Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik wil de meeste van mijn foto’s verwijderen terwijl ik alles behoud wat als Favorieten is gemarkeerd. Ik ben bang dat ik per ongeluk favoriete foto’s uit iCloud of van andere apparaten verwijder, dus ik heb de veiligste manier nodig om niet-favoriete iPhone-foto’s in bulk te verwijderen.
iPhone maakt dit irritanter dan het zou moeten zijn. Favorieten zijn gemarkeerd met het kleine hartje, maar staan nog steeds in je hoofdfotobibliotheek. Ze worden niet in een aparte map bewaard die je kunt beschermen terwijl je al het andere verwijdert. Dus als je gewoon de hele bibliotheek selecteert en op verwijderen tikt, worden je favorieten ook verwijderd.
De eenvoudigste ingebouwde oplossing is om je favorieten tijdelijk uit de weg te halen:
- Open het album Favorieten.
- Tik op Selecteer en daarna op Selecteer alles.
- Tik op de drie puntjes en kies Verberg.
- Ga terug naar je hoofdbibliotheek en verwijder alles wat nog zichtbaar is.
- Open het album Verborgen, selecteer al je verborgen favorieten en kies Toon weer.
Daarna komen de favorieten na het opschonen weer terug in de normale galerij. Het enige wat je verwijdert, zijn de niet-favorieten die zichtbaar zijn gebleven in de hoofdbibliotheek.
Als je een enorme bibliotheek hebt, kan Opdrachten het ook doen, al kan het traag worden. Maak een opdracht met Zoek foto's, stel het filter in op Is geen favoriet en stuur de resultaten vervolgens naar een nieuw album, bijvoorbeeld Opschonen. Nadat dit is uitgevoerd, open je dat album, selecteer je alles en verwijder je het. Als Opdrachten vastloopt of eeuwig duurt, voeg dan een datumfilter toe en verwerk de bibliotheek in delen in plaats van in één keer jaren aan foto's te scannen.
Eén belangrijk punt om eerst te controleren: iCloud-foto's. Als dit is ingeschakeld, worden foto's die je van de iPhone verwijdert ook verwijderd uit iCloud en van je andere gesynchroniseerde apparaten, zoals een iPad of Mac. Het is geen opschoning van alleen van deze telefoon verwijderen. Maak een back-up van alles wat belangrijk is op een plek buiten iCloud voordat je veel gaat verwijderen.
Verwacht ook niet dat het opslagcijfer meteen daalt. Verwijderde foto's blijven 30 dagen in Recent verwijderd staan en tellen nog steeds mee voor de opslag. Ga na het verwijderen naar Foto's > Albums > Recent verwijderd en gebruik Verwijder alles. Het kan helpen om de telefoon daarna opnieuw op te starten zodat iOS de opslagweergave ververst.
De vertraging die je zag komt waarschijnlijk doordat de telefoon te vol is. iOS heeft vrije ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en achtergrondtaken. Wanneer de opslag vol begint te raken, worden basisdingen traag, zoals het openen van de camera, door de bibliotheek scrollen of een grote video verwijderen.
De Foto's-app helpt hier niet veel, omdat die niet op bestandsgrootte sorteert. Daar kan Clever Cleaner handig zijn. Het is gratis, heeft geen advertenties of abonnement en toont grote bestanden in het tabblad Heavies van groot naar klein met exacte bestandsgroottes. Een paar oude 4K-video's kunnen makkelijk meer ruimte innemen dan duizenden normale foto's. Het heeft ook een tabblad Similars voor het groeperen van bijna dubbele foto's en het kiezen van een beste opname, plus een tabblad Screenshots dat groottes toont voordat je iets verwijdert. De verwerking blijft op het apparaat en wordt niet naar een externe server gestuurd.
Dus de praktische combinatie is: gebruik de truc met het album Verborgen of Opdrachten om alles behalve favorieten te verwijderen, en gebruik daarna Clever Cleaner om de grote overgebleven bestanden en dubbele rommel te vinden die Foto's niet gemakkelijk zichtbaar maakt.
Het verbergen van favorieten is geen back-up, het houdt ze alleen uit de normale bibliotheekweergave. Maak vóór het massaal verwijderen eerst een kopie van het album Favorieten ergens buiten Foto’s, zoals op een Mac, pc, externe schijf of cloudmap, en verwijder pas daarna niet-favorieten nadat je die kopie kunt openen en kunt bevestigen dat ze daar echt staan.
