Beste manier om verwijderde bestanden van een Sd-kaart te herstellen?

Ik heb per ongeluk foto's en video's van mijn SD-kaart verwijderd terwijl ik bestanden naar mijn computer verplaatste, en sommige daarvan zijn echt belangrijke persoonlijke herinneringen. Ik ben meteen gestopt met het gebruiken van de kaart zodat er niets wordt overschreven. Wat is de beste manier om verwijderde bestanden van een SD-kaart te herstellen, en zijn er veilige hersteltools die echt werken?

Ik heb dit ooit eens gedaan met een camerakaart na een reis, op de verkeerde reeks op verwijderen gedrukt, en daarna zat ik alleen maar naar het scherm te staren. Dus het eerste wat je moet doen, is dit nu meteen doen. Stop met het gebruiken van de SD-kaart. Haal hem uit de camera, telefoon of waar hij ook in zit, en laat hem met rust.

Wat er meestal gebeurt na het verwijderen is eenvoudiger dan het lijkt. De bestanden staan vaak nog steeds op de kaart, maar de kaart verwijst er niet meer naar. Je apparaat ziet de ruimte als vrij. Als je foto’s blijft maken of video blijft opnemen, komt nieuwe data boven op de oude data terecht. Als dat gebeurt, keldert de kans op herstel. Ik heb dat op de irritante manier geleerd.

Voor herstel heb je software nodig die gemaakt is voor bestandsherstel. https://www.youtube.com/watch?v=uhWmNUgIJTw

Sla reparatietools van het besturingssysteem over. CHKDSK op Windows en EHBO op Mac zijn bedoeld om bestandssysteemproblemen te repareren, niet om verwijderde media te redden. Op een SD-kaart met verborgen verwijderde bestanden maken ze het vaak erger en wissen ze juist wat je probeerde te bewaren.

Hier is de veilige route.

1. Gebruik een echte kaartlezer.
Sluit de SD-kaart op je computer aan met een aparte kaartlezer. Dit vertrouw ik meer dan de camera via USB aansluiten. Minder vreemde handshakes, minder onderbrekingen, minder kans dat de camera iets op de achtergrond doet.

2. Gebruik herstelsoftware die gemaakt is voor SD-kaarten.
Na verloop van tijd heb ik er een hele stapel geprobeerd, maar ik kwam steeds terug bij Disk Drill. De diepe scan werkte voor mij erg goed, en de preview is belangrijker dan mensen denken. Je kunt controleren of de foto’s of clips openen voordat je alles herstelt, en dat bespaart tijd en schijfruimte.

Als je ontbrekende bestanden video’s zijn van een GoPro, Canon, drone of vergelijkbare camera, is dit deel nog belangrijker. Die apparaten verspreiden videodata vaak in stukken over de SD-kaart. Een gewone herstelscan haalt soms kapotte clips terug of bestanden met de juiste grootte maar zonder afspeelmogelijkheid. Disk Drill heeft een Advanced Camera Recovery-modus die gemaakt is om die stukken weer samen te voegen. Het is freemium. Op Windows kun je gratis tot 100MB herstellen, zodat je kunt testen of het de juiste bestanden vindt voordat je verder gaat.

3. Als je gratis wilt, ken dan de afweging.
PhotoRec is het gebruikelijke gratis antwoord, en ja, het werkt. Het is open source en haalt veel van beschadigde of verwijderde kaarten af. Maar het voelt nogal ruw in gebruik. Geen preview. Opdrachtregelinterface. Originele namen en mapindeling zijn weg. Je eindigt met een enorme stapel bestanden met namen alsof ze uit een broodrooster komen. Als je honderden of duizenden afbeeldingen herstelt, is het later sorteren een zware klus.

Mensen noemen ook vaak Recuva en Windows File Recovery. Recuva is prima voor simpele verwijderingen op sommige schijven, al zag ik het RAW-camerabestanden vaak genoeg missen of verminken dat ik er niet meer op vertrouwde voor fotokaarten. Windows File Recovery is nog soberder dan de meeste mensen verwachten, en op FAT32- of exFAT-kaarten, wat de meeste SD-kaarten gebruiken, voelde het onhandig en beperkt.

4. Herstel naar een andere schijf.
Deze is niet onderhandelbaar. Sla herstelde bestanden niet terug op dezelfde SD-kaart op. Zet ze op de interne schijf van je computer of op een andere externe schijf. Als je herstelde bestanden opslaat op de kaart die je aan het scannen bent, loop je het risico precies de foto’s of video’s te overschrijven die je probeert terug te halen.

