Min harddisk holdt pludselig op med at virke efter at have lavet mærkelige klikkelyde, og jeg er bekymret for at miste vigtige billeder, arbejdsdokumenter og personlige filer. Jeg har brug for råd om den sikreste måde at gendanne data fra en svigtende harddisk uden at forværre skaden eller risikere permanent tab af filer.
Hvis filerne betyder noget, så stop med at skrive til drevet nu. Jeg mener det. Jeg har set folk gøre skaden værre ved at kopiere ting over på den samme disk, installere gendannelsesapps der eller køre oprydningsværktøjer. Når gamle sektorer først bliver overskrevet, falder dine chancer.
En almindelig harddisk giver dig stadig en chance i mange tilfælde. Slettede filer, ødelagte partitioner, utilsigtet formatering, selv et drev der bliver RAW, kan ofte gendannes, hvis hardwaren ikke er begyndt at falde fra hinanden.
Det første jeg ville tjekke, er drevets opførsel.
Hvis du hører gentagne klik, slibelyde, opstarts- og nedlukningssløjfer, eller drevet hele tiden forsvinder fra systemet, ville jeg først behandle det som et hardwareproblem, ikke et filproblem. Det samme gælder, hvis det reagerer ekstremt langsomt, får Stifinder til at hænge eller forsvinder midt i en scanning. En normal HDD bør ikke lave høje rytmiske klik. Hvis den gør det, så lad være med at blive ved med at pille ved den.
Du bør også kigge på S.M.A.R.T.-rapporten:
S.M.A.R.T.-data
Dette er sundhedsloggen, der er indbygget i drevet. Jeg plejer at kigge efter dårlige sektorer, omfordelte sektorer, læsefejl, varmeproblemer og alle tal, der stiger hurtigt. Hvis de værdier ser grimme ud eller bliver værre mellem kontroller, stopper jeg med at lave tilfældige tests. Ingen CHKDSK. Ingen reparationsforsøg. Ingen bare en scanning mere. Den slags kan skubbe et svagt drev ud over kanten.
Hvis disken stadig kan læses, og dataene betyder noget, er det sikrere ofte at lave et byte-for-byte-image først. Hvis den klikker eller falder hårdt ud, giver professionel gendannelse mere mening.
Hvis drevet forbliver stabilt nok til softwarebaseret gendannelse, så skynd dig og gendan fra det med software, ikke ved at bruge drevet normalt. En mulighed, mange ofte vælger, er Disk Drill. Jeg har oplevet, at det er nemmere end nogle af de ældre værktøjer, mest fordi det samler flere scanningstyper og ikke begraver dig i mærkelige menuer.
Det, der skilte sig ud for mig:
Det håndterer almindelige Windows- og macOS-filsystemer.
Det lader dig forhåndsvise filer før gendannelse.
Det læser S.M.A.R.T.-info.
Det kan lave et byte-for-byte-backupimage, hvilket er vigtigt, hvis disken er ustabil.
Forhåndsvisning betyder mere, end folk tror. Hvis du åbner et fundet foto, dokument eller videofragment, og det ser intakt ud, har du lært noget nyttigt, før du bruger timer på at gendanne skrammel.
Den normale proces er enkel nok:
- Tilslut HDD’en.
- Installer Disk Drill et andet sted, ikke på det dårlige drev.
- Åbn det, og vælg problem-disken.
- Start scanningen.
- Lad den køre, eller tjek fundne filer, mens den scanner.
- Forhåndsvis det, du har brug for.
- Gendan alt til en anden lagerenhed.
Ikke tilbage til den samme HDD. Jeg har set folk gøre dette og fortryde det fem minutter senere.
Hvis drevet stopper med at blive registreret korrekt, scanningen låser fast, eller lydene bliver værre under læsning, så stop der. Bliv ikke ved med at presse det. Det er den slags tegn, jeg har set lige før et drev bliver helt ulæseligt.
Klikken er dårligt nyt. Jeg ville stoppe med at tænde og slukke drevet igen og igen. Hver opstart er ekstra belastning, og defekte hoveder bliver ofte hurtigt værre.
Jeg er enig med @mikeappsreviewer på ét punkt, lad være med at køre reparationsværktøjer. Jeg ville gå endnu længere. Spring gør det selv over, hvis drevet klikker fysisk fra starten. Software hjælper ved filtab og filsystemskader. Det løser ikke et head crash. Hvis billederne og arbejdsfilerne betyder mere end prisen, er et cleanroom-værksted den sikrere vej.
Hvis du stadig vil prøve derhjemme, så hold det så risikofrit som muligt.
- Fjern drevet og tilslut det som et sekundært drev eller med en USB-dock, der har sin egen strømforsyning.
- Test først på en anden pc og med et andet kabel. Dårlige kabler giver oftere symptomer på et dødt drev, end folk tror.
- Hold øje med BIOS eller Diskhåndtering. Hvis kapaciteten vises forkert, eller registreringen forsvinder ind og ud, så stop.
