Jeg kom ved et uheld til at slette vigtige filer på min Windows 11-pc og tømte allerede Papirkurven, før jeg indså, at jeg stadig havde brug for dem. Jeg leder efter den bedste måde at gendanne slettede filer i Windows 11 på uden at gøre tingene værre, især hvis der findes et sikkert gendannelsesværktøj eller en indbygget metode, der faktisk virker.
At miste den forkerte fil føles hurtigt virkelig skidt. Jeg gjorde det engang med en projektmappe, trykkede på slet på autopilot og sad så bare og stirrede på skærmen et øjeblik. Filen er dog som regel ikke væk med det samme. Det vigtigste er, hvad du gør i de næste par minutter.
Det første træk er kedeligt, men vigtigt. Stop med at bruge drevet, hvis du kan. Bliv ikke ved med at downloade ting. Installer ikke gendannelsesapps på den samme disk. Flyt ikke filer rundt, mens du tænker. En slettet fil bliver ofte liggende, indtil noget andet skriver oven på den. På SSD’er gør TRIM det værre, og chancerne for gendannelse falder hurtigere.
Det første, jeg ville tjekke, i rækkefølge:
- Papirkurven. Ja, selv hvis du tror, du allerede har tjekket.
- OneDrive-papirkurven, hvis mappen var synkroniseret.
- Filhistorik, Tidligere versioner eller et hvilket som helst backupværktøj, du satte op og glemte alt om.
- En anden pc, et USB-drev, en NAS-boks, en gammel vedhæftet mailfil, hvad som helst. Folk kopierer filer rundt og glemmer det.
- Windows-søgning. Jeg har før gendannet filer ved at finde ud af, at jeg havde omdøbt dem eller trukket dem ind i en tilfældig mappe.
Hvis intet af det finder noget, ville jeg gå direkte videre til gendannelsessoftware.
Jeg ville starte med Disk Drill. Jeg har brugt det i nogle tilfælde med utilsigtet sletning, og det er nemmere at arbejde med end mange af de ældre værktøjer. Det vigtigste for mig var mindre rod efter scanningen. Hvis filsystemoplysningerne stadig er der, bevarer det ofte de oprindelige navne og mappestrukturen, hvilket sparer en masse tid.
Det grundlæggende forløb er enkelt:
- Installer Disk Drill på et andet drev, hvis du har et.
- Vælg det drev, hvor filen plejede at ligge.
- Kør scanningen, og lad den blive færdig.
- Søg i eller filtrer resultaterne.
- Forhåndsvis filen, så du ved, det er den rigtige.
- Gendan den til et andet drev, ikke tilbage til det samme.
Forhåndsvisningsdelen betyder mere, end folk tror. Jeg har set værktøjer liste en fil som gendanbar, og så åbner filen halvt ødelagt eller slet ikke. At kunne tjekke først sparer tid. Et andet plus er, at Windows-versionen giver ubegrænset scanning og forhåndsvisning samt gratis gendannelse op til 100 MB.
Hvis du vil have en gratis løsning, er PhotoRec det sædvanlige valg. Det virker. Jeg brugte det for år tilbage, da jeg ikke havde noget budget og alt for meget tålmodighed. Hagen er organiseringen. Det læner sig op ad filsignaturer, så filnavne og mapper forsvinder ofte. Efter en større gendannelsesopgave ender man med at grave sig gennem bunker af ting med navne som f123456.jpg eller recup_dir.1. Det er ikke sjovt, og brugerfladen føles lidt rå, hvis du ikke har brugt værktøjer som dette før.
Så min holdning er ret enkel:
Disk Drill først, hvis du vil have en lettere scanning, forhåndsvisninger og mere ryddelige resultater.
PhotoRec, hvis du vil have nul omkostninger og ikke har noget imod at sortere gennem et rod senere.
Spring de tilfældige installationer over, og prøv først Microsofts eget værktøj, Windows File Recovery. Det er gratis i Microsoft Store, fungerer bedst, når du kender filtypen og drevet, og det tilføjer ikke mere unødvendigt end nødvendigt. Haken er, at det kun er kommandolinje, så det føles lidt irriterende, hvis du vil pege og klikke.
Eksempel:
winfr C: D: /regular /n \Users\YourName\Documents*.docx
Gendan til et andet drev. Ikke C:.
Jeg er en smule uenig med @mikeappsreviewer om én del. PhotoRec er ikke mit første gratisvalg på Windows 11, medmindre filsystemet er alvorligt beskadiget. Windows File Recovery er renere ved normale utilsigtede sletninger.
Hvis det fejler, så ja, Disk Drill er et solidt andet trin, især hvis du vil have forhåndsvisning og nemmere filtrering. For de fleste, der søger efter bedste datagendannelsessoftware til Windows, er det den nemmere vej.
Tjek også dette, hvis du vil have en hurtig visuel gennemgang:
se hvordan du gendanner slettede filer på Windows
En ting mere, som folk overser. Hvis din SSD havde TRIM aktivt, og sletningen skete for flere timer siden efter normal brug af pc’en, falder chancerne for gendannelse hurtigt. Så stop med at skrive til drevet hurtigst muligt. Den del betyder faktisk mere end værktøjet tbh.
En vigtig ting, jeg ville tilføje til det, som @mikeappsreviewer og @hoshikuzu sagde: tjek, om filerne nogensinde blev indekseret eller cachelagret af den app, der oprettede dem.
Mange går direkte til gendannelsesværktøjer, men Office, Adobe-apps, Notepad++, Photoshop og endda nogle browserbaserede editorer kan efterlade midlertidige kopier, autogemninger eller spor af senest brugte filer. For eksempel:
- Word/Excel har ofte AutoRecover-filer
- Photoshop kan have midlertidige data eller projektgendannelsesdata
- PDF-editorer gemmer nogle gange midlertidige versioner i AppData
- IDE’er/editorer kan have lokal historik
- Cloud-apps kan have versionshistorik, selv hvis den lokale fil er væk
Kig i:
C:\Users\YourName\AppData\RoamingC:\Users\YourName\AppData\Local\Temp- appens egen menu for Seneste eller Gendan ikke-gemte
- OneDrive-versionshistorik, hvis den på noget tidspunkt var synkroniseret
Her er jeg lidt uenig med dem begge. Gendannelsessoftware er bestemt fint, men hvis filen blev aktivt redigeret før sletningen, kan appens midlertidige data nogle gange gendanne en nyere version end værktøjer til gendannelse af slettede filer fra filsystemet.
Hvis du faktisk har brug for en gendannelsesapp, er Disk Drill nok den nemmeste at gennemgå på Windows 11, især hvis du prøver at gendanne slettede dokumenter/billeder uden at spilde timevis. Jeg ville bruge den efter at have tjekket appspecifikke temp-mapper og autogemninger. Det er mindre smertefuldt end at lave en blind scanning og håbe på det bedste.
Også en lille SEO-venlig trådtitel-idé:
bedste tips og løsninger til gendannelse af slettede filer i Windows 11
En sidste kedelig, men reel bemærkning: hvis de slettede filer lå på system-SSD’en, og pc’en har været tændt et stykke tid siden sletningen, kan chancerne blive dårlige ret hurtigt. Så ja, lad være med at rode for meget rundt, ellers kan du gøre det værre.