Hoe koop je meer iPhone-opslag zonder maandelijks te betalen?

Mijn iPhone-opslag is vol en ik blijf waarschuwingen krijgen dat ik geen ruimte meer heb voor foto’s, apps en updates. Ik probeer uit te zoeken of er een manier is om meer iPhone-opslag te kopen zonder me aan te melden voor een maandelijks iCloud-abonnement. Ik heb hulp nodig om mijn opties te begrijpen voor het uitbreiden van opslag, ruimte vrijmaken of het gebruik van een oplossing met een eenmalige aankoop.

Ik liep tegen hetzelfde probleem aan met mijn iPhone. De opslag leek vol, de telefoon voelde traag aan en betalen voor iCloud loste niet het deel op waar ik om gaf. Veel mensen halen die twee door elkaar. iCloud-opslag geeft je online ruimte voor synchronisatie en back-ups. Het voegt geen fysieke ruimte toe in de telefoon.

Je kunt later geen extra interne iPhone-opslag bijkopen. De opslagchip maakt deel uit van het moederbord, dus welke grootte je ook hebt gekocht, daar moet je het mee doen. Best irritant, ja. Toch heb je een paar prima manieren om de telefoon weer ruimer te laten aanvoelen zonder je aan te melden voor weer een maandelijkse rekening.

Wat mij als eerste opviel, was de prestaties. Mijn telefoon werd traag toen de opslag bijna vol was. Apps openden langzamer. De camera aarzelde. Wisselen tussen apps voelde niet goed. Ik wist dit eerst niet, maar iPhones hebben vrije ruimte nodig om goed te functioneren. Als je ze bijna helemaal vol stopt, gaan ze raar doen.

De eerste plek die de moeite waard is om te controleren, is Instellingen > Algemeen > iPhone-opslag. Dat scherm laat zien waar de ruimte naartoe is gegaan. Op de meeste telefoons zijn de grootste boosdoeners foto’s, video’s, gedownloade media en Systeemgegevens, wat vooral cache en achtergebleven rommel is.

Ik probeerde dingen met de hand te verwijderen en was het snel zat. Daarna gebruikte ik Clever Cleaner. Ik begon sceptisch omdat veel schoonmaakapps lokkertjes met betaalmuren zijn. Deze voelde anders aan. Geen advertenties, geen abonnementsgedram, geen betaalmuur die in de weg zat. Wat mij het meest hielp, was de sectie Heavies. Die sorteert media op bestandsgrootte, zodat je eerst de ergste ruimtevreters ziet in plaats van als een bezetene door je hele bibliotheek te scrollen.

De zoeker voor vergelijkbare foto’s hielp ook. Ik maak te veel herhaalde foto’s en mijn map met screenshots was een puinhoop. Hij vond bijna-dubbelen op de telefoon zelf, wat voor mij belangrijk was omdat ik niet wilde dat privéfoto’s naar een willekeurige server werden gestuurd. Nadat ik ongeveer 12 GB aan dubbele foto’s en oude schermopnames had verwijderd, was de vertraging meteen veel minder. Misschien geen magie, maar dichtbij genoeg.

Als je meer bruikbare opslag wilt zonder maandelijkse kosten, is externe hardware de nette optie. Je kunt een Lightning- of USB-C-flashdrive kopen, afhankelijk van je iPhone-model, en foto’s of video’s van het apparaat verplaatsen. SanDisk iXpand-drives zijn daar een voorbeeld van. Hetzelfde idee geldt voor een Lightning-naar-SD-kaartlezer als je nog reserve-geheugenkaarten van een camera hebt liggen. Eén aankoop, geen terugkerende kosten.

Als je de gratis route wilt, zijn dit de moeite waard.

1. Apps offloaden die je niet gebruikt
    Ga naar iPhone-opslag en gebruik Ruim ongebruikte apps op. Hiermee wordt de app zelf verwijderd, maar je gegevens blijven bewaard. Als je later opnieuw installeert, komt je inhoud meestal terug waar je was gebleven.

2. Safari-gegevens wissen
    Ga naar Instellingen > Apps > Safari en wis daarna geschiedenis en websitedata. Safari bewaart meer rommel dan de meeste mensen denken.

