Mijn iPhone-opslag is bijna vol en ik denk dat de Foto’s-app het grootste deel van de ruimte inneemt. Ik heb geprobeerd in de instellingen te kijken, maar ik weet niet zeker waar ik het exacte opslaggebruik van foto’s kan vinden. Ik heb hulp nodig bij het controleren hoeveel opslag mijn iPhone-foto’s gebruiken, zodat ik ruimte kan vrijmaken zonder de verkeerde dingen te verwijderen.
iPhone-opslag lijkt simpel totdat je probeert uit te zoeken waarom de cijfers niet overeenkomen. Ik liep hier op mijn eigen telefoon tegenaan, en het menu geeft je stukjes, niet het hele plaatje. Hier is de versie die ik graag als eerste had gehad.
Waar je iPhone-opslag controleert
Open Instellingen, dan Algemeen, dan iPhone-opslag. Dit is het enige scherm op de telefoon waar de opslagchaos enigszins logisch begint te worden.
Bovenaan toont iOS een gekleurde balk. Elk deel staat voor een categorie, foto's, apps, systeemgegevens, berichten, enzovoort. Daaronder zie je de totale gebruikte ruimte, iets als 54 GB van 256 GB gebruikt. Blijf scrollen en je krijgt de lijst per app met exacte cijfers. Op de meeste telefoons die ik heb gebruikt, staat Foto's bijna bovenaan en neemt het het grootste deel in.
Als je alleen de geadverteerde opslaggrootte van het apparaat wilt weten, sla dan het volledige overzicht over en ga naar Instellingen, Algemeen, Info, dan Capaciteit. Dat getal is de ingebouwde opslagklasse van de telefoon.
Waarom het totale opslagcijfer blijft veranderen
Dit deel bracht me in het begin in verwarring. Het getal verandert omdat iOS voortdurend tijdelijke bestanden schrijft, caches wist en achtergrondgegevens herschikt. Systeemgegevens springen het meest op en neer. Het ene uur lijkt het beheersbaar, later zwelt het zonder duidelijke reden op.
Ik merkte dat de beste manier om dit te controleren na een herstart was. Opnieuw opstarten dwingt iOS om veel van deze zaken opnieuw te berekenen. Als je kijkt terwijl apps actief zijn, foto's synchroniseren of een video-export bezig is, voelt het cijfer niet juist aan omdat het dat eigenlijk ook niet helemaal is.
Voegt iCloud toe aan je iPhone-opslag
Nee. Dit zijn aparte opslagruimtes.
Je iPhone-opslag is de fysieke ruimte in de telefoon. iCloud is online opslag die gekoppeld is aan je Apple-account. Dus als je telefoon 64 GB heeft, verandert het kopen van 2 TB iCloud je telefoon niet in een telefoon van 2 TB. Het geeft je alleen een plek om dingen naartoe te verplaatsen of te synchroniseren zodat er minder lokaal blijft staan.
Om iCloud-gebruik te bekijken, open je Instellingen, tik je bovenaan op je naam en tik je daarna op iCloud.
Waarom een volle iPhone slecht begint te werken
Ik merkte dit al voordat ik begreep waarom. Mijn telefoon voelde trager aan, de camera aarzelde, apps gooiden me terug naar het beginscherm en scrollen werd rommelig. Weinig vrije ruimte was daar een groot deel van.
iOS heeft extra ruimte nodig voor tijdelijke bestanden en normaal achtergrondwerk. Wanneer je opslag vol begint te raken, verliest de telefoon speelruimte. Dit gaat niet alleen over geen ruimte meer hebben voor nieuwe foto's. Het beïnvloedt hoe de telefoon zich de hele dag gedraagt.
Als je telefoon vreemd en onvoorspelbaar aanvoelt, controleer dan eerst de opslag voordat je de batterijconditie of iOS-bugs de schuld geeft.
Wat mij hielp om ruimte vrij te maken
De ingebouwde aanbevelingen in iPhone-opslag zijn prima, maar op mijn telefoon pakten ze het echte probleem nauwelijks aan. Apps offloaden klinkt handig totdat je beseft dat je enorme fotobibliotheek daar nog steeds onaangeroerd staat.
