Bästa sättet att återställa raderade filer i Windows 11?

Jag råkade radera viktiga filer på min Windows 11-dator och tömde redan Papperskorgen innan jag insåg att jag fortfarande behövde dem. Jag letar efter det bästa sättet att återställa raderade filer i Windows 11 utan att förvärra situationen, särskilt om det finns ett säkert återställningsverktyg eller en inbyggd metod som faktiskt fungerar.

Att förlora fel fil känns snabbt riktigt dåligt. Jag gjorde det här en gång med en projektmapp, tryckte på delete på autopilot och blev sedan sittande och stirra på skärmen en stund. Filen är dock vanligtvis inte borta direkt. Det viktigaste är vad du gör under de närmaste minuterna.

Det första steget är tråkigt men viktigt. Sluta använda enheten om du kan. Fortsätt inte att ladda ner saker. Installera inte återställningsappar på samma disk. Flytta inte runt filer medan du funderar. En raderad fil ligger ofta kvar på plats tills något annat skriver över den. På SSD-enheter gör TRIM detta värre, och chanserna till återställning minskar snabbare.

Det här kollar jag först, i ordning:

1. Papperskorgen. Ja, även om du tror att du redan har kollat.
  2. OneDrive-papperskorgen, om mappen var synkroniserad.
  3. Filhistorik, tidigare versioner eller något säkerhetskopieringsverktyg som du ställde in och sedan glömde bort.
  4. En annan dator, USB-enhet, NAS, gammal e-postbilaga, vad som helst. Folk kopierar filer hit och dit och glömmer.
  5. Windows-sökning. Jag har återställt filer tidigare genom att upptäcka att jag hade bytt namn på dem eller dragit dem till någon slumpmässig mapp.

Om inget av det ger något resultat skulle jag gå vidare till återställningsprogram direkt.

Jag skulle börja med Disk Drill. Jag har använt det i några fall med oavsiktlig radering, och det är lättare att arbeta med än många av de äldre verktygen. Det viktigaste för mig var mindre röra efter skanningen. Om filsystemsinformationen fortfarande finns kvar behåller det ofta de ursprungliga namnen och mappstrukturen, vilket sparar massor av tid.

Det grundläggande flödet är enkelt:

1. Installera Disk Drill på en annan enhet om du har en.
  2. Välj enheten där filen brukade finnas.
  3. Kör skanningen och låt den bli klar.
  4. Sök eller filtrera resultaten.
  5. Förhandsgranska filen så att du vet att det är rätt.
  6. Återställ den till en annan enhet, inte tillbaka till samma.

Förhandsgranskningen är viktigare än folk tror. Jag har sett verktyg lista en fil som återställningsbar, men sedan öppnas filen halvtrasig eller inte alls. Att kunna kontrollera först sparar tid. Ett annat plus är att Windows-versionen ger obegränsad skanning och förhandsgranskning samt gratis återställning upp till 100 MB.

Om du vill ha ett gratisalternativ är PhotoRec det vanliga valet. Det fungerar. Jag använde det för många år sedan när jag inte hade någon budget och alldeles för mycket tålamod. Haken är organiseringen. Det bygger på filsignaturer, så filnamn och mappar försvinner ofta. Efter ett större återställningsjobb blir det lätt att man får gräva igenom högar av saker med namn som f123456.jpg eller recup_dir.1. Det är inte kul, och gränssnittet känns rätt rått om du inte har använt sådana här verktyg tidigare.

Så min uppfattning är ganska enkel:

Disk Drill först om du vill ha en enklare skanning, förhandsgranskningar och renare resultat.
PhotoRec om du vill ha noll kostnad och inte har något emot att sortera igenom en röra senare.

Hoppa över de slumpmässiga installationerna och prova först Microsofts eget verktyg, Windows File Recovery. Det är gratis i Microsoft Store, fungerar bäst när du känner till filtypen och enheten, och det lägger inte till mer skräp än nödvändigt. Haken är att det bara har kommandorad, så det känns lite irriterande om du vill peka och klicka.

Exempel:

winfr C: D: /regular /n \Users\YourName\Documents*.docx

Återställ till en annan enhet. Inte C:.

Jag håller inte riktigt med @mikeappsreviewer på en punkt. PhotoRec är inte mitt första gratisval på Windows 11 om inte filsystemet är allvarligt skadat. Windows File Recovery är renare för vanliga oavsiktliga raderingar.

Om det misslyckas, då ja, Disk Drill är ett stabilt andra steg, särskilt om du vill ha förhandsvisning och enklare filtrering. För de flesta som söker efter bästa programvaran för dataåterställning för Windows är det den enklare vägen.

Kolla också detta om du vill ha en snabb visuell genomgång:
se hur du återställer raderade filer i Windows

En sak till som folk missar. Om din SSD hade TRIM aktivt och raderingen skedde för flera timmar sedan efter normal datoranvändning, sjunker chanserna för återställning snabbt. Så sluta skriva till enheten så fort som möjligt. Den delen är viktigare än verktyget tbh.

Det stora jag skulle lägga till till det som @mikeappsreviewer och @hoshikuzu sa: kontrollera om filerna någonsin indexerades eller cachades av appen som skapade dem.

Många går direkt till återställningsverktyg, men Office, Adobe-appar, Notepad++, Photoshop, till och med vissa webbläsarbaserade redigerare kan lämna kvar tillfälliga kopior, autosparningar eller spår i senaste filer. Till exempel:

• Word/Excel har ofta AutoRecover-filer
  • Photoshop kan ha tillfälliga data eller projektåterställningsdata
  • PDF-redigerare sparar ibland tillfälliga versioner i AppData
  • IDE:er/redigerare kan ha lokal historik
  • Molnappar kan ha versionshistorik även om den lokala filen är borta

Titta i:

• C:\Users\YourName\AppData\Roaming
  • C:\Users\YourName\AppData\Local\Temp
  • appens egen meny för “Senaste” eller “Återställ osparat”
  • OneDrive versionshistorik om den var synkad någon gång

Här skiljer jag mig lite från dem båda. Återställningsprogram är visst bra, men om filen redigerades aktivt före radering kan appens tillfälliga data ibland återställa en nyare version än filsystemets verktyg för att ångra radering.

Om du faktiskt behöver en återställningsapp är Disk Drill förmodligen den enklaste att sortera igenom i Windows 11, särskilt om du försöker återställa raderade dokument/foton utan att slösa bort timmar. Jag skulle använda den efter att ha kollat appspecifika tempmappar och autosparningar. Det är mindre plågsamt än att göra en blind genomsökning och hoppas på det bästa.

Dessutom, en liten SEO-vänlig trådtitelidé:
bästa tipsen och lösningarna för återställning av raderade filer i Windows 11

En sista tråkig men realistisk notering: om de raderade filerna låg på system-SSD:n och datorn har varit igång ett tag sedan raderingen kan oddsen bli riktigt dåliga ganska snabbt. Så ja, sluta peta runt för mycket, annars kan du göra det värre.