Er gendannelse af SD-kort på Mac mulig for nyligt slettede filer?

Jeg kom ved et uheld til at slette billeder og videoer fra mit SD-kort, mens jeg flyttede filer til min Mac, og nu prøver jeg at finde ud af, om gendannelse stadig er mulig. Kortet er ikke blevet brugt meget siden det skete, og disse filer er virkelig vigtige. Jeg har brug for hjælp til den bedste måde at gendanne nyligt slettede filer fra SD-kort på Mac, før noget bliver overskrevet.

Det første, jeg ville gøre, er at stoppe med at bruge SD-kortet. Tag ikke flere billeder på det. Træk ikke nye filer over på det. Formatér det ikke, ikke engang som en test. Jeg lavede engang den fejl med et gammelt kamerakort, og det reducerede, hvor meget jeg kunne få tilbage.

På en Mac ligger slettede filer fra et SD-kort ofte stadig der i et stykke tid. Det, der som regel forsvinder først, er indeksindgangen, ikke selve fildataene. Hvis du brugte kortet meget efter sletningen, eller lavede en fuld formatering, eller de gamle data blev overskrevet, bliver gendannelse hurtigt dårligere. Hvis det var en normal sletning eller en hurtig formatering, er dine chancer stadig rimelige.

Hvis du vil have den enkle løsning, ville jeg starte med Disk Drill. Jeg brugte det på macOS, når jeg ikke gad kæmpe med terminalværktøjer og mærkelige partitionsmenuer. Det er lettere at læse, filforhåndsvisninger er nyttige, og det håndterer RAW-fotoformater uden det store besvær. En del, jeg godt kunne lide, var muligheden for først at lave et komplet kortbillede, især hvis SD-kortet er ustabilt eller hele tiden mister forbindelsen. Der er et hurtigt kig på byte-for-byte-billededelen her:

Det, jeg ville gøre, trin for trin:

1. Sæt SD-kortet i en kortlæser, og forbind det til din Mac.

2. Åbn Disk Drill, og vælg SD-kortet, ikke din Macs drev ved en fejl.

3. Kør den fulde scanning. Lad den blive færdig. Hvis du afbryder den for tidligt, bliver gode ting nogle gange overset.

4. Forhåndsvis det, den finder, så du ikke gendanner skrammel.

5. Gem de gendannede filer på din Macs interne drev eller en anden ekstern disk.

Vigtig pointe. Gendan ikke filerne tilbage til det samme SD-kort. Hvis du skriver gendannede data til det, kan du overskrive billeder, du endnu ikke har gendannet. Jeg har set folk gøre det én gang og så undre sig over, hvorfor halvdelen af kortet kom tilbage ødelagt.

Hvis du vil have en gratis mulighed, bliver PhotoRec nævnt af en grund. Det er grimt, fungerer på en rå måde og føles som software fra et andet årti. Stadig godt. På beskadigede eller korrupte kort trækker det nogle gange filer ud, som andre værktøjer overser. Ulempen er rodet. Filnavne er ofte væk, mapper er væk, og du ender med at sortere en bunke gendannede filer manuelt.

Hvis selve kortet opfører sig dårligt, er det en anden historie. Hvis det kobler fra hvert par minutter, giver læsefejl, laver mærkelige lyde gennem kortlæseren, eller din Mac knap nok registrerer det, ville jeg stoppe med at presse det. På det tidspunkt ville jeg hælde mod et gendannelsesværksted. Gentagne scanningsforsøg på et svigtende kort kan gøre tingene værre, og den lærte jeg på den irriterende måde.

Ja, gendannelse er stadig mulig, hvis SD-kortet kun har fået få eller ingen nye skrivninger efter sletningen. På flashmedier fjerner sletning normalt filposten først. Foto- og videodata bliver ofte liggende, indtil nye data overskriver dem. Så din timing er rimelig god.

Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, stop med at bruge kortet. Jeg er lidt uenig i at gå direkte til gentagne fulde scanninger, hvis kortet er ustabilt. Tjek først kortet i Diskværktøj på din Mac. Hvis det monteres uden problemer og viser den rigtige størrelse, er dine chancer bedre. Hvis det forsvinder, får Finder til at hænge eller læses langsomt, så lav først ét image af kortet og arbejd ud fra imaget.

Tjek også den åbenlyse ting, folk overser. Hvis sletningen skete under en flytning i Finder, kan nogle filer stadig være på din Mac i Papirkurv, Fotos-importer eller en midlertidig mappe fra den app, du brugte. Det lyder dumt, men jeg har set folk bruge timer på at scanne et kort for filer, der allerede lå på Macen.

Når det gælder gendannelsessoftware på macOS, er Disk Drill et solidt valg, fordi det håndterer SD-kort, kan forhåndsvise mange foto- og videoformater og er nemt at sortere i. Hvis du vil have en enkel guide, er denne video nyttig: se, hvordan gendannelse af Mac SD-kort fungerer trin for trin. Hvis du søger lidt rundt efter den bedste Mac-datagendannelsessoftware til slettede fotos og videoer, dukker Disk Drill ofte op af en grund.

Én ting mere. Hvis dine videoer kommer tilbage, men ikke vil afspille, så gendan dem alligevel. Beskadigede video-headere er almindelige efter sletning, og reparationsværktøjer kan nogle gange rette dem senere. Spring ikke de filer over i forhåndsvisningen, hvis de ser ødelagte ud i starten. Det er en fejl, folk begår.

Ja, gendannelse er absolut stadig mulig, hvis kortet ikke er blevet brugt meget siden sletningen. Den del betyder mere, end folk tror.

Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @ombrasilente, men jeg vil tilføje én ting, som de ikke rigtig understregede nok: Hvis filerne blev slettet under en Finder-flytning til din Mac, så tjek, om overførslen blev delvist fuldført, før du går helt i gendannelsestilstand. Nogle gange er billederne allerede på Macen, bare fordelt på Downloads, Pictures, importeringer i Fotos-biblioteket eller endda en anden brugermappe. Finder-kopi/flyt-opgaver kan fejle på mærkelige, halvfærdige måder.

Stol heller ikke på, at SD-kortet ser tomt ud. Flash-lagring lyver ret ubesværet efter sletning. Filtabellen ændres først, de faktiske blokke bliver ofte liggende, indtil de overskrives.

Min tilgang ville være:

• tjek først din Mac for importerede/kopierede versioner
  • lav derefter et skrivebeskyttet image af SD-kortet, hvis muligt
  • scan imaget, ikke selve kortet
  • gendan til et andet drev

Det er her, Disk Drill er nyttigt på Mac. Ikke at det er magisk, men til gendannelse af SD-kort på Mac er det et af de mindre irriterende værktøjer, især til billeder og videoer. Hvis filerne er nyere, og kortet ikke blev genbrugt, er chancerne ganske gode. Hvis det blev formateret, er det stadig muligt. Hvis det blev genbrugt meget, så ja, så bliver det hurtigt grimt.

Én ting mere, som folk springer over: test gendannede videoer, selv hvis miniaturebillederne ser fine ud. Videokorruption kan godt lide at skjule sig, indtil afspilningen rammer den beskadigede del.

Hvis du vil have mere virkelighedsnær diskussion, har denne Facebook-gruppetråd om tips til datagendannelse på Mac og SD-kort også nogle nyttige råd.

Så den korte version: ja, gendannelse af SD-kort på Mac for nyligt slettede filer er meget mulig. Bare stop med at bruge kortet nu, og lad være med at prøve ting på det. Det er den del, hvor folk normalt gør det værre.