Jeg slettet ved et uhell bilder og videoer fra SD-kortet mitt mens jeg flyttet filer til Macen min, og nå prøver jeg å finne ut om gjenoppretting fortsatt er mulig. Kortet har ikke blitt brukt mye siden det skjedde, og disse filene er veldig viktige. Jeg trenger hjelp med den beste måten å gjenopprette nylig slettede filer fra SD-kort på Mac før noe blir overskrevet.
Det første jeg ville gjort er å slutte å bruke SD-kortet. Ikke ta flere bilder på det. Ikke dra nye filer over på det. Ikke formater det, ikke engang som en test. Jeg gjorde denne feilen en gang med et gammelt kamerakort, og det reduserte hvor mye jeg klarte å få tilbake.
På en Mac ligger slettede filer fra et SD-kort ofte fortsatt der en stund. Det som vanligvis forsvinner først, er indeksoppføringen, ikke selve fildataene. Hvis du fortsatte å bruke kortet mye etter sletting, eller gjorde en full formatering, eller de gamle dataene ble overskrevet, blir gjenoppretting raskt vanskeligere. Hvis det var en vanlig sletting eller en hurtigformatering, er sjansene dine fortsatt ganske gode.
Hvis du vil gå den enkle veien, ville jeg startet med Disk Drill. Jeg brukte det på macOS da jeg ikke følte for å kjempe med terminalverktøy og rare partisjonsmenyer. Det er enklere å lese, forhåndsvisning av filer er nyttig, og det håndterer RAW-bildeformater uten mye styr. En del jeg likte var muligheten til å lage et fullstendig kortbilde først, spesielt hvis SD-kortet er ustabilt eller stadig mister forbindelsen. Her er en rask gjennomgang av byte-for-byte-bildedelen:
Dette ville jeg gjort, steg for steg:
Sett SD-kortet i en kortleser og koble det til Mac-en din.
Åpne Disk Drill og velg SD-kortet, ikke Mac-disken din ved et uhell.
Kjør full skanning. La den bli ferdig. Å avbryte den tidlig gjør noen ganger at gode ting ikke blir oppdaget.
Forhåndsvis det den finner så du ikke gjenoppretter søppel.
Lagre de gjenopprettede filene på Mac-ens interne disk eller en annen ekstern disk.
Dette er viktig. Ikke gjenopprett filene tilbake til det samme SD-kortet. Hvis du skriver gjenopprettede data til det, kan du overskrive bilder du ikke har gjenopprettet ennå. Jeg har sett folk gjøre dette en gang, og så lure på hvorfor halve kortet kom tilbake korrupt.
Hvis du vil ha et gratis alternativ, blir PhotoRec nevnt av en grunn. Det er stygt, fungerer på en grov måte og føles som programvare fra et annet tiår. Likevel bra. På skadede eller korrupte kort henter det noen ganger ut filer andre verktøy ikke finner. Ulempen er rot. Filnavn er ofte borte, mapper er borte, og du ender opp med å sortere en haug med gjenopprettede filer for hånd.
Hvis selve kortet oppfører seg dårlig, er det en annen historie. Hvis det kobler fra hvert par minutter, gir lesefeil, lager rare lyder gjennom kortleseren, eller Mac-en din knapt oppdager det, ville jeg sluttet å presse det. På det punktet ville jeg lent meg mot et gjenopprettingsverksted. Gjentatte skanneforsøk på et sviktende kort kan gjøre ting verre, og det lærte jeg på den irriterende måten.
Ja, gjenoppretting er fortsatt mulig hvis SD-kortet hadde få eller ingen nye skriverunder etter slettingen. På flash-lagring fjerner sletting vanligvis filoppføringen først. Foto- og videodataene blir ofte liggende på plass til nye data overskriver dem. Så tidsvinduet ditt er ganske bra.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ett punkt, slutt å bruke kortet. Jeg er litt uenig i å hoppe rett til gjentatte fullstendige skanninger hvis kortet er ustabilt. Sjekk først kortet i Diskverktøy på Macen din. Hvis det monteres uten problemer og viser riktig størrelse, er sjansene dine bedre. Hvis det kobler fra, får Finder til å henge, eller leser sakte, lag først ett image av kortet og jobb fra imaget.
Sjekk også den åpenbare tingen folk overser. Hvis slettingen skjedde under en flytting i Finder, kan noen filer fortsatt ligge på Macen din i Papirkurv, Bilder-importer eller en midlertidig mappe fra appen du brukte. Det høres dumt ut, men jeg har sett folk bruke timevis på å skanne et kort etter filer som allerede ligger på Macen.
For gjenopprettingsprogramvare på macOS er Disk Drill et solid valg fordi det håndterer SD-kort, forhåndsviser mange bilde- og videotyper, og er enkelt å sortere i. Hvis du vil ha en enkel veiledning, er denne videoen nyttig: se hvordan gjenoppretting av Mac SD-kort fungerer trinn for trinn. Hvis du søker litt etter den beste Mac-programvaren for datagjenoppretting for slettede bilder og videoer, dukker Disk Drill opp ofte av en grunn.
En ting til. Hvis videoene dine kommer tilbake, men ikke vil spille av, gjenopprett dem likevel. Korrupte videohoder er vanlige etter sletting, og reparasjonsverktøy kan noen ganger fikse dem senere. Ikke hopp over disse filene i forhåndsvisningen selv om de ser ødelagte ut først. Det er en feil folk gjør.
Ja, gjenoppretting er absolutt fortsatt mulig hvis kortet ikke har blitt brukt mye siden slettingen. Den delen betyr mer enn folk tror.
Jeg er stort sett enig med @mikeappsreviewer og @ombrasilente, men jeg vil legge til én ting de ikke egentlig understreket nok: Hvis filene ble slettet under en Finder-flytting til Macen din, sjekk om overføringen ble delvis fullført før du går dypt inn i gjenopprettingsmodus. Noen ganger er bildene allerede på Macen, bare spredt mellom Nedlastinger, Bilder, importerte Photos-biblioteker eller til og med en annen brukermappe. Finder-kopi-/flyttejobber kan mislykkes på rare, halvferdige måter.
Ikke stol på at SD-kortet ser tomt ut heller. Flash-lagring lyver ganske lett etter sletting. Filtabellen endres først, de faktiske blokkene blir ofte liggende der til de blir overskrevet.
Min fremgangsmåte ville være:
- sjekk Macen din for importerte/kopierte versjoner først
- lag deretter et skrivebeskyttet bilde av SD-kortet hvis mulig
- skann bildet, ikke selve kortet
- gjenopprett til en annen stasjon
Det er her Disk Drill er nyttig på Mac. Jeg sier ikke at det er magisk, men for gjenoppretting av SD-kort på Mac er det et av de mindre irriterende verktøyene, spesielt for bilder og videoer. Hvis filene er nylige og kortet ikke ble brukt på nytt, er sjansene ganske gode. Hvis det ble formatert, er det fortsatt mulig. Hvis det ble brukt mye på nytt, blir det fort stygt.
Én ting til folk hopper over: test gjenopprettede videoer selv om miniatyrbildene ser fine ut. Videokorrupsjon liker å skjule seg til avspillingen treffer den skadede delen.
Hvis du vil ha mer diskusjon fra virkeligheten, har denne Facebook-gruppetråden om tips for datagjenoppretting på Mac og SD-kort også noen nyttige råd.
Så, kortversjonen: ja, gjenoppretting av SD-kort på Mac for nylig slettede filer er fullt mulig. Bare slutt å bruke kortet nå og ikke prøv ting på det. Det er der folk vanligvis gjør det verre.