Ik heb per ongeluk belangrijke bestanden op mijn Windows 11-pc verwijderd en de Prullenbak al geleegd voordat ik besefte dat ik ze nog nodig had. Ik ben op zoek naar de beste manier om verwijderde bestanden in Windows 11 te herstellen zonder de situatie te verergeren, vooral als er een veilige hersteltool of ingebouwde methode is die echt werkt.
Het verliezen van het verkeerde bestand voelt meteen heel vervelend. Ik heb dit ooit gedaan met een projectmap, drukte op verwijderen op de automatische piloot en zat daarna een paar seconden naar het scherm te staren. Het bestand is meestal niet meteen weg, trouwens. Wat het belangrijkst is, is wat je in de volgende paar minuten doet.
De eerste stap is saai maar belangrijk. Stop met het gebruiken van de schijf als dat kan. Blijf geen dingen downloaden. Installeer geen herstelapps op dezelfde schijf. Verplaats geen bestanden terwijl je nadenkt. Een verwijderd bestand blijft vaak op zijn plek staan totdat iets anders eroverheen schrijft. Op SSD’s maakt TRIM dit erger en de kans op herstel daalt sneller.
Wat ik als eerste controleer, op volgorde:
- Prullenbak. Ja, zelfs als je denkt dat je al gekeken hebt.
- OneDrive-prullenbak, als de map werd gesynchroniseerd.
- Bestandsgeschiedenis, Vorige versies of een back-uptool die je ooit hebt ingesteld en vergeten bent.
- Een andere pc, USB-stick, NAS, oude e-mailbijlage, wat dan ook. Mensen kopiëren bestanden rond en vergeten dat.
- Windows Zoeken. Ik heb eerder bestanden teruggevonden door erachter te komen dat ik ze had hernoemd of naar een willekeurige map had gesleept.
Als dat allemaal niets oplevert, zou ik meteen overstappen op herstelsoftware.
Ik zou beginnen met Disk Drill. Ik heb het gebruikt bij een paar gevallen van per ongeluk verwijderen, en het werkt makkelijker dan veel van de oudere tools. Het grote voordeel voor mij was minder rommel na de scan. Als de bestandssysteeminformatie er nog is, blijven de oorspronkelijke namen en mapindeling vaak behouden, wat enorm veel tijd scheelt.
De basisstappen zijn eenvoudig:
- Installeer Disk Drill op een andere schijf als je die hebt.
- Kies de schijf waar het bestand eerder stond.
- Voer de scan uit en laat die voltooien.
- Zoek of filter de resultaten.
- Bekijk een voorbeeld van het bestand zodat je weet dat het de juiste is.
- Herstel het naar een andere schijf, niet terug naar dezelfde.
Het voorbeeldgedeelte is belangrijker dan mensen denken. Ik heb tools gezien die een bestand als herstelbaar tonen, waarna het bestand half kapot opent of helemaal niet. Het eerst kunnen controleren bespaart tijd. Nog een pluspunt: de Windows-versie biedt onbeperkt scannen en voorbeelden bekijken, en gratis herstel tot 100 MB.
Als je een gratis route wilt, is PhotoRec de gebruikelijke keuze. Het werkt. Ik heb het jaren geleden gebruikt toen ik geen budget had en veel te veel geduld. Het nadeel is de organisatie. Het leunt op bestandssignaturen, dus bestandsnamen en mappen verdwijnen vaak. Na een grotere herstelklus eindig je met het doorzoeken van stapels bestanden met namen als f123456.jpg of recup_dir.1. Het is niet leuk en de interface voelt wat ruw aan als je dit soort tools niet eerder hebt gebruikt.
Dus mijn mening is vrij simpel:
Eerst Disk Drill als je een makkelijkere scan, voorbeelden en nettere resultaten wilt.
PhotoRec als je niets wilt betalen en het niet erg vindt om later door een rommeltje te moeten sorteren.