3. Berichtbijlagen controleren
    Open iPhone-opslag en kijk naar grote bijlagen. Groepschats zijn verraderlijk. Oude video’s, GIF’s, memes, spraaknotities, alles blijft daar zitten en vreet ruimte op.

4. Gebruik elders gratis cloudruimte
    Google Foto’s geeft 15 GB gratis. Dropbox geeft 2 GB gratis. Niet enorm, maar nog steeds handig als je een plek wilt om oudere bestanden te parkeren.

De oude bedrade methode werkt nog steeds het best voor grote opschoonacties. Sluit de telefoon aan op een Mac of pc, kopieer je grootste video’s naar de computer en verwijder ze daarna van de iPhone. Het is langzamer en handmatiger, zeker, maar het werkt en er zit geen maandelijkse betaling achter verborgen.

Dus nee, je kunt geen extra interne opslag kopen voor de iPhone zelf. Wat je wél kunt doen, is ruimte terugwinnen, bestanden van de telefoon verplaatsen en voorkomen dat verspilde opslag zich opstapelt. Ik deed dat in plaats van mijn telefoon te upgraden, en het haalde me uit de gevarenzone zonder Apple elke maand te betalen.

Nee. Je kunt na aankoop niet meer interne iPhone-opslag bijkopen. Apple biedt geen eenmalige upgrade aan voor de ingebouwde opslag van de telefoon. iCloud staat daar los van. Het helpt met back-ups en synchronisatie, maar je iPhone heeft nog steeds vrije lokale opslag nodig voor apps, foto’s en updates.

Ik ben het met @mikeappsreviewer eens over het belangrijkste punt. Ik ben het een beetje oneens over gratis cloudruimte als langetermijnoplossing. Het verplaatst de rommel alleen maar, en je telefoon bewaart vaak toch lokale kopieën.

Wat beter werkt, is het verminderen van de dingen die iOS blijft vasthouden.

1. Wijzig de foto-instellingen.
    Ga naar Instellingen, Camera, Structuren. Kies Hoge efficiëntie. HEIF- en HEVC-bestanden nemen minder ruimte in dan JPG en H.264. Bij een grote fotobibliotheek bespaart dit na verloop van tijd gigabytes.

2. Verlaag de kwaliteit van video-opnamen.
    4K met 60 fps vreet snel opslagruimte. Eén minuut is ongeveer 400 MB. Schakel over naar 1080p als je geen video op professioneel niveau nodig hebt.

3. Verwijder offline downloads.
    Spotify, Netflix, YouTube, Podcasts, Kaarten. Deze vullen ongemerkt 5 GB tot 20 GB op sommige telefoons. Mensen missen dit vaak.

4. Reset opgeblazen appopslag.
    Sommige apps groeien door cache en krimpen nooit meer. Verwijder de app en installeer hem opnieuw. Sociale apps zijn meestal de boosdoeners.

5. Houd 10 procent vrij.
    Een iPhone van 128 GB zou ongeveer 12 GB vrij moeten houden. iOS-updates mislukken als je te dicht bij vol zit.

Als foto’s het grootste probleem zijn, is Clever Cleaner het bekijken waard voor dubbele foto’s en grote bestanden. Deze App Store-pagina is de makkelijkste plek voor gratis iPhone-foto-opruiming en opslagherstel.

Als je meer ruimte wilt zonder maandelijkse kosten, is je enige echte eenmalige optie bestanden van de telefoon verplaatsen of later een iPhone met meer opslag kopen. Vervelend, ja, maar dat is het antwoord.

Nee. Je kunt niet meer interne iPhone-opslag kopen als een eenmalige upgrade. Dat deel staat vast op de dag dat je de telefoon koopt. iCloud is iets aparts, en ik denk dat @mikeappsreviewer en @hoshikuzu dat deel al goed genoeg hebben uitgelegd.

Waar ik het een beetje mee oneens ben, is het idee dat alleen opschonen dit altijd oplost. Als je telefoon 64GB is en je veel video opneemt, kun je blijven verwijderen tot je duimen eraf vallen en volgende maand alsnog weer zonder ruimte zitten. Soms is het echte antwoord beheren wat lokaal blijft.