Ik had meer succes met Clever Cleaner, vooral omdat het zich richtte op de bestanden die de meeste schade aanrichtten.
De sectie Schermafbeeldingen toont bestandsgroottes vóór het verwijderen, wat meer hielp dan ik had verwacht. Ik had honderden oude schermafbeeldingen, en doordat ik de grootte naast elk bestand zag, werd meteen duidelijk wat weg kon.
De sectie Grootste bestanden sorteert eerst je grootste bestanden. Die van mij stond vol met 4K-clips, lange schermopnames en willekeurige videorommel waarvan ik was vergeten dat die bestond.
De sectie Vergelijkbare groepeert bijna dubbele foto's en kiest een beste opname uit de set. Ik gebruikte het bij burstfoto's en het ruimde snel een hoop rommel op. Voor zover ik kon zien, blijft de verwerking op de telefoon.
Nadat ik ongeveer 15 GB had vrijgemaakt, nam de vertraging flink af. De telefoon voelde niet meer zo benauwd aan, en de opslaggrafiek schommelde ook veel minder.
Wat Systeemgegevens betekenen op de iPhone
Systeemgegevens zijn de rommellade. Apple stopt veel in deze categorie, appcaches, Siri-bestanden, Safari-gegevens, restanten van streaming, logboeken, tijdelijke bestanden en andere resten die iOS tijdens het draaien aanmaakt.
Dit is ook waarom mensen zich eraan ergeren. Meestal krijg je in de standaardinstellingen geen enkele duidelijke verwijderknop voor Systeemgegevens.
Een herstart ruimt een deel ervan op. Safari-gegevens wissen helpt ook. Ga naar Instellingen, Safari, dan Wis geschiedenis en websitedata. Als sociale apps in de loop van de tijd zijn opgeblazen, wist het verwijderen en opnieuw installeren ervan vaak een flink deel van de opgeslagen cache. Ik heb gezien dat apps zoals Instagram, TikTok en Reddit veel meer lokale gegevens vasthouden dan mensen denken.
Als je opslagcijfers er niet kloppen uitzien, begin dan met opnieuw opstarten en controleer daarna Foto's, grote video's, schermafbeeldingen en apps met zware caches. Daar vond ik de echte ruimtevreters, niet in de dingen die Apple als eerste benadrukt.
Open Foto’s, tik op je profielpictogram en kijk vervolgens naar de synchronisatiestatus als je iCloud-foto’s gebruikt. Daar zie je of de originelen op de telefoon staan of dat ruimtebesparing is ingeschakeld. Dat is belangrijker dan mensen denken.
Het exacte aantal voor Foto’s op je iPhone staat nog steeds onder Instellingen, maar ik ben het op één punt niet helemaal eens met @mikeappsreviewer. Een herstart is prima, maar lost de vreemde rekensom niet altijd op. Het grotere punt is of je telefoon originelen in volledige resolutie opslaat.
Controleer dit:
Instellingen > Foto’s
Kijk naar Optimaliseer iPhone-opslag of Download en bewaar originelen.
Als Download en bewaar originelen is ingeschakeld, gebruikt je fotobibliotheek meer lokale opslagruimte. Als Optimaliseer is ingeschakeld, is het totaal van Foto’s in opslag vaak lager dan de grootte van je volledige bibliotheek.
Voor een nauwkeurigere schatting binnen je bibliotheek sorteer je op Video’s, ProRAW, Live Photos en Schermafbeeldingen. Dat zijn meestal de grootste ruimtevreters. Een video van 1 minuut in 4K60 is vaak ongeveer 400 MB. Tien daarvan tikt snel aan.
Als je het sneller wilt opruimen, is Clever Cleaner het bekijken waard. Deze gids over gratis iPhone-schoonmaakapps voor het opruimen van fototroep legt het goed uit. Het helpt bij het vinden van dubbele foto’s, grote video’s en oude schermafbeeldingen zonder het gebruikelijke giswerk.
Controleer ook Recent verwijderd. Dingen blijven daar 30 dagen staan en gebruiken nog steeds opslagruimte, wat verdomd irritant is als je het was vergeten.