Sla de willekeurige installaties over en probeer eerst Microsofts eigen tool, Windows File Recovery. Het is gratis in de Microsoft Store, werkt het best als je het bestandstype en de schijf kent, en voegt niet meer rommel toe dan nodig. De keerzijde is dat het alleen via de opdrachtregel werkt, dus het voelt wat irritant als je gewoon wilt aanwijzen en klikken.
Voorbeeld:
winfr C: D: /regular /n \Users\YourName\Documents*.docx
Herstel naar een andere schijf. Niet naar C:.
Ik ben het op één punt licht oneens met @mikeappsreviewer. PhotoRec is niet mijn eerste gratis keuze op Windows 11, tenzij het bestandssysteem ernstig beschadigd is. Windows File Recovery is netter voor normale per ongeluk verwijderde bestanden.
Als dat niet werkt, dan is Disk Drill inderdaad een degelijke tweede stap, vooral als je preview en eenvoudiger filteren wilt. Voor de meeste mensen die zoeken naar de beste dataherstelsoftware voor Windows is dat de makkelijkere route.
Bekijk dit ook als je een snelle visuele uitleg wilt:
bekijk hoe je verwijderde bestanden op Windows herstelt
Nog iets wat mensen vaak missen. Als je SSD TRIM actief had en het verwijderen uren geleden gebeurde na normaal pc-gebruik, dan dalen de kansen op herstel snel. Stop dus zo snel mogelijk met schrijven naar de schijf. Dat is eerlijk gezegd belangrijker dan de tool zelf.
Het belangrijkste wat ik zou toevoegen aan wat @mikeappsreviewer en @hoshikuzu zeiden: controleer of de bestanden ooit zijn geïndexeerd of in de cache zijn opgeslagen door de app waarmee ze zijn gemaakt.
Veel mensen grijpen meteen naar hersteltools, maar Office, Adobe-apps, Notepad++, Photoshop en zelfs sommige browsergebaseerde editors kunnen tijdelijke kopieën, autosaves of sporen van recente bestanden achterlaten. Bijvoorbeeld:
- Word/Excel hebben vaak AutoRecover-bestanden
- Photoshop kan tijdelijke/projectherstelgegevens hebben
- PDF-editors bewaren soms tijdelijke versies in AppData
- IDE’s/editors kunnen een lokale geschiedenis hebben
- Cloud-apps kunnen versiegeschiedenis bewaren, zelfs als het lokale bestand weg is
Kijk in:
C:\Users\YourName\AppData\RoamingC:\Users\YourName\AppData\Local\Temp- het eigen menu “Recent” of “Niet-opgeslagen herstellen” van de app
- versiegeschiedenis van OneDrive als het ooit gesynchroniseerd was
Hier wijk ik een beetje af van hen allebei. Herstelsoftware is zeker geweldig, maar als het bestand actief werd bewerkt vóór verwijdering, kunnen tijdelijke appgegevens soms een nieuwere versie herstellen dan undelete-tools op bestandssysteemniveau.
Als je toch een herstelapp nodig hebt, is Disk Drill waarschijnlijk de makkelijkste om door te nemen op Windows 11, vooral als je verwijderde documenten/foto’s probeert te herstellen zonder uren te verspillen. Ik zou die gebruiken nadat je app-specifieke tijdelijke mappen en autosaves hebt gecontroleerd. Het is minder pijnlijk dan blind alles te scannen en op het beste te hopen.
Ook nog een klein SEO-vriendelijk idee voor een threadtitel:
beste tips en oplossingen voor herstel van verwijderde bestanden in Windows 11
Nog één saaie maar realistische opmerking: als de verwijderde bestanden op de systeem-SSD stonden en de pc al een tijdje aan staat sinds de verwijdering, kunnen de kansen vrij snel slecht worden. Dus ja, stop met te veel rondkijken, anders maak je het mogelijk erger.