Externe harde schijf wordt niet aangekoppeld op mijn Mac—wat kan ik nog meer proberen?

Mijn externe harde schijf kan plotseling niet meer worden gekoppeld op mijn Mac, ook al gaat hij aan en verschijnt hij in Schijfhulpprogramma. Ik heb al geprobeerd opnieuw op te starten, kabels en poorten te wisselen en EHBO uit te voeren, maar hij wil nog steeds niet openen. Ik heb hulp nodig om uit te zoeken wat ik hierna kan proberen, omdat ik belangrijke bestanden op deze schijf heb en bang ben gegevens te verliezen.

Ik heb dit meer dan eens op mijn Mac meegemaakt, en ja, het voelt rot. Je sluit een externe schijf aan en krijgt niets. Geen bureaubladpictogram. Geen Finder-vermelding. Stilte. Ik heb schijven gehad die dood leken, maar na één kleine oplossing gewoon prima bleken te zijn. Vaak is macOS degene die vreemd doet, niet de schijf zelf.

Begin eerst met de saaie dingen. Ik weet het. Toch de moeite waard.

Methode 1: Controleer de verbinding voordat je iets anders doet

Ik heb ooit een avond verspild omdat het probleem een haperende kabel was. De schijf was in orde.

1. Koppel de schijf los van je Mac.
  2. Als deze via een hub, dock of adapter is aangesloten, haal dat allemaal weg en sluit hem rechtstreeks aan op de Mac.
  3. Probeer een andere USB- of Thunderbolt-poort.
  4. Gebruik een kabel waarvan je al weet dat die betrouwbaar is.
  5. Test de schijf op een andere Mac of pc als je er een in de buurt hebt.
  6. Let op tekenen van leven, draaien, trillen, leds, opstartgeluid. Als hij aangaat, weet je in elk geval dat hij stroom krijgt.

Als de schijf op twee machines met twee kabels dood blijft, zou ik hardware gaan verdenken. Als hij wel opstart maar niet verschijnt, ga dan verder.

Methode 2: Controleer of Finder het niet verbergt

Deze is een beetje dom, maar ik heb het al gezien. De schijf wordt gekoppeld, maar Finder doet nog steeds alsof die niet bestaat.

1. Open Finder.
  2. Ga naar Finder > Instellingen. Op oudere macOS-versies is dit Finder > Voorkeuren.
  3. Open het tabblad Algemeen.
  4. Zorg dat Externe schijven is aangevinkt.
  5. Open het tabblad Navigatiekolom.
  6. Vink daar ook Externe schijven aan.
  7. Ga terug naar Finder en kijk opnieuw.

Ik heb dit ooit gemist na een schone macOS-installatie. Voelde een beetje stom, maar daar lag het aan.

Haal eerst je bestanden op met Disk Drill

Als de schijf in Schijfhulpprogramma verschijnt maar niet wil koppelen, zou ik eerst de gegevens ervan halen voordat ik reparatiehulpmiddelen probeer. Ik heb gezien dat mensen meteen EHBO uitvoeren of de schijf wissen, en dan beseffen dat hun bestanden het enige waren waar het hun om ging.

Disk Drill doet hier één nuttig ding. Het leest de schijf directer uit, zodat je niet hoeft te wachten tot macOS deze eerst probleemloos koppelt.

1. Installeer en open Disk Drill.
  2. Zoek de niet-gekoppelde schijf in de apparatenlijst.
  3. Als de schijf instabiel lijkt, gebruik dan eerst Byte-to-byte Backup en maak een volledige image.
  4. Wacht tot de image klaar is. Dit deel kan even duren.
  5. Scan ofwel de oorspronkelijke schijf of het imagebestand.
  6. Bekijk de herstelde resultaten.
  7. Gebruik de voorbeeldweergave om je belangrijke bestanden te controleren.
  8. Kies wat je wilt terughalen.
  9. Sla herstelde bestanden op een andere schijf op. Schrijf ze niet terug naar dezelfde problematische schijf.