Wat mij het meest hielp, was het controleren van de grootte van de daadwerkelijke mediatypen, niet alleen van het grote label Foto’s in opslag. @mikeappsreviewer behandelde het hoofddashboard en @cazadordeestrellas noemde Optimaliseer opslag, maar het verraderlijke deel is dat gedeelde albums, bewerkte video’s en Recent verwijderd ervoor kunnen zorgen dat Foto’s groter lijkt dan verwacht.
Probeer deze insteek:
- Open Foto’s
- Scrol naar Mediatypen
- Controleer Video’s, Live Photos, RAW, Schermafbeeldingen en Schermopnames
Dat toont niet één totaalbedrag, maar het laat wel zien wat het snelst ruimte inneemt. Meestal zijn het video’s, niet gewone foto’s. Mensen geven selfies de schuld, maar 4K-clips zijn de echte opslagmoordenaar lol.
Als je bovendien Foto’s in iCloud.com via een browser gebruikt, vergelijk dan je totale bibliotheek daar met wat er op het apparaat staat. Als de telefoon is ingesteld op Optimaliseer, kan lokaal gebruik veel lager zijn dan je volledige bibliotheek.
Eén kleine afwijkende mening ten opzichte van beide antwoorden: ik zou er niet te veel op focussen dat de opslaggrafiek perfect nauwkeurig is. iPhone-opslagcijfers zijn vaak een tijdje wat vaag. Ongeveer goed is meestal goed genoeg om uit te zoeken of Foto’s de boosdoener is.
Als je wilt opruimen zonder alles handmatig uit te pluizen, is Clever Cleaner eigenlijk handig voor dubbele opnamen, grote video’s en rommel van schermafbeeldingen. Deze video geeft er een degelijke indruk van: bekijk hoe Clever Cleaner grote foto’s en video’s op de iPhone vindt.
En ja, maak Recent verwijderd leeg. Apple doet graag alsof verwijderd ook echt verwijderd betekent. Dat is niet zo, tenminste niet meteen.
Een extra plek die mensen missen is Instellingen > Privacy en beveiliging > Analyse en verbeteringen > Analysegegevens. Als Foto’s vaak is gecrasht of veel opnieuw heeft verwerkt, kan de opslag opgeblazen lijken totdat iOS klaar is met opschonen. Daarom ben ik het een beetje oneens met de invalshoek gewoon de hoofdgrafiek vertrouwen van @sterrenkijker. Die is nuttig, maar vertelt niet altijd het hele verhaal.
Een betere controle:
- Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag
- Tik op Foto’s
- Wacht 20 tot 30 seconden op die pagina
iOS herberekent soms de appgrootte nadat de pagina volledig is geladen. Als je te snel erin en eruit tikt, kan het getal achterlopen.
Controleer ook of bewerkte kopieën zich opstapelen. Zware uitsneden, filmische bewerkingen en dubbele exports van apps zoals CapCut of Instagram kunnen buiten de voor de hand liggende emmer Video’s vallen.
Kort gezegd heeft @cazadordeestrellas gelijk dat Optimaliseer opslag belangrijk is, en heeft @mikeappsreviewer gelijk dat het opslagdashboard de belangrijkste bron is. Ik zou er alleen aan toevoegen dat exports vanuit de Bestanden-app en bijlagen in Berichten vaak ten onrechte aan Foto’s worden toegeschreven.
Als opschonen het doel is, is Clever Cleaner prima.
Voordelen
- Vindt snel duplicaten en vergelijkbare foto’s
- Goed voor grote video’s en schermafbeeldingen
- Makkelijker dan handmatig zoeken
Nadelen
- Suggesties voor vergelijkbare foto’s moeten nog steeds worden gecontroleerd
- Niet elk duplicaat is veilig om te verwijderen
- De ingebouwde zoekfunctie van Foto’s is nog steeds beter voor sommige handmatige filters
Dus ja, controleer Foto’s in iPhone-opslag, maar kijk ook na dat je niet te maken hebt met bewerkte exports of bijlagen die zich voordoen als opgeblazen foto-opslag.