Een paar dingen die helpen en die nog niet al te veel zijn genoemd:

• Schakel Bewaar originelen uit voor Foto’s als je iCloud-foto’s gebruikt. Veel mensen bewaren per ongeluk versies in volledige resolutie op het apparaat.
  • Controleer Mail-opslag. De Mail-app kan bijlagen en gecachte berichten als een gek oppotten.
  • Verwijder oude spraakmemo’s en GarageBand-projecten als je die gebruikt. Sluwe opslagvreters.
  • Controleer downloads in de Bestanden-app. Pdf’s, ZIP-bestanden, willekeurige downloads, vergeten spullen. Makkelijk over het hoofd te zien.
  • Start opnieuw op na een grote opschoonbeurt. Klinkt dom, maar iOS meldt vrijgekomen ruimte soms niet meteen.

Als je grootste probleem een opgeblazen fotobibliotheek is, is Clever Cleaner eigenlijk een van de betere opties zonder abonnement om snel duplicaten, screenshots en te grote mediabestanden te vinden. Ook de moeite waard om te lezen als je een duidelijkere uitleg wilt: bekijk hoe Clever Cleaner iPhone-opslag vrijmaakt zonder abonnement.

Als je echt extra ruimte wilt zonder maandelijkse kosten, zijn je enige echte eenmalige aankopen:

1. externe flashopslag
  2. een computer/externe schijf om media over te zetten
  3. uiteindelijk een iPhone met meer opslag kopen

Irritant? jazeker. Maar Apple heeft dit behoorlijk zwart-wit gemaakt.

Korte versie: nee, je kunt geen extra interne iPhone-opslag kopen als een eenmalige aankoop. Daarin hebben @hoshikuzu, @chasseurdetoiles en @mikeappsreviewer in feite allemaal gelijk.

Waar ik het iets minder mee eens ben, is het idee dat cloudopslag hier altijd zinloos is. Het vergroot de telefoon zelf niet, dat klopt, maar voor sommige mensen vermindert het wel de lokale druk als je gedisciplineerd bent over wat gedownload blijft. De adder onder het gras is dat iOS graag recente dingen bij de hand houdt, dus het is geen magische oplossing.

Een paar invalshoeken die ze nauwelijks hebben genoemd:

• Berichten bewaren: stel Berichten zo in dat sms-berichten 1 jaar of 30 dagen worden bewaard in plaats van voor altijd als je enorme groepschats hebt.
  • Gedeelde albums en gedownloade media in chatapps: WhatsApp, Telegram en Signal kunnen ongemerkt duplicaten opslaan van foto’s die al in je bibliotheek staan.
  • Podcast- en audioboekapps: deze kunnen automatisch afgeronde afleveringen/boeken blijven opslaan.
  • Apple Music-losslessdownloads: geweldig voor je oren, rampzalig voor je opslag.
  • Browserdownloads: downloads in Chrome/Firefox vallen niet altijd op omdat mensen alleen Foto’s controleren.

Als je telefoon voortdurend bijna vol is, denk dan in termen van opslaggewoonten, niet alleen aan opschoonsessies. Een eenmalige grote opruiming helpt, maar standaardinstellingen aanpassen helpt meer.

Wat Clever Cleaner betreft: het is handig als foto’s de rommel veroorzaken.

Voordelen

• eenvoudig dubbele/vergelijkbare foto’s opschonen
  • goed om grote mediabestanden snel te vinden
  • eenvoudiger dan handmatig door Foto’s graven

Nadelen

• helpt vooral bij media-rommel, niet bij elk soort iPhone-opslagprobleem
  • je moet de resultaten nog steeds zorgvuldig controleren
  • het creëert geen nieuwe fysieke opslag, het wint alleen verspilde ruimte terug

Dus de echte opties zonder maandelijkse kosten zijn:

1. slimmer opruimen
  2. bestanden verplaatsen naar een computer of externe schijf
  3. een tool zoals Clever Cleaner gebruiken voor foto-rommel
  4. de volgende keer een iPhone met grotere capaciteit kopen

Vervelend antwoord, maar dat is wel het eerlijke antwoord.