Zodra je bestanden ergens veilig staan, heb je de ruimte om met oplossingen te experimenteren zonder bij elke klik te zweten.

Beëindig een vastgelopen fsck-proces

Ik kwam dit tegen nadat een schijf was losgekoppeld zonder deze eerst uit te werpen. macOS begon op de achtergrond het bestandssysteem te controleren en leek daarna eindeloos vast te lopen. De schijf werd niet aangekoppeld totdat ik het proces beëindigde.

1. Open Terminal.
  2. Voer uit: sudo pkill -f fsck
  3. Voer je beheerderswachtwoord in als macOS daarom vraagt.
  4. Wacht een paar seconden.
  5. Kijk of de schijf vanzelf wordt aangekoppeld.

Ik heb meegemaakt dat een schijf vrijwel onmiddellijk daarna weer verscheen. Vreemde oplossing, maar het werkte.

Reset het NVRAM op Intel, of start opnieuw op als je Apple Silicon gebruikt

Problemen met opslag hangen soms samen met systeeminstellingen op laag niveau. Niet vaak, maar ik heb genoeg vreemd Mac-gedrag gezien om dit op de lijst te houden.

Voor Intel-Macs:

1. Zet de Mac uit.
  2. Druk op de aan-uitknop.
  3. Houd meteen Option + Command + P + R ingedrukt.
  4. Blijf dit ongeveer 20 seconden ingedrukt houden.
  5. Laat los en laat de Mac opstarten.
  6. Sluit de schijf opnieuw aan en test opnieuw.

Voor Apple Silicon-Macs:

1. Koppel de schijf los.
  2. Start de Mac normaal opnieuw op.
  3. Wacht tot macOS volledig is geladen.
  4. Sluit de schijf opnieuw aan.

Niets bijzonders. Toch kreeg ik één SSD weer normaal werkend na een herstart terwijl er verder niets was veranderd. Macs zijn soms vreemd.

Formatteer de schijf opnieuw als je gegevens al veilig zijn

Als alle eerdere stappen mislukken en je bestanden zijn hersteld, is het wissen van de schijf de laatste schone kans. Ik doe dit pas nadat de gegevens van de schijf af zijn.

1. Open Schijfhulpprogramma.
  2. Klik op Weergave > Toon alle apparaten.
  3. Selecteer de fysieke schijf, niet een van de volumes eronder.
  4. Klik op Wis.
  5. Geef de schijf een naam. Kies APFS voor uitsluitend gebruik op Mac. Kies exFAT als je wilt dat deze werkt op zowel macOS als Windows.
  6. Voer het wisproces uit en wacht.

Wanneer het klaar is, koppel je de schijf los, sluit je deze opnieuw aan en kijk je of deze normaal wordt gekoppeld.

Als een nieuwe formattering voltooid is en de schijf nog steeds weigert te koppelen, zou ik de software niet langer de schuld geven. Op dat punt is de hardware waarschijnlijk het probleem. Je kunt er natuurlijk mee blijven rommelen, maar de schijf vervangen is vaak de betere keuze.

De belangrijkste les die ik hiervan heb geleerd is simpel. Sla de gegevens eerst op. Repareer de schijf daarna. Opslag kun je vervangen. Je bestanden zijn een ander verhaal.

Als de schijf zichtbaar is in Schijfhulpprogramma, zou ik stoppen met prutsen in Finder en eerst naar de aankoppelstatus en het bestandssysteem kijken. @mikeappsreviewer heeft de gebruikelijke dingen goed behandeld, maar ik zou fsck niet meteen stoppen. Als macOS schade controleert, kan het te snel onderbreken een rommelige schijf soms nog erger maken.

Probeer dit in plaats daarvan.

Open Schijfhulpprogramma, klik op Weergave, Toon alle apparaten. Kijk naar de volumenaam onder de fysieke schijf. Als die grijs is, selecteer die dan en klik op Koppel aan. Als Aankoppelen mislukt, noteer dan de exacte foutmelding.