- Hvis det forbliver synligt længe nok, så klon det først til et sundt drev med samme eller større størrelse.
- Kør gendannelse på klonen, ikke på originalen.
Når det gælder software til filgendannelse, er Disk Drill fin til at scanne en stabil klon og hente billeder, dokumenter og mapper tilbage. Installer det på en anden disk. Gem også gendannede filer på en anden disk. Skriv ikke en eneste byte til den fejlramte disk. Deres blogindhold om, hvordan man gendanner permanent slettede filer fra en harddisk, er udmærket til søgning og vejledninger, men ved klikken kommer kloning først.
Hvis du vil have en hurtig forklaring, er denne video god:
se hvordan du sikkert gendanner slettede harddiskfiler
Vigtigst af alt, ingen frysertricks. Folk poster stadig det vrøvl, og ja, det virker nogle gange i fem minutter, og så dør drevet for altid.
At klikke betyder normalt, at dette ikke længere er en situation med hvilken gendannelsesapp skal jeg køre, men en situation med hvordan undgår jeg at gøre et drev, der kan gendannes, til et dødt et.
Jeg er for det meste enig med @mikeappsreviewer og @shizuka, men jeg er lidt mindre optimistisk med hensyn til at lave ret meget test, når kliklydene først er begyndt. Mange ødelægger deres bedste chance ved at tænde det 20 gange mere bare for at se, om det dukker op. Det er den del, jeg ville undgå.
Et par ting, jeg ville gøre, som ikke er blevet understreget nok:
- Tjek, om det faktisk er kabinettet, adapteren eller strømforsyningen, hvis dette er en ekstern HDD. Nogle gange er drevet fint, og det er USB-SATA-broen, der er ved at dø.
- Hvis drevet stadig bliver registreret, så hent de filer først, som er mest uerstattelige, ikke de største mapper.
- Notér de præcise symptomer: klik ved opstart, forsvinder efter 30 sekunder, forkert størrelse i BIOS osv. Den information hjælper med at afgøre, om gør det selv overhovedet er umagen værd.
- Hvis dataene er forretningskritiske eller familiebilleder uden backup, så indhent en pris fra et gendannelseslaboratorium, før du eksperimenterer for meget. Tilbuddet er gratis mange steder.
En lille uenighed med det sædvanlige råd om at scanne det med det samme: på en mekanisk ustabil disk kan en fuld scanning være hård. Hvis du kan klone først, så gør det. Hvis du ikke kan klone, og den aktivt klikker, ville jeg stoppe og overveje professionel hjælp.
Hvis drevet bliver læsbart nok med et andet kabel eller kabinet, så brug Disk Drill på en sund maskine, installer det et andet sted, og gendan kun til en anden disk. Det er fint til at hente filer fra en stabil kilde eller klon, bare ikke magi til fejlslagen hardware.
Det kan også måske hjælpe, hvis du vil have flere vurderinger fra fællesskabet:
praktiske råd om gendannelse af harddiske fra Facebooks techfællesskab
Det vigtigste: ingen CHKDSK, ingen defragmentering, ingen reparer drev prompt, ingen fryser-nonsens. Den slags bliver foreslået alt for ofte.
At klikke plus pludselig fejl ændrer prioriteten fra gendannelsessoftware til triage. Jeg er enig med @shizuka, @ombrasilente og @mikeappsreviewer i at undgå reparationer, men jeg er en smule mindre overbevist om at udføre selv grundlæggende test som se om det virker, hvis lyden er skarp og gentagende. Et døende hovedstabelsystem kan gøre én ekstra opstart til den sidste.
Det, jeg ville tilføje:
- Hvis det er et eksternt drev, så fjern kun disken fra kabinettet, hvis du ved, hvad du gør. Mange døde drev er i virkeligheden defekte USB-brokort.
- Lugt betyder noget. Lugten af brændt elektronik peger mere på PCB-/strømproblemer end på hovedskade.
- Mærk på drevet. Ingen rotation overhovedet er en anden gren end rotation plus klik.
Min regel:
- Ingen rotation, ingen registrering, brændt lugt: få først et tilbud fra et laboratorium.
- Roterer, ingen klik, stabil registrering: klonings-/imagevej.
- Roterer, klikker, forsvinder: stop tidligt og overvej professionel gendannelse.
Om Disk Drill: god på en sund klon, ikke på en mekanisk ustabil original.
Fordele:
- enkel brugerflade
- viser filer godt i forhåndsvisning
- udmærket til fotos/dokumenter
- kan arbejde fra et image i stedet for den fejlende disk
Ulemper:
- scanninger kan tage lang tid
- dybe scanninger kan give rodede filnavne
- ingen mirakelkur mod hardwarefejl
- let for folk at bruge for tidligt på det oprindelige drev
Hvis du får et læsbart image, er Disk Drill et rimeligt næste skridt. Hvis filerne virkelig ikke kan erstattes, er det billigste træk ofte at stoppe nu.