Als je een Mac hebt die is aangemeld bij dezelfde iCloud-fotobibliotheek, zou ik de selectie daar doen in plaats van te proberen er op de iPhone doorheen te tikken. In Foto’s op de Mac kun je een slim album maken voor Foto is geen favoriet, dat album bekijken en het vervolgens daar selecteren en verwijderen. Het is veel makkelijker om fouten op een groter scherm te ontdekken, en je vertrouwt niet op de truc met het Verborgen-album om dingen gescheiden te houden.
De belangrijke kanttekening is dat dit nog steeds een echte verwijdering is als iCloud-foto’s is ingeschakeld. Het verwijdert die niet-favorieten uit iCloud en van elk gesynchroniseerd apparaat, dus exporteer eerst de favorieten als ze belangrijk zijn. Ik zou ze exporteren naar een normale map, die map vervolgens openen en controleren of de foto’s en video’s daar echt staan voordat je iets verwijdert. Favorieten is alleen een label in de Foto’s-bibliotheek, geen veiligheidskopie.
Ik zou ook een beetje voorzichtig zijn met het uitschakelen van iCloud-foto’s als tijdelijke oplossing. Mensen zetten het soms uit in de veronderstelling dat ze dan alleen lokaal kunnen verwijderen, en raken vervolgens in de war door geoptimaliseerde opslag, gedeeltelijke downloads of meldingen over het verwijderen van originelen van de telefoon. Als het doel simpelweg is om ruimte vrij te maken op de iPhone zonder uit iCloud te verwijderen, is de duidelijkste instelling meestal Instellingen > Foto’s > Optimaliseer iPhone-opslag. Als het doel is om de hele fotobibliotheek permanent te verkleinen, verwijder dan niet-favorieten en wis Recent verwijderd nadat je een aparte back-up hebt.
Maak Recent verwijderd niet meteen leeg.
Dat is het vangnet dat mensen te vroeg verbranden. Als je een enorme batch verwijdert en daarna meteen op Verwijder alles tikt, haal je de makkelijkste manier weg om van een verkeerde selectie te herstellen. Ik zou de opschoning in twee rondes doen: verwijder de niet-favorieten en ga daarna terug naar Favorieten om steekproefsgewijs te controleren of de belangrijke dingen er nog zijn. Maak Recent verwijderd pas leeg nadat je zeker weet dat het album Favorieten er goed uitziet en eventuele back-up/export is gecontroleerd.
Ik ben het meer eens met de Mac Slim album-methode dan met de verberg-en-verwijdermethode als je toegang hebt tot een Mac. De verbergtruc kan werken, maar die hangt ervan af dat je geen stap mist terwijl je telefoon al weinig opslagruimte heeft en waarschijnlijk traag is. Een slim album voor niet-favoriet is overzichtelijker omdat je de dingen selecteert die je daadwerkelijk wilt verwijderen, in plaats van te proberen de dingen die je wilt bewaren te beschermen door ze tijdelijk uit het zicht te verplaatsen.
Een kleine kanttekening: verwijderen uit een album is niet altijd hetzelfde als verwijderen uit de bibliotheek. Als je een tijdelijk album met de naam Opschonen maakt, zal het openen van dat album en kiezen voor Verwijder uit album geen opslagruimte vrijmaken. Je hebt de optie nodig die de onderdelen uit de bibliotheek verwijdert. De formulering van Apple is makkelijk over het hoofd te zien, dus lees de bevestigingsmelding voordat je tikt.
Voor een veiligere werkwijze zou ik dit doen:
- Exporteer of kopieer de Favorieten naar een plek buiten de Foto’s-bibliotheek.
- Bevestig dat de gekopieerde bestanden openen.
- Verwijder alleen niet-favorieten, bij voorkeur vanuit een Mac Slim album of een zorgvuldig gefilterde Opdracht.
- Controleer het album Favorieten opnieuw.
- Laat Recent verwijderd een dag of twee met rust als je de ruimte kunt missen.
- Maak Recent verwijderd pas leeg wanneer je er zeker van bent dat er niets belangrijks tussen zat.
Als de telefoon zo vol is dat je niet kunt wachten, controleer dan op zijn minst Recent verwijderd voordat je het leegmaakt. Scroll door de boven- en onderkant van de batch en zoek naar een paar favoriete foto’s die je kent op datum of onderwerp. Het is vervelend, maar minder vervelend dan later ontdekken dat een favoriet niet echt als Favoriet was gemarkeerd, of dat je per ongeluk meer hebt geselecteerd dan de bedoeling was.