Dus de korte versie. Stop met het gebruiken van de kaart. Stop hem in een kaartlezer. Scan hem met herstelsoftware. Sla de resultaten ergens anders op. Als je na het verwijderen niets nieuws hebt opgenomen, zijn je kansen vaak goed. Ik zou daar beginnen en kijken wat er tevoorschijn komt.

Je hebt de juiste eerste stap gezet. Stop met het gebruiken van de kaart. Eén kleine kanttekening bij @mikeappsreviewer. Ik zou eerst een image-back-up van de SD-kaart maken, voordat je een scan uitvoert. Hulpmiddelen zoals USB Image Tool, Win32 Disk Imager of ddrescue laten je de hele kaart kopiëren naar een imagebestand. Daarna scan je de image, niet de kaart. Als de kaart leesproblemen heeft, of een herstelapp vastloopt, heb je nog steeds een schone bron. Die stap redt mensen vaker dan je zou denken. Mijn volgorde zou zijn: 1. Vergrendel de SD-kaart als die een schrijfbeveiligingsschakelaar heeft. 2. Maak er een volledige byte-voor-byte-image van. 3. Scan de image met herstelsoftware. 4. Herstel bestanden naar je pc of een andere schijf. Als je de makkelijkste route wilt, is Disk Drill een goede keuze omdat het foto's en clips vooraf toont vóór herstel. Dat is belangrijk wanneer je honderden bestanden hebt en geen rommel wilt terugzetten. Als je gegevens tijdens een overdracht zijn verwijderd, vindt op bestandssysteem gebaseerde scanning vaak sneller de oorspronkelijke mapindeling dan raw carving. Als de bestanden oude camera-JPEG's, RAW, MP4 of MOV zijn, zijn de kansen redelijk goed als er geen nieuwe schrijfacties hebben plaatsgevonden. Als TRIM betrokken was, gebruikelijk op SSD's maar zeldzaam op SD-kaarten, dalen de herstelkansen sterk. Sla ook de opties om te 'repareren' over als Windows zegt dat de kaart fouten heeft. Formatteer de kaart niet, zelfs niet als de computer blijft aandringen. Als je een uitleg wilt, is deze video een prima snelle gids voor het herstellen van foto's en video's van een SD-kaart: stapsgewijze handleiding voor bestandsherstel van een SD-kaart Als Disk Drill de bestanden in de preview vindt, is de kans behoorlijk groot.
Beste manier om verwijderde bestanden van een SD-kaart te herstellen?
Je hebt het belangrijkste al gedaan, namelijk stoppen met het gebruiken van de kaart. Dat geeft je echt een goede kans. Ik ben het grotendeels eens met @mikeappsreviewer en @mike34, maar ik zou me niet te veel vastbijten in eerst een image maken als de kaart gezond is en je niet erg technisch bent. Een image maken is ideaal, zeker, maar veel mensen blijven daarop hangen en herstellen uiteindelijk nooit echt iets. Als de kaart prima leesbaar is, sluit hem dan gewoon aan met een degelijke kaartlezer en scan hem. Wat ik in jouw geval zou doen: - gebruik een kaartlezer, niet de camera - laat Windows het niet scannen en herstellen - gebruik herstelsoftware waarmee je bestanden kunt bekijken - herstel alles naar je computer, niet terug naar de SD-kaart Voor foto’s/video’s is een voorbeeldweergave enorm belangrijk. Als de miniaturen of clips openen in Disk Drill, is dat meestal een heel goed teken. Ik zou beginnen met Disk Drill omdat het goed omgaat met SD-kaartherstel en makkelijker te doorzoeken is dan veel van de gratis opties. Gratis tools kunnen werken, maar sommige zijn nogal rommelig zodra je honderden herstelde bestanden hebt met waardeloze bestandsnamen. Nog iets wat mensen vaak vergeten: controleer eerst de computer. Als het verwijderen tijdens een verplaatsing gebeurde, kunnen sommige bestanden nog in een tijdelijke map, importmap of zelfs de prullenbak staan, afhankelijk van hoe de overdracht is gedaan. Niet heel gebruikelijk, maar het is 2 min waard om te kijken voordat je een diepe scan doet. Als je een snelle visuele uitleg wilt, is deze snelle videogids voor herstel van verwijderde foto’s op een SD-kaart makkelijk te volgen. Dus ja, formatteer hem niet, blijf niet van alles testen op de kaart en klik niet in paniek op willekeurige hersteltools. Eerst scannen, ergens anders herstellen en het daarna uitzoeken. Dat is waarschijnlijk je beste aanpak.
Beste manier om verwijderde bestanden van een SD-kaart te herstellen?