Beste manier om mijn Android-telefoon draadloos met mijn Mac te verbinden?

Ik moet bestanden overzetten en meldingen synchroniseren tussen mijn Android-telefoon en mijn Mac, maar ik weet niet hoe ik dat draadloos kan doen. Heeft iemand een betrouwbare manier gevonden om Android via wifi of Bluetooth met een Mac te verbinden? Zijn er apps of tips die echt werken?

Man, bestanden overzetten tussen Mac en Android blijft een gedoe

Oké, tijd voor een verhaal: ik heb meer avonden verspild dan ik wil toegeven alleen maar om wat foto’s en muziek van mijn oude MacBook naar mijn Galaxy A35 te krijgen. Iedereen heeft zijn eigen trucs, maar ik bleef vastlopen op vage apps, willekeurige browservensters die crashten en overdrachtssnelheden waar je van zou willen terugschakelen naar inbellen. Eerlijk, je zou denken dat we dit in 2024 wel gefixt zouden hebben.

Dus, na een stuk of zes pogingen met andere apps (de meeste zagen eruit alsof ze uit 2004 kwamen of vroegen me telkens om geld), stuitte ik op MacDroid. Ja, de naam zegt het al, maar als het werkt, werkt het.

Zo ging het er echt aan toe

Stel je voor: je staart naar het geheugen van je telefoon, wanhopig om 300 vakantiefoto’s over te zetten. In plaats van te zoeken naar die USB-C-kabel (die nooit ligt waar je hem achterliet), start je MacDroid op. Het werkt via zowel Wi-Fi als de ouderwetse USB-kabel. Wil je liever draadloos, dan moet je “Draadloos debuggen” aanzetten in de ontwikkelaarsopties van je Android-telefoon (klinkt technisch, maar het is gewoon een paar schakelaars omzetten). Vervolgens open je op je Mac MacDroid, kies je voor Wi-Fi-koppeling en scan je simpelweg een QR-code.

TL;DR voor de luie mensen

• Download MacDroid
  • Zet Draadloos debuggen aan in de Android-instellingen (onder Ontwikkelaarsopties)
  • Kies in MacDroid voor “Koppelen via QR-code”
  • Scan, wacht op het piepje en zet je bestanden over

Bonus: Het werkt écht

Niet gelogen, dit is de eerste keer dat mijn Mac en Android fatsoenlijk samenwerkten zonder dat ik iets wilde slopen. Als je net zo weinig zin hebt in cloudgedoe of buggy browsers als ik, kan dit zomaar je avond redden.

Mocht iemand hier nog een betere oplossing hebben: laat het weten. Tot die tijd is dit de beste methode die ik heb gevonden zonder dat ik er een zenuwinzinking van krijg.

Als je het mij vraagt, is de hele Mac-Android-relatie eigenlijk gewoon een slechte break-up die nooit is opgelost. Apple en Google willen simpelweg niet samenwerken, dus wij moeten alles zelf aan elkaar knopen.

Ik heb het artikel van @mikeappsreviewer snel doorgelezen en ja, ik ben het er helemaal mee eens dat bestandsoverdracht meestal een ramp is—al ben ik niet helemaal fan van zijn draadloze favoriet. MacDroid wérkt wél, en als het gaat om bestanden verdient het zeker krediet, vooral omdat Android File Transfer blijft doen alsof mijn Pixel niet bestaat en cloudapps mijn beperkte bandbreedte opeten (en AirDroid vraagt naar mijn smaak veel te veel toestemmingen).

Maar je vroeg ook naar het synchroniseren van meldingen, en daar helpt MacDroid eigenlijk niet echt bij. Je kunt je foto’s en documenten waarschijnlijk draadloos overzetten, maar voor meldingen? Er is geen magische app die beide dingen perfect doet, maar Pushbullet is het proberen waard voor meldingen (let op: je hebt een browserextensie nodig op je Mac en het werkt niet zo soepel als op Windows). Als je vooral wilt dat je sms’jes, gemiste oproepen en meldingen op je Mac-scherm verschijnen en niet alleen bestanden wilt overzetten, zijn Pushbullet of KDE Connect de beste gratis opties (KDE Connect is eindelijk beschikbaar op macOS na jaren alleen op Linux). Het instellen is iets omslachtiger, maar als het eenmaal draait werkt het prima—en het kan ook bestanden overzetten, min of meer, al niet zo snel als MacDroid.

Bluetooth? Eigenlijk waardeloos voor alles groter dan een meme. Wi-Fi direct met willekeurige browserapps, zoals @mikeappsreviewer noemde—maak je borst maar nat. TL;DR:

• Voor alleen bestanden is MacDroid waarschijnlijk de beste optie, tenzij je volledig in de cloud zit
  • Voor meldingen, probeer Pushbullet (browserextensie) of KDE Connect (hele app)
  • Voor allebei moet je helaas twee tools combineren. Cross-platform leven in 2024 is… nog steeds lastiger dan het zou moeten zijn.

Of je koopt een iPhone, maar laten we daar maar niet over beginnen.

Ik voel met jullie mee op de Android-naar-Mac-struggle bus – het is alsof Apple en Google een vechtscheiding hebben gehad en nu weigeren te praten, dus moeten wij hun telefoons babysitten zodat er geen ruzie ontstaat op familiefeesten. MacDroid verdient echt de gouden ster voor simpele bestandoverdrachten via wifi (ja, je moet even prutsen in de ontwikkelaarsopties, maar soit, het is makkelijker dan cloudgedoe of alweer een kabel achter je bank kwijt zijn). Props aan ombrasilente voor de heldere uitleg, al ben ik nog niet helemáál overtuigd dat het ZO veel beter is dan een soepel cloud-systeem als je toch al helemaal in Google Drive zit.

Meldingen dan? Tja, hier moet je gewoon accepteren dat niemand wil dat jij deze strijd wint. Ik heb KDE Connect geprobeerd – eindelijk op macOS, zoals mikeappsreviewer aangaf (duurde even) – maar het is enorm onhandig vergeleken met de Windows-versie, en de interface lijkt ontworpen door iemand die geen plezier tolereert. Weet ook niet of Pushbullet echt beter is; je krijgt meldingensynchronisatie en je kunt links sturen, maar het vreet je privacy als je niet oplet (en die meldingen om te upgraden zijn zo irritant).

Als je het mij vraagt, is de beste keuze toch om minimaal twee apps te gebruiken: MacDroid voor echte bestanden (want toen ik “Send Anywhere” en Snapdrop probeerde bleven grote bestanden hangen op 99% en wilde ik schreeuwen), en KDE Connect of Pushbullet erbij voor meldingen/sms-doorsluizen. Bluetooth? Een grap van jewelste – dan kun je het net zo goed op een USB-stick zetten en posten.

Kortom: Kies je eigen ellende. Wil je fatsoenlijk met bestanden werken? MacDroid is momenteel de meest betrouwbare en minst gammele optie, op “Google Foto’s + Downloads” na. Wil je meldingen? Dan zul je moeten leven met “gebrekkig maar meestal bruikbaar”. Tenzij Apple en Google samen naar relatietherapie gaan, blijven we vastplakken met ducttape-oplossingen.

(En voor wie alvast iets wil roepen: nee, ik koop geen iPhone alleen om memes te AirDropen, bedankt.)