Jeg slettet ved et uhell en partisjon på Windows 11-PC-en min mens jeg administrerte disker, og nå vises diskplassen som ikke-allokert. Den inneholdt viktige filer, så jeg leter etter pålitelige måter å gjenopprette den slettede partisjonen på uten å gjøre situasjonen verre. Finnes det noen trygge metoder eller verktøy for partisjonsgjenoppretting i Windows 11 som faktisk fungerer?
Jeg gjorde dette en gang i Diskbehandling og valgte feil volum. Ble kvalm i omtrent ti sekunder. Det gode er at en slettet partisjon ofte betyr at kartet er borte, ikke filene. Hvis nye data ikke har blitt skrevet over det samme området, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Første trekk, slutt å røre stasjonen. Ingen ny partisjon. Ingen formatering. Ingen filkopieringer. Hvis du skriver noe til den, krymper du gjenopprettingsvinduet ditt raskt.
Sjekk Diskbehandling før du antar det verste.
- Hvis partisjonen fortsatt vises og bare har mistet stasjonsbokstaven sin, tildel en bokstav og se om den monteres igjen.
- Hvis plassen vises som Ikke allokert, behandle det som en slettet partisjon og hent ut filene dine før du prøver reparasjoner.
Få ut filene først
Jeg valgte filgjenoppretting før jeg prøvde å bygge opp partisjonen på nytt. Sikrere vei. Mindre sjanse for å gjøre en dårlig dag verre.
Disk Drill var det jeg brukte fordi det oppdaget den manglende partisjonen som en partisjon, ikke som en haug med tilfeldige filrester. I mitt tilfelle beholdt det mappenavn og filnavn, noe som sparte mye sortering senere. Det leser også de vanlige Windows-filsystemene, NTFS, FAT32, exFAT og ReFS.
Dette gjorde jeg:
- Installerte Disk Drill på en annen fysisk disk.
- Åpnet det og valgte hele den fysiske disken, ikke bare området som så tomt ut.
- Startet en Skanning.
- Ventet. Det tok litt tid.
- Så etter den slettede partisjonen i skanneresultatene.
- Forhåndsviste de viktige tingene først. Bilder, dokumenter, prosjektfiler.
- Gjenopprettet de nødvendige mappene til en annen disk, aldri tilbake til samme disk.
- Åpnet noen gjenopprettede filer med en gang for å forsikre meg om at de ikke var korrupte.
Hvis disken din allerede oppførte seg merkelig før dette, tilfeldige frakoblinger, klikkelyder, SMART-advarsler, noe av det, ville jeg ha laget et diskbilde først og skannet bildet. Gjentatte lesinger fra en sviktende disk er et dårlig valg. Det lærte jeg på den harde måten for mange år siden.
Prøv deretter å gjenopprette partisjonen
Når filene dine er trygge, kan du prøve å få tilbake partisjonsoppføringen.
TestDisk er fortsatt et av de bedre gratisverktøyene for dette. Det ser gammelt ut og er tungt på tekst, ja, men det gjør jobben når partisjonstabellen ikke har blitt altfor ødelagt.
Vanlig fremgangsmåte:
- Last ned og pakk ut TestDisk.
- Kjør testdisk_win.
- Opprett en ny logg.
- Velg riktig fysisk disk.
- Godta den oppdagede typen partisjonstabell.
- Velg Analyse.
- Kjør Quick Search.
- Hvis den manglende partisjonen vises, velg den.
- Hvis ikke, kjør Deeper Search.
- Velg Write for å lagre den gjenopprettede partisjonstabellen.
- Bekreft, og start deretter Windows på nytt.
Hvis det fungerer, kommer partisjonen ofte tilbake med det gamle innholdet fortsatt intakt. Jeg ville ikke rote rundt i TestDisk-alternativene med mindre filene dine allerede er gjenopprettet. Én feil skriving, og ting blir fort rotete.
Merknad om SSD
Denne delen er viktig. Hvis den slettede partisjonen var på en SSD, blir gjenoppretting vanskeligere på grunn av TRIM. Sletting av en partisjon utløser ikke alltid TRIM med en gang, men tiden er ikke på din side her. Jo mer du fortsetter å bruke SSD-en, desto større er sjansen for at de gamle blokkene blir ryddet opp internt. Så ja, slutt å bruke den så fort som mulig.
Hvis verken Disk Drill eller TestDisk får partisjonen tilbake, men filene dine allerede er gjenopprettet, går det fortsatt bra. Opprett en ny partisjon i Diskbehandling, utfør en hurtigformatering, og kopier deretter de gjenopprettede dataene tilbake. Irriterende, klart, men det kan fikses.
Hvis plassen vises som ikke allokert, ville jeg ikke startet med partisjonsreparasjon. Litt uenig med @mikeappsreviewer der. Å bygge opp partisjonstabellen på nytt er fint når det virker, men filgjenoppretting først gir deg en tryggere utvei.
Min rekkefølge ville vært:
- Slå av PC-en hvis dette var en SSD.
- Start fra en annen disk eller en annen PC hvis mulig.
- Sjekk SMART-status med CrystalDiskInfo. Hvis helsen er dårlig, klon disken først med noe som HDDSuperClone eller ddrescue.
- Skann hele den fysiske disken med Disk Drill, ikke det tomme området. Det pleier å finne tapte NTFS-volumer på en ryddig måte, og støtte for forhåndsvisning hjelper deg med å bekrefte filer før gjenoppretting.
- Lagre gjenopprettede filer til en annen disk.
- Etter at dataene dine er trygge, bygg opp partisjonsstrukturen på nytt eller opprett en ny partisjon.
To Windows-spesifikke ting folk overser:
- I DiskPart, kjør list disk, select disk X, list volume. Noen ganger finnes volumoppføringen fortsatt selv når Diskbehandling ser feil ut.
- I Enhetsbehandling, fjern disken og skann på nytt. Sjeldent, men jeg har sett utdatert voluminformasjon bli ryddet opp.
Hvis du vil ha en enkel guide om hvordan du gjenoppretter slettede filer på Windows og hvilke innstillinger du bør unngå under gjenoppretting, hjelper dette: se denne gjennomgangen av filgjenoppretting i Windows
Hvis den slettede partisjonen var BitLocker, blir gjenoppretting vanskeligere. Du trenger gjenopprettingsnøkkelen før du gjør stort mer, ellers ender du opp med uleselig innhold. Det er en stygg fallgruve.
Jeg ville delt dette opp i én ekstra sjekk før du gjør det @mikeappsreviewer og @nachtschatten foreslo.
Hvis partisjonen ble slettet helt nylig, prøv først en gjenoppretting av sikkerhetskopi av partisjonstabellen, men bare hvis disken ellers er frisk og du ikke har skrevet noe siden. Noen disker og oppsett har fortsatt gjenopprettbare GPT-sikkerhetskopidata på slutten av disken, og verktøy som gdisk kan noen ganger bygge opp dette igjen. Det er ikke like nybegynnervennlig som TestDisk, så jeg ville bare gjort dette hvis du er komfortabel med å lese informasjon om partisjonsoppsett sektor for sektor. Hvis ikke, hopp over det.
Hvis dette også var en dynamisk disk eller del av en Storage Spaces-pool, kan vanlige trinn for partisjonsgjenoppretting være misvisende. I så fall bør du sjekke Storage Spaces i Kontrollpanel først før du skriver om noe. Folk overser det hele tiden.
Én ting jeg er litt uenig i: Jeg ville ikke brukt for lang tid i DiskPart hvis Diskbehandling allerede viser ren ikke-allokert plass. Nyttig for bekreftelse, ja, men vanligvis ikke den magiske løsningen folk håper på.
For faktisk gjenoppretting er Disk Drill fortsatt et av de mer praktiske alternativene på Windows 11 fordi det kan oppdage tapte partisjoner og lar deg bekrefte gjenopprettbare filer før du bestemmer deg. Det betyr mer enn flashy påstander. Gjenopprett bare til en annen disk, åpenbart, men verdt å si.
Hvis du vil ha bredere sammenligninger før du velger et verktøy, er denne tråden grei: beste valg av datagjenopprettingsprogramvare for å gjenopprette slettede partisjoner og filer
Hvis filene er forretningskritiske og dette er en SSD som har vært slått på, ville jeg vært langt mindre optimistisk fordi TRIM kan ødelegge sjansene dine ganske raskt. Da kan gjør-det-selv fort bli til hvordan jeg gjorde det verre.