Beste måte å gjenopprette slettede filer på Windows 11?

Jeg slettet ved et uhell viktige filer på Windows 11-PC-en min og tømte allerede Papirkurven før jeg innså at jeg fortsatt trengte dem. Jeg ser etter den beste måten å gjenopprette slettede filer i Windows 11 på uten å gjøre situasjonen verre, spesielt om det finnes et trygt gjenopprettingsverktøy eller en innebygd metode som faktisk fungerer.

Å miste feil fil føles fort dårlig. Jeg gjorde dette en gang med en prosjektmappe, trykket på slett på autopilot, og så satt jeg bare og stirret på skjermen et øyeblikk. Filen er vanligvis ikke borte med en gang, likevel. Det viktigste er hva du gjør de neste minuttene.

Det første trekket er kjedelig, men viktig. Slutt å bruke disken hvis du kan. Ikke fortsett å laste ned ting. Ikke installer gjenopprettingsapper på samme disk. Ikke flytt filer rundt mens du tenker. En slettet fil blir ofte liggende på plass til noe annet skriver over den. På SSD-er gjør TRIM dette verre, og sjansen for gjenoppretting synker raskere.

Dette sjekker jeg først, i rekkefølge:

1. Papirkurven. Ja, selv om du tror du allerede har sjekket.
  2. OneDrive-papirkurven, hvis mappen ble synkronisert.
  3. Filhistorikk, Tidligere versjoner eller et hvilket som helst sikkerhetskopieringsverktøy du satte opp og glemte.
  4. En annen PC, USB-stasjon, NAS-boks, gammel e-postvedlegg, hva som helst. Folk kopierer filer rundt og glemmer det.
  5. Windows-søk. Jeg har gjenopprettet filer før ved å finne ut at jeg hadde gitt dem nytt navn eller dratt dem inn i en tilfeldig mappe.

Hvis ingenting av det dukker opp, ville jeg gått videre til gjenopprettingsprogramvare med en gang.

Jeg ville startet med Disk Drill. Jeg har brukt det i noen tilfeller med utilsiktet sletting, og det er enklere å jobbe med enn mange av de eldre verktøyene. Det viktigste for meg var mindre rot etter skanningen. Hvis filsysteminformasjonen fortsatt er der, beholder det ofte de opprinnelige navnene og mappestrukturen, noe som sparer masse tid.

Den grunnleggende flyten er enkel:

1. Installer Disk Drill på en annen disk hvis du har en.
  2. Velg disken der filen pleide å ligge.
  3. Kjør skanningen og la den fullføres.
  4. Søk eller filtrer resultatene.
  5. Forhåndsvis filen så du vet at det er den riktige.
  6. Gjenopprett den til en annen disk, ikke tilbake til den samme.

Forhåndsvisningsdelen betyr mer enn folk tror. Jeg har sett verktøy liste en fil som gjenopprettbar, og så åpnes filen halvveis ødelagt eller ikke i det hele tatt. Å kunne sjekke først sparer tid. Et annet pluss er at Windows-versjonen gir ubegrenset skanning og forhåndsvisning, og gratis gjenoppretting opptil 100 MB.

Hvis du vil ha en gratis løsning, er PhotoRec det vanlige valget. Det fungerer. Jeg brukte det for mange år siden da jeg ikke hadde budsjett og altfor mye tålmodighet. Haken er organisering. Det baserer seg på filsignaturer, så filnavn og mapper forsvinner ofte. Etter en større gjenopprettingsjobb ender du opp med å grave gjennom hauger av ting med navn som f123456.jpg eller recup_dir.1. Det er ikke gøy, og grensesnittet føles grovt hvis du ikke har brukt verktøy som dette før.

Så mitt syn er ganske enkelt:

Disk Drill først hvis du vil ha en enklere skanning, forhåndsvisninger og ryddigere resultater.
PhotoRec hvis du vil ha null kostnad og ikke har noe imot å sortere gjennom et rot senere.

Hopp over de tilfeldige installasjonene og prøv Microsofts eget verktøy først, Windows File Recovery. Det er gratis i Microsoft Store, fungerer best når du kjenner filtypen og stasjonen, og det legger ikke til mer søppel enn nødvendig. Ulempen er at det bare er kommandolinje, så det føles litt irriterende hvis du vil peke og klikke.

Eksempel:

winfr C: D: /regular /n \Users\YourName\Documents*.docx

Gjenopprett til en annen stasjon. Ikke C:.

Jeg er litt uenig med @mikeappsreviewer på ett punkt. PhotoRec er ikke mitt første gratisvalg på Windows 11 med mindre filsystemet er alvorlig skadet. Windows File Recovery er renere for vanlige utilsiktede slettinger.

Hvis det mislykkes, så ja, Disk Drill er et solid andre steg, spesielt hvis du vil ha forhåndsvisning og enklere filtrering. For de fleste som søker etter beste programvare for datagjenoppretting for Windows, er det den enklere veien.

Sjekk også dette hvis du vil ha en rask visuell gjennomgang:
se hvordan du gjenoppretter slettede filer på Windows

Én ting til folk overser. Hvis SSD-en din hadde TRIM aktivt og slettingen skjedde for flere timer siden etter vanlig PC-bruk, faller sjansene for gjenoppretting raskt. Så slutt å skrive til stasjonen så fort som mulig. Den delen betyr faktisk mer enn verktøyet tbh.

Stor ting jeg ville lagt til det @mikeappsreviewer og @hoshikuzu sa: sjekk om filene noen gang ble indeksert eller bufret av appen som opprettet dem.

Mange går rett til gjenopprettingsverktøy, men Office, Adobe-apper, Notepad++, Photoshop, til og med noen nettleserbaserte redigeringsprogrammer kan etterlate midlertidige kopier, autolagringer eller spor i listen over nylige filer. For eksempel:

• Word/Excel har ofte AutoRecover-filer
  • Photoshop kan ha tempdata eller prosjektgjenopprettingsdata
  • PDF-redigerere lagrer noen ganger midlertidige versjoner i AppData
  • IDE-er/redigeringsprogrammer kan ha lokal historikk
  • Skyapper kan ha versjonshistorikk selv om den lokale filen er borte

Se i:

• C:\Users\YourName\AppData\Roaming
  • C:\Users\YourName\AppData\Local\Temp
  • appens egen meny for Nylige eller Gjenopprett ulagret
  • OneDrive-versjonshistorikk hvis den var synkronisert på et tidspunkt

Her er jeg litt uenig med dem begge. Gjenopprettingsprogramvare er flott, klart det, men hvis filen ble aktivt redigert før sletting, kan appens midlertidige data noen ganger gjenopprette en nyere versjon enn verktøy for å angre sletting i filsystemet.

Hvis du faktisk trenger en gjenopprettingsapp, er Disk Drill sannsynligvis den enkleste å sortere seg gjennom på Windows 11, spesielt hvis du prøver å gjenopprette slettede dokumenter/bilder uten å kaste bort timevis. Jeg ville brukt den etter å ha sjekket appspesifikke tempmapper og autolagringer. Det er mindre smertefullt enn å gjøre et blindt søk og håpe på det beste.

Også, en liten SEO-vennlig trådtittel-idé:
beste tips og løsninger for gjenoppretting av slettede filer i Windows 11

En siste kjedelig-men-reell merknad: hvis de slettede filene lå på system-SSD-en og PC-en har vært på en stund siden slettingen, kan sjansene bli dårlige ganske raskt. Så ja, ikke rot rundt for mye, ellers kan du gjøre det verre.