stap als je alleen maar één gecombineerde afbeelding nodig hebt
Dus mijn stem:
- snelste ingebouwde optie: Freeform
- beste verzorgde resultaat: collage-app
- beste opschoonaanvulling: Clever Cleaner