Open daarna Terminal en voer uit:
diskutil list

Zoek de identifier van je externe schijf, zoals disk4s2. Voer daarna uit:
diskutil info /dev/disk4s2

Controleer drie dingen.
Bestandssysteempersoonlijkheid
Aankoppelpunt
Alleen-lezen-media

Als de indeling NTFS aangeeft, kan macOS die vaak lezen maar doet het soms vreemd na corruptie. Als er unrecognized of Windows_LDM staat, kan de partitietabel het probleem zijn, niet de hardware van de schijf.

Probeer vervolgens een handmatige aankoppeling:
sudo mkdir -p /Volumes/testdrive
sudo mount -t hfs /dev/disk4s2 /Volumes/testdrive

Vervang hfs door apfs of exfat indien nodig. Als handmatig aankoppelen mislukt, is de fouttekst belangrijk.

Controleer ook Console.app terwijl je de schijf aansluit. Filter op diskarbitrationd of fsck. Ik heb één schijf gerepareerd nadat ik daar herhaalde I/O-fouten zag. Uiteindelijk bleek het printplaatje van de behuizing kapot te gaan, niet de schijf zelf.

Als je doel eerst bestandsherstel is, is Disk Drill een redelijke keuze omdat het vaak schijven kan lezen die macOS niet wil aankoppelen. Dat is de route die ik zou nemen vóór pogingen om te wissen.

Voor SEO-termen komt dit in feite neer op een externe harde schijf die niet wordt aangekoppeld op Mac door bestandssysteemfouten, schade aan de partitietabel, macOS-aankoppelproblemen of een defecte behuizing.

Deze thread kan helpen als je fout 49153 krijgt:
Oplossingen die mensen probeerden voor Mac externe schijf fout 49153

Als Schijfhulpprogramma de fysieke schijf ziet maar de grootte verkeerd wordt weergegeven, of SMART faalt, zou ik beginnen met plannen voor vervanging van de schijf. Dat is meestal het punt waarop softwarematige oplossingen niet meer werken.

Als het in Schijfhulpprogramma verschijnt maar nog steeds niet echt wil koppelen, zou ik één ding controleren waar noch @mikeappsreviewer noch @kakeru echt veel nadruk op legden: of het volume alleen faalt in jouw gebruikerssessie.

Probeer het te koppelen vanuit een ander macOS-account, of start op in Veilige modus en sluit het daar aan. Als het in Veilige modus koppelt, is de schijf zelf mogelijk in orde en blokkeert een login-item op de achtergrond, een NTFS-helper van derden, antivirus, een synchronisatie-app of een oude kernel-extensie Schijfarbitrage. Ik heb restanten van Paragon/Tuxera en back-uptools precies dit soort onzin zien veroorzaken.

Controleer in Schijfhulpprogramma ook of de container-/volumestructuur er normaal uitziet. Soms is de fysieke schijf zichtbaar, maar is de eigenlijke APFS-container kapot. Als de bovenliggende schijf gezond lijkt maar het onderliggende volume niet wil koppelen, wijst dat eerder op bestandssysteemmetadata dan op defecte hardware.

Nog iets: als de schijf in een externe behuizing zit, haal de schijf eruit en test deze indien mogelijk in een andere behuizing of SATA-naar-USB-adapter. Dit wordt vaak over het hoofd gezien. De behuizing kan defect raken terwijl de schijf zelf nog prima is. Gebeurt veel vaker dan mensen denken.

Als de bestanden belangrijk zijn, stop dan met het proberen van willekeurige reparaties en herstel eerst de data. Disk Drill is sterk voor een externe harde schijf die niet koppelt op Mac, omdat het vaak een schijf kan scannen die Finder weigert te openen. Als je een goede uitleg wilt van wat het doet, is deze pagina nuttig: bekijk hoe Disk Drill helpt bestanden te herstellen van onleesbare schijven.

Eén klein meningsverschil met @mikeappsreviewer: ik zou niet meteen overgaan tot herformatteren, tenzij je de data al hebt hersteld of hebt bevestigd dat de schijf wegwerpbaar is. Zodra je wist, verandert het gesprek heel